Accidente si incidente aviatice in Romania si in lume

Started by Ionut, January 20, 2014, 08:40:25 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yetiman

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

Valeantudor


Quote from: dr4qul4 on January 08, 2016, 07:23:55 PM
S-ar putea ca ambele parti sa fi avut dreptate..
Avionul ala consuma 3,2 tone pe ora (pb ceva mai putin pt ca nu era plin)

La 2,9 tone, mai putea sta in holding doar cateva minute. Doar nu va asteptati sa-si consume combustibilul necesar pt a ajunge la aeroportul de rezerva?


Posibil ca pilotul sa le fi comunicat ca mai poate sta doar 5 minute, in care sa i se spuna daca poate ateriza la Cluj sau trebuie sa se indrepte spre Sibiu.
Ar fi fost si culmea sa "Faca ture" pana cand ar fi ramas cu kerosen care sa-i ajunga doar pana la Blaj.

Asa e. Aeronavele trebuie, la plecare, sa aiba combustibil pentru:
1. Taxi
2. Decolare
3. Calatoria efectiva
4. Un buffer de 3-5% pentru situatii neprevazute la aeroportul destinatie (de exemplu, daca nu e libera pista si trebuie sa stea "on hold" sau ca sa astepte sa se curete pista, cum a fost la Cluj)
5. Calatoria la aeroportul de rezerva
6. Survolarea aeroportului de rezerva timp de 30 minute (final reserve fuel), daca situatia o cere
7. Taxi fuel pentru aeroportul de destinatie

Parerea mea personala este faptul ca pilotul s-a referit la combustibilul de la punctul 4 insa - fie din cauza exprimarii pilotului, fie din cauza exclusiva a controlorului de trafic aerian - turnul de control a interpretat faptul ca nu mai are decat 5 minute din combustibilul de la punctul 6. De fapt, in momentul in care un avion mananca din "minimum reserve fuel", i se aprinde in bord beculetul cu pompa :D in plus, pilotul declara atunci stare de urgenta asa ca obtine prioritate pentru a ateriza.

On a side note, exact asta facea o companie aeriana indiana: pleca fara minimum combustibil necesar pt a ajunge la aeroportul de rezerva (ceea ce inseamna, in multe cazuri, mai mult de o tona) iar cand ajungea la aeroportul de destinatie ajungea sa manance din minimum reserve fuel, declarau mayday si aterizau cu prioritate; si ieftin :))

ovideatza

http://m.hotnews.ro/stire/20715857

Cutiile negre ale avionului Blue Air care a ratat, joi, aterizarea pe pista Aeroportului International "Avram Iancu" din Cluj-Napoca urmeaza sa fie duse pentru decodificare la un laborator specializat din Franta, au declarat, sambata, pentru Agerpres, surse din domeniul sigurantei aviatiei.

ciprebbe

Incident pe un aeroport din Ucraina. Un avion care efectua o cursă internă între Liov şi Kiev a derapat şi a ieşit de pe pistă în momentul aterizării în capitala ucraineană.

http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Extern/Stiri/Aterizare+dincolo+de+pista
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

StefanCelMare

#304
Din misterele codurilor METAR a la Cluj, conform liveatc.net:

La momentul decolării Blueair din 7 ian. aveam următorul cod la Cluj:
LRCL 070500Z 08004KT 1500 SN BR FEW020 OVC028 M00/M00 Q0994 R07/690294

Pe parcurs s-a schimbat în
LRCL 070530Z 10002KT 1200 R25/1400D SN BR SCT013 OVC016 00/M00 Q0995 R07/690294

Imediat după aterizarea prelungită, codul s-a modificat:
LRCL 070600Z 09003KT 1000 R25/0900V1400D SN BR SCT009 OVC010 00/00 Q0995 R07/590393

În toate codurile, rămân la fel:
- avertizările SN și BR care presupun ninsoare moderată și ceață,
- temperatura de 0 grade (M00) și dewpoint-ul de 0 grade
- pres. atmosferică aprox. identică (Q0994, 0995)

Ce se schimbă:
- vizibilitatea în scădere de la 1500m la 1200m apoi 1000 după aterizare iar pe runway 25 1400 deteriorare rapidă și variabil imediat după aterizare
- direcția și viteza vântului puțin (de la 80 grade la 100 de grade și apoi 90 direcția, de la 4 noduri la 2 noduri apoi la 3 noduri puterea)
- schimbări nesemnificative de acoperire nori (SCT-uri, OVC-uri, FEW-uri)

Ce se schimbă și e mai nasol:
- codul 690294 devine brusc după aterizare 590393
- 6 devine 5 (notele sunt 0 uscat, 1 umed, 2 ud, 3 (collar?) 4 zăpadă uscată, 5 zăpadă umedă, 6 zăpadă fleșcăită (slush) 7 gheață, 8 zăpadă comprimată, 9 urme de roți înghețate))
- 9 rămâne (toată pista e acoperită, - mai precis :50%, scara este 1 - 10%, 2: 11-25%, 5: 26-50%, 9: 51-100%)
- 02 devine 03 - adică 2mm de zăpadă au crescut la 3 deși s-a deszăpezit...
- 94 breaking devine 93 breaking (91 bad, 92 bad/moderate, 93 moderate, 94 moderate/good, 95 good, 99 not specified)

Mai precis, la aterizare pilotul avea moderate-good la breaking.
Asta e nasol teoretic pentru turn.
Pentru că procedura toată de aterizare depinde de această notă (cred că 4 e similar cu 5 adică optim, doar cu atenție sporită).
Iar 4 la frânare, mi se pare cam optimist pentru o pistă cu 2-3mm de zăpadă umedă sau fleșcăită.
Să mă corecteze alții dacă știu mai bine, dar eu cred că se încearcă nejustificat pasarea responsabilității la pilot.

vicmures

La Cluj exista serviciu APP (approach). Mesajul referitor la gradul de franare (3), a fost transmis, verbal, inainte de aterizare catre pilot, pe frecventa APP. Pilotul a avut la cunostinta gradul de franare pe pista inainte de aterizare.
Dar mai bine am lasa ancheta sa traga concluziile.

StefanCelMare

#306
Caută pe http://www.liveatc.net/archive.php
Vezi că poți accesa arhiva LRCL Twr/App.
Eu nu am auzit nicio indicație pe frecvența Twr/App referitor la coeficientul de frânare.
Din nefericire arhiva LROP (Otopeni Ground Control) nu e disponibilă la orele de interes.
Posibil să fi primit de la Ground Control Otopeni (adică nu turnul Cluj) ceva indicații, pe frecvența twr/app nu se poartă decât discuția mult cunoscută și publicată de final approach (f. puține indicații meteo, wind 090, 3 knots, runway 25; apoi solicitarea de lumini pe high; apoi afirmația cu am ieșit de pe pistă - pe care de altfel aeroportul nu e de condamnat că nu o înțelege, putând însemna doar runway clear, adică am ieșit de pe pistă și venim spre zona de debarcare).

vicmures

Ai dreptate. Nu se aude nimic din comunicatiile app-aeronava. S-a auzit doar twr-aeronava. Dar, crede-ma, toate aeronavele iau legatura in primul rand cu app inainte de aterizare la cluj. Cum spuneam, se va vedea in urma anchetei.

StefanCelMare

Dacă e să ne luăm după ce a ieșit în presă, este o controversă dacă piloții știau de gradul de frânare 3...
ROMATSA zice că știau, inițial și directorul BlueAir a confirmat, dar apoi au revenit pe ideea că METAR-ul era frânare bunâ medie.
Păcat că nu avem approach-ul ca transcript.

A se vedea toată tărășania orar:

Declarație Gheorghe Răcaru, directorul Blue Air: ora 10.30
Aeronava a plecat de la București către Cluj în condiții normale, în baza informațiilor meteo care dădeau aeroportul deschis, cu condiții de ninsoare, cu coeficient de frânare bun. În apropiere de aterizare au primit informații că situația la sol s-a deteriorat puțin, în sensul că pe aeroport coeficientul de frânare a scăzat la mediu, aeronava a făcut o zonă de așteptare ca să iasă echipamentele de curățare, după care a procedat la aterizare, una normală a momentului în care a luat contact cu pista, după care echipajul nu a reușit să oprească avionul în zonă de pistă și a ieșit în afara acesteia. Dacă erau condiții care nu permiteau aterizarea, comandantul putea să se îndrepte către alt aeroport - Târgu Mureș sau Sibiu".

Apoi, compania Blue Air revine cu un nou comunicat (ora 12.00):
,,Referitor la incidentul zborului 0B 9301 Otopeni – Cluj – Barcelona, revenim cu mai multe informații:
La ora 08:00 avionul Blue Air a aterizat pe pista Aeroportului Internațional Avram Iancu din Cluj.
În faza finală de frânare din cadrul procedurii de aterizare, comandantul aeronavei a observat că aderența nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare, avionul alunecând circa zece metri în afara pistei.
Conform buletinului meteo transmis de către Romatsa (informații preluate de la reprezentanții aeroportului Cluj) la ora 07:30 frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună existând depuneri de zăpadă. În aceste condiții, conform manualului de operare al aeronavei, aterizarea și frânarea se pot efectua în siguranță.
Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condițiile meteo descrise erau: acoperire până la 100% a suprafeței pistei cu zăpadă udă și condiții de frânare medii.
Pentru a elimina speculațiile apărute cu privire la carburantul existent la bordul aeronavei, dorim să menționăm că exista suficient combustibil în momentul aterizării în conformitate cu reglementările în vigoare și respingem ferm afirmațiile conform cărora ar fi fost o aterizare de urgență cauzată de lipsa carburantului. Întărim acest lucru și prin faptul că în niciun moment comandantul nu a solicitat aterizarea de urgență.
În ceea ce privește cei 110 pasageri care au venit de la București, împreună cu cei 45 de pasageri care urmau să se îmbarce de la Cluj, aceștia fiind transferați în acest moment către Sibiu de unde o altă aeronavă a companiei îi va prelua și transporta către Barcelona. Toți pasagerii au avut asigurată masă și băuturi pe perioada de așteptare."

Declarație ROMATSA (ora 15:09):
,,Având în vedere afirmaţiile apărute în presă în urma evenimentului de aviaţie petrecut pe aeroportul din Cluj în care a fost implicată o aeronava a companiei Blue Air, facem următoarele precizări:
La ora 07:20 aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire. Informaţiile privind timpul solicitat de curăţare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informaţii pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloţilor; ROMATSA şi-a dat acordul. La ora 07:51 aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei şi personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei şi nu au intervenit în activitatea de curăţare a pistei de către aeroport. La ora 7:52, controlorii de trafic aerian ROMATSA au informat piloţii aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 mm şi are un coeficient de frânare mediu. La ora 08:00 aeronava Blue Air a aterizat.
ROMATSA nu are niciun fel de atribuţii privind curăţarea pistei şi nici stabilirea stării acesteia. ROMATSA primeşte informaţiile privind starea pistei de la aeroport şi le comunică piloţilor".



Sursa:
http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Aterizare+ratata+pe+Aeroportul+Cluj-Napoca

iuli

Alleged footage of an incident in June in Russia's Far East, which saw two airmen killed and an iconic Tu-95 bomber badly damaged, has been published by a local news website. The video was reportedly filmed by an eyewitness.

https://www.youtube.com/v/q05ITohq0s4

-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog


iuli

Pilot makes emergency highway landing after forgetting to refuel plane

Quote[...]

Motorists on a Russia highway caught the unusual sight earlier in the week after a light plane came to rest in the middle of a busy highway.

The footage posted online shows the Polish-made Wilga-35 looking much worse for wear on the Yaroslavskoe highway, about 65 kilometres from Moscow.

[...]


Sursa
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

American Airlines flight AA109: Mystery illness forces LA-bound plane to return to London

QuoteAn American Airlines flight to Los Angeles was forced to return to London Heathrow after seven flight staff and many passengers collapsed due to mysterious illness.

Passengers were shocked to see flight attendants collapse in the aisles, sparking fears about contamination in the air conditioning.

When Flight AA109 was airborne near Keflavik in Iceland, an announcement in the passenger cabin asked for any doctors onboard to come forward.

One passenger, Lee Gunn, told the Mirror: "About 2.5 hours into the flight just as we were passing Iceland we had a tannoy announcement asking for any doctors, nurses or medical professionals on board to report to the boarding doors to assist with unwell passengers.

"The lights then came on in the cabin and there was lots of commotion.

"It was also reported that seven of the crew - 13 on board in total I believe - had fallen ill, along with 'many passengers'."



Another passenger, Alan Gray, told MailOnline: "One of the flight attendants was walking down the aisle when she collapsed. Then up to six other cabin crew members said they felt light-headed and as though they were going to faint.

"It was at that point the captain said he was turning the plane around. He said he wasn't willing to take the risk to keep going and hadn't got the crew to do it.

"It was just a bit mad. We didn't really know what was going on."

The American Airlines flight landed at Heathrow airport, five hours after it had left.

Passengers were not allowed to disembark while the plane was surrounded by police cars, ambulances and fire crews.

London Ambulance crews checked over six patients who were feeling unwell and discharged them on the scene.

A spokesperson for American Airlines confirmed the plane turned round due to a medical emergency and said it was not security-related.

Sursa
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

ciprebbe

Emergency landing: 747-400 British Airways, zborul BA295

In seara zilei de 30 ianuarie, un 747-400 BA care decolase spre Chicago (zborul BA295) a revenit la Heathrow si a aterizat cu bine, desi doar jamba fata si doua dintre cele 4 seturi de roti ale trenului de aterizare principal s-au deschis. Pilotii sunt considerati eroi.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

iuli

Deja al doilea incident de același tip cu un 744. Parcă în decembrie a mai fost un caz asemănător. Probleme tot mai mari pentru 744. Vor fi retrase din ce în ce mai des din uz.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog