News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

La cheu

Started by Ionut, May 23, 2019, 12:16:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

kitsune

#405
Nu, reparau o țeavă de santină de la magazii. Un spațiu închis, mic, ca un puț. Țeava ducea spre un tanc de colectare în care se pompaseră santinele de la magazii, scursuri de prin containere. Am raportul pe undeva dar mi-e greu să caut acum. Cert este că au demontat țeava, au blindat țevile, au plecat cu ea în atelier. Apoi s-au întors după prânz cu țeava reparată, să o instaleze. Au scos blind-urile de la țevi și nu s-au mai trezit. I-au căutat după ce nu au venit la 15 la cafea. Cum am spus, aveau analizor la bord dar nu l-au folosit. H2S dacă e în concentrație mare nu mai apuci să îl miroși.

LE: a fost acum 5 ani (cum trece vremea...)

(GPS)



Powered by API/PUM imgur uploader

@nicolaem da, pe la maximum 140A parcă. Dar depinde de condiții, uneori e pe la 40A. Constat că am golit din memorie multe date zilele astea, înainte de șantier puteam să spun cu virgulă câți amperi, acum trebuie să mă uit în log  :shootme:

Cum am spus, nu e mare lucru de văzut

(GPS)


(GPS)


(GPS)



Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Că tot vorbim de Scrubber dar nu știm ce e aia, azi am furat niște poze de pe computerul tehnicienilor:

Schema de principiu arată așa (GPS)


Limitele în care trebuie să se încadreze apa de spălare a gazelor (GPS)



Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

ghrt

Practic nu mai dă în aer, dă în apă?
Cont (aproape) inactiv.

kitsune

#408
Da. Și ca să se încadreze în limite, o a doua pompă "spală" efluentul. Ca să fac o analogie, e ca și cum ai pune un ventilator să bage aer curat în țeava de eșapament a unei mașini, logic că va scade concentrația noxelor.
De aceea multe țări interzic deversarea apei de la Scrubber în porturi. Acum câteva luni chiar propusesem o întrebare către Ministerul Mediului pe tema asta, n-am mai avut timp pentru ea.
Un lucru relativ bun este că noxele nu mai ajung în atmosferă. Ele vor fi oricum produse, cu sau fără Scrubber. Iar procesul de desulfurare a combustibilului (să zici că se folosește combustibil cu conținut redus de sulf) poluează la rafinărie.
Normele IMO intrate in vigoare la 1 ianuarie 2020 se referă doar la SOx. NOx sunt reglementate prin alte norme.
Din păcate, până se vor inventa alte surse de propulsie, navele vor polua într-un fel sau altul. Mult mai puțin decât transportul terestru sau aerian.
Poate în viitor vom învăța că a aduce o marfă 10-20000 de km in jurul planetei nu e o soluție tocmai ok. Poate că e timpul să mai producem și local. Sincer, mi se pare o aberație să trimiți un avion până în China să aducă măști de unică folosință. Sau podul lui Cristi5 adus din China in Suedia. Sau să dai la micul dejun într-un avion de pe o cursă internă australiană iaurt făcut special, în Olanda :bash:
Da, a fost mai simplu să externalizăm producția, nimeni nu s-a gândit că asta va avea un preț în poluare.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Neufunk

#409
kitsune, ce crezi despre navele comerciale cu propulsie nucleara? Crezi ca ar putea reprezenta o alternativa viabila? Din afara... lucrurile se vad foarte diferit.

Liviu M

Quote from: kitsune on April 24, 2020, 02:58:45 AM
nimeni nu s-a gândit că asta va avea un preț în poluare.
Probabil la poluarea pentru transport, ca altfel printre motivele de relocare a fost si poluarea.
Pentru ca in tarile de bastina s-au inasprit cerintele de mediu, a fost mai simplu/ieftin sa le ocoleasca mutand poluarea din productie acolo unde nimeni nu intreba nimic.

kitsune

Wow. Ce să zic. Nu mă văd în postura soldatului sovietic care se sacrifică pentru colegii lui intrând în camera reactorului să închidă nuș'ce valvulă  :lol:
Trebuie să caut, dar din amintiri știu că tehnologia e folosită la submarinele militare și la ceva spărgătoare de gheață sovietice. Nu știu puteri și volum. Oricum, propulsia e cu turbină cu abur.
Mulți colegi de-ai mei au ajuns la CNE, specializarea noastră e compatibilă cumva (instalații, turbine și alte alea).
Dar să navig cu chernobâlu' plutitor.... mă mai gândesc.
Judecând la rece cumva, nimeni nu a dezvoltat o flotă comercială propulsată nuclear. Nici americanii, nici englezii, nici francezii, nici sovieticii (dintre cei care aveau tehnologia la vremea respectivă). Așa că am cumva o bănuială că nu se justifică economic, fiind mult prea scump.
O navă comercială mare, fie ea container ori bulk nu costă mai mult de 100 milioane $ (depinde de dotări, între 65 și 120 mil $). Nu știu dacă una cu propulsie nucleară poate concura cu prețul ăsta.
Și apoi se pune problema de clasificare, nu știu societățile de clasificare ce opinie au despre așa ceva. Fără ei nu poți, e ca omologarea la auto.
Apoi e discuția ecologică și ce o mai fi. Costurile cu dezafectarea și reciclarea la sfârșitul vieții navei. Deja noi certificăm acum totul pe vapor, am avut o companie care a recoltat vreo 300 de mostre din toate materialele de la navă (inclusiv covoare, izolații, etc.), urmează să le analizeze și să emită un certificat de substanțe periculoase. Fără ăla, nici pe plajă nu mai primesc vaporul.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Io

#412
Undeva pe la 700 de reactoare nucleare au fost folosite in industria navala de la USN Nautilus incoace, azi functionind pe la 200. Primul pasager (putea cara si marfa) construit (ca demonstratie) a fost NS Savannah (1959) urmat tot de navele "technology demonstrators" Otto Hahn (Germania 1964) si Mutsu (Japonia, 1970) si, notabil, de spargatoarele de gheata rusesti si de citeva alte nave specializate. Yamal (Rusia, 1989/1992) opereaza dual, pasager si spargator de gheata.

Preocuparea exista indeosebi in contextul codoiului si "prajirii planetei" si desi combustibilul ar fi mai ieftin (yep! Uraniul 3.5% e ieftin si unui 12500 TEU i-ar trebui 2 kile si ceva pentru un Rotterdam - New York cu 25 de noduri - nu stiu daca viteza asta e mult sau putin) insa comercialmente sint citeva motive zdravene impotriva nuclearului pe nave, altele decit cele militare:
- virsta navei. Poate opera ea si 30 de ani insa compania de asigurari (pentru marfa pe care o incarc) imi cere scris negru pe alb ca nava nu trebuie sa fie mai veche de 20. Nuclear si doar 20 de ani nu prea se pupa;
- propulsia tot cu un schimb termic se face ca e un motor cu ardere interna sau cu o turbina cu abur generat altfel. (Altfel la nuclear ar merge mult mai bine propulsie electrica). Or e mult mai ieftin un motor diesel cit de mare ar fi el (si vedem ce dihanie stapineste Kitsune) decit un reactor nuclear. Inca: la bord sint citeva persoane cu inalta calificare si multi "pisoi". Un reactor nuclear la bord impune prezenta 24/7/365 a inca unor persoane cu inalta calificare, chestie foarte scumpa;
- opinez ca nu orice port permite intrarea unei nave cu propulsie nucleara. Nu stiu cu precizie;
- capitanul find Dumnezeul navei ar trebui sa aiba o oarecare pregatire in domeniul nuclear dat find faptul ca si centrala nucleara e sub comanda lui;
- reciclarea si apoi dezasamblarea navei desi fezabile trebuie ca sint mult mai complicate si mai scumpe. Pentru combustibili nucleari exista tehnologie si uzine specializate in reciclare la nivel de sute de tone/an fiecare: Franta are 2, UK 2, US 2, Rusia cel putin 1 si-or fi avind si altii) dar ce te faci cu restul partilor din nava eventual iradiate? Ca n-o poti esua pe vreo plaja in India s-o taie aia!
- si IMO si Lloyd's au cite un set de reguli privitoare la navele comerciale cu propulsie nucleara incepind de prin anii '80. Asta inseamna ca ideea e avuta in vedere inca de atunci. Tot conform Lloyd's au fost construite pina acum 140 de nave cu propulsie nucleara doar una fiind "strict" comerciala, spargatorul de gheata rusesc NS Sevmorput, 61900 MT lung de 260 m, construit pentru porturile siberiene.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

kitsune

#413
25 noduri e mai mult decât ok. Prin 2006-2008, înainte de criză, mergeam cu 23,5 noduri "charter speed". Apoi, odată cu criza, s-a trecut la "slow" și "ultraslow steaming", "engine derating" și multe asemenea. Am văzut containere cu 15 noduri, dar majoritatea merg pe la 18, maxim 20 zilele astea.
Mersi pentru informații.

Btw:




Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

ghrt

Decât nuclear pe nave civile (să ne amintim clipul recent cu indienii care au luat invers de timonă şi au băgat putere în elice, amplificând eroarea) e mult mai sigur să ai nave cu baterii (care probabil se vor putea recicla în mare parte, iar dacă ajung pe fundul oceanului nu cred să fie aşa de grav) care să fie reîncărcate pe traseu. Bateriile se pot face detaşabile, în format container.

Cât despre comerţul la distanţă, la câţi dintre noi ne plac bananele, ba chiar avem şi preferinţe în privinţa fermei?
Cont (aproape) inactiv.

TibiV

Bananele, prin "decizii" ale "mamei natura", cresc doar in anumite locuri/tari de pe planeta (bine, probabil ar putea fi cultivate in sere si in Norvegia, dar ar costa de 4-5 ori mai mult decat cele din tarile "specializate").

La fel, mi se pare normal sa poti cumpara in America vinuri italienesti, sau sampanie si branzeturi frantuzesti.

Dar kitsune are perfecta dreptate cu iaurtul olandez servit pe cursele aeriene interne din Australia.
Cat despre mastile chirurgicale... Oare mai este cazul, in aceasta perioada, sa intreb (retoric) de ce mama naibii nu se pot fabrica local, ca nu sunt produse Hi-Tech ca microprocesoarele?... Chiar trebuie sa trimitem avioane la 10.000 de km pentru a aduce niste simple masti chirurgicale sau costume de protectie?....

Si, din pacate, este valabil pentriu alte mii / zeci de mii de produse care ar putea fi fabricate "local" dar, pentru a economisi cativa dolari, fabricile au fost externalizate/relocate, de regula in Asia....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

#416
Whoa, whoa, deci australienii, care au ferme mari cât Europa, cu milioane de vaci, s-au gândit să mute poluarea tocmai în Olanda? De fapt motivul este altul, ei nu au industrie chimică și nu aveau de unde să facă rost de toate chimicalele alea din chestia asta numită pe nedrept iaurt. Oh și fructul pasiunii crește în Olanda printre morile de vânt, nu? Dovada:








Powered by API/PUM imgur uploader

Btw, în Australia, o filială a unei companii americane fondată de un un turc produce iaurt grecesc sub brandul Chobani ( se citește "ciobanii"), exportă până și în Bahrain.
Tot așa, de când mă știu, sucurile "naturale 100% conținut de fruct din concentrat" pe care le cumpărăm la vapor sunt în marea lor majoritate din Cipru. Nu știu ce suprafață cultivată cu banane, ananas, mango, avocado și alte fructe are insula aia, dar cred că e cel puțin cât Siberia de mare la cât suc produce și exportă pe tot globul.

@TibiV, ai să te miri, dar cel mai mare producător European de banane e Islanda!
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

pasadia

O fi producand Islanda banane, dar intr-o vreme s spunea ca Romania exporta cele mai multe banane in UE. Nu stiu cat adevar e in asta, dar stiu ca am vazut niste investitii realizate pre-2008 si care presupuneau linii de "coacere". Bananele erau aduse verzi la Constanta si apoi iradiate astfel incat sa PARĂ coapte just-in-time pntru momntul in care ajungeau pe rafturi in tarile CEE si foste-URSS.

Cat priveste iaurtul ala, sunt convins ca aca adresa e doar a distribuitorului - productia efectiva  e oriunde altundeva numai nu in Amsterdam. Poate chiar in Australia, poate in Ro, poate in Argentina. 

La fel cum am mai zis-o pe alt topic unde plange cinva dupa constructorii romani de autostrazi (prin comparatie cu cei bulgari), u zic sa incetati cu lamntatia asta dupa producatori locali. Ei exista deja, doar ca nu sunt neaparat specializati, nu au capacitati foarte mari si mai ales nu sunt sustinuti nicicum. Daca vorbiti de masti, poftiti aici stire ironica: https://sibiu100.ro/featured/191776-femeia-de-50-de-ani-care-a-murit-saptamana-aceasta-a-trimis-in-spital-sau-in-izolare-300-de-colegi-de-la-fabrica-din-cisnadie-in-care-lucra/

Angajata a unei firme care produce tocmai echipamente de protecție medicale (dupa cum se deduce din poza, tesaturi - masti, combinezoane) moarta din cauza de CoVid.

dragos76

Quote from: TibiV on April 24, 2020, 04:43:23 PM
Bananele, prin "decizii" ale "mamei natura", cresc doar in anumite locuri/tari de pe planeta (bine, probabil ar putea fi cultivate in sere si in Norvegia, dar ar costa de 4-5 ori mai mult decat cele din tarile "specializate").

La fel, mi se pare normal sa poti cumpara in America vinuri italienesti, sau sampanie si branzeturi frantuzesti

Da, dar toate astea ar trebui considerate mai mult sau mai puțin fiță/lux. Și toate aceste costuri indirecte, pe care nu le prea măsurăm acum, să fie reflectate în preț. Poate nu ar strica să ne re-adaptăm un pic comportamentul de consum alimentar la bunuri locale și sezoniere.

Globalizarea asta a consumului fără să se ia in calcul și efecte secundare poate duce și la efecte tare parșive: de ex quinoa, inițial un produs tradițional peruan. a devenit treptat foarte popular în state, astfel încât din cauza cererii prețul a crescut până la nivelul că peruanul de rând să nu și-l permită.

kitsune

#419
Nu e vorba de lamentare pentru producătorii locali. E vorba de globalizare și despre idioțenia transportării materiilor prime și produselor finite în jurul planetei, fără rost.
Hai să îți dau un caz concret: am transportat de multe ori pulbere de fier. Minereul extras în Statele Unite, "rafinat" tot acolo, transportat pe calea ferată în Canada, încărcat acolo pe vapor, dus 14500 mile marine (paisprezece mii cinci sute, adică aproape 27000 km) până în Japonia, unde Nippon Steel îl transformă în lingouri de 30 t care ulterior se transformă în tablă auto pentru industria japoneză și coreeană, o parte din ele ajungând ulterior în Europa (Opel Mokka, remember? fabricat exclusiv în Coreea), sau cine mai știe pe ce coclauri, poate chiar în US, de unde a plecat inițial minereul.
Alt caz concret, am transportat avioane (da, avioane) Airbus, fabricate din componente de pe toată planeta (inclusiv România), încărcate pe port-container în Hamburg (pe bucăți desigur) pentru a fi asamblate în China. Chin. Nava nu era proiectată pentru așa ceva, a fost nevoie de mulți nemți să încarce și să amareze "break-bulk cargo". Nu încăpeau pe niciun heavylift, de aia chinul cu port-containerul.
Stau într-un șantier în China și aștept livrări de materiale din Coreea și Germania. Printre altele, din Germania îmi vin niște garnituri de cauciuc de vreo 3 mm, ambalajul cântărește mai mult decât ele. Probabil sunt produse în China, dar vin cu numele fabricantului german al echipamentului, la un preț înzecit. E normal?

Hai să mai zic una, e epopee deja. Pe vaporul ăsta pe care sunt acum, în 2015 în șantier, au schimbat chinezii rulmenții la un motor electric de la pompa de balast. La vreo 5 luni după, rulmentul de jos cedează și distruge și capacul de jos. Primul port în care s-a putut aduce un motor nou - Singapore. Motor nou adus din Germania, singurul care se potrivește pe pompă fără modificări. Motorul vechi lăsat în Singapore la reparat. Să ne înțelegem, motoare electrice de 2 tone bucata. În 2018, fiind în Brazilia, motorul german face poc, se ard firele care ies din înfășurare, undeva înăuntru. Făcută încărcarea cu multă echilibristică (doar o pompă de balast), motor electric comandat de urgență. Cel lăsat în Singapore la reparat e urcat pe vapor și trimis la Rotterdam, unde mergeam și noi. Vaporul nostru ajunge la Rotterdam și urmează să plece cu o zi înainte de a ajunge containerul cu motorul electric. Deci, se comandă alt motor din Germania, vine neamțul cu TIR-ul cu o zi întârziere (TIR de 4 m înălțime, nu știa că maxim în port e 3,6 m, așa că s-a întors la un depozit undeva și a transbordat toată marfa). Vaporul pleacă (lasă motorul ars în Rotterdam, care ulterior ajunge in Polonia la rebobinat). După o lună se întoarce în Belgia, aici vine la bord motorul original coreean, după ce a stat o lună într-un depozit olandez. Azi am motorul original, reparat în Singapore, instalat la locul lui inițial în februarie 2019 după ce s-a plimbat vreo 3 ani prin lume. Au venit chinezii să schimbe rulmenții, i-am trimis la plimbare.

And another thing: bananele nu se iradiază, se tratează (gazează) cu etenă (C2H4). Se culeg verzi, se transportă în saci de plastic in nave refrigerate (mai nou containere), unde atmosfera bogată în CO2 și umedă inhibă sinteza etenei (cea care declanșează coacerea). Cu puțin timp înainte de a se duce pe raft, se gazează pentru a provoca coacerea rapidă. Am colegi mulți care au lucrat în Chiquita înainte, asta au cărat ani buni, banane. Și am mâncat banane direct din pom prin multe coclauri, din Filipine și până în Cuba. Au cu totul alt gust decât ce găsești pe rafturile magazinelor, oricare din ele, fie România, fie Germania sau mai știu eu.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence