Drumul Expres DEx4 Turda-Dej

Started by danpandrea, August 26, 2019, 11:47:19 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

alexV

schita ce am pus-o e rezultatul studiului de traseu.

Urmează studiul de trafic care va lămuri dacă pt conexiunea cu DN e suficient un giratoriu, ori ba. Deocamdată apare giratoriu fiindcă proiectantul considera suficient, dar studiul de trafic ar trebui sa dea soluția pt conexiune.

In alta ordine de idei, accelerarea asta e reala. Cică Explan a venit cu unele schite chiar in ziua semnării contractului. Ei lucrau la proiect cat timp era contestat. Informatia e din partea beneficiarului.

caveman

Multumim @alexV pentru vestea buna. Ramanem cu speranta ca intr-un final se va renunta la intersectia cu giratoriu de pe DN1 si se va face direct partea de nod ce va putea fi folosita pe termen lung pentru viitorul DX. :thumbsup:

E admirabil ca Explan au inceput proiectarea la risc, pe barba lor, inainte de solutionarea contestatiei si ca intentioneaza sa termine inainte de termen. A zis si Boc la semnarea contractului ca firma deja lucreaza.
In Olanda un pasaj sub autostrada se construieste intr-un weekend. Noua cat ne-ar lua si cat ar costa?

Vlad94

Daca realizeaza bretele de evitare a sensului giratoriu inspre Cluj si inspre Turda, eu zic ca este suficient momentan.

hvm

orice dx sau a inceput ar trebui sa includa si noduri definitive pana la realizarea continuarii. indiferent daca aceasta comtinuare urmeaza in 6 luni sau in 6 ani sau 20 ani...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

Silviu-sef proiect A3-DN1

#499
Bună ziua,
     Mă numesc  Silviu  Tegzeșiu  și sunt  șeful de proiect   al  drumului   ,,Drum expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (Zona Turda) și Drum Național  DN1 (Zona Mărtinești)" , proiect care este în prezent  la începutul   fazei de elaborare a studiului de  fezabilitate.
     Mă bucur că acest proiect   generează  un interes  crescut pe forum   și de aceea  am decis   în nume personal,  să   aduc clarificări /completări  asupra punctelor  "sensibile"  dezbătute  pe forum.
     Până în prezent   s-a parcurs  etapa de studiu de traseu, fiind avizată  că alternativă de traseu  varianta prezentată zilele trecute  pe  site . Doresc să facem precizarea  ca traseul prezentat  se  află în acest moment (decembrie 2020)  la faza alternativelor de traseu,  care este  o faza incipientă  a proiectării,  în care nu este necesar a fi definite  tipurile de  intersecții,  cel mai adesea  în practica proiectării la acesta fază  prezentându-se  doar  o bulina roșie.
   Proiectul ,,Drum expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (zona Turda) și  Drum Național  DN1 (Zona Mărtinești)" are ca scop principal  scurtarea timpilor de parcurs dintre Municipiul Cluj Napoca și din zona de nord a țării,  și  autostrăzile A3 și A10. Drumul expres propus   va ajuta la degrevarea traficului din Municipiul Turda și va reduce emisia de noxe din mediul urban al orașului Turda  precum  și în  localitățile  Copăceni  și Tureni.
Astfel estimăm că  pe  relația   nod autostrada  A3+A10 (Turda) -  A3 km22 – DX4 – DN1 Km 457+400   în lungime de  18,5 km   timpul de  parcurs  mediu va fi de   sub  11minute. În prezent    pe traseul  drumului  DN1, care are   aproximativ aceeași lungime,   timpul de parcurs   este cuprins  între  20 și  30 de minute, în funcție  de condițiile de trafic.   Acest lucru înseamnă   o reducere a timpilor de călătorie  cu  până la  30% pe acest sector,  asigurând o fluență și o  siguranță a traficul mult mai bună decât în prezent . Prin   realizarea  acestui tronson de drum  se va reruta  traficul  pe A3-DX4- DN1 , traficul pe traseul  DN1 actual pe sectorul  Turda  -Tureni  reducându-se corespunzător.  Prin reducerea traficului   pe sectorul DN1  între Turda  și  Tureni   se va îmbunătăți siguranța traficului în    cele două intersecții din Copăceni sau  Tureni  care sunt   în prezent puncte ,,negre" ale traseului.
    Cred că    importanța  și oportunitatea acestui proiect  prin beneficiile  aduse de acest proiect sunt evidente  și sunt corect percepute   și  descrise pe forum.   
Traseul ales  al drumului expres ,  care deși este  în aliniament (  traseu drept)   aproape în totalitatea lui,    are  în profil longitudinal   o succesiune de  rampe (urcări)-pante (coborâri)  cu diferențe mari de nivel. Relieful  traversat este  unul alternat având   o  diferență de nivel între A3   și   vârful situat în proximitatea intersecției cu drumul DC85 (Micești) de 85m , o coborâre de  65m și o  urcare spre DN1  de  35 m.  Datorită  alternanței de  debleu (săpătura) și  rambleu  (umplutură) traseul nu va  unul monoton ci va fi  unul plăcut, cu vedere  largă la un relief alternat, care va mobiliza  atenția participanților la trafic.
   Este important de   menționat că acest drum    va face parte din   drumul expres (DX4)   care urmează să fie  continuat prin proiecte viitoare  pentru a asigura legătura cu Municipiul Dej. Având în vedere că traseul  drumului expres  după traversarea  DN1 nu este  stabilit în prezent,  în continuarea traseului  fiind  diferențe mari de nivel , cu constrângeri  de traseu privind apropierea de localitățile Ceanu Mic , Mărtinești, Rediu  și Aiton, s-a studiat complementar acestui proiect  câteva alternative   de traseu până    în Apahida. Aceste trasee propuse trebuie aprofundate  în viitoarele proiecte  care sa sperăm că se vor realiza într-un termen cât mai scurt.   Am considerat că a  impune în prezent  realizarea  unui nod   complet între DX4 și DN1, ar impune  și  restricționa  traseul   pe DX4 pe mai  mulți kilometri, traseu   care așa cum am precizat mai înainte este unul dificil și este  unul cu riscuri  însemnate din punct  de vedere geotehnic. De asemenea   realizarea  unui nod  conform la DN1  prin proiectul   de continuare  DX4 spre Apahida  Dej, nu aduce un cost însemnat în  ansamblul investiției de peste  50 km de drum expres, dar ar aduce  un cost însemnat  pentru  sectorul de drum expres  în studiu care are lungimea   de  5 km. 
     Intersecția cu A3 este realizată  conform  prin subtraversare A3 prin viaductul existent  (5 deschideri) de la km  21+911  fără a perturba traficul pe autostradă
   Intersecția cu  DN1  din considerentele de mai sus  s-a propus a fi realizată   la nivel, întrucât volumele de trafic pe termen  apropiat și mediu  permit  acest lucru. Din studiul de trafic preliminar  volumul orar de trafic fiind sub  3300 de vehicule  etalon,  fiind asigurată capacitatea de circulație.  Sensul giratoriu este prevăzut cu trei brațe, cu doua benzi de circulație, fără a  avea  fluxuri  majore antagoniste, doar fluxul semnificativ mai redus decât în prezent    dinspre Turda -Cluj pe DN1 poate  bloca  fluxul major înspre sau dinspre   A3- DX4- DN1 -Cluj. Estimăm astfel că timpii de așteptare    la intrarea  în sens  să fie    minimi, circulația  în sens  fiind fluentă.    Este important de remarcat ca   deși pe DN între   intrările/ieșirile  din localitățile Tureni  și  Mărtinești  sunt în prezent   1300 m  între intravilanele celor două localități sunt  mai  puțin de  450 m.  Astfel  sensul giratoriu propus   în această fază de studiu are și  rol de a calma  traficul    între și în  cele două  localități. El are și rolul de separație și de percepere  a schimbării clasei  tehnice  a drumurilor, implicit de reducere a vitezei de circulație,  adică de a marca trecerea de la clasă  tehnica  I respectiv II (autostrada - drum expres)  drumuri care nu trec prin localități și au intersecții cu viraj numai de dreapta, la un drum național  de clasa tehnica  inferioara (II sau  III -întrucât traseul în plan pe DN1  are   secțiuni  în care curbele în plan, intersecțiile și vizibilitatea sunt asigurate  corespunzător unui drum de clasă tehnica  III) drum  care trece prin localități .  Această percepție  de schimbare a categoriei de circulație a drumurilor  trebuie  impusă participanților la trafic  pentru a preveni  accidentele   datorate vitezei excesive   la intrările în localități  datorită   faptului că atât  DX4 și DN1  au în acesta secțiune 2 benzi pe sens .  Pentru creșterea siguranței traficului sensul giratoriu propus va fi vizibil și iluminat.
       În viitorul apropiat,  în  următoarele două  luni, se va întocmi studiul de trafic,  iar în funcție de rezultatele lui se va definitiva  tipul de intersecție precum și forma intersecției. Astfel  se va defini  dacă acesta aceasta se va realiza  cu sens giratoriu așa cum anticipăm noi în prezent, sau  va avea sau nu benzi de  viraj directe, sau să fie necesar  chiar un nod rutier.     
    În prezent   rezultatele din studiile preliminare de trafic    ne-au condus  spre soluția prezentată, însă   vă asigurăm că soluția   care va fi propusă în studiul de fezabilitate se va fundamenta pe  calculul de capacitate a intersecției și va avea în vedere posibilitatea de dezvoltare  ulterioară a traseului DX4  precum și alte criterii cum sunt declivitățile  maxime admise,  siguranța circulației,  eliminarea riscurilor geotehnice, creșterea lungimii  bretelelor de acces datorită declivităților mari (diferențelor de nivel însemnate) dacă acestea se dovedesc a fi necesare, costul și  eficienta investiției, posibilitatea de alocare a resurselor etc... .
       Referitor la intersecția DX4  și a sensului giratoriu   de pe DN1  cu traseul unei linii de  110kV în simplu circuit (numai trei fire)   dorim ca precizăm că acestea  se vor reloca  pe trasee care se vor stabili de comun acord cu deținătorul de rețea și cu avizul acestuia. Costul devierii acestei linii  este unul cu un impact financiar  nesemnificativ  referitor la  costul proiectului.    Poziția sensului giratoriu s-a realizat  pe baza unui studiu preliminar de vizibilitate  și a unui studiu  privind declivitățile (pantele)  ramurilor de acces  în și din  sens. 
     Am dorit să fac aceste precizări    pentru a  clarifica  și înțelege    faptul că forma de  traseu prezentată reflectă stadiul  actual de  proiectare, fiind posibile modificări ale formei de proiect prezentate. Aceste modificări pot aparea și sunt normale să apară  pe parcursul proiectării  punând în concordanță proiectul  cu rezultatul  studiilor de specialitate și cu  poziția exprimată de către avizatori sau beneficiar.


vancouver

#500
Multumim Silviu pentru prezentare. Din pacate este exact ceea ce ne temem noi aici pe forum. Un mod de a pune problema gresit. La fel s-a procedat si pe centura Bucuresti si in alte locuri pe drumuri 2+2, unde au fost amplasate sensuri giratorii si apoi ne-am trezit 10-15 ani mai tarziu cu ambuteiaje monstru.

Este o atitudine nemoderna, lipsita de curaj si care nu tine cont de cateva aspecte, cum ar fi dificultatile MAJORE pe care le intampina un camion care trebuie sa faca stanga printr-un giratoriu. De asemenea discomfortul celor care nu conduc un vehicul (de ex. pasageri in autocare), aruncati ca sacii de cartofi: intai frana de la 100 la 20-30 la ora sau chiar pana la zero, apoi curba accentuata la dreapta si imediat iara curba accentuata la stanga, in final iar curba la dreapta si accelerare.

Tin sa precizez ca in Germania, unde locuiesc, nu exista decat in mod cu totul si cu totul exceptional sensuri giratorii pe drumuri cu mai mult de o banda pe sens. Doua pe care le stiu de mult au fost: unul desfiintat complet si inlocuit cu doua mici pasaje superioare plus semaforizare si altul redus de la 2 benzi prin sens la una singura, iar banda a doua transformata in benzi directe, fara trecere prin sens, pentru cei care fac dreapta.

De ce nu se fac sensuri giratorii cu 2 benzi? Pentru ca existenta a 2 benzi in sens nu inseamna ca pot trece prin sens masini in paralel. Acest lucru se intampla doar in situatii rarisime. In plus trecerile bruste, de exemplu de pe banda interioara direct spre o iesire practic contravin codului rutier, care spune ca trebuie semnalizare si asigurare cu minim 50m inainte de a schimba o banda. In Germania se pune de asemenea accent pe trecerea de pe o banda pe alta treptat: niciodata nu se taie o banda pentru a ajunge de ex. de pe banda 3 pe 1, ci se face treptat: de pe 3 pe 2, si apoi separat de pe 2 pe 1. Ori sensurile giratorii cu mai multe benzi obliga soferii sa faca in mod curent astfel de taieri de benzi, ceea ce creeaza impresia ca este in regula asa si in alte situatii. De aceea decizia lor de a nu exista nicaieri astfel de situatii.

De ce nu se amplaseaza sensuri giratorii pe drumuri 2+2? Pentru ca un drum 2+2 poate aduce un trafic de pana la 3500-3800 vehicule pe ora / sens (aprox. 1800 veh / ora capacitatea unei benzi). Exemplu Martinesti, in sens converg 3 drumuri 2+2, adica pot veni max. 3800 x 3 = 11.400 vehicule pe ora. Capacitatea  de prelucrare a unui sens giratoriu cu o singura banda este de ca. 3600-4000 vehicule pe ora (din experimente concrete) - daca traficul este relativ egal pe toate directiile si cu un trafic mediu care face stanga. Daca putini fac stanga capacitatea mai creste, daca multi fac stanga atunci scade sub valorile astea. Daca se fac bretele directe de dreapta pe anumite directii si acelea sunt circulate intens iarasi capacitatea mai creste. Daca in loc de o banda sensul giratoriu se face cu 2 benzi, acesta devine mai larg, dar capacitatea creste infim. Creste cu atat mai putin, cu cat multi fac stanga si intre ei sunt camioane. Mai ales daca fac stanga acestea devin extrem de lente si nimeni nu poate sa foloseasca a doua banda sa le depaseasca in giratoriu - spatiu prea mic. Deci toti vor sta in spatele camionului lent, banda a doua exista dar nu ajuta cu nimic. Cu indulgenta cu banda directa Cluj - Turda si banda directa DX4 - Cluj capacitatea giratoriului creste cu 1800+1800 veh / ora (dar nu e realist, o eventuala coada de asteptare la intrarea in giratoriu va afecta si bretelele directe). 4000+3600 = 7600.

7600 < 11.400, deci este posibil sa apara ambuteiaje, care sa creasca si sa creasca ... (la anumite ore, fix cand ti-e lumea mai draga, evident).

In sine, faptul ca DN1 a "cerut" o largire la 2+2 in zona, arata ca traficul este uneori superior valorilor de 1+1 (adica 1800 x 2). Deci in sine faptul ca un drum a necesitat o largire la 2+2 arata ca nu mai are niciodata ce cauta un giratoriu pe acel drum (exceptie giratorii in localitate catre drumuri f. slab circulate, de ex. intrari catre un centru comercial - atunci merge, pentru ca traficul "la stanga" este mic si majoritar autoturisme)


Concluzii:
- in Germania nu se va face NICIODATA pe un drum nou 2+2 intersectat cu alt drum 2+2 un sens giratoriu!
- se creeaza conflicte in trafic
- se creeaza discomfort, cu atat mai grav in afara localitatii: frana de la 100 km/h la 0 km/h! Inacceptabil. (aia cu calmarea traficul este una din cele mai mari idiotenii pe care pot sa o aud - asa hai sa facem sensuri giratorii din 200 in 200m pentru calmare! Iar pe autostrazi hai sa facem sicane! - De fapt e fix invers, traficul trebuie sa fie cat mai fluid, sa curga cu viteza constanta, fara manevre bruste, fara puncte tip dop sau capcane, care "obliga" soferii sa franeze)
- discomfort pentru pasageri si dificultate pentru camioane

Daca totusi se face sens giratoriu, atunci macar:
- banda directa pe directia Cluj - Turda (una din cele 2 benzi ale DN-ului separata complet se SG)
- banda directa DX - Cluj
- sensul giratoriul facut cu o singura banda pe sens, si doar pe directia Turda - Cluj sa se adauge a doua banda.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

andrey_rsu

Mulțumim Silviu pentru intervenție și explicații și sper ca nu va fi singulara pe forum, este nevoie de asa ceva și pe alte subiecte sensibile cum este cel al Centurii Metropolitane Cluj.
Legat de subiectul intervenției tale, îngrijorarea principala pe forum este tocmai lipsa unei gandiri și soluții pe termen lung care sa sigure o conectivitate corecta și peste 5 sau 10 ani.
Îngrijorarea vine tocmai din nenumăratele exemple de intersecții noi ( gen giratorii) care din start nu au avut capacitatea de a susține un trafic ridicat, generând aglomerație și sugrumari de trafic.
Noi militam intens pentru soluții moderne și adaptate fiecărui situații, solutii gandite pentru viitor.
Legat de aceasta intersecție între DX4 și DN1 dacă se optează pentru giratoriu ar trebui cel puțin sa fie prevazuta cu bretele directe  pe principalele direcții, astfel încât sa nu sugrumam un drum și asa foarte circulat.

calino

Apreciez interventia inedita si multumesc si eu domnului Tegzeșiu pentru prezentarea facuta.
Sper ca studiul de trafic, de care inteleg ca depinde luarea unei decizii in privinta configuratiei nodului DX4-DN1, o sa fie interpretat ca fiind unul facut in conditii speciale de pandemie cu valori de trafic mai mici decat in mod normal.

vancouver

Si sa nu uitam ca un drum nou rapid va fi un magnet pentru trafic! In timp se vor crea legaturi noi, inexistente acum.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

radupe

Nu stiu in ce masura un studiu de trafic facut acum in lunile ianuarie - februarie va aduce estimari concrete ale traficului, mai ales in conditiile in care din cei peste 50000 de studenti aflati in Cluj majoritatea stau acasa din cauza pandemiei si nu fac naveta zilnic \ saptamanal.

vancouver

Studiu de trafic nu inseamna sa stai pe marginea drumului sa masori traficul. Cand spune ca studiul de trafic se va face in urmatoarele 2 luni, Dl. Silviu Tegzeșiu presupun ca se refera la intocmirea studiului in sensul intocmirii documentatiei. Ea va avea la baza date din trafic din ultimele recensaminte si va tine cont de prognozele de crestere pe viitor. Nu cred ca e cazul sa ne imaginam ca sunt niste amatori acolo, la firma respectiva. Faptul ca nu suntem de acord cu solutia finala (sens giratoriu) e altceva.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

yetiman

#506
Silviu, si din partea mea, multumiri pentru deschidere.
Mi se pare un semn de normalitate sa existe un dialog intre proiectanti/constructori si societatea civila, inclusiv pe un forum.
Asa putem si noi intelege constrangerile, viziunile, concluziile voastre iar noi putem comenta in cunostiinta de cauza.

In rest, asa cum au spus multi alti colegi de forum, e bine sa privim si spre viitor (in acest caz, continuarea DX4) dar si avantajele/dezavantajele unui nod denivelat fata de un sens giratoriu. Iar la aceasta intersectie, cred ca exista suficiente motive pentru un nod denivelat...  :D
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

Highlander

#507
Buna ziua,
Revin cu o postare dupa apraoape 1 an, timp in care am citit zilnic postarile asa cum  o fac aproape de la infiintare, dar acea postare care ne prezinta deja argumentele pentru care " Din studiul de trafic preliminar...aceasta se va realiza  cu sens giratoriu așa cum anticipăm noi în prezent," e ca si cum noi va avertizam de acum  s- a nu comentati pe urma , caci noi avem deja argumentele pregatite s-a fie cum vrem noi.
   Este clar o mostra  de " atitudine nemoderna, lipsita de curaj" si care a fost facuta zob de vancouver asa cum se vor face si bizonii calmati de acest giratoriu pe  un DN 2+2, SAU TIR-URILE INCARCATE LA MAX  pe un carosabil in coditii de iarna si necuratat( pt ca doar suntem in Romania). S-a gandim si pentru cei care sunt la volan dupa mii de km, sa le usuram munca, nu tine argumentul s-a calmam cei 10- 15 bizoni ce merg pe directia inainte, acestia oricum enervati vor da blana la ierirea din giratoriu si pana in localitate, iar pt ceilalti ce oricum respecta legea e doar o sicana pusa in drum.
Alte argumente, gen " lasam deshisa posibilitatea de a aprofunda  în viitoarele proiecte câteva alternative   de traseu până  în Apahida si  realizarea  unui nod  complet între DX4 și DN1 ar impune  și  restricționa  traseul   pe DX4", sunt mai degraba mascarea intentiei de a pasa responsabilitatea pentru viitor, de - ti minimiza cheltuielile cu studiul, de face cat mai putin  si  doar ce e mai usor  pentru a bifa  la lucrarea obtinuta.
VA ROG LUATI ATITITUDINE
s-a facem presiune pentru a impune ridicarea gradului de siguranta pt noile lucrari prin adoptarea unor standarde de siguranta, care sa fi  o baza de pornire obligatorie pentru toti cei care prevad lucrari gen merge si asa,  lasa ca o facem noi(sau mai bine altii) altcandva ca lumea ( care e cu " josul in sus de 50+30 ani), sau daca te-am prostit pana acum hai sa mai incercam , ca poate avem "noroc"

rocklee

#508
multumim Silviu pentru interventie si explicatii...

cam dura intervemtia lui Highlander ....dar argumentata  bine ...sustin idea  nodului denivelat ...daca este un proiect ...pentru vitor ...hai sa fie  gandit ...si sa fie facut pentru viitor..... :)

ivladbogdan

Eu m-am oprit din citit la partea cu "calmarea traficului".
Ce am inteles eu din tot mesajul: nu este suficient trafic acum pe DN1 sa merite nod rutier, nu prea ne intereseaza cum va fi traficul peste 5-10-20 ani, sa isi bata capul cei de atunci, respectiv, singurul tel este sa reduceti voi viteza asa ca aruncam sensul giratoriu in mijlocul drumului.
Pe bune acum, chiar nu mai exista niciun minim interes pentru a face lucruri DE CALITATE, care sa fie VALABILE si peste 20 ani?!