News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

La cheu

Started by Ionut, May 23, 2019, 12:16:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

Zic și eu, poate la diesel-generatoare, nu la motorul principal.

kitsune

#856
Ca motoare principale s-au folosit la fluviu. Ca generatoare mai răspândite au fost licența ALCO.











Powered by API/PUM imgur uploader

Sursa: De pe site-ul UCM Reșița (sunt niște pdf-uri pe acolo)
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Cristi N

Sursa: Sahia Film

Echipajul (Doru Segall, 1985)
Un șlep pe Dunăre. O familie. Un operator.
>>>>> Cel de-al treilea film pe care il puteti viziona integral vineri, 13 noiembrie, ora 19:00, live pe pagina noastră.
"Problemele lor: ancora, luminile de poziție, timona, odgoanele, cablurile grele și tăioase, ecluzele, anafoarele, curățirea magaziei de 100 de vagoane după un transport de fosfați, dar și florile, roșiile, găinile, tricicleta, probleme de marinari pe Dunăre și gospodari olteni.
De data asta aveau o problemă în plus: un marinar supranormativ, care se împiedică de cabluri, nu știe să facă banda stângă în secundele prescrise, nici măcar un nod, sau să pună schela la mal... un marinar cum n-a mai fost pe Dunăre, din fericire pentru bunul mers al navigației."
(Doru Segall, Cinema, octombrie 1987)





Powered by API/PUM imgur uploader

kitsune

Wow, carpeta aia de pe perete e aur curat. E mult mai rară decât "Răpirea din serai" sau aia cu cerbii ori cu păunul. Mamă ce buf făceau frate de și-au permis să pună în dormitor marfă de contrabandă (și să o mai și dea la TV pe vremurile alea).
Dar se văd limitele comunismului totuși. Capitaliștii aveau mașina pe punte și antena satelit pe castel. Ai noștri nici găleată nu aveau, spălau coada direct în fluviu  :lol:
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Harry

Wow indeed, cu gainile si gradina de zarzavat dupa ei :))))  dar care era sistemul de iesit din tara pentru ei? in ce formula functionau, adica angajati la ce intreprindere?

kitsune

Navrom. Că atât exista atunci. Pentru că toate trebuiau să poarte un nume...
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

tom_sawyer

Dacă tot am vorbit de motoare de locomotivă, pun și eu o întrebare: generatoarele (se mai numesc și motoare auxiliare, am reținut bine?) funcționează continuu pe navă, pentru a asigura energia electrică?

Există vreun sistem gen dinam, conectat la motorul principal/arborele elicei? Sau tot curentul electric vine de la diesel-generatoare?

kitsune

#862
G-ax, sau "generator pe ax". Așa îi spunea la noi în flotă. Unde apăruse doar pe navele cu motor semirapid și elice cu pas variabil. Motorul se lansa, apoi când începea marșul se trecea de pe generatoare pe "geax". În practică, pentru că generatoarele erau cam varză, lansam motorul, îl duceam in 420 rpm și treceam direct pe geax, făceam manevra cu el. Avantajul era că aveam putere electrică mult mai mare și mai stabilă. Dezavantajul era că dacă se oprea motorul, venea și "lumina neagră".
Mult mai târziu am avut pe port-containere coreene "shaft generator", dar pe motor lent, cu elice cu pas fix. Deci putea fi folosit doar in marș. Dar avea un AVR marfă, ducea și voltajul și frecvența pe o plajă mare de turații, nu sărea din tablou ca alea de la noi, la o rotație în plus sau minus gata - Black out. Dar să vezi ce filtre de armonici au astea noi, cât o mașină de spălat.
Japonezii, că ei sunt mai "minitehnicus" așa și au incercat toate posibilitățile, indiferent cât de nebunești, au mai făcut și turbogeneratoare cu abur de la caldarina recuperatoare. Asta pentru că vorbim de recuperarea pierderilor din bilanțul energetic aici, ceea ce și geaxul și caldarina recuperatoare fac. Turbogeneratoare au și cei de pe tancuri petroliere, că ei au abur la greu, au căldări mari.

Am un film pus pe undeva, cu un port container de 5700 teu, cu plimbat prin mașină. Ăla avea "shaft generator". Stai așa, să caut.





Powered by API/PUM imgur uploader

Vei auzi mult titulatura de "generatoare", "de ghe-uri" (DG-uri, de la Diesel Generator), "motoare auxiliare" (AE, auxiliary engines). Toate sunt aceleași lucru. Ansamblu motor diesel - generator electric.
Numărul și mărimea lor pe o navă este dat de calculul consumului electric, dar există și redundanță. La manevre, din motive de siguranță, se folosesc mai multe DG decât e nevoie.
De exemplu, pe navele alea românești de 8800 tdw erau 3 generatoare de 200 kW, 380 V, 50 Hz, maximum de sarcină pe ele fiind încărcarea/descărcarea. Pentru că cele 4 cranice erau electrice și făceau vârfuri mari de sarcină, foloseam de obicei 2, uneori toate 3 în paralel.
Pe un port-container de 8500 teu aveam 5 generatoare, două de 2700 kW, trei de 2100 kW, 6600 V, 60 Hz. Și acolo mergeam la manevră cu 3 în paralel, pentru că pe lângă sute de reefere (care consumau in mod constant) era și bowthruster-ul, Care în funcție de cât de grea era mâna "șoferului" lua vreo 3000 kW singur (am pus din burtă, că nu mai știu cât de mare era, dar țin minte că am văzut amperajul ieșit din scală, s-a rupt acul).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

#863
O completare la cele scrise mai sus: pe vremea când încă mai eram la companie de stat românească, unul din vapoarele de 8800 tdw a rămas prin Manila vreo 6 luni, parcă arestat, nu mai știu. Cert este că nu mai aveau nici un generator în stare de funcționare. Așa că, pentru a putea aduce nava în țară, au cumpărat un generator staționar (în container) și l-au pus la puntea pupa, în spatele coșului. Apoi au tras cabluri direct în TPD, în locul unui generator normal. Așa că se putea folosi puterea pentru alimentarea întregului vapor (de obicei dg-urile astea staționare se legau in tabloul de legare la mal, ăla era limitat ca amperaj, nu aveai destulă putere să pornești toate agregatele). Așa că, procedura de manevră implica tot echipajul de la mașină (mulți tare pe vremea aia), se lansa principalul, se ducea în turație și (cât de cât) în frecvență, dar nu se putea sincroniza cu DG-ul. Deci... bum, scos DG-ul din tablou pe manual, bum, cuplat ge-axul cât de repede se putea, să nu scadă turația la MP și după aia toată lumea verifica agregatele, pornea pompe, separatoare, diverse, re-anclanșa toate usolurile, și așa mai departe. Era de fapt un exercițiu de recuperare din black-out pe viu. Dar acolo era ceva normal, nu trecea zi fără câte un black-out (asta in zilele norocoase), tot echipajul era antrenat.
Astăzi, în cel mai rău caz am câte un black-out pe voiaj, de multe ori și ăla e programat, tocmai pentru a testa reacția oamenilor și funcționarea agregatelor (SOLAS are niste cerințe referitoare la generatorul de avarie, trebuie să fie capabil să pornească automat și să preia sarcina în maximum 45 de secunde, de obicei la noi e setat pe la 23 de secunde).
Dar totuși a trebuit să scriu o procedură și să o lipesc de TPD, că de obicei oamenii uită, ne trezim peste vreo săptămână că nu putem deschide capacele de la magazii. Și nu e glumă. Acum vreo 8 ani eram pe la Baltimore, doar ce ajunsesem la dană. Aveam un dezastru de chief-mate, care nu gândea deloc (oho, ce de povești sunt aici!), de fel din Vladivostok (bine, probabil că era originar de oriunde din măreața "Uniune" sovietică, dar pe pașaport scria Vladivostok. Și majoritatea celor pe care i-am întâlnit și aveau pe vreun act scris orașul ăsta erau... "speciali".
Deci, ajungem la dană, se termină manevra, vin stevedorii americani să deschidă capacele (din motive de sindicat, la americani nu facem nimic cu echipajul, că se consideră că le luăm lor joburile, deci ei fac tot ce ține de încărcare/descărcare, inclusiv chestii dinastea gen deschis/închis capace). Și nu era curent la pompele de capace. Electricianul filipinez, venit de pe cine știe unde, la primul voiaj pe tipul ăsta de vapoare, umbla năuc după tabloul de distribuție. Ca un făcut, coreenii puseseră alimentarea... cum să spun... Douglas Adams a descris perfect modul:

QuoteBut the plans were on display..."
"On display? I eventually had to go down to the cellar to find them."
"That's the display department."
"With a flashlight."
"Ah, well, the lights had probably gone."
"So had the stairs."
"But look, you found the notice, didn't you?"
"Yes," said Arthur, "yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying 'Beware of the Leopard.

doar că la noi lipsea semnul, era doar o ușă într-un TD, fără nimic pe ea, nici măcar un bec sau o etichetă, aflat undeva in castel, în compartimentul de aer condiționat. Ne-a luat vreo jumătate de oră să îl găsim, nici măcar pe planuri nu era indicată locația panoului respectiv. Noroc că americanii nu se grăbeau, ei oricum erau plăți indiferent dacă munceau sau nu, așa că am mușamalizat cele 30 de minute primind de la ei un "whatever". La nemți am fi fost off-hire 29 minute și 37 de secunde. La arabi ar fi fost "insh'Allah". La indieni nici nu s-ar fi remarcat cele treizeci de minute. La japonezi ar fi făcut mii de plecăciuni să se scuze ei că nu putem noi descarca (altă poveste și aici, acum mi-am amintit).
La români (și în general la est europeni, cu toate că România, din punct de vedere geografic este ÎN CENTRUL Europei!!!), s-ar fi căutat cine e vinovat, fiecare aruncând vina pe altul, cel al cărui job ar fi fost să verifice, dar care nimeni nu știa cine e, discurs de obicei presărat la fiecare trei cuvinte cu câte cinci înjurături. La chinezi probabil că în secunda doi am fi avut pe punte 50 de shipchandleri care își oferă serviciile și vând pompe hidraulice la preț bun (și cartele de internet). Australienii ar fi scos vaporul afară să aștepte iar o lună la ancoră. Și tot așa.
Na, că am vrut să fac o precizare și a ieșit iar de un post lung.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Separat, o postare cu poze primite de la un prieten, cu o navă soră cu cea cu care am fost în șantier (și pe care am fost de vreo 3-4 ori până acum, chiar prepararea de șantier e făcută de mine). Pozele sunt mai de mult iar contextul este cel din iarnă, când toată capacitatea șantierelor era super-ocupată și oricine avea vreun doc plutitor se gândea că poate face un ban. Dar.... (și aici e de  :lol: și de :doh: și de 😭):

Atunci când a ajuns nava la doc s-a constatat că acesta e mai scurt:



Așa că au lăsat poarta deschisă:



Și au adus o barjă care să susțină prova:




Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Acum mulți ani, împreună cu alți colegi (de an și de "suferință"), am băut cocktailul "minunat" cu care fiecare marinar a avut de-a face la începutul vieții pe mare, pe lângă mânjitul cu păcură și altele. Câțiva ani mai târziu, la trecerea ecuatorului, am avut parte doar de o găleată de apă de mare turnată în cap, doar ce avusesem spart un furtun de la principal și eram oricum plin de păcură, mult mai temeinic decât m-ar fi putut vopsi ei. A urmat bineînțeles regulamentara "cinste", nu pun poze. Mulți ani după, am jucat și eu rolul lui Neptun, botezând cum se cuvine, conform tradiției, trei novici români, cu acordul și larga participare a comandantului portughez. În anii din urmă, la companii germane, s-a diluat mult ceremonia, maximum o găleată cu apă sau o stropire cu manica de incendiu, urmate totuși de un barbeque regulamentar. Asta e tot ce se mai poate face in condițiile actuale de PC. Dar amintirile rămân.





[URL=https://i.imgur.com/3jorSph.jpg]


[URL=https://i.imgur.com/ykFlZmZ.jpg]






Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

fulger nc

@subway.
  Din cate stiu sulzerele de 2100 de cp aveau o formula constructiva ptr motor de 2 randuri "6 in linie" , unite , care antrenau un generator ce produce energie electrica ..ptr 6 motoare de tractiune electrice.
  Deci ..teoretic ..un generator.
La Ldh-urile de 1250 cp ..transmisia era clasica la roti ..si daca imi aduc bine aminte ..de asta erau folosite la manevra , ptr a "defrina" vagoane , etc.

subway

Cand am scris mesajul eram sub impresia unui documentar elvetian despre productia lor de motoare navale...
:)

kitsune

#868
Ieri și azi. Aceeași încăpere, PCC (Punct de Comandă și Control) sau ECR (Engine Control Room). În poza a doua e doar "colțul" meu:







Powered by API/PUM imgur uploader

PS: acum că mă uit cu atenție pe prima poză (și încerc să găsesc de unde e exact) îmi dau seama că nu e de la un 8800 tdw românesc, că nu are ce căuta ușa aia acolo.
PS2: după îndelungi căutări, este vorba de PCC-ul de pe Găești, una din ultimele nave construite, e posibil să fie re-aranjat interiorul. Uite și o poză cu principalul, MAN KSZ de Reșița:


Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Harry

Ca tot se vorba de pilotari dubioase. Sa aruncam un ochi si la cei mai tari piloti.

Adevarati maestri in navigatie, pilotii din NY o "parcheaza" pe SS United States intr-un doc ireal de ingust.