News:

.

Main Menu

La cheu

Started by Ionut, May 23, 2019, 12:16:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

kitsune

#795
2. "Cum ai cârma? ...Mijloc cârma 155. ...10 dreapta"

Nu știu cine e timonierul, dacă e AB (adică Able Seaman, Timonier în flota noastră) sau e chiar căpitanul, Chief Mate-ul adică. Deci de aceea e undeva denumirea de "chief". Părerea mea. Astea cu stânga/dreapta or fi poate caracteristice generației, am mai întâlnit români de vârstă apropiată care se exprimau așa, dar în mod normal trebuie folosiți termenii marinărești babord și tribord. În engleză se folosesc exclusiv, nu o să auzi pe cineva cu left și right. Ca o paranteză, filipacii au termenii noștri, babor și estribor, e ușor de comunicat cu ei asta. Facem abstracție in continuare, se folosește stânga/dreapta ca la căruță, rămânem așa.

Cum ai cârma? Întreabă poziția efectivă a cârmei, lucru pe care îl putea afla și dacă se uita la consolă, sigur are acolo poziția cârmei. Timonierul răspunde "mijloc cârma", deci e cu ea pe zero, "155", ăsta e cursul, direcția pe care o ține, ultimul ordin primit, "10 dreapta", ordinul comandantului să vină cu cârma 10 grade la tribord, la care Timonierul răspunde cu același lucru "10 dreapta" arătând că a înțeles comanda. Aici, comandantul ar trebui să spună ceva de genul "ok", așa spune procedura, să dea de înțeles timonierului că a recepționat acknowledgement-ul lui și să închidă bucla comenzii. Dar astea nu se predau in școala comunistă. Acolo dai ordin și ăla repetă.

O altă paranteză, înainte de începerea exercițiului se face un mic briefing al echipamentelor din simulator, se cam vede că domn' comandant nu e la curent cu ele și nici nu prea le înțelege. De altfel, în afară de câteva priviri la ecranul radarului (care pare a fi x-band, ceea ce e normal la manevră), restul echipamentelor sunt complet ignorate. Total. Privirea e doar pe geam afară. Asta e navigație estimată și costieră. Vizuală  :lol:. Pe mijlocul consolei pare a fi un conning display care însumează toate informațiile, nu văd bine acolo, dar în mod sigur e și un ECDIS, care are și hărți dar pe el se plotează și informații de la radar și de la AIS (la fel și pe radar, vin informații de la AIS, se suprapun pe ținte).

A, și al doilea disclaimer. Eu sunt mecanic. Așa că nu mă întrebați ce reguli COLREG încalcă sau nu, eu cunosc echipamentele, nu regulile de circulație  O:-)

@Ionut, plutim, asta e ok. Nu arunci ancora oriunde și oricum, dar în caz extrem pui nava pe uscat și salvezi viețile. Și nu avem frâne. Deci greșeala ai tot timpul să o vezi, chiar și să o filmezi  :lol:
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

#796
3."Ce face nava?... Grireaza 5 grade pe curs...Mijloc cârma"   Păi nu i-a zis sa facă 10 dreapta?

Păi da, i-a spus 10 dreapta. Dar nava girează cu 5 grade pe minut. Deci mișcarea de rotație a început și va mai continua o vreme, nu mai e nevoie de cârma, se pune pe zero. În treacăt fie spus, 5grade pe minut e destul de mult, pe navă mare simți bine, o să aibă inerție mare și o să se ducă mult în babord, dacă intrase deja în curs trebuia să îi dea deja comanda 10-15 babord (stânga, na) sau să îi dea un curs și să îi spună timonierului să îl țină. Dar cine să știe cursul, că nu s-a uitat la ecrane/busolă. Iar dacă a ajuns in curs și nu mai are moment de rotire ii spune "steady as she goes" e mai simplu.

LE: continuăm discuția peste vreo 2 ore jumate, am terminat treaba in București, merg iar spre casă. "Feel free" să mai puneți întrebări între timp.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Ionut

Cu diacritice.
La căruță este hăis și cea.

Fascinant, pe bune. N-am inteles mare lucru, dar imi si imaginez cum trebuie sa-ti tremure chilotii pe tine cand vezi ca nava nu se opreste si ai estimat gresit manevra/inertia.

:horse:

Cristi N

#798
Ionut daca te pasioneaza domeniul si crezi ca ai timp incearca sa faci cursurile de sailing si sa iti iei categoriile C/D/S. Sau mai e varianta in care sa incerci o iesire, doua pe mare si atunci o sa te virusezi sigur.  O:-)
Pe timpul verii toate barcile de la Limanu sunt book-uite pentru ieșiri asa ca ai de unde alege.

Harry

Musai sa mearga pe un velier, acolo simti cu adevarat ce inseamna marea. :D

kitsune

#800
4. "Suntem cu toată, da? ...Da, viteză 5 cu 5"  Cum adică 5 cu 5? Aici începe să se benocleze și în monitoare :D

Adică 5,5 noduri. Cam puțin dacă mă întrebați pe mine, Full Ahead și doar 5,5 kn. Pe containerele mari aveam 7 kn la Dead Slow, pe vrachierele astea de 180000 la Full Ahead, adică 60 rpm pe motor, merge cu vreo 10 km dacă e gol și cu 9 dacă e încărcat.
Se "benoclează" în radar. Atât. Dar nu îndeajuns încât să vadă vreo țintă, nu plotează nimic, doar să vadă unde e și probabil ceva distanțe față de mal.
Și mai e o chestie, la 5,5 kn te mai uiți și în spate! Că vin eu cu un container cu 12-13 kn (cu motorul oprit  :lol:) și dau peste tine. Lăsând gluma la o parte, am observat mulți navigatori, în special cei de la containere, care își pun centrul cercului de pe radar (adică nava) undeva in coltul stânga jos al ecranului, pur și simplu nu "văd" nimic în spate.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

5. Omul cu costum zice la telefon ceva de genul, nu înțeleg tot: " ...reference....one six.... borders (sau orders??)"  Cu cine vorbește ăsta? Cu sala mașini sau cu "turnul de control" (există echivalent naval? căpitănia portului, ceva?)
Pe navă cine ar fi personajul ăsta?


"Omul cu costum" e instructor la CPPMC, sau MTC sau in fine, Centrul de Pregătire al Personalului din Marina Civilă. El acolo pare că joacă rolul căpitanului sau al ofițerului de cart. În cazul de față se ocupă de comunicații radio, dar nu e neapărat apanajul lui, oricine din Bridge Team poate face asta. Am văzut comandanți pentru care e efectiv decădere din poziția lor dumnezeiască să vorbească la telefon, pun minionii să facă asta, ei "au altă treabă, conduc un vapor". Dar am văzut și oameni normali, care sunt pe puntea de comandă nu doar să dea ordine, ci lucrează într-o echipă. De multe ori prima categorie sunt cei care nici măcar nu știu cum să schimbe canalul la VHF sau să lucreze cu o hartă pe ECDIS, își ascund neputința prin aerul de superioritate și dau de înțeles că ei sunt mai presus de o așa banală activitate, aia e pentru "restul".
Revenind, omul în costum comunică în VHF, din ce înțeleg eu cu o altă navă, Bertha, sau așa ceva. E greu de înțeles, pentru că e înregistrare monofonică, se suprapun comenzile comandantului cu răspunsurile timonierului peste convorbiri. Dacă ai fi acolo, e o diferențiere, VHF-ul are difuzorul în altă parte, e mai ușor să fii atent la ambele discuții. Oricum e vorba de "channel one six" adică 16, canalul de comunicare. Aici se fac toate comunicațiile, de fapt aici se face doar apelarea, după ce ți-a răspuns, de comun acord se schimbă în alt canal și se cheamă din nou. Ca să rămână 16 liber pentru alții sau pentru urgențe, pentru "turnul de control" (VTS) sau pilotaj, etc. Asta in țările cu apă caldă. În China sau India e imposibil să folosești canalul 16. Pilotul chinez îl chemăm de multe ori pe telefonul mobil. Să ții VHF-ul prea tare acolo e teroare, te ia de cap instant. Dar e obligatoriu, așa că nu ai ce face și asculți și mieunatul unora și muzica pusă de alții și comunicațiile între două pescariciuri chinezești, totul.
În canalul 16 se folosește și apelul românesc universal "ai noștri, ai noștri", urmând ca apoi să schimbi pe alt canal. Fiecare nație are propria formulă de apelare asemănătoare.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

6. "Drept așa, 0 0 6......Mijoc cârma, 004"

Da, pentru că mai are un rest de girație, când îi spune "drept așa" are 006, dar după ceva timp mai ia două grade până la 004, chiar dacă e cârma pe mijloc. Acuma, la "drept așa", ("steady as she goes" dacă asta ar fi echivalentul) timonierul ar trebui să țină cursul din momentul ordinului, deci 006. Dar și clipul este editat, lipsesc părți din convorbiri, e greu să vezi cursivitatea.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

7. "Cât ai la compas? 3 0 6...Cât e drumul? Cifule (asta aud; ce-i ăla cif? Sau e chief?)

Da, întreabă timonierul ce drum are, ăla răspunde 306 (grade). Pe chief îl întreabă ce drum trebuie ținut (culmea, timonierul știe, răspunde "206 tre' să fie") ăla se bâlbâie, "stai să detectăm, bla, bla". Chieful e ăla in uniformă, cel cu comunicațiile.
Undeva sună o alarmă, nu pot spune de la ce e, dar unul dintre ei ar fi trebuit să o anuleze (și cu asta să se uite ce anume alarmă e, poate e de la echo-sounder și ei se pun pe uscat, sau e collision alert, in fine, nicio alarmă nu trebuie să fie ignorată).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

8. "5 stânga. Dacă mi-a dat si-un portavion..." Ce vrea să zica oare? Că e prea mare nava? :lol:


Nu. Ceea ce spune e: "Na, că mi-a dat și un portavion!"
E software-ul care baga in simulare un portavion. Nimic neobișnuit. E doar o remarcă, că asta a văzut pe geam. Dacă chiar îl interesa, plota, vedea curs, viteză, etc. Așa, vizual, recunoaștem navele, mișto joc video.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

9. "Ne duce drept în ancoraj" Adică la locul de ancorare?

Da, cursul ăla, 295, nu mai trebuie schimbat până la ancoraj

10. "Funda stânga" (adică lasă ancora la fund sau ce?) Apoi apasă pe buton (închide televizorul? :lol: sau acționează ancora?) "Hă hă hă".

Mda, a avut comandă de Stop Mașina și apoi Funda (ancora) stânga, deci comandă pentru cine e la prova să dea drumul ancorei. Probabil că simulatorul are un simulacru (sic) de control al ancorei și ca să se încheie exercițiul trebuie apăsat pe un buton fizic de acționare a ancorei. Nu văd altceva ce ar acționa acolo.
În realitate ancorajul e mult mai complex. Manevra asta de "let go" (funda) prin care se desface frâna ancorei și aia se duce ca bolovanul, nu e recomandată decât în anumite condiții. Știu comandanți care nu cunosc alt mod și folosesc asta mereu, indiferent de adâncime, tipul fundului, vânt, curenți, etc. Ei știu una și bună, "let go" și după aia mergem la culcare/masă/whatever, de restul se ocupă "negrii".
În mod normal trebuia să aibă mașina înapoi, nava să se miște înapoi și abia după aia ii dai drumul, în așa fel încât după ce ajunge ancora pe fund, lanțul să se întindă frumos pe fundul apei. Bine, filmul e tăiat, e posibil ca ordinul să fi fost dat, nava să meargă înapoi (dar mă îndoiesc).
În mod normal ancora se lasă din vinci până la o anumită adâncime. Lanțul de ancoră e marcat în "chei" (shackles) de 90 picioare lungime (27 și ceva de metri), în funcție de ancoraj se lasă "n" chei la apă. Apropo, nu ancora ține vaporul, greutatea lanțului face asta.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

dan tm

Astia care te invata sa faci poze pentru sefii zic sa tiii orizontul drept. Adica cum ar veni care orizont?

In filmuletul cu marele cirmaci la minutul sa zicem 04.10 orizontul,  e destul de inclinat, aproape 45 de grade.

Cam ce inseamna asta?

kitsune

#807
11. Omul care manevreză timona e ofițer, are studii superioare?

Te referi la simulatorul ăsta? E un nene de acolo. Poate chiar un cursant, cine știe? În realitate? AB (Able Bodied Seaman), sau deținător de certificat de capacitate de timonier. Nu este ofițer, este nebreverat, deci fara brevet de ofițer.

Fiecare companie care se respectă face training pe simulator cu ofițerii săi. Ai noștri fac prin Germania, la Elsfleth, alte companii fac prin alte părți. Știu de un comandant care a picat la simulatorul din Singapore, exercițiul era parte din interviul de angajare.
Dar scenariile noastre sunt reale, nu plimbare cu barca prin Rotterdam cu nimic în jur (a, un portavion la mile depărtare, vacs albina). La noi, cel puțin din ce am auzit de la prieteni, unul din scenarii era pe Canalul mânecii, cu un trafic infernal, cu black-out și multe alte probleme, situații fără ieșire unde se vede capacitatea omului de a acționa. Inclusiv cu telefon primit de la Lloyd's cu cineva care întreabă tot felul de detalii (și cine le dă, pică, pentru că e vorba de un ziar numit Lloyd's care trage de limbă și apoi publică datele, deci trădezi secretele companiei, etc.). Și e stres, real, să te ducă la limită.

Ce să zic, oamenii ăștia din film trăiesc în trecut. Mă îndoiesc că vreunul din ei ar face mulți purici la o companie serioasă, unde se cere competență. Nu "jupâneală". E exact conflictul de pe vremuri din aviație, când pilotul era zeu și copilotul trebuia să își înghită vorbele, chiar dacă avea dreptate. Și de aia cădeau avioane. La noi e la fel. Scăpăm de cei care nu înțeleg că a conduce un vapor la manevră e o chestie de echipă, rolul lor nu e doar de a da ordine. Tine așa, pe far  :lol:. Dacă timonierul nu vede farul de acolo din spate de la el? Aroganța asta a comandantului, unicitatea lui de decizie și intoleranța la alte opinii am observat-o la mulți din generația veche, nu doar români ci și sovietici. Mai ales sovietici. Dar se duc, nu rezistă în condițiile actuale.

@dan tm: sincer, nu știu ce pisici s-a întâmplat acolo. E probabil o eroare de proiecție
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Comandant român din aceeași generație (cu aproximație), "funda ancora" că altceva nu știa. 250000$ pagubă. A fost ultimul voiaj la noi. A avut noroc chior că nu i s-a întâmplat chestia asta mai devreme în carieră, că se reprofila. Nu-i vorbă că în flota noastră erau multe specimene de genul ăsta, conta câte pile ai. Multe ancore s-au "pierdut".





Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

frunzaverde

@kitsune - ce descrii cu comanda ierarhica si lipsa de munca in echipa cred ca e o mostenire culturala care a fost exacerbata de regimurile totalitare. Stiu ca era la fel in aviatie (unde introducerea CRM-ului a venit cu multe dificultati, si s-a putut face pe scara larga si fara opozitie de-abia dupa Balotesti), la fel era si la calea ferata (in epoca cu mecanici si mecanici ajutori), la fel era si-n armata ("ordinul nu se discuta, ci se executa" - slogan care, de altfel, e ilegal si incorect). Si in toate au fost mari probleme de mentalitati, care s-au sfarsit tragic...

Pare ca "ierarhiile" si "rangul" sunt o parte din cultura romaneasca - nu stiu vreo alta cultura in care formula standard de adresare pentru necunoscuti este similara cu cea pentru fete regale ("domnia voastra/dumneavoastra"). Si nici o alta in care se tipa la copii cu "vorbesti numai cand esti intrebat"... Poate prin Asia de Sud-Est.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!