News:

.

Main Menu

La cheu

Started by Ionut, May 23, 2019, 12:16:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

dan tm

Ma duc sa iau cartile lui Jules Verne sa ma obisnuiesc cu termenii marinaresti in limba romana.

TibiV

Iti recomand "Toate panzele sus". Este mult mai buna pentru ABC-darul marinariei...
Vai afla si cum se calafatuieste o corabie...  ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Io

^
TibiV, crezi sau nu dar eu am aflat de calafatuire in anul 1 de faculta la seminarul de franceza! Profesoara ne-a spus de verbul "calfater" - scoala neavind nici in clin nici in mineca cu vapoare/nave si de-astea - pur si simplu a venit vorba de Calafat.  :D
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

TibiV

Sunt curios daca numele orasului chiar provine de la calafatul pentru calafatuire...

Pozitia geografica ma face sa cred ca da... ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dan tm

Pe saitul primariei Calafat am gasit ceva.Dar nu stiu de pe sait e copiat pe wikipedia sau invers.

Alţi istorici susţin originea bizantină a toponimicului local. Aşa, de pildă, C.C. Giurescu, după ce menţionează existenţa Calafatului ,,înainte de Basarab întemeietorul", deci sfârşitul secolului al XII-lea şi începutul secolului al XIV-lea, arată că denumirea de Calafat ,,redă exact grecescul Kalafatis, care îndeamnă cel ce smoleşte vasele". În acest loc, presupune C.C. Giurescu, trebuie să fi fost o ,,escală, o schelă... unde se încărcau grânele Olteniei şi se călăfătuiau vasele"

http://municipiulcalafat.ro/calafat/istorie/

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calafat

dan tm

#35
@TibiV

Nu mai pot sa o citesc daca am vazut filmul cindva.

TibiV

Inca nu am vazut un film care sa se apropie de calitatea cartii/romanului...

Iar in privinta termenilor marinaresti, cartea este nepretuita... Desi vorbeste despre corabii. Veliere. Focul, trinca, gabierul, bompresul etc. etc. etc....

Dar uita-te noaptea la avioane.
Vei vedea ca in capatul unei aripi (dreapta, tribord) au o lumina verde iar in capatul celeilalte aripi (stanga, babord) au o lumina rosie.
Citind cartea te vei lamuri ca si asta este o mostenire pe care aviatia a preluat-o din marinarie....
(Pana la urma, avioanele sunt aero-nave, care in timpul zborului fac aero-navigatie...)

In engleza, si astazi se folosesc denumirile marinaresti inclusiv in aviatie (port/starboard engine/wing = motorul/aripa stanga/dreapta etc.).

Iar aviatia ambarcata a US Navy are vitezometrele etalonate in noduri, nu in mile pe ora...  Nu stiu cum este la avioanele US Marines, dar foarte probabil este la fel.
Deci cand baietii aia zboara cu 800 de noduri, au aproape 1500 km/h... ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

Si la aviatia civila e acum in noduri, mile nautice si nivelurile de zbor in picioare. Rusia a trecut de la metri si km la picioare si noduri si mile nautice.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

#38
Nu stiam ca toata aviatia civila...
(Pe vremea cand lucram in industrie toate aparatele de bord erau in metri si km/h. Dar deh, erau Antonov si Iliusin, si eram in Tratatul de la Varsovia, nu in NATO.)

Am auzit insa ca baietii nostri de pe Mig-uri au avut (la vremea aia) un pic de discomfort la trecerea de la 10k metri altitudine la 33k picioare, adica la trecerea de la standardul estic la cel vestic...

Oricum, este clar ca meseriile astea cu o istorie de secole nu vor trece la SI nici in urmatoarele 2-3 secole.
(Desi, pana la urma, felul in care a fost definita mila marina are o logica foarte corecta pentru navigatie... )

LE
Prietenule cu dislike-uri, iti face asa mare placere ?!...
Sa-ti fie de bine !...  :lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

^
Tot in afara de China si cateva tari din Asia Centrala. Europa Centrala si de Est nu stiu cand a migrat, stiu ca si Romania a folosit metri si km/h candva, de mult. Rusia a migrat in 2011 - fiind unul din putinele domenii in care s-a renuntat la metru, nu s-a trecut la metru.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

kitsune

Mila marină are sens, deci inevitabil și nodul (mile pe oră). Cred că e totuși singura constantă în marinăria e azi. Adâncimile pe hartă sunt date în funcție de client, majoritatea în metri, dar și în fathom. Pescaje am văzut în metri și în picioare, uneori pe un bord într-un fel, pe bordul celălalt altceva. Volume....metri cubi, galoane, picioare cubice, etc. La presiuni e o varză, apar pe manometru câte două-trei gradații. Marfa se calculează în tone metrice, tone lungi și încă ceva.
Țin minte demult eram pe un vapor japonez, făcut pentru japonezi. Sondele erau în picioare și inch. Mă lua cu durere de cap să iau ulajele.

Am impresia că US Navy pe portavioane folosește sistemul tribord/babord pentru avioane și stânga/dreapta pentru navigația portavionului, ca să nu le încurce intre ele (sau invers, nu mai știu, trebuie să caut documentarul)
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Liviu M

Quote from: yk17fox on June 07, 2019, 04:20:08 PM
cu un consum de combustibil de 31,6 t pe zi.
Asta da poluare. Trebuie sa treceti macar la hibride, daca nu direct  la electrice.  :lol:

PS Ce-mi place ce povestesti...

Ionut

Mi se pare un domeniu fascinant. Am tot vrut sa ma mai informez dar nu am timp si nervi... sa imi spuneti daca se merita sa filmam ceva din drona.

kitsune

Au încercat niște colegi de la Maersk să filmeze cu drona pe Suez, s-a lăsat cu arestări. Nu știu la noi cum e legislația, dar porturile în general sunt cam stat în stat, e posibil să dai peste câte unul care să se pună curmeziș.
Iar în marș... să nu o scapi la baltă, că dusă e  :lol:

@Liviu M: hai să facem un calcul simplu. Port-container, 8500 teu, voiaj de la Yangshan Deep Water Terminal (China) la Rotterdam, Motor Principal MAN B&W 12K98 MC-C7, consum maxim 240 mt/zi la 25 kn, consum eco 170 mt/zi la 22 kn.
Ar veni 21,59 t/100 km pentru 8500 de containere de 20. Deci 2,5 l/100 de păcură pentru un container scurt, să zicem dublu pentru un 40 (TIR). Cine poluează mai mult, vaporul sau TIR-ul? Astăzi se face tura asta cu nave de 18-22000 teu, consumul și prețul pe teu a scăzut mult.
Nu neg, există poluare, dar și regulile (caută Convenția Marpol) sunt din ce în ce mai stricte. Dacă un posesor de dizăl suspendă DPF-ul nu zice nimeni nimic, dacă unui camion îi curge baia de ulei, poate ia o amendă, eu dacă mă abat de la reguli îmi pierd locul de muncă, brevetul și poate libertatea.
Hibride nu avem încă (vorbesc de astea mari, alea mici costiere sunt și pe baterii), dar dual fuel da, deja se folosește LPG, LNG.

teu = twenty-foot equivalent unit, deci un container de 20 de picioare lungime, adică cca. 6 m
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

dan tm

#44
Pe forumul biciclistilor am vazut ca au intrat usor in port.

https://www.ciclism.ro/forums/topic/16990-constan%C5%A3a-par%C5%A3ial-plus-digurile-de-sud-si-de-nord/?tab=comments#comment-657764

__________
Stiu avioanele au lumini ca in port, (e un culoar de zbor peste curtea mea) dar si in Jules Verne sint destule denumiri marinresti.

Oricum e complicat al naibii sa lucrezi in picioare si toli cind uzual folosesti sistemul metric.WTF.