News:

.

Main Menu

La cheu

Started by Ionut, May 23, 2019, 12:16:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kitsune

Sunt mai multe sisteme, dar în general se practică contracte "fixed overtime". Nebrevetații au in general contracte cu overtime plătit, dar au inclus destul de mult.
Așadar, contractul meu prevede o plată fixă lunară. Include timpul normal de lucru (44 ore pe săptămână) dar și orele suplimentare eventuale. Singura limitare este dată de reglementări internaționale ILO, MLC etc.
In principiu trebuie să am obligatoriu 10 ore de odihnă pe zi. Care pot fi împărțite în maxim două perioade. Din care una de minim 6 ore. Asta este teoria (și completăm zilnic un formular cu "work and rest hours", de multe ori fiind un software dedicat, care dă alarma imediat ce nu sunt îndeplinite condițiile de mai sus).
Dar sunt derogări.
Sunt uneori momente când este imposibil să fii conform. Bineînțeles că atunci apare altă birocrație, trebuie să pierzi alt timp să faci rapoarte de ce nu ai avut timp de odihnă  :lolz:
Nebrevetații au salariu fix, care include și 103 de ore suplimentare lunar. Și abia ce depășește orele astea va fi plătit extra. In general se muncește cam pe la 122-125 ore suplimentare, dar noi le trecem 130 (adică le dăm cam 30-50$ in plus, depinde de rang). Doar bucătarul și ospătarul ajung la 150 ore suplimentare lunar (jumătate din sâmbătă, toată duminica și sărbătorile legale sunt ore suplimentare).
Din păcate toată birocrația cu orele de odihnă este doar pe hârtie de multe ori. Pentru că nu poți să cazi lat și să adormi instant când ai terminat munca. Mai mănânci, mai te speli, te mai uiți pe geam, mai o insomnie, etc.
In țară se face tam-tam pe efectele schimbării la ora de iarnă și cât de mult ne afectează. Păi eu ce să zic? In August am schimbat 6 ore înainte, apoi după câteva zile încă una. Peste 10 zile am dat 7 înapoi. Peste încă 9 zile am dat încă 6 înapoi. Apoi într-o lună încă una, apoi una înainte și una înapoi. Și de când am plecat din Argentina azi este a patra oră schimbată, la fiecare 3-4 zile câte una. Mai am una până în Franța și încă una până în România.
Și asta este nimic. Când făceam China - US prin Pacific, la o tură de o lună schimbam 9 ore și o zi in 10 zile iar apoi 9 ore și o zi in alte 10 zile. 5 zile prin porturi in fiecare capăt. 4 luni contract. 3 contracte unul după altul. Cu înghețat de cur prin Aleutine mereu. Așa mi-am băgat picioarele în containerele lor și am ajuns la bulk (eventually). Ce mai contează orele de odihnă scrise pe hârtie când la fiecare 10 zile 12 noaptea e 12 ziua?
Referitor la cât: nu îndeajuns. Și cu multă discriminare. Un "estic" are mai puțin decât un "vestic". Am avut cazuri hilare acum ceva ani, când un britanic ce locuia de 10 ani in Polonia avea cu mult mai mult decât un polonez ce locuia în UK. Doar din cauza cetățeniei din pașaport. Tot așa, un asiatic are mai puțin ca mine, pe aceeași poziție (cu cca. 10%).
Poate in alte companii să fie altfel structurate salariile, dar la mine cel puțin este așa. A, când eram la greci, overtime-ul era plătit și era monedă de recompensare. Munceai 10-12 ore pe zi, treceai 13-14. Mă duceam cu hârtiile la sefu' mecanic, mai punea și el vreo 10 ore in plus (că eram băieți buni). Și așa se ajungea la situații hilare (căpitan român care își pusese din burtă de ajunsese să muncească 25 ore pe zi).
M-am luat cu vorba, azi am avut o duminică de cacao, cu chemat toată lumea jos și muncit pe brânci să nu se oprească vaporul. Cu decizii riscante luate, dar care au ieșit cum trebuie până la urmă (apropo de frecat menta pe mare).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Și ca să lămuresc un pic, să nu rămâneți cu impresia că noi muncim doar în port și pe mare "frecăm menta":
- la noi se muncește 24/24 ore, 7/7 zile, 365 zile pe an. Nu există pauză. Da, este diferit orarul de muncă (și stilul) între port și marș și ancoră și șantier și mai știu eu ce situație. Dar, la orice oră din zi și din noapte cel puțin 2 oameni sunt de muncă. În port chiar mai mulți. Dar minim 2, că este marș, că este port.
- caz particular pe vaporul ăsta, avem cart la punte dar și la mașină. Deci 4 oameni minim de muncă la orice moment dat.
În port este clar, descărcare/încărcare, gardă la scară, balastare/debalastare, etc. In marș, pe lângă "șoferi" (care fac carturi zi și noapte) se face mentenanță, se asigură apă, abur, curent, propulsie, bude, canalizare, mâncare, etc. Se vopsește ditamai pogonul de punte, capace, se gresează agregate, sârme, se schimbă rulmenți, ferodouri la frâne de vinciuri, ulei la reductoare, știu eu câte și mai câte lucrări sunt. Și asta doar la punte. De exemplu, de 5 zile am fitterul împrumutat la punte, le face niste grile de ventilație că au ruginit. Acum o lună schimba țevi hidraulice.
Jos la noi se muncește iarăși non stop. Sunt filtre de curățat, se face mentenanță la agregate care nu merg (treiarul a scos deja răcitoarele de aer la 2 DG-uri, plus curățat răcitoarele de ulei săptămâna trecută), s-au reparat motoare electrice, pompe, etc., s-au incinerat deșeuri, reziduuri, se repară lumini, se schimbă becuri (oricât de banal ar părea, dar avem sute de neoane, le convertim in LED, avem de muncă luni de zile doar la așa ceva).
Vaporul este o uzină cu foc continuu, pe care o susțin 20 de oameni. Doi dintre ei fac și servesc mâncare pentru ceilalți, 3 mese pe zi, in fiecare zi, timp de 9-11 luni cât au contract. Fără zi liberă. 9 la punte, navigă dar și se ocupă de mentenanță și curățat magazii după fiecare marfă, sau alpinism când este ceva de uns sau vopsit la înălțime. 8 la mașină, care țin uzina in funcțiune. 2 in management (plus căpitanul, care face și cart de navigație dar are și departamentul punte in subordine) cu rapoarte și acte și mai știu eu ce apare zilnic. Plus exerciții in fiecare săptămână. Plus verificări săptămânale și lunare la toate sistemele de salvare și siguranță. Fiecare senzor de incendiu este testat măcar odată pe lună. Fiecare alarmă importantă se testează săptămânal (unele chiar zilnic). Restul la maxim o lună. 
Odată pe lună luăm performanțele la motoare (tester montat pe purje, se verifică presiuni de ardere, de compresie, etc.) și le ajustăm să meargă ok. La maxim o lună ne băgăm în motor să măsurăm segmenții, să vedem cum sunt, dacă sunt uzați, dacă ungerea este ok, dacă, dacă, dacă. La 2 săptămâni analizez uleiul de sub pistoane să văd conținutul de metal (in ppm). Și văd uzura cum este. Zilnic se face tratament la apă, săptămânal se verifică parametrii apei de răcire și a apei din sistemul de abur/condensat. Adică analiză, pH, conținut de oxigen, de cloride, etc. etc. mulți parametri. Uleiul la fel, viscozitate, conținut de apă, BN, reziduuri, pH, etc. 
Până și apa de băut o analizăm. Până și rahatul din sistemul de tratare ape uzate, și pe ăla îl analizăm. 
Da, uneori, după 8-12 ore de muncă pe zi mai frecăm și menta (și nu numai). Iar în porturi mai avem uneori șansa să ieșim în oraș, la o friptură, o bere, o  :oops: :smoking: .
Dar astea sunt excepțiile. In rest e muncă și singurătate. Și ceva bani. Care se duc de parcă n-ar fi.
Am 15 ani, 5 luni și 24 de zile efectiv pe mare. Asta înseamnă că din 25 ani de căsnicie, doar 10 am fost acasă. Ultimul Crăciun și Revelion cu familia a fost in 2017, chiar mă uitasem alaltăieri. Acum 7 ani. 
Dar în ăștia 15 ani am cărat cam tot ce se poate căra, de la minereuri și cărbune la containere cu delicatese (marfă de milioane de $ într-un singur container), cu bani cash, cu electronice, chiar un Airbus demontat din Germania până în China. Un avion întreg (n-am poze dar similar cu boeing-ul ăsta).
Și-mi vine câteodată să îmi iau câmpii. Dar nu știu dacă aș rezista într-un birou, de la 9 la 5. 
E ușor, e greu, merită? Nu știu. Dar nici nu m-aș vedea făcând altceva. Din păcate, împingătorii de hârtii (electronice) care n-au văzut în viața lor un vapor, încearcă să ne explice nouă cum este meseria asta. Și din păcate ăia de sus îi cred și îi lasă să facă ce vor. Și uite așa incepem să ne dăm în bărci cu acronime și haștaguri, de parcă ar conta pe mare ESG sau știu eu ce altă invenție. Vaporul nu este o democrație și nu poate funcționa ca o democrație. 
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

dan tm

Stai sa vezi cind o sa va intoarceti la vele. :-[

TVlad

Si pe voi va agreseaza cu ESG-ul...? E o tentativa a unor conducatori incompetenti de a imbuna zeii fondurilor de investitii sa mai arunce doua parale si in firma lor. Uneori se intrec pe sine si agaseaza publicul, obtinind efect contrar (ex. Budweiser si altii).

bogdymol

Pffff... mai detaliat raspunsul decat am crezut  :notworthy:

Quote from: kitsune on October 28, 2024, 12:37:15 AMȘi așa se ajungea la situații hilare (căpitan român care își pusese din burtă de ajunsese să muncească 25 ore pe zi).

Pai ti-ai raspuns singur mai sus. Faci raport de ce nu ai avut timp de odihna si toata treaba s-a intamplat fix cand s-a schimbat fusul orar. 25 ore pe zi sunt plauzibile in bransa voastra.
Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele

kitsune

Stai sa vezi cind o sa va intoarceti la vele. :-[

Stai să vezi Dane că am șanse mari să ajung la (un fel de) vele contractul următor.

@TVlad nu neapărat direct, dar este trecut în declarații, alături de sustenabilitate și alte limbi de neolemn. Și anunțurile de angajare sunt neapărat m/f/d. Cu toate că neamțul care le scrie nu știe că în engleză este o diferență mare intre "divers" și "diverse". Mă întreb oare câți n-or fi aplicat pentru că nu se știau scafandri  :lol: . Pentru mine, in momentul in care apar alte criterii de angajare in afară de profesionalism (și certificare) este sfârșitul carierei. Nu îmi las viața în mâinile altor persoane.
@bogdymol 25 ore zilnic timp de o lună  :D. E drept, pe vremea aia însemna cam 150$ tot overtime-ul ăla, îi trebuia omului un contract cred să își plătească laptopul luat din America (cât era un laptop prin anii 2000?). I-am uitat numele, dar țin minte și acum că venea de la un cunoscut afacerist constănțean, care luase nave de la Romline, ăla de le număra borcanele goale din cambuză când se întorceau la Constanța și dacă lipsea vreunul se imputau. Deh, nu întreba niciodată cum a făcut cineva primul milion.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence