News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

La cheu

Started by Ionut, May 23, 2019, 12:16:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Earthchild

#825
Deci manevra cu "funda ancora" cuirasatului din "Battleship" este ficțiunea cineastului.
LE

kitsune

#826
Stai că nu îmi aduc aminte. Când se întoarce din loc pe ancoră, sau așa ceva? "Vira" înseamnă "în sus", deci "ridică ancora"
Am căutat pe net. No f*ing way! Scenaristul cred că s-a inspirat din bancurile cu Trabantul agățat de bretelele de la pantaloni sau (mai din "cultura" americană) din trucurile jucate lui Wile E. Coyote. Mai apar prin filme bărci legate de cheu care se opresc brusc când se întinde saula aia...
Arată frumos în film. În realitate nava s-ar fi oprit încet, încet, dacă nu cumva rămâneau fără lanț din prima.

LE: am găsit un mușuroi cu un electrician lângă el:





Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

#827
Nu îți ia mult, într-adevăr. Dar când ai de așezat mii de cutii, descarci 4000, încarci 5000, mai ai câteva mii care rămân, cu toate criteriile de separare de mărfuri periculoase, cu reeferele puse unde ai alimentare, cu respectarea ordinii de descărcare și minimizarea numărului de mutări într-un port, apoi să calculezi forțele ca să stabilești amararea cutiilor, să îți iasă și greutățile pe coloane, să îți iasă și centrul de greutate și ăla de carenă in limite, să mai și dormi, că stai poate 24 ore în port (caz enorm de fericit, că de multe ori ai un turn-over de 8-9 porturi în 10 zile in Asia), să mai ai și de făcut cart... Sincer, nu e omenește posibil.
Și aia e la containere.
Să zicem că e mai ușor la vrachiere, unde bagi praf în magazii. Da, dar vine charterului și zice, "te îndrepți spre Brazilia, dar dai ETA pentru Richards Bay, Saldanha Bay, Acu, Tubarao și Ponta da Madeira." Și apoi vine cu calculul opțiunilor de marfă, uneori face chief-ul câte 7-8, am avut cazuri când a făcut 27 de cargoplane, cu diferite situații, ba sunt 3 cumpărători și vrea fiecare "parcel-ul" lui separat, ba sunt doar doi, dar fiecare vrea maximum din MOLOO, ba e descărcare într-un port, în două, în trei, etc. Și te ia de cap, că stă jupânul pe tine (nu pe mine, că eu sunt mecanic  :lol:), să le faci, că dă ăla telefoane, vrea calculele, ieri dacă se poate. Și biroul lui e într-un fus orar că începe munca la ora la care la tine e 1 noaptea. Trimite mail și tu dormi (comandantul), nu răspunzi, pe la 2 deja sună la telefon. Așa că la 3 jumate deja comandantul face 13-14 prin comandă, să intre chief-ul in cart să se apuce de calcule. Asta pentru cei care nu au cojones să îi spună ăluia să se ducă dracu' că e ora care e, mâine are ce calcule vrea el. Dar și ăstora, li se întâmplă să aibă nevoie de astea pe ultima sută de metri, când variază cotațiile la bursă și e vineri și vrea să angajeze nava până în weekend, cu un profit cât mai bun.
De multe ori ar putea face și comandantul ceva calcule preliminare, să nu îl mai trezească pe chief, dar ce să îi faci, e comandant de zece-douăzeci de ani, el știe cu creionul, "pe vremea lui... nu era nebunia de azi", las'că face ăla, că e tânăr (sau nu), ăsta e jobul lui, etc.

O recomandare: editează postul de sus și șterge tot ce e scris între parantezele drepte (adică quote-ul). Dacă faci referire la ceva anume din ce am scris eu și nu se înțelege din răspuns, atunci poți păstra fraza respectivă, dar dacă mesajul meu e un pic mai sus, nu are sens să îl dublezi (plus că are și ditamai poza). Nu de alta, dar e greu de găsit informația dacă toți am tot repeta ce a spus cel de deasupra și am avea de derulat la greu. Și în plus, dacă te prinde Ionuț, îți mai trage și câte un șut in cur (să o spun pe marinărește) că nu respecți regulile forumului  :lol:
Eh, a durat mult să scriu, între timp a venit șutul deja. Băi frate, ca o acvilă din aia! (paranteză și off topic, am văzut joi o acvilă pe A2, stătea pe gardul de animale și privea spre câmp, scana arătura. Așa de mare și maiestuoasă, îmi pare rău că nu filmam...)
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

tom_sawyer

Quote from: kitsune on November 07, 2020, 11:10:54 AM
sau chiar în extremis, trecerea prin dreptul podului în viteză, pentru a micșora pescajul aerian (dacă e loc dedesubt, altfel...).

Nu înțeleg asta. Adică nava se afundă în apa pe măsura ce îi creste viteza?

kitsune

#829
Squat

Am pus termenul, că aveam ceva de făcut și nu aveam timp să explic. Iar contextul la care mă refeream, unul din cele mai faimoase demonstrații a efectului de "squat" (trebuie să caut termenul românesc), este ăsta:



Steady as she goes! The heartstopping moment £1bn cruise liner squeezes under bridge... with just '1.5 inches' to spare


Este vorba de Oasis of the Seas, care in mod normal încăpea ok pe sub pod, dar din cauza ploilor pescajul aerian era mai redus și nu mai putea trece. Noroc că la comandă era un Comandant, cu experiență, știință și cojones. Și care a propus folosirea efectului de squat, pentru a livra nava la timp.

Fenomenul nu este complicat de înțeles (zic eu), e exact inversul celui de la aripa de avion (puțini știu, dar avionul nu se "sprijină" pe aer ci este "supt" în sus de diferența de presiune, TibiV știe mai bine termenii tehnici și teoria aici :help:)
In poză ar fi așa:



Iar toată polologhia e mult mai bine explicată decât as face eu, aici (e a doua oară când dau de blogul lui nenea ăsta, începe să îmi placă de el)
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

tom_sawyer

^ Merci! Deja începusem să citesc pe wiki de când ai scris cuvântul :D

Deci fenomenul are loc în ape puțin adânci. Apa dintre navă și fund începe să circule mai repede (secțiune mai mică, ca atunci cand pui degetul la gura furtunului, bănuiesc), presiunea scade și nava se afundă.


kitsune

Ăăă nu prea. Mai degrabă la Forțele Navale. Cu tot respectul pentru omul respectiv, e militar. Aici suntem la cârciuma de pe cheu, mai departe de Dana zero, la "comerciali". Vărsăm din pahar totuși, că așa e datina.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

#833
Că tot am răscolit internetul în căutare de nave vechi, am dat de o poză cu PCC-ul unei nave de construcție românească, aproximativ la fel cu cel al navei cu care am început cariera (cu brevet în buzunar, că au mai fost și altele înainte, de școlit)



trebuie avut în vedere faptul că în poză e (poate) cel mai modern reprezentant al seriei respective de nave de 8800 tdw, Găești, lansat la apă în 1989, finalizat în 2001, a navigat până în 2019. Mai nouă cred că doar Rîșnov a fost, lansat la apă în 1990 sau 1991, căruia i s-a rupt arborele cotit după primul voiaj. Ambele aveau același motor, K6SZ52/105CL, licenta MAN, fabricat la ICM Resita ce dezvolta 6.150 CP.

E totuși singura navă de tipul ăsta care a apucat 2019 (făcând abstracție de Dej, actualmente Albatros)



https://marinarii.ro/cargoul-gaesti/

Și o altă poză, același tip de navă, de data asta cu motor Sulzer, 5RD68, Hațeg.

Separatoare (parcă cel din spate era de ulei și cel din dreapta de motorină:



Fotografie făcută de canadianul care a arestat nava în 2003

LE: am stat în cumpănă să postez asta la "Flota sub pavilion românesc", "Istoria navigației" sau aici. Nici nu știu locul potrivit, pentru că navele astea au fost cu pavilion românesc, dar de prin anii '90 au ajuns la străini. Eu am prins câteva și cu pavilion românesc, la companie de stat, apoi date la SRL-uri în exploatare, apoi vândute pe la greci, cu pavilion străin. În afară de Neptun și de un 4500 tdw în practică, în rest am bătut marile doar pe tipul ăsta în primii ani. Flota noastră a avut cam 80 de nave pe design-ul ăsta, în trei variante de motorizare. Motor lent Cegielski 5RD68, licență Sulzer, MAN-ul lent făcut sub licență la Reșița (KSZ-ul de mai sus), ambele cu elice cu pas fix și varianta cu motor semirapid, licență MAN, tot la Reșița făcut, 6L52/55A, cu elice cu pas variabil.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

subway

La podurile suspendate treaba e cumva pe dos, tablierul e o aripa intoarsa ca sa nu fluture ca o panglica atunci cand bate vantul...

Rodeo

Kitsune, cam ce urari i-ai fi facut in gand capitanului daca erai sef mecanic pe nava din clipul asta: ? Ca sa fie mai manevrabile banuiesc ca au doua elici, deci ce vad eu e carma banda babord cu mp tribord toata inainte de manevra si mp babord stopat sau incet inapoi, apoi in succesiune rapida stop mp tribord, tot tribord jumatate inapoi, bow thruster, incet inainte, stop. Cat timp ii trebuie arborelui port-elice sa treaca de la nr de rotatii pt full ahead la zero ca apoi sa poti trece prin inversor? e o frana hidaulica pe ax, nu? cam ce abuz suporta respectiva frana pana cedeaza si trebuie sa lasi inertia sa isi faca treaba? (nu cred ca avea azipod, s-ar fi vazut altfel siajul).

Cat despre franele care cedeaza, ca sa fac legatura cu discutiile de mai devreme despre liniile de ancorare, sunt destule clipuri pe YT cu cabestane scapate de sub control cand au fundarisit ancora cu viteza prea mare. Ca asta:

kitsune

#837
Pentru primul video comentariul meu este: "Reckless" (nesăbuit). Și poate: "Show off".

Nu are niciun plan B în cazul în care ceva merge rău. Nimic. Nici nu îi pasă de cei din jur. Da' el e "capetan Vasilis".
În fine, nu pare a avea azipod. Dar sigur are elice cu pas variabil, deci nu oprește și inversează MP (indiferent câte are). În rest, ce aș spune eu ca șef? Uite ce spun alții, puntiști:



PS: nu avem frână hidraulică pe ax (cel puțin nu noi). De la full la stop nu trece mult, dar depinde de încărcare. În mod normal, compresia din cilindri e de ajuns să oprească motorul, e un prag de vreo 7-8 rpm parcă și îl poți lansa înapoi, nu trebuie sa fie oprit. Dar dacă ai 7-8 noduri și navă e full, nu prea lansează din prima. La containere mergea, dar alea aveau raportul putere/greutate mare, 90k CP și 100k tdw, noi avem mult mai puțin, 24k CP și 180k tdw.
PS2: nu există "inversor" la vapoarele mari. Cel puțin nu sensul descris de tine (adică trecut motorul "prin" inversor, sugerând un echipament gen cutie de viteze). Inversarea unui motor lent reversibil (semirapidele și rapidele au de obicei elice cu pas variabil, am prins și semirapide inversabile, dar rar) se face cu ajutorul unor pistoane pneumatice care mută poziția camelor și cu schimbarea camei la distribuitorul de aer de lansare. Sau alte chestii echivalente, la diferiți producători. La motoarele noi cu comandă electronică e simplu, se fac setările din soft.
PS3: în video 2 e un vinci  :lol:, nu cabestan. Să mă uit mai atent dar din screenshot am impresia că e o probă de șantier care s-a sfârșit prost. Pe la chinezi pe undeva. Asta nu înseamnă că nu am pățit asta și pe mare, dar "ferodoul" nu prea arde așa. Noi am reușit totuși să o frânăm îndeajuns încât să nu se smulgă din bitter end pin. O săptămână am scos rugină din buzunare și din păr (plus alte cotloane corporale).
PS4: am văzut video. Da, chinezi. "Brake pad" chinezesc. Cu puțin timp înainte să o ia lanțul la vale se observă o bucată cum sare. Asta înseamnă că nu a mai avut destul material să poată frâna. Și apoi vezi cât înșurubează ăia la frână, deci e clar că s-a dus grosimea "ferodoului", de la 10-12 mm cât e original. Și materialul e prost, nu trebuie să ia foc, indiferent de solicitări.
Tare remarca filipinezului "Malaca, no more anchor", deci companie grecească, deci învârteli sa iasă totul mai ieftin, deci... (btw, accentul filipinezului e din sud, e vorbitor de Cebuano, ridică tonalitatea pe vocala finală  8))
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Rodeo

#838
Multumim mult! Serios, ar trebui sa pui o taxa,  invatam multe de la tine.  :D  Am inteles cu lipsa inversoruli, deci practic lansezi masina sa se roteasca in sens invers. Acum imi explic o comanda de "Lanseaza masina invers!" peste care am dat prin cartile lui Mircea Novac (amintiri din adolescenta, cand le vanam peste tot  :) ).  Dar la cele cu elice cu pas variabil se pot rasuci palele indeajuns de mult cat sa se schimbe intre ele bordul de atac si cel de fuga al palei si practic sa modifici directia de "insurubare" in apa mentinand directia de rotatie a motorului si o turatie aproape constanta? Credeam ca au o capacitate de rotatie de cateva grade, care sa varieze randamentul elicii intre doua limite si astfel sa mentii masina la turatii mai constante (ceva de genul unei CVT la autoturisme). Imi  pare ca m-am inselat.

TibiV

La elicele cu pas variabil asta "este smecheria"!
NU schimbi intre ele bordul de atac si cel de fuga, schimbi doar unghiul de atac (in raport cu viteza fluidului - apa in cazul de fata...)
Imaginati-va un mare ventilator in birou/sufragerie care poate face doua chestii:
  1. sa aspire aerul in sus, spre o gura de ventilatie
  2. Sa sufle aerul in jos, de exemplu dinspre o sursa de incalzire
Cele doua "variante" se pot face fie inversind sensul de rotire al elicei, fie (mult mai comod si mai rapid) "inversind" pasul elicei...

Elicele cu pas variabil au fost o "inventie" noua in urma cu vreo 80 de ani (in aviatie, ca acolo ma pricep), dar principiul ramane acelasi...

In aviatie se decola "pe pas mare" si se zbura "pe traiect" pe "pas mic".
Cine incurca cele doua "pasuri" (in special la decolare) sfarama avionul - si avea noroc daca era gasit in viata...
Astea au de-a face cu "true air speed" si legea lui Bernoulli....

Legea lui Bernoulli spune ca suma dintre presiunea dinamica si presiunea statica este constanta.
Stiu ca suna ciudat... dar asta este principiul pe baza caruia functionau (pana in urma cu 30 de ani) masinile pe benzina cu carburator.
Cei care isi amintesc cum suflau in "jiclere" trebuie sa retina ca suflau prin diverse elemente ale unui tub Bernoulli, numit "popular" de catre automobilisti.... carburator!

Carburatorul este (era, RIP...) un tub Bernoulli un pic mai "sofisticat".

Tubul Bernoulli se foloseste si astazi, in special in aviatie, unde se numeste "tub Pitot". Iti arata viteza reala IN AER (si inaltimea, daca bagi presiunea de la "cota zero" a aerodromului).

Nu are nici o legatura cu viteza fata de sol, caci in aviatie te doare undeva de viteza fata de sol.
Singura "chestie importanta" este "viteza relativa" fata de aer. Altfel mori respectand toate "restrictiile de viteza" fata de sol.

Exact ca la kitsune...
Poate sa aiba 10 noduri fata de cursul apei, dar sa stea stea pe loc.
Sau sa aiba 0 (zero) noduri fata de apa, dar sa fie aruncat cu viteza in coasta/mal/alti trecatori...

Nu uitati chestia aia de la fizica (Newton) de prin clasele primare: importante sunt:
    1. Sistemul de referinta (malul apei / apa in care inoti - cred ca lectiile de cinematica...)
    2. F=m*a (dinamica, in mod clar). Mai un vinci, un cabestan...

Sper ca nu am incurcat prea tare borcanele dupa cateva decenii in care nu am aviut de ce sa deschid manualul de fizica....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)