Accidente si incidente aviatice in Romania si in lume

Started by Ionut, January 20, 2014, 08:40:25 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

AdrianB1

Hai sa lasam comisia sa investigheze si sa spuna ce s-a intamplat, aruncatul cu parerea nu ajuta la nimic. Acum am citit si eu ca avea o experienta foarte redusa pe Mig 21 (250 de ore), nu stiu cui i-a venit ideea sa il puna sa faca demonstratii, dar de pe canapea nu se fac investigatii.

TibiV

Quote from: AdrianB1 on July 08, 2018, 07:26:40 PM
... de pe canapea nu se fac investigatii.

De pe canapea "se arunca" cu "pareri" si "judecati"...

Au fost "lansate" doua tipuri de acuzatii, umane si materiale...
Le iau pe rand.

1. Pregatirea pilotilor

Omul era pilot de 13 ani, si avea 400 de ore, din care doar 250 de ore pe MIG. (Celelate 150 de ore au fost probabil pe IAK, la "Academia" de la Bobocul, pana la absolvirea Academiei...). Deci in 13 ani a facut 250 de ore pe MIG. Aproape 20 de ore pe an...
Quote
Locotenent-comandorul Florin Rotaru, în vârstă de 36 de ani, îndeplinea funcția de pilot-șef în cadrul Escadrilei 861 Aviație Luptă a Bazei 86 Aeriană Fetești. Era pilot clasa I, avea la activ peste 400 de ore de zbor, din care aproximativ 250 pe MiG-21. Era absolvent al Academiei Forțelor Aeriene ,,Henri Coandă" din anul 2005.
SURSA: http://www.mapn.ro/cpresa/15970_Ceremonii-dedicate-memoriei-pilotului-decedat.

Standardul NATO (daca imi amintesc bine) este de 160 ore/an pentru pilotii de vanatoare.
160 de ore pe an !!!

S-a tot discutat pe forum daca sunt sau nu bani pentru autostrazi.
Dar bani pentru a mentine operationale Fortele Aeiene (avioane, piloti) sunt ?
NU!

Atentie, pilotatul NU este ca mersul pe bicicleta. NU se aplica "ai pilotat o data, pilotezi mereu"... :(

Sa observam ca MApN mentioneaza ca functia omului era de "pilot-șef".
Daca un pilot sef a facut 20 ore de zbor/an, cat or fi facut ceilalti ?...

2. Pregatirea avioanelor

Probabil ca, in ciuda celor doar 20 de ore pe an, omul era foarte bun, si de aia era "pilot-șef".
Iar mecanicii de sol si-au facut treaba perfect, iar aparatul era 100% functionalla decolare - altfel pilotul nu ar fi semnat "de primire"....
Gasiti la 00.46 imagini cu Rotaru care semneaza predarea/primirea aici: https://www.facebook.com/Centrul.Televiziune.Film.MAPN/videos/1020549371442406/

Doar ca "shit happens all the time".
Nu putem sti daca nu s-a "ars"/ a "cedat" ceva tocmai atunci. La ~600-700 metri inaltime, pentru un "fier" incapabil de planare cum este MIG-21, cateva secunde de cadere a motorului/comenzilor poate duce la catastrofa...

3. Pregatirea "parerologilor" de pe forum

Toti suntem soferi si totusi, chiar si atunci cand avem filmari "dash-cam" cu accidente auto, tot apar pareri divergente.... "e de vina A - ba nu, de vina este B -  ba C a provocat accidentul".

Asa ca afirmatii de genul "sunt de kk*t fazele astea" pot fi acceptate doar de la cei care au tinut in mana o mansa macar o data in viata (in aer, zburand, nu pe un joc de calculator sau pe vreun mock-up...)

Doru Davidovici (seniorul absolut al celor ce au simtit zborul si au reusit sa si transpuna asta in cuvinte... Dumnezeu sa-l odihneasca!....) spunea intr-una dintre cartile lui ca a avut probleme cu bunica cand femeia a aflat ca va zbura, si l-a rugat sa zboare incet si cat mai jos, ca sa nu se loveasca prea tare daca va fi sa cada....
A incercat zadarnic sa ii explice ca el va fi cu atat mai in siguranta cu cat va zbura mai repede si mai sus.
Inaltimea inseamna TIMP pentru a incerca diverse manevre si pentru a lua decizii.
Viteza mare inseamna ca poti sa pierzi din ea si totusi sa mai ai portanta... ("Portanta este o floare ce se naste din viteza...")

Culmea, Davidovici a murit intr-o "dubla", in timpul unei aterizari. Adica exact cum il rugase bunica. La inaltime mica si la viteza mica... Cateva secunde intre viata si moarte... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

elphax

Nu am vrut sa starnesc polemica si dezbateri, in nici un caz nu am vrut sa jignesc sau sa plasez vina asupra cuiva, poate lumea nu a inteles. Era mai bine daca formulam altfel. Dar eram prea nervos - pentru ca nu mi se pare acceptabil sa vedem an de an astfel de accidente si morti.

lasand la o parte conditiile meteo care la ora respectiva erau vizibil bune, eu ca nespecialist vad 2 cauze posibile (care se pot cumula) :
1. starea tehnica a aparatului - de asta am spus ca el trebuie sa fie la 100% si e responsabilitatea echipei tehnice. din pacate la ce vechime au aceste aparate si ce dotari exista in aviatia romana este greu sa ajungi acolo. stiu bine ca exista personal foarte capabil care se ocupa de avioane, dar totusi sunt niste fierotanii vechi si oricand se mai poate strica ceva. comparatia cu un automobil este putin deplasata :)
2. "piesa" dintre scaun si mansa - aici nu pot sa fac nici macar comentarii ca si Tibi, deoarece nu cunosc persoana nici contextul in care a avut loc "misiunea". E foarte logic si de bun simt ce spune Tibi, si mie mi se par foarte putine ore . Sa vedem daca e tras cineva la raspundere in caz ca se gaseste o problema dupa ce se vor face investigatii.
Cel mai trist e ca pilotul nu a reusit sa se catapulteze. Toate comentariile si parerile lansate ca cica ar fi incercat sa evite sa faca rau spectatorilor sunt speculatii 100% si din pacate nu incalzesc pe nimeni.

Evident ca in aer pot sa apara probleme noi tocmai de asta ar trebui ca in astfel de cazuri sa existe planuri bine stabilite care sa minimizeze riscurile de acest gen. Ne mandrim cu avioanele astea sovietice, cu pilotii buni, cu personalul calificat, cu capacitatile aviatiei noastre, dar de multe ori sunt exagerate si an de an sunt accidente si decese. Astea nu le poate contrazice nimeni.
Repet, sa stea acasa toti si sa dea avioanele la fier vechi daca altfel nu pot sa evite pierderile de vieti omenesti.

AdrianB1

@elphax, eu zburam "cu mansa in mana" (dupa cum a zis TibiV) cam de doua ori mai mult pe an si tot nu comentez. In afara experientei foarte reduse a pilotului si a unor imagini care nu explica nimic, nu exista nici un fel de informatii pentru a lansa macar o presupunere realista. Nimic.

Da, stim ca MIG 21 e un avion vechi care are o rata de defectiuni destul de mare, dar au fost produse si au zburat zeci de ani peste 10,000 de bucati, parca era avionul cu cea mai mare productie de la al doilea razboi mondial incoace. Romania a avut peste 300 de bucati si a avut tehnicieni pregatiti care le-au tinut in stare de functionare peste 50 de ani. Nu e un avion perfect in nici un fel, dar nici de aruncat cu noroi din fundul curtii.

elphax

nu e de aruncat noroi , sigur, si-au dovedit valoarea  , dar cand mai avem vreo 30 functionale din cele 111 reabilitate la finalul anilor '90  (din 322 in total)  nu e cazul sa te intrebi de ce mai zboara  ?

Cristi N

Si eu am observat numarul foarte mic de ore de zbor fara sa am vreo legatura cu domeniul, ceva dadea cu virgula grav cand imparteam cele 250 de ore la 13 ani si apoi la 12 luni. Cred ca toata treaba se trage de la resursa de zbor a MiG-urilor care e aproape 0 in momentul de fata.

Au fost ~110 de MiG-uri modernizate in programul Lancer:
Lancer-A pentru misiuni aer-sol 71 de bucati, din care mai zboara 4, 3 s-au prabusit, unul este expus si restul sunt stocate link
Lancer-B dubla comanda 14 bucati din care mai zboara 11, 2 sunt prabusite si unul a fost prototip link
Lancer-C pentru misiuni aer-aer  26 de bucati  din care zboara 19, 6 sunt prabusite si un prototip link

Programul de modernizare cu israelienii s-a numit chiar Doru Davidovici. Daca aveti timp recomand sa cititi cartile scrise de el, sunt foarte misto. In plus fata de ele mai sunt cateva despre aviatie: link

AdrianB1

Alea care mai zboara sunt cele care mai au resursa de zbor sau de care mai este nevoie. Nu e nici o alta explicatie ascunsa. Pana mai facem rost de suficiente F16, se zboara pe ce exista.

Ora de zbor pe un avion de vanatoare e foarte scumpa, cam 15,000$ la F16 si probabil vreo 10,000$ la Mig 21. Alea 20 de ore pe an cost in medie un sfert de milion de dolari per pilot, iar in 15 ani costa aproape 4 milioane de dolari pentru un pilot. Nimeni nu isi permite sa piarda piloti pentru ca zboara pe avioane neconforme, alea care se ridica in aer chiar sunt in stare buna de functionare ... la plecare. Ce se poate intampla in zbor nu prea e in controlul cuiva. Si in caz ca se intreaba cineva, si F16-uri pica, destule.

tom_sawyer

Nu ca ar fi o scuza pentru noi, dar uite ca si la polonezi se intampla, cu MiG29:

20 December 2017
Un MiG-29 polonez s-a prabusit
QuoteFortele Aeriene Poloneze au pierdut un MiG-29A, avionul prabusindu-se in apropierea bazei Minsk Mazowiecki.

Din fericire, pilotul s-a salvat si a scapat cu rani minore.

6 Jul 2018
Un MiG-29 polonez s-a prabusit langa Malbrok. Pilotul a murit
QuotePolonia a pierdut un MiG-29 si un pilot militar experimentat dupa un accident ce a avut loc in noaptea de joi spre vineri in apropierea orasului Malbrok.

Avionul a cazut langa o zona locuita din motive inca neidentificate in timp ce efectua un zbor de noapte.

Pilotul s-a catapultat, insa nu a supravietuit.

O problema si mai mare poate fi aceea ca intreaga flota de MiG-29 este oprita de la zbor pana la aflarea cauzei accidentului

elphax

Cred ca Polonia e ultima tara europeana care are o escadrila mare de MiG29 ( mai sunt vreo 10 in Serbia si vreo 20 in Ucraina - care a pierdut majoritatea, erau stationate in Crimea). Si singura din NATO.
Si au probleme mari cu ele - rusii nu mai acorda suport in mod direct, greu fac rost de piese de schimb si motoarele sunt cam obosite. In plus majoritatea sunt "second" aduse din Cehia si Germania (ex-Est)
Desi le-au modernizat impreuna cu specialisti din Israel, se estimeaza ca motoarele vor avea durata de viata mai mica decat avionul p-zis, deci probleme peste probleme si pentru ei.

AdrianB1

Quote from: elphax on July 10, 2018, 09:56:32 AM
Desi le-au modernizat impreuna cu specialisti din Israel, se estimeaza ca motoarele vor avea durata de viata mai mica decat avionul p-zis, deci probleme peste probleme si pentru ei.
Iarasi comentarii de dragul comentariilor.

La orice avion motorul e consumabil, i se fac reparatii capitale la un numar de ore de zbor care variaza intre 1000 si 2000 de ore la motoarele militare sau cele cu piston pana la 15,000 ore la un motor de avion de linie (optimizate pentru longevitate, nu pentru performanta). Dupa un numar de reparatii capitale, in care se schimba practic tot in motor (la alea cu piston mai raman din ele blocul motor, chiulasa si corpul carburatoarelor, asta daca nu e pe injectie), se schimba si motorul cu totul. Celula avionului (fuselaj si aripi) e proiectata pentru 6-8000 de ore la avioanele de vanatoare, unele chiar la 10,000 de ore, ceea ce inseamna ca pot sa schimbe si 5-6 motoare pe un singur avion.

Din cate stiu motoare de Mig sunt disponibile de la poporul "inventiv" chinez. Acum sunt foarte apropiate de cele originale rusesti, ceea ce le face utilizabile fara probleme. Teoretic se pot remotoriza si cu alte motoare, doar ca din miile de Mig 21 inca in stare operationala nimeni nu are planuri de viitor, asa ca nici un fabricant de motoare vestic nu a investit in producerea unui motor compatibil, desi ar fi putut produce usor un motor chiar mai performant si cu consum de carburant mai bun. Consumul de carburant e o problema uriasa la Mig 21, are autonomie extrem de redusa, cateva minute de fortaj.

TibiV

Quote from: AdrianB1 on July 10, 2018, 01:30:47 PM
Consumul de carburant e o problema uriasa la Mig 21, are autonomie extrem de redusa, cateva minute de fortaj.

Sa nu uitam originile si destinatia MIG-21.
El de fapt a fost proiectat in anii '50 nu ca "vanator", ci ca "interceptor", si inca unul relativ "ieftin".
Cu scopul de de intercepta si dobora bombardierele strategice americane in drum spre inima Rusiei.

Deci avea nevoie de post-combustie doar cateva minute, cat sa ajunga "in coada americanului" si sa il dea jos.
De asta au imprastiat pe sute de baze din toata URSS multe mii de avioane relativ "ieftine".
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Cristi N

Un avion IAR-99 s-a prabusit la Bacau

Un avion de antrenament avansat IAR-99 s-a prabusit, luni, in apropierea Bazei 95 Aeriene Bacau.

Din primele informatii, care in momentul de fata sunt putine, se pare ca cei doi piloti aflati la bord au reusit sa se catapulteze.

UPDATE: Cei doi piloti au aterizat dupa catapultare intr-un lac de acumulare si au fost recuperati de echipajele SAR.

Aparatul efectua o misiune specifica de antrenament.

Evident, in momentul de fata nu se poate vorbi despre cauze ale accidentului, insa este de asteptat ca si flota de 99 sa fie consemnata la sol pe o perioada nedeterminata.

link

AdrianB1

Printr-un ziar scria ca era in probe tehnice dupa o reparatie, ceea ce inseamna ca nu ar fi motive sa blochete toata flota la sol.

tom_sawyer

QuoteAeronava militară decolase în jurul orei 13.20 din baza aeriană pentru a executa un zbor de verificare tehnică.

După aproximativ 10 minute de zbor, piloţii s-au catapultat, aeronava prăbuşindu-se în zona menţionată, în afara ariilor locuite.

Din ordinul ministrului apărării naţionale a fost numită o comisie de investigaţie tehnică pentru cercetarea împrejurărilor producerii acestui incident aviatic şi a fost sesizat Parchetul Militar.

Totodată, potrivit procedurilor-standard, au fost sistate zborurile cu acest tip de aeronavă până la finalizarea anchetei de specialitate.

ZF

eugenrau

Vai si vai!Mare tragedie (Suceava Air-show 2018 August).Sorin Bochis mi-a fost instructor pe un avion U.L.Din pacate are f. putine sanse sa traiasca.Regret si decesul D-lui Cornel Marinescu (parca asa) pe care nu am avut ocazia sa-l cunosc.(inclin sa cred ca el era deasupra...)