Drumul Expres DEx Satu Mare-Suceava

Started by NGC, September 12, 2019, 11:49:39 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

razvan96

^^^ Costul acela de 1 miliard e o prima estimare din ce știu. Nu e un termen de comparație. Ca idee, in momentul in care memoriul de prezentare pentru mediu al A8 montan a apărut, in 2021, costul estimat era de 3 miliarde de euro. Între timp a sărit la 5 miliarde, nu sunt sigur ca e cea mai recentă sumă.

Sau alt exemplu, modernizarea CF Craiova-Caransebes. Prima estimare publică a fost de 1.25 miliarde de euro. 2 ani mai târziu, când indicatorii tehnico-economici s-au aprobat, suma era dublă.

Sunt actualizări care au loc până la momentul aprobării indicatorilor tehnico-econimici, abia valoarea acea, aprobată de guvern, poate folosi la comparații.

qionescu1

@mirceaeliade
A14 era gândită din 1968, cum am mai zis. Nu s-a făcut din aceleași motive pt care nu s-au făcut restul plus că e prea departe de București.
A8 nu a fost o decizie a guvernului român, asta trebuie sa înțelegem.

@razvan96 
Te îndepărtezi de logică. Estimarea, nu s-a făcut din birou, vine de la firma care face studiul de fezabilitate comandat de guvern. Evident nu poate fi exactă dar nici departe de realitate.

Că au existat cauze obiective care au dus la creșteri de prețuri e adevărat dar asta vine iarăși în defavoarea proiectelor mari care se întind pe mai mult timp.
Acest lucru nu are nicio relevanță pt exemplul de față care îți arată o  imagine a costurilor pentru momentul actual/prezent al estimării.

razvan96

Ti-am dat si exemple in care o firmă care face SFul estimează un cost la un anumit moment si apoi, dupa 1 an când SFul e finalizat aceeași firmă actualizează costul, ajungându-se chiar si la dublare. Faptul că ai preferat să ignori exemplul nu înseamnă ca ma indepartez ei de logică.

Ideea e sa nu comparăm mere cu pere. Când o sa avem un proiect de HG pentru indicatori tehnico-economici, are sens sa comparăm. Până atunci nicio estimare nu e oficială si nu atrage responsabilitatea nimănui.

horatiu.cosma

Cu ce e acum in lucru, licitație sau pregătire pentru licitație de lucrări, îmi e greu de crezut că o să mai fie spatiu bugetar pentru ceva semnificativ aici în această decadă. Să fie gata SF-urile, să se blocheze traseele pentru a nu se construi altceva pe ele și eventual să se dea drumul la licitații (poate HP) pe tronsoanele care reprezintă centuri la localitățile principale.

ovicor

Cred ca daca doar nodurile s-ar face full, iar restul half(2+1), ar duce mult timp. Dar un half mai generos, 3 benzi normale.

qionescu1

#470
@razvan96
Memoriul de estimare pt mediu la A8 și estimările publice ale costurilor proiectelor nu pot fi de referință. Un SF cred că e altceva nu?

Idee e că putem compara, chiar daca nu exact și vedem că dacă 62 de km se fac in zonă montană azi cu 1 MLD de euro cu cât s-ar face, tot azi, 250 de km într-o zonă asemănătoare?

Nu că s-ar mai putea face ceva dar te întrebi:
- cum de s-a ales străpungerea Carpaților unde e mai lat lanțul muntos?
- care e orizontul de timp pt A8 și cât ne consumă din fondurile pe care le primim?
- cu aceeași sumă pt A8 nu am fi putut face cumva noi A13 și A14 deodată?

Bineînțeles în ipoteza în care UE ne-ar fi permis să folosim banii primiți pt dezvoltarea infrastructurii așa cum vrem noi și in funcție de nevoile noastre, care n-ar fi diferit foarte mult de coridoarele europene cu excepția A8.


dr4qul4

eu nu prea inteleg care sunt cei 250km... cum ai masurat? Mai degraba sunt vreo 150 intre Tg Neamt si Miercurea Nirajului din care vreo 15 pe plat (la Ditrau), iar pe Nord sunt vreo 120 km de la Bargau la Paltinoasa. Spun Bargau, pentru ca acolo va trebui sa ocolesti satele si nu o poti face decat daca te urci pe versanti.
Cred ca e clar pentru toata lumea ca nu sunt fanul A8, dar nu-mi plac nici exagerarile.

Singurul argument pt A14 este cel al traficului. In rest, traseele traverseaza cam acelasi relief
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

razvan96

^^ Ai ajuns la concluzia mea, compari costuri care nu sunt comparabile. :)

Nu susțin in mod explicit un proiect anume, acum câțiva ani primeam minusuri ca îndrăzneam sa imi pun întrebări cu privire la A8. Doar am spus ca nu trebuie sa comparăm cifre "neoficiale".

qionescu1

@dr4qulq4

 Pozitionare API 03.01.2023 (e cu aproximatie)

Stadiul pe scurt pe ceilalți aproximativ 250 kilometri ai A8? Pe zona montană, Miercurea Nirajului-Leghin, în decembrie au fost consultările publice privind acordul de mediu care are șanse să fie emis până la primăvară.

naivu

In sinteza la A8 e trecuta lungimea, si insumat si pe segmente. Cei 250km sunt MNiraj-Leghin + TgNeamt-Iasi-Ungheni. Tot A8 TgMures-Iasi-Ungheni are 312km, A8 TgMures-TgNeamt are 211km, fara capetele incluse in PNRR, ~50km, raman ~150km (nu 250km)!

GDC

Pentru referință tronsonul Ploiești Buzău din A7 are ~63,5km și a avut valoare estimată de ~ 865 mil Euro. Cine de aici chiar crede că 62km între Bistrița și Vatra Dornei vor fi estimați la 1 mld Euro?

Cât despre cei 250 km de autostradă montană pe A8, cam asta exprimă perfect calitatea postărilor unui anumit coleg în legătură cu A8 va A14.

qionescu1

@GDC
Ai afirmat că masterpanul din 68 era prost (pt că inginerii erau la puscărie) în condițiile în care este în linii mari la fel cu actualul. Asta pentru calitatea postărilor.

Apoi nu ai o memorie foarte bună sau nu poți face conexiunile necesare. Cifrele alea le-am luat din postările de pe forum cu informații direct de la firma care face SF la A14. Au fost două cifre 1 mld de euro și ultima 1,6 mld euro pt tronsonul BN-Vatra Dornei. Iarași distanța e din comunicatul API. Poate nu am/au verificat distanțele cum trebuie dar nici departe nu am/au fost. E mai simplu dacă
iți pun aici o hartă...

Dar ce e cel importat, esența discuției, e costul real al A8 și al A14, o primă imagine că tot se vorbea aici că nu putem face comparații între cele două. Dar pentru tine nu e important asta, e important că BN-Vatra Dornei n-are cum să fie doar un miliard...  Păi dacă 62 de km de autostradă montană costă mai mult (să zicem 2 sau 3 mld de ex.) atunci cât vor costa 220 de km?




Powered by API/PUM imgur uploader


GDC

A8 și A13 nu erau pe harta din 68 fiindcă trec prin regiuni populate de o etnie "iubita" de regim. Hai să nu ne prefacem că deciziile in perioada aia nu se luau in funcție de ce spunea partidul. Curios că de A13 nu spui că e proasta fiindcă nu apare pe harta lu' peste.

Și să o dai in bâlbâieli ca 1mld sunt de fapt 1,6 mld deja e penibil.

Și pentru a mia oară: A8 are traseu, numără kilometrii pe traseu, nu mai pune ce îți dă ție GMaps.

@Ionut: rugăminte mare: se poate face ceva cu posturile complet eronate care nasc discuții aiurea? Înțeleg ca pe forum se spun păreri, dar sa nu ajungem la minciuna repetata destul de mult pana ajunge "adevăr". Multumesc in avans.


hvm

#478
@qionescu1

Pai tu aici compare mere cu nuci (ce traseu ai pus ca exemplu) si spui ca perele nu sunt la fel.

Eu am facut un exercitiu rapid si am facut o masuratoare aproximativa pe maps si uite ce mi-a iesit strict pe zona de munte:
- Leghin - Ditrau - 82km


-Borzont-MNirajului - 56 km


- Paltinoasa - Sintereag 155km


Nu mai adaug aici nimic fiindca nu stim cum merge de la Dej la Baia mare prin munti/dealuri sau pe vale plata. Dar ramanand asa avem cam clarificata situatia. A14 - 155km vs A8 138km.

si crede-ma ca mi-as dori autostrada fix la 10km de casa. Dar in acelasi timp stiu aprope sigur ca daca le incepem pe ambele nu o sa terminam nici una. Asa ca eu prefer A8 care mai are doar 158km din care vreo 22 km prin depresiune de la Ditrau la Borzont care nu e inca pe punctul de a fi licitata. Restul cam sunt in licitatie. Comparativ cu vreo 155km pe A14 pe munte si inca vreo 100km daca nu chiar mai mult pana se leaga de o autostrada care iese spre vest. prefer sa fie terminat A8 si apoi mai vorbim de A14 cand o sa mai fie mai multe fonduri, sau pornit in paralel cand A8 e deja in executie complet.

Si daca vorbim de costuri eu cred ca A14 de la paltinoasa pana dupa Vatra Dornei (inclusiv tunelul de la Iacobeni la Rosu) o sa coste dublu fata de Vatra Dornei - Bistrita. Dpmdv eu cred ca GH-Vatra dornei e similar cu Leghin -Ditrau daca nu putin mai dificil. Iar mai departe Vatra-Dornei - Bistrita e similar cu Ditrau - MNirajului. Problema e ca A8 a furat rau startul si nu ne putem impusca in picior sa o descalificam si sa incepem cu A14. De la MNirajului in 2-3 ani avem autostrada. Pe cand la A14 se termina in camp la Bistrita si mai trebuie 1-2 mld sa o legi de cel mai apropiat drum rapid pe care il gasim spre vest si nici nu stim pe unde.

Eu inteleg ca A14 de la GH  la Bistrita justifica si Turda - Dej - Bistrita, insa eu nu sunt dispus sa le astept pe toate timp de 20 de ani cand pot avea A8 la 100km in 10 ani cu noroc (sau mai adaugam inca 10 ani la ambele daca avem ceva ghinion)...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

matyi92

#479
Consiliul Judetean Satu Mare, via facebook:

QuoteConsiliul Județean Satu Mare anunță publicul interesat asupra avizării în cadrul Consiliului tehnico-economic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere a alternativelor de traseu care au obținut cel mai bun punctaj în cadrul Analizei Multicriteriale - Etapa I, pentru obiectivul de investiții Drum expres Petea – Satu Mare – Baia Mare, Sector Satu Mare – Baia Mare, respectiv:
🔸Satu Mare - Someșeni - Săsar - Baia Mare, în lungime de 59,29 km
🔸Satu Mare – Someșeni - Tăuții Măgheruș - Baia Mare, în lungime de 57,82 km

Documentația poate fi consultată la sediul Consiliului Județean Satu Mare, strada 25 Octombrie nr. 1, în perioada 11.01.2023 – 20.01.2023, în zilele de luni până vineri între orele 8:00 - 16:00, precum și pe site-ul Consiliului Județean Satu Mare: https://bit.ly/3ZpMCIq

https://www.facebook.com/photo?fbid=483446843968740&set=a.191414739838620

Pe site-ul consiliului se poate downloada harta in rezolutie mare.