News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

La cheu

Started by Ionut, May 23, 2019, 12:16:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kitsune

Băi, are remorchere! Ce tot vorbești de măiestrie, că nu face el manevra...
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Harry

Pai eu de pilotii de pe remorchere ziceam

kitsune

Stai măi un pic să lămurim lucrurile. Pilotul nu e pe remorcher. El e pe navă. Remorcherul e un executant. De multe ori cel care îl conduce (căpitan, comandat, ce-o fi el) nici măcar nu vede manevra, nu are o vedere de ansamblu. El vede bucățica lui. Și acționează strict la ordin, împinge, trage, etc.
Pe comanda navei (puntea de navigație sau cum vrei să îi spui) se află pilotul (unul sau mai mulți) și echipajul navei, adică Comandantul, un ofițer și timonierul la navele civile de azi, sau mulți alții la navele militare și pe la pasagere. Restul echipajului este pe la stațiile de manevră (prova, pupa, etc.).
Și cu toate că pilotul este considerat cel care face manevra, în realitate el este doar un sfătuitor, responsabil este comandantul. Și el are ultimul cuvânt.
Într-un singur loc (din câte știu eu, or mai fi și altele, dar poate obscure) se predă comanda navei necondiționat către pilot și acolo el e in control: Canalul Panama. În Canada pilotul e responsabil de manevră, dar comandantul are dreptul de a interveni. În restul lumii pilotul e "adviser".
Eu nu mă întâlnesc des cu piloții, că locul meu la manevre e la "subsol". Dar uneori, când am pe cine lăsa jos (și sunt sigur că se descurcă fără mine) mai ies și eu la suprafață și mă duc pe comandă, mai fac o poză, sau am ceva urgent de discutat cu tata-mare, sau pur și simplu mai ies la lumina zilei. O singură dată am ajuns pe comandă și am constatat că e mai bine să plec jos altfel risc un infarct.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

dan tm


kitsune

#874
E mai bine jos când merg toate. Dar când arată așa:





Powered by API/PUM imgur uploader

Disclaimer: nu e poza mea și nici nu am fost acolo. Dar am fost pe o navă soră.

Ah, amintirile mă chinuiesc:





Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Ionut

Bai frate dar de ce e atat de multa vaselina/ulei sau ce naiba e acolo? Si in general de ce navele sunt asa infecte in zona motoarelor dar peste tot?! Chiar si cele turistice au tendinta sa fie murdare. WTF.

tom_sawyer

Poza cu Engine Control Room de pe Găești, pusă de kitsune pe pagina anterioară.

Frigidu' :lol:





kitsune

#877
 :lol:
Welcome to my world!

Nu mai e așa, azi sunt curate motoarele. Dar se menține cu greu curățenia, mai ales că nu prea avem oameni. Dar, să zic așa, din 10 ore de muncă pe zi, cam un sfert spre jumătate în medie e curățat/spălat.
La noi la vrachiere e mult praf, după port tragem mult cu asta. Cu toate că punem filtre pe la toate ventilatoarele, tot intră praf.
Apoi multe chestii trebuiesc unse, se gresează mereu. Dacă pui prea multă vaselină se împrăștie. Și sunt țevi cu păcură, ulei, motorină, etc. Uneori mai curge câte o garnitură, e in permanență de curățat.

Poza cu separatorul, cel roșu cu argintiu (btw, e un De Laval MAPX 309, manual) e aleasă în mod special. Toată flota noastră a avut așa ceva, și așa arătau in vremurile bune, e o imagine care îmi răscolește amintiri, multe. Se vede pe el cât e de muncit, cât de mult au oamenii ăia de tras acolo. Eu un agregat folosit la greu, desfăcut pentru curățat in permanență. Este cel care separă mizeria și apa din combustibil, adică face păcura mai curată. Se vede pe carcasă cât de uzat e, lovit, murdărit, revopsit de nu știu câte ori. Fiecare mecanic trei din orice flotă are în "subordine" separatoarele, cu asta își începe cariera pe mare. "Apa, focul și c*catul", astea erau atribuțiile noului ofițer venit la navă, adică toate instalațiile de apă (dulce, sărată, balast, alimentare căldare, hidrofoarele, pompele, cam tot), apoi caldarina cu arzător (deci abur și ce mai era conex) și toate instalațiile de transfer păcură, ulei, filtre, wc-uri, pompe de santină, toate mizeriile.
Am tras lângă separatoare exact ca ăla din poză nopți întregi, ajunsesem să desfac și să curăț în 3 ore singur un separator de greu. Mă ajuta și motoristul la discuri, că e inuman să le faci singur. Și după aia cârpă pe el, să îl faci cat de cat aspectuos. Așa era și înțeleg perfect poza aia. Nu se vede, dar în partea laterală are un robinet rotativ, nu știu cum să îi spun, gradat cu 1, 2, 3, 4. Noaptea dacă mă trezești și mă pui să îl rotesc o fac la perfecție, după două decenii de când nu am mai învârtit de roata aia.
- Pornești separatorul, aștepți să ajungă la turație (nu ai tahometru, dar ai urechi și te mai ajută ampermetrul de pe motor, că scade amperajul când e turația bună, ai tras acolo o linie cu carioca, să nu te mai benoclezi mereu), te mai uiți și la ceas, că dacă nu ajunge la turație in 6-7 minute ceva e nasol.
- deschizi apa de comandă și rotești robinetul de pe poziția 2 (adică în jos) pe 3 (lateral dreapta). Aștepți până vine apă pe o țevușcă și curge într-o pâlnie, semn că s-a ridicat oala. Și dai pe 4. Apoi îl amorsezi cu apă și pornești pompa de alimentare sau dacă e de greu, închizi bypassul, că pompa o pornisei de mult să facă recirculare și să se încălzească (la separatorul din poză e pompă articulată, aveam și dinastea). Faci reglajele de presiune, auzi cum incepe să meargă "rotund", mai pui mâna pe ici pe colo să vezi cum se încălzește. Verifici să nu "borască", doar să scoată picături de apă (se văd pe la gemulețul ăla).
- la fiecare oră îi faci "spălare", adică rotești de robinet pe poziția 1 și peste câteva secunde "bum", a căzut oala. Dai repede pe 2 și analizezi mintal, a căzut bine oala? a bubuit tare, sănătos sau doar așa... Dacă totul pare bine, o luăm de la capăt, 3, curge apa, 4, deschis combustibilul, verificat, reglat, etc.
Și pleci pe la alte agregate, mai ajustezi un răcitor, mai ungi ceva, mai vezi niște temperaturi. Apoi mergi in PCC, unde ai lăsat motoristul să aibă grijă de toate alea și îi aduci aminte să mai treacă pe la separator, să nu cumva să "borască". Pentru că merge cu un debit de 2000 litri pe oră, dacă nu ești atent ai pus-o, dimineață trebuie să îi explici șefului cum ai pierdut tu o tonă de ulei. Și să pregătești curu' pentru șuturi. E trei jumate noaptea, mai ai puțin din cart, mai bagi o țigară și un rest de cafea, apoi te apuci de scris jurnalul, mai e un pic și "dai sfertul" și apoi gata, la somn până la 10.

Azi e boierie. Totul e automat, face singur descărcare parțială și totală, are senzori de toate felurile, presostate, termometre, navă spațială, ce mai. Dar când îl desfaci tot mizerabil e. Și uneori mai explodează (rar, dar se întâmplă, am pe undeva niște poze, dar nu mai știu exact unde).

He, he, mai există pe la indieni... Ia uite cum face când descarcă (am pus video de la minutul 10:15, cine vrea poate să-l vadă pe tot)



nu îl face embedded, nu știu de ce
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Să mai punem niște poze de pe aceeași navă. Cu ghicitoare: când credeți că au fost făcute? Cât de veche este nava? Cărei flote îi aparține?

Motorul principal, vedere la nivelul chiulaselor


Arzătorul caldarinei, tip Monarh





Motorul principal, vedere la nivelul carterului, din prova


Diesel generator



Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

frunzaverde

La motoare nu ma pricep deloc-deloc-deloc, dar mi se pare ca arata similar cu Sulzerele de pe locomotivele romanesti tip DA vechi - Ceasurile, robinetii, culoarea galben-bej-turbat imi sunt familiari cumva, din plimbarile "pe locomotiva" din copilarie cu bunicul. O fi vreun Sulzer?

Totul mi se pare ca arata al dracului de vechi si rablagit - generatorul ala nu imi da incredere - pun pariu ca n-o sa tina pana la destinatie... Si butoiul ala de Lukoil cu tevi care intra direct in motor (la cilindri?) arata a improvizatie (cat de afon oi fi, nu cred ca motorul vine cu "butoi de un baril" ca dotare standard)... As zice ca a fost facuta candva prin anii '70, la cum arata "biroul", cu telefon cu disc, microfon antic, dupa forma lampii si dupa faptul ca nimic nu e digital. Poate chiar '60... La cum arata totul (estetica), ceva sovietic sau "eastern bloc" - nu stiu de ce - poate culorile? poate lemnul ala dubios? poate placa de prefabricat cu gaurele? poate aspectul general vai-mama-lui?.

Cert e ca la cum arata, n-as vrea sa ma sui... Si cu atat mai putin sa ma plimb pe oceane si mari cu asa ceva. Bine, toate astea din postura de afon 100% - pe mare n-am fost decat ca pasager, si la pasageri nu ne-arata niciodata "maruntaiele".

PS: Ce-i chestia aia mare (hemisferica) cu maneta neagra si eticheta rosie de pe panoul de comanda?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

subway

#881
Uite de aia mi-a fost mereu sila de motoare si mecanica, ca te manjesti din cap pana in picioare de unsoare neagra si am preferat sa ma murdaresc mai degraba cu noroi si ciment...
Am tot respectul pentru mecanicosi dar nu mi-am dorit sa miros toata viata a vaselina si unsoare...
Viata de marinar e viata grea si 90% trebuie mai mult sa freci puntea...
:)

kitsune

#882
@subway, decizia de a deveni "mecanicos" (șobolani ni se spunea în flotă, spre deosebire de carcalacii de la punte) a fost una pragmatică. Pe vremea aia, un absolvent al IMMB (sau UM02192 pe limba bácterilor) nu prea avea echivalent la uscat dacă era la secția navigație. Electromecanicii și electricienii aveau posibilitatea să echivaleze diploma cu una de inginer, având astfel deschisă calea în orice domeniu tehnic la uscat (mulți colegi de ai mei au fot primiți cu brațele deschise la Cernavodă, datorită tocmai pregătirii "multilaterale").
Plus că îmi plăcea șurubăreala dar și faptul că am un defect la ochi și nu aș fi trecut de vizita medicală pentru punte. Iar cu curentul electric nu prea îmi place să mă pun. Cu toate că am absolvit un liceu CCF cu calificarea de electrician IFTE.
Așa că am ajuns să înot în "mehlem" la propriu. Ai dreptate, iese cu mult mai greu decât noroiul sau cimentul. Dar cineva trebuie să facă și asta. Eu, personal, aș plimba cu podul rulant chiulase de 10 t toată ziua decât să stau pe vreo schelă iarna. Dar, cum am spus, toate astea trebuie făcute.

@frunzaverde de care poză vorbești? Cea cu PCC?



În rest ai dreptate, e vorba de tehnologia anilor '60, spre sfârșitul lor (de fapt începutul anilor '70 dar cum la nave construcția durează mult și inovațiile intră destul de greu în producția de serie...), "cutting edge" la vremea aia totuși. Nu este nimic, asta era tehnologia. E vremea când Dacia 1300 era cel mai modern autoturism din blocul estic. Și da, motorul este un Sulzer, același Sulzer 5RD68 eh, uite că nu m-am uitat bine, e un 6RD56 dar foarte similar cu 5RD68, care a echipat navele noastre până în anii '90, cu nicio modificare (la fel ca Dacia 1300 de altfel).
Pozele în schimb sunt făcute în secolul 21, mai precis jumătatea anilor '10 (așa se scrie?), mai puțin de 5 ani în urmă (aici fac iarăși o modificare, pentru că navele astea sunt aproape identice și traducerea limbii ruse e deficitară). Motorul crem este de la prima navă din serie, dimpreună cu toate pozele de mai sus. Aia e făcută în 1970. A opta navă din serie și singura care mai merge e mai jos. Asta are 5RD68 pe ea, e mai vopsită, e făcută în 1973, dar ce scrie în continuare e valabil:
nava este încă folosită drept navă școală (sincer acum, chiar nu știu cum poate naviga în halul ăla, dar... Russian Register of Shipping...)

o fotografie a navei trecând pe sub podul din Vladivostok (ăla de care mă întreba @Neufunk) aici:



Care este legătura cu noi, cu românii? Păi nava asta este a opta din seria de nave școală făcute de polonezi, ultima din serie (13) fiind Neptun, nava noastră școală, pe care multe generații au făcut practică. Au fost mici diferențe între ele, nesemnificative (pe naiba, motoare diferite, mea culpa)
Deci poți spune că tot "estul" a făcut școală pe așa ceva.
Care mai este legătura? Păi... așa arătau navele noastre în vremurile bune ale flotei. Exact așa. Nu se vede apa din santină. Dar aia era oricum trasă la baltă, prin țările cu apă caldă mai la blat, noaptea, pe la noi ziua, în port. Nu e de mirare că portul arăta execrabil atunci.
La noi nu vei găsi poze sau documentație pe internet, doar ceva sumar pe la comunitățile marinărești, dar în general poze din afară. La ruși în schimb se mai găsesc poze, astea fiind extrase dintr-un proiect de practică (absolvire?) găsit cu mare greutate prin forumurile lor (nu am învățat limba rusă la școală, știu totuși alfabetul și ceva cuvinte cât să mă prind dacă mă înjură cineva sau mă vorbește de rău). În schimb vei găsi o căruță de proiecte de pe la facultăți, fie la Galați, fie la Constanța, care se folosesc de documentația de acum 50 de ani. Chiar în întrebările de la brevet la mecanici erau figuri, instalații, echipamente de atunci (sincer, am dat brevetul de mult și nu am mai revizuit documentația, dar bag mâna în foc că măcar desenul valvulei de la wc-ul cu apă sărată mai e acolo, sau instalația de lansare-inversare de la Sulzer 5RD68, motorul de mai sus, similar cu cel pe care l-am pus și în desen).
Apropo de desen, este, cum am spus ^^, un motor în 2 timpi cu baleiaj în contracurent, cu ferestre de admisie și ferestre de evacuare. O particularitate, este varianta constructivă cu clapeți rotativi pe evacuare, mai complicată dar, în teorie, mai eficientă. Din păcate, sistemul de antrenare al clapeților era cu lanț, iar timing-ul se făcea la cilindrul 1, apoi se mergea din aproape în aproape până la cilindrul 5. O eroare de 1 mm la primul ducea la erori mari la ultimul, ceea ce a dus la funcționări defectuoase mai mereu. Puțini știau să le regleze și oricum, se dereglau aproape instantaneu în marș (calitatea materialelor, condițiile de temperatură, tractoriștii cu apucături de minitehnicus care le știau pe toate, etc.).
Dar, secțiunea aia prin motor e interesantă (sper că nu doar pentru mine), mai ales că am tras, împins, bătut cu barosul în multe din componentele alea.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Nu mai pot modifica mai sus, dar dacă aia era poza de care întrebai @frunzaverde, chestia bulbucată e telegraful. Maneta din stânga lui e maneta de combustibil, are reglaj fin sau strânge de clapa aia și miști grosier. În fața ei ar trebui să fie comanda aerului de lansare. Mai sus de telegraf, cu capac de plastic, e oprirea de avarie. O recunoști dintr-o mie, că are capacul ăla, să nu apese cineva din greșeală.
Apoi în față ai diverse indicatoare folosite la monitorizarea motorului (mai ales la manevră), presiunea aerului de lansare, turația motorului (înapoi gradațiile roșii, înainte gradațiile negre), ceva presiune de ulei, apă de răcire pistoane, apă de răcire cilindri, apă de răcire injectoare, etc. Un clinometru pe perete plus un panou care pare mai nou, aftermarket. Poza nu e destul de clară să îmi dau seama, alea de mai sus le-am ghicit după formă și aspect. Ăsta totuși pare ceva monitorizare.
La consola din stânga, e cutia de tablă cu pixuri, nelipsită. Apoi niște indicatoare de nivel ar putea fi chestiile negre (sau de temperatură, e greu de spus, tehnologia de acum 50 ani.

Uite o poză mai din lateral, se vede mai bine telegraful. Se vede și jegul de pe scaun.





Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

tom_sawyer

Prin "telegraf" ar trebui sa înțelegem "schimbătorul de viteze" al motorului?