News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

La cheu

Started by Ionut, May 23, 2019, 12:16:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

kitsune

#780
Cred că e 17 și ceva când ajungem într-o autogară din Shanghai. Sau așa cred eu că acolo suntem. Acolo ne așteaptă un alt nene, cu o mașină. Asistăm la desigilarea compartimentului de bagaje al autobuzului, valizele sunt acolo, agentul răsuflă ușurat. Misiunea lui s-a încheiat, mă predă cu toate angaralele celui cu mașina. Ne luăm rămas bun.
Noul șofer mă întreabă la cât am avion. Păi pe la vreo 1-2 noaptea, nu știu. Dă el un telefon, zice: la 2:00. Te duc la noi la birou, stai acolo, bei un ceai, apoi mergem la aeroport.
CE? Ce zici mă? Ceai? Nuuu, nuuu, nuuu! Hotel. Now! Păi, să întreb pe șeful. Ce șef, mă duci la hotel, suni de pe drum și comanzi de mâncare, să mă aștepte cu masa pusă. L-am speriat. I-am spus că o să vorbesc la firmă și nu o sa mai colaborăm cu agenția lui în veci.
Pentru prima dată în viață am ajuns într-un hotel cu baie cu perete de sticlă cu vedere la Shanghai, cu jaluzele automate controlate din cadă, cu covor de te afunzi în el, cu.... ce mai, multe stele și nu din alea chinezești.
Masa nu o mai povestesc, nu are sens, mâncare chinezească cu fonfleuri de mare chef, reinterpretată in stil, exact ce îmi trebuia mie la ora aia.
Nici baterie la telefon nu am mai avut să fac poze. Nici bateriile mele nu mai aveau în ele. Așa că am tras pe dreapta până m-a trezit recepția și m-a urcat în shuttle spre aeroport.
De aici încolo nu mai are haz, o oprire in CdG, înconjurat aeroportul cu autobuzul, reamintit franceza din liceu să pot să iau o aspirină in farmacia aeroportului (mândri tare franțujii ăștia, no habla ingles). Apoi avionul de București, cu obișnuitele strigăte în românește între pasageri, plus minunatele aplauze la aterizare (gest de lumea a treia în mintea mea, ne minunăm că avem apă caldă sau că au schimbat ăia uleiul la timp la avion și mai poate să zboare).
Apoi drumul cu mașina până la Constanța, pe vremea aia cu oprire la Drajna la restaurant, mamă ce bună părea mâncarea, azi nu aș mai manca acolo (dacă ar mai exista speluncile alea).
Ok. Asta a fost. Fiecare poză a mea are o istorie din asta în spate. Dar astea chiar au depășit normalitatea (pentru mine normalitate, că pentru voi...).
În speranța că voi putea urca și pozele curând (proaste, făcute cu un Nokia vechi, cu niște mâini obosite, am încercat să scot ceva din ele acum, sper să se inteleao ceva din ele).

Cam ăsta a fost traseul în cele două zile:





Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Nava goală, în ceață


Bunker station și scara de pilot
[URL=https://i.imgur.com/PaJwFSD.jpg]


Deja ne depărtasem, încă era vremea ok-ish


Prin șalupa chinezească - vedere spre ieșirea pupa


Aceeași vedere, dar mai în detaliu


Scările spre comandă și masa echipajului


Living quarters sau "dormitorul"


Bucătărie


Sala mașini - greu de pozat în fumul de acolo


Motorul


Și piesele de rezervă plus ceva scule



Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

GPS-ul omului - probabil că fiind în chineză, nici el nu a înțeles ce scrie acolo


Cam așa arăta chestia aia cu care m-am debarcat


Podul în ceață văzut de pe pasager


Shanghai, spre hotel



Powered by API/PUM imgur uploader and Nokia N95 :)
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

dan tm

Din ce am mai gasit pe net, poze din spatele blocurilor de sticla sau din mediul rural, in esenta chinezii sint de o mizerie groaznica.
Sau poate e o parere subiectiva.

frunzaverde

@kitsune - barca aia chinezeasca s-a invartit in cercuri din greseala toata noaptea, sau a facut-o intentionat, ca sa nu loveasca ceva, cum fac avioanele cand nu pot ateriza din cauze meteo? La vapoare chiar nu ma pricep, scuze intrebarea daca e prosteasca (dar la cum arata, nu stiu cat m-as sui la bord)...

@dan tm - poti sa-ti faci o opinie "de la distanta", Baidu are street view pentru toata China, inclusiv zone rurale, slum-uri si alte asemenea (click pe poza cu autostrada din dreapta jos, apoi drag pe harta): https://map.baidu.com/@11590057.96,4489812.75,4z. Experienta personala n-am, in China n-am ajuns inca.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Harry

Cred ca din greseala.

kitsune

 :lol: :lol: :lol:, făcea ture că nu avea culoar de approach la aterizare, hai că e bună...
Nu. Șoferul era expert doar in navigație estimată și costieră. Adică se baza pe simțurile lui proprii, repere, totul vizual (o paranteză, domn' comandant fost ministru de transporturi și apoi prezident a fost la un moment dat la un simulator. Chestia de acolo a fost filmată, putem chibița de pe margine, sunt multe de spus despre video ăla, chiar dacă eu sunt mecanic). Deci noaptea și ceața l-au băgat efectiv în... ceață. Avea televizorul ăla, am vagi amintiri despre el, dar parcă plota poziția și dădea și un curs (de ultima nu mai sunt chiar sigur). Dar și pentru un profan, când vezi o lumină că face "ti, ti, ta, ti" și se duce din prova în pupa e clar că te învârți. Dar pentru asta trebuie să fi auzit la școală de faruri. Sau măcar să citești în cărți. Mă îndoiesc că nenea făcuse vreo școală de navigație pe bune, avea probabil doar un act luat pe șpagă. Orice timelapse cu nave pe un fluviu chinezesc sau pe coastă pe undeva îți va arăta cât de haotic se merge acolo, fără nici un respect pentru reguli, separații de trafic, etc.
În momentul în care l-a trimis pe ăla la prova și a rabatat geamul, ăla îi striga ceva și ăsta dădea de timonă, dar tot în cercuri mergeau. Stau să îmi amintesc dacă aveau radar, dar nu îmi vine în minte. Cred că nu totuși, singurul ecran era televizorul.
Care era întrebarea? A. Vapoarele nu au handicapul avioanelor, pot pluti. Deci, dacă nu ai loc în port, stai in derivă sau arunci ancora. Cercuri mai rar facem, dar nu din motivele de la avioane.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

tom_sawyer

#787


Acest video este o ficțiune. Orice asemănare cu personaje reale este pur întâmplătoare.

Ionut

Rotirea cred ca poate avea și cauza derivată din consumul diverselor lichide aflate la bordul navei.

kitsune

#789
Nu Ionuț, omul părea sincer in disperarea lui, se pierduse și asta se vedea. Dacă până atunci au vorbit/glumit/bârfit/etc. acum se lăsase liniștea. Îți dai seama ce efect avea asupra mea, combinat cu ceața și noaptea, tăcerea amfitrionilor și strigătele laconice ale ăluia din prova plus răspunsurile ăstuia din comandă, prin geamul rabatat. În una din poze, unde sunt câteva trepte spre comandă, se vede și scaunul lui, atât de mică era și erau 4 înghesuiți acolo.
Îți trec prin minte tot felul de gânduri, deprimante, probabil din cauza ceții. Bine, eu îmi ocupam timpul cu studiatul încăperii și periodicele ieșiri la pupa la aer. Am încercat și spre punte, dar era mizerabil, parcă ar fi cărat sludge, să alunec în apă îmi mai trebuia (n-am văzut colace sau veste).
Chestia este că faptul nu e singular în concept. Noi ne cam punem viața în mâinile unora, fără să putem controla cât sunt de competenți, că sunt agenți, șoferi, barcagii ca ăsta, taximetriști, etc.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Ionut

Bine, adevărul este că îți trebuie vreo 9 vieti ca sa supraviețuiești o carieră întreagă pe mare. N-or fi toti ca nebunii aia de pe pescadoarele de crabi din Marea Bering, dar tot trebuie să ai sânge în instalație ca sa stai 40 de ani pe mare.

kitsune

Eh, încă nu am 40 ani pe mare, mai e până acolo. Nici domn' comandant din postarea lui tom_sawyer nu are 40 ani pe mare. De fapt are cu mult mai puțin. Din '76 când a terminat și până în '87 când a ajuns la Anvers. Deci 11 ani în total, din care jumătate (probabil) efectiv, dacă scădem perioada dintre voiaje. Deci vreo 6, maxim 7 ani de serviciu efectiv, din care tot așa, maxim 3 ani comandant.
Oricum, filmulețul este public, l-a văzut toată lumea, iar intenția mea când l-am menționat a fost să chibițăm pe marginea lui.
Disclaimer: nu comentăm persoana, cu nume și prenume. Nu prin prisma funcției ulterioare, a poziției politice și celelalte. Ci comentăm profesionistul. Comandantul de navă educat și format în acele vremuri. Cu scopul de a extrapola cumva diferența dintre atunci - flota aia pierdută, și acum - profesioniștii români care navigă in flotele lumii, în principal pe baza competenței lor.. Materia de la școlile de marină și subiectele de examen, ceea ce se predă la cursurile IMO, sunt în mare parte aceleași. Iar dacă un relevment sau o valvulă nu s-au schimbat din '76 încoace, multe altele da.
Așadar, comentarii strict la obiect, fără elucubrații politice, că îl rog atunci pe @Ionut să închidă topicul de tot.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

tom_sawyer

#792
1. "Toată înainte mașina...toată de manevră". "Mașina" e denumirea informală a motorului principal? Cum e cu vitezele? Manevră, full ahead...etc?

2. "Cum ai cârma? ...Mijloc cârma 155. ...10 dreapta"  Ce sunt numele? grade? Trebuia sa zică tribord? Sau ăla e jargonul de pe puntea de comandă? stanga-dreapta?

3."Ce face nava?... Grireaza 5 grade pe curs...Mijloc cârma"   Păi nu i-a zis sa facă 10 dreapta?

4. "Suntem cu toată, da? ...Da, viteză 5 cu 5"  Cum adică 5 cu 5? Aici începe să se benocleze și în monitoare :D

5. Omul cu costum zice la telefon ceva de genul, nu înțeleg tot: " ...reference....one six.... borders (sau orders??)"  Cu cine vorbește ăsta? Cu sala mașini sau cu "turnul de control" (există echivalent naval? căpitănia portului, ceva?)
Pe navă cine ar fi personajul ăsta?

6. "Drept așa, 0 0 6......Mijoc cârma, 004"

7. "Cât ai la compas? 3 0 6...Cât e drumul? Cifule (asta aud; ce-i ăla cif? Sau e chief?)

8. "5 stânga. Dacă mi-a dat si-un portavion..." Ce vrea să zica oare? Că e prea mare nava? :lol:

9. "Ne duce drept în ancoraj" Adică la locul de ancorare?

10. "Funda stânga" (adică lasă ancora la fund sau ce?) Apoi apasă pe buton (închide televizorul? :lol: sau acționează ancora?) "Hă hă hă".

11. Omul care manevreză timona e ofițer, are studii superioare?


PS: filmarea e din 2013. Scenariul exercițiului: armatorul nu are bani de remorchere și comandantul trebuie să scoată nava din portul Rotterdam și să o ducă la locul de ancorare.




kitsune

Răspund cu pauze, să ascult și eu mai atent.

1. Toată înainte (de manevră), adică Full Ahead, spre deosebire de Toată înainte (de marș), adică Navigation Full (Ahead). Mașina, da, e Motorul Principal, sau motoarele, sau turbina sau orice chestie propulsează nava. E mai simplu așa. Doar la navele cu mai multe propulsoare (de exemplu MP tribord și MP babord) poate apărea o diferențiere în comenzi, poți avea Full Ahead Starboard, Stop (sau Astern) Port Engine, virează aproape în loc.
Dar în principiu e un telegraf pe fiecare motor (mașină). Aici, are un singur motor, o singură elice. Telegraful e pus în spate, lângă timonerie, ceea ce nu se întâmplă în realitate. Din poziția în care se află, ar trebui să aibă sub ochi toate informațiile și echipamentele, pe consolă. Timonierul are de obicei doar timona și un periscop prin care vede compasul (busola) magnetic, în rest absolut totul e in față, pe consolă sau agățat de tavan deasupra geamurilor din față.
Căutam un telegraf prin pozele mele, dar sunt iar în deplasare la București și e mai greu pe telefon. Dacă voi găsi, adaug la postare. Din spate spre față avem de obicei așa: Crash Astern, Full Astern, Half Astern, Slow Astern, Dead Slow Astern, STOP, Dead Slow Ahead, Slow Ahead, Half Ahead, Full Ahead, Navigation Full.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Ionut

Fascinant. Si greu. Foarte greu. Aproape la fel de greu ca la avioane. Chiar mai greu din unele puncte de vedere. Aici poate ai plasa de siguranta ca arunci ancora și plutesti. Dar sa miști un mastodont cat un cvartal nu e usor deloc.

^^ Legat de vechimea de 40 de ani, nu mă refeream doar perioada de șefie. Scoala, ucenicia, first mate, inginer, apoi sef cu bască pe cap... sigur iti trebuie multi ani pe mare. Eu n-as rezista unul. Tot respectul pentru profesioniștii marinari, indiferent ca vorbim de greenhorn (cum se zice in RO?) sau de skipper (capitan).