News:

.

Main Menu

La cheu

Started by Ionut, May 23, 2019, 12:16:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

subway

#1080
Eu ziceam ca te-ai prins de gluma!...dar vad ca ai luat-o in serios...
Probabil de la supararea cu tramvaiul si bizonii auto?
:)
P.S.
Stiam pluralul babale, nu sunt chiar asa de analfabet...dar nu m-am putut abtine sa nu fac un joc de cuvinte!

kitsune

#1081
Așa fac eu când sunt obosit, devin pedant  :lol:
Nu te abține, că până la urmă mă prind și eu. Mai greu, da' mă prind. Acu' sunt obosit, după 3 săptămâni de școală. Da' am gătat, ni:





Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

subway

De acum inainte nu mai esti kitzune, esti Pompierul Atomic!
:)
Felicitari! (Am o apreciere deosebita pentru cei ce se lupta cu flacarile!)

kitsune

#1083
Daaa, pompierul atomic, barcagiul regular și barcagiul avansat, pompierul de bază, responsabilul cu protecția muncii și relațiile interumane și nu în ultimul rând salvamarul de serviciu (am "omorât" manechinul cu o manevră Heimlich). N-am mai pus toate cartoanele, că nu e loc pe forum.
Mersi de felicitare, să știi că am avut câteva întâlniri de gradul 3 cu flăcările și fumul, nu doar in poligon. Deocamdată game, set și meci - eu. Dar dacă lași garda jos...
Echipamente sunt:




De sus în jos și de la stânga la dreapta (unde e cazul)

- International Shore Connection
- Fire Alarm Panel
- Fire Locker (No. 1)
- Manually Operated Call Point
- CO2 Release Station
- Fire Alarm Push Button
- BA - Breathing Apparatus
- Fireman Outfit
- Fire Pump Start Button (ăsta e pus cam degeaba, vezi mai jos)
- EEBD - Emergency Escape Breathing Device
- Emergency Fire Pump Remote Start
- Fire Pump Remote Start
- Machinery Spaces Ventilation Remote Control
- Accomodation Ventilation Remote Control (da' lipsește A)

Și mai trebuiau vreo 4-5 semne, dar nu au încăput pe ușă



Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

#1084
Line throwing apparatus (o filmare bună, relevantă, după părerea mea, dar e găsită pe net, nu e a mea).



Hand flare (și mâna subsemnatului):



Rocket Parachute (din nou eu). Bonus, un pic de slo-mo la sfârșit:

Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

subway

@kitsune
Pe Dunare navigatia se face pe stanga sau pe dreapta sensului de deplasare?

kitsune

Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

subway

#1087
Daca avem doua nave, care din ele o ia pe langa malul drept al fluviului (Jijila), cea care suie in amonte spre Braila sau cea care coboara in aval spre Galati?
Acum m-am exprimat mai inteligibil?

kitsune

#1088
Păi... depinde. Poate una din ele e restricționată de pescaj și atunci trebuie să țină șenalul iar cealaltă îi acordă "prioritate". Nu știu dacă e o regulă ca pe șosea, noi mergem pe stânga și voi pe partea voastră. Pe mare e COLREG-ul, un set de reguli de circulație pentru evitarea coliziunii. Și mai sunt situații speciale prin strâmtori, zone cu trafic, "intersecții", așa numitele "pase", sau in engleză TSS (Traffic Separation Scheme) sau mai știu eu ce alte restricții. Pe fluviu sincer nu știu, dar nu cred că dacă ai o bărcuță cu 10 cm pescaj și te întâlnești cu un împingător cu nșpe barje in prova ești obligat să treci pe "la dreapta".
Eh, stai așa că a trebuit să caut și am dat de CEVNI (European Code for Inland Waterways). În principiu se ține "port to port", dar asta e doar o recomandare. Există multe cazuri, după cum vezi mai jos (am pus doar o parte, pdf-ul e aici, e mult de citit):


MEETING, CROSSING AND OVERTAKING
Article 6.03 – General principles
1. Meeting or overtaking is permitted only when the fairway is unquestionably wide
enough for simultaneous passage, taking all the local circumstances and movements of
other vessels into account.
2. When vessels are proceeding in convoy, the prescribed signals in articles 3.17, 6.04
and 6.10 shall be shown or emitted only by the vessel carrying the boatmaster of the
convoy.
3. Vessels on courses which preclude all danger of collision shall not change their
course or their speed in a manner which might give rise to danger of collision.
4. A boatmaster seeing any danger of collision shall sound a series of very short blasts.
Article 6.03 bis – Crossing
1. When two vessels are crossing in such manner that there is a risk of collision, the
vessel which has the other vessel to starboard shall give way to it and, if circumstances
permit, avoid crossing ahead of it. This rule shall not apply to small craft in relation to
other vessels.
2. The provision in paragraph 1 shall not apply when any one of articles 6.13, 6.14 or
6.16 is applicable.
3. Notwithstanding anything to the contrary in paragraph 1 above, when, in the case of
small craft of different categories, two small craft are crossing in such a manner that there
is a risk of collision, motorized small craft shall give way to all other small craft and small
craft neither motorized nor under sail shall give way to small craft under sail.
4. Notwithstanding anything to the contrary in paragraph 1 above, when, in the case of
vessels under sail, two vessels are crossing in such a manner that there is a risk of
collision, one of them shall give way to the other as follows:
(a) When each vessel has the wind on a different side, the vessel with the wind on
the port side shall give way to the other;
(b) When both vessels have the wind on the same side, the vessel which is to
windward shall give way to the vessel to leeward;
(c) If a vessel which has the wind on the port side sees another vessel to windward
and cannot determine with certainty whether the other vessel has the wind on
the port or on the starboard side, the first shall give way to the other.
This paragraph shall not apply to small craft in relation to other vessels.
5. By derogation from paragraphs 1, 3 and 4 above, the vessel navigating close to the
boundary of a marked fairway with the boundary on its starboard side shall continue
following the boundary of the fairway; the other vessel shall give way. This paragraph
shall not apply to small craft in relation to other vessels.
Article 6.04 – Meeting: Normal rules
1. When two vessels are meeting and there may be a risk of collision, each vessel shall
veer to starboard so as to pass on the port side of the other.
This rule does not apply to
small craft in relation to other vessels.
2. When meeting, vessels proceeding upstream shall, with due regard for local
circumstances and the movements of other vessels, give way to vessels proceeding
downstream.
3. Vessels proceeding upstream which leave the course of those proceeding downstream
on their port side give no signal.
4. Vessels proceeding upstream which leave the course of those proceeding downstream
on their starboard side shall in good time and to starboard:
(a) By night:
Display a bright scintillating white light in conjunction, if desired, with a light
blue board;
(b) By day:
• Display a strong scintillating white light; or
• Display a light blue board in conjunction with a bright scintillating white light.
These signals shall be visible from ahead and from astern and be displayed until
passing is completed. Their continued display after passing is completed is prohibited
unless it is desired to indicate an intention to continue allowing vessels proceeding
downstream to pass to starboard. The light blue board shall have a white border not less
than 5 cm wide; the frame and lath structure and the lantern of the scintillating light shall
be dark in colour.
5. As soon as it appears that the intentions of a vessel proceeding upstream may not
have been understood by a vessel proceeding downstream, the vessel proceeding
upstream shall sound:
• One short blast when the meeting is to be to port;
• Two short blasts when the meeting is to be to starboard.
6. Without prejudice to the provisions of article 6.05 below, vessels proceeding
downstream shall follow the course indicated by those proceeding upstream in accordance
with the above provisions; they shall repeat the visual signals referred to in paragraph 4
above or the sound signals referred to in paragraph 5 above made to them by vessels
proceeding upstream.
7. Paragraphs 1 to 6 above shall not apply to small craft in relation to other vessels or to
small craft meeting other small craft.
8. When two small craft are meeting and there may be a risk of collision, each vessel
shall veer to starboard so as to pass on the port side of the other.
9. Notwithstanding anything to the contrary in paragraph 8 above, when, in the case of
small craft of different categories, two small craft are meeting in such a manner that there
is a risk of collision, motorized small craft shall give way to all other small craft and small
craft neither motorized nor under sail shall give way to small craft under sail. However, the
vessel navigating close to the boundary of a marked fairway with the boundary on its
starboard side shall continue following the boundary of the fairway; the other vessel shall
give way.
Article 6.05 – Meeting: Departures from normal rules
1. By derogation from the normal rule set out in article 6.04, vessels may in exceptional
cases, and if certain that their request can be safely met, ask to pass starboard to
starboard.

2. By derogation from the provisions of article 6.04:
(a) Passenger vessels providing a regular service and whose authorized maximum
passenger capacity is not below a number prescribed by the competent
authority, when proceeding downstream and wishing to call at a landing-stage
on the side used by vessels proceeding upstream; and
(b) Towed convoys proceeding downstream which wish to keep close to a particular
bank in order to turn upstream;
have the right to ask vessels proceeding upstream to change the course left clear for them
in accordance with article 6.04 above if that course does not suit them.
However, they may not so ask unless certain that their request can be safely met.
3. In such cases, the vessels or convoys proceeding downstream shall give the following
signals in good time:
• If they wish to pass to port, one short blast;....
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence


kitsune

#1090
Mulțumesc @isotech_ro, e mult mai concis față de ce găsisem eu. Adică:

REGULI SPECIALE DE NAVIGATIE

Articolul 3.01

Directia de mars

Pe sectorul maritim al Dunarii de Jos, navele trebuie sa tina dreapta fata de sensul lor de înaintare.

Se excepteaza cazurile când conditiile speciale locale impun schimbarea directiei de mars.


În cazurile prevazute la paragraful 2 de mai sus, schimbarea directiei de mars se face numai dupa anuntarea prin semnalele sonore/vizuale prevazute în prezentul Regulament, prin radiotelefon, precum si dupa convenirea modului de întâlnire cu navele care naviga în zona.


Pe mare de multe ori se face uz de VHF și se fac înțelegeri între nave. Pe fluviu e mai greu.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Cristi N

Aici e regulamentul complet de navigatie pe Dunare: https://portal.rna.ro/SiteAssets/servicii/personal-navigant/Regulament%20navigatie%20pe%20Dunare.pdf

QuoteArticolul 6.04 - Întâlniri: Reguli normale
1. În cazul întâlnirii a două nave de o asemenea manieră încât ar putea rezulta un pericol de abordaj, fiecare trebuie să vină pe tribord pentru a trece la babordul celeilalte. Aceasta regulă nu se aplică micilor ambarcațiuni în manevrele lor faţă de celelalte nave.
2. În caz de întâlnire, navele care navigă în amonte, ţinând cont de împrejurările locale şi de mişcările celorlalte nave, trebuie să cedeze drumul navelor care navigă în aval.
3. Navele care navigă în amonte cedând drumul la babord navelor care navigă în aval nu dau nici un semnal.
4. Navele care navigă în amonte cedând drumul la tribord navelor care navigă în aval, trebuie, în timp util şi la tribord:
48
a) ziua:
- fie să arate o lumină albă puternică intermitentă sau să agite un pavilion sau un panou de culoare albastru deschis;
- fie să arate un panou de culoare albastru deschis în acelaşi timp cu o lumină albă clară intermitentă;
b) noaptea:
- să arate o lumină albă clară intermitentă şi în acelaşi timp cu aceasta poate fi agitat un panou de culoare albastru deschis.

subway

#1092
Multumesc dragi colegi, e clar, articolul 6.04 e la fel in toate reglementarile!
E ca pe sosea si daca nu ma insel la fel e si in aviatie.
Am pus intrebarea pentru ca am vazut un clip in care lucrurile pareau pe dos, sau cel putin asa mi s-a parut.

kitsune

E ca pe sosea...  :lol:  :lol: doar dacă ești pe fluviu. Că pe ocean e loc de mers ca pe arătură. Și tot se mai înfig ăștia printr-o insulă/recif/banc de nisip, zici că l-au căutat cu lumânarea. Chiar ar fi interesantă o discuție prin radio între camionagii: "băi, vezi că eu trag stânga puțin și trec pe la dreapta ta, vezi că am prioritate, că eu sunt mai mare ca tine".
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Să continuăm, zic eu, cu seria "Safety at sea", astăzi: immersion suit, într-o ipostază mai inedită (o pauză de respiro in timpul testării la etanșeitate  :lol:):





Powered by API/PUM imgur uploader


Lăsând gluma la o parte, unul dintre membrii echipajului navei GSP Falcon cu care m-am nimerit la cursurile IMO povestea că ucrainenii salvați de ei de pe Volgobalt 179 aveau costumele pline de apă, cam nasol pe frigul ăla.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence