Aeroportul International Galati

Started by tom_sawyer, January 13, 2017, 04:49:07 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

Astazi, in presa locala din Galati se reia "ideea" unui aeroport in zona Galati-Braila. (precizare: noul ministru de finante este patronul bacului din Galati)

As vrea sa aflu si parerea voastra cat de util/fezabil ar fi un aeroport in zona GL-BR, eventual sa intoarcem subiectul pe mai multe fete.

Comparand cu Brasovul, care isi face acum un aeroport, zona este mai saraca, putere de cumparare mai mica, dar poate are avantajul unei populatii ceva mai mari.

Stiu ca Frunzaverde a zis ca apropierea de Otopeni este prea mare ca sa fie fezabil un aeroport GL-BR.
Totusi distanta e mai mare decat Brasov-Otopeni.
GL-BR nu sunt legate prin infrastructura moderna de Bucuresti si/sau Transilvania, Occident. Autostrada sau DX BR-Buzau nu cred ca se va face in urmatorii 10-15 ani. Calea ferata e cam varza si nu e prinsa in programe de moderniazare (Vesnica problema pe Buzau-Faurei cu restrictii, iar linia Faurei-Urziceni-aeroport e simpla, neelectrificata si inchiriata unui privat). Deci legaturi ineficiente cu tara.

Credeti ca ar merita ca autoritatile locale sa bage bani intr-un aeroport care probabil va consuma bani de la buget nu numai pt constructie, ci si pentru operare ("subventii" pt companii aeriene care sa vina sa opereze). Ar aduce vreun plus pentru scoaterea din izolare/saracie a zonei?
Ma gandesc si ca autoritatile locale nu pot baga bani in autostrazi/cai ferate pentru conexiuni rapide, lobbyul din zona e zero barat, zona este excentrica, nu e pe directiile coridoarelor etc.


dr4qul4

Eu as vedea o CF. Adica dublata actuala CF si indreptata pentru ca are multe locuri unde poate fi imbunatatit traseul. Costurile nu ar fi imense si cred ca se poate obtine lejer 1h30min intre Braila si Otopeni cu oprire doar in Urziceni.
Iar atunci aeroportul nu ar mai avea nici un sens.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

tom_sawyer

#2
^m-am gandit si eu la asta, probabil ar fi solutia ideala, insa nu cred ca e posibil in urmatorii 50 de ani.

Necesarul de ridicat restrictii pe calea ferata (in toata tara) e imens, linia nu e pe coridor european/prioritar. Plus ca pe langa Coridorul IV mai avem de electrificat Craiova-Calafat si Cluj-Oradea.
Deci peste zeci de ani....cand populatia GL-BR va scadea incat chiar ca nu va mai fi rentabil un aeroport.


Un oras precum Bacau (170.000 locuitori), fara a fi vreo mare zona turistica, are un aeroport cu trafic de 400.000 pasageri in 2016.
E captivul unei singure companii aeriene - Blue Air. Si pare ca merge pe profit

dr4qul4

#3
trebuie sa incetam sa construim aeroporturi in toate oraselele, iar in loc sa le legam prin CF.

Un aeroport intr-un oras mic este prizonierul companiilor aeriene. Nu va avea niciodata destinatii interesante la preturi atractive. Aproape mereu va trebui sa faca escala, ceea ce de obicei dubleaza pretul.

Foarte putini merg cu masina la aeroport. Parcarea are de obicei un pret prohibitiv. In schimb, trenul este mult mai la indemana.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

frunzaverde

#4
Problema cu aeroporturile si aviatia e ca nu sunt omoloage absolut deloc cu soselele si caile ferate. Aviatia transporta doar un anumit tip de marfa (in principiu posta usoara) si un anumit tip de pasageri (cei care, din cauza distantei mari si/sau obstacolelor de relief nu se pot transporta eficient si rapid pe sol). Nisa aviatiei e comparabila cu nisa HSR-ului, mai degraba decat cu nisa CF conventionala sau autostrazii sau DN-ului.

In principiu nu ai cum sa aduci dezvoltare pe calea aerului decat daca ce produci este extrem de time-sensitive si suficient de usor si nevoluminos incat costul de transport sa fie mic. Ori industrie high-tech (procesoare, componente JIT), ori industrie de lux (flori, beaujolais). Ambele industrii au nevoie de un tip de forta de munca si un tip de infrastructura de suport care nu se gaseste in zona Braila - Galati (care nu are traditie in educatie superioara, ci in comert naval si industrie navala). La fel, oamenii din respectivele industrii nu au absolut nici un motiv sa ramana in zona Braila - Galati.

In plus, industriile astea, de obicei, nu folosesc lantul aerian ca singur lant logistic, asa ca oricum au nevoie de autostrada ca sa fie competitive.

Efectul unui aeroport va fi destul de simplu - subventii vesnice, care se vor duce catre o linie Ultra-Low-Cost pentru curse care duc inspre destinatii de munca. Efectul pentru comunitate va fi cel mult de o crestere a ratei de depopulare (bariera pentru a-ti cauta ceva de munca "afara" fiind mai mica) si o eventuala crestere a consumului pe termen scurt (muncitorii se vor intoarce mai des acasa cel putin in primii cativa ani, bariera pentru vizite fiind mai mica).

Quote from: tom_sawyer on January 13, 2017, 04:49:07 PM
Ma gandesc si ca autoritatile locale nu pot baga bani in autostrazi/cai ferate pentru conexiuni rapide, lobbyul din zona e zero barat, zona este excentrica, nu e pe directiile coridoarelor etc.

E aceiasi problema ca la Brasov; astea sunt probleme absolut reale si corecte; dar solutia nu este un aeroport.
Solutia e gasitul unei solutii ca infrastructura rapida sa apara dincolo de coridoare.

Quote from: tom_sawyer on January 13, 2017, 06:12:53 PM
Un oras precum Bacau (170.000 locuitori), fara a fi vreo mare zona turistica, are un aeroport cu trafic de 400.000 pasageri in 2016.

Nu le gasesc bugetul; dar la Bacau CJ baga o gramada de bani in intretinerea curenta infrastructurii aeroportuare direct de la buget.

Quote from: tom_sawyer on January 13, 2017, 06:12:53 PMPlus ca pe langa Coridorul IV mai avem de electrificat Craiova-Calafat si Cluj-Oradea.

Cred ca tampenie mai mare decat sa electrificam Craiova - Calafat acum greu  gasim.
Asta in conditiile in care:
1. nici BG nici TR nici GR nu au ce exporta pe CF,
2. la bulgari linia are restrictii severe de tonaj si viteza din cauza reliefului, si planurile de rectificare, la 3 mld. euro, nu vor fi puse in practica inainte de 2035.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

#5
Merci pentru explicatii.
Din pacate la nivelul omului de rand este foarte raspandita credinta ca "de-aia nu vin investitorii, ca n-avem aeroport". "Sa facem si aici la noi un aeroport".
Si politicienii le tot vantura pe la nas ideea la rastimpuri, probabil o sa apara printre promisiunile electorale la alegerile locale viitoare.

Dar aeroportul Tulcea ar avea sanse, dupa constructia Podului de la BR si a DX-ului, sa se dezvolte si sa deserveasca GL-BR? ar fi la o distanta de ~100 km, jumatate fata de Otopeni, deci 1h - 1h30' de mers pe sosea. Ar putea sa creasca cu pasageri din GL-BR?

PS: aia cu electrificarea am dat-o ca exemplu de proiect "pe teava" (parca se facuse licitatie) nu ca indicatie ce ar trebui sa facem pe cf

Harry

Din punctul meu de vedere Romania are prea multe aeroporturi.
Avem situatii absurde gen Dobrogea cu 3 aeroporturi si 1 aerodrom pe o zona costiera de >300 km.
Din punctul meu de vedere ar fi de ajuns asa:
-1 aeroport la Bucuresti
-1 aeroport la Constanta (axat mai mult pe cargo)
-1 aeroport la Iasi
-1 aeroport la Brasov
-1 aeroport la Cluj
-1 aeroport la Timisoara
-1 aeroport la Craiova

TibiV

Sigur...
Dar si unul la Braila, sa nu se supere brailenii, ca este mare concurenta "inter-regio".... :lol:

Lasand gluma la o parte...
Vo credeti ca mai pot functiona aeroporturi cu 2 curse pe zi ?!?!....

Pe vremurile "alelalte" cam asa functionau...
Primul zbor foarte devreme (5-7 a.m.) ca sa livreze "Scanteia" si "Romania Libera" poporului roman.
Dar asta era pe vremea cand nu se inventase internet-ul, si chiar daca ar fi existat ar fi fost interzis in secunda doi...

Cine este de "seama mea" isi aduce aminte ca daca aveai masina de scris LEGEA te obliga sa mergi la politie sa dai "sample" de scriere (vechile masini de scris aveau "particularitati", nu intru in detalii...)

Dar sa revenim la aeroporturi...

Mai crede cineva ca un aeroport cu mai putin de 15-20 de curse/zi este un aeroport viabil ?
Vorbesc despre un aeroport, nu despre un aerodrom...


Mama proștilor este mereu gravidă... :)

infraAdi_ro

#8
Aeroportul din Tulcea(daca tot l-au modernizat cu 12 mil euro) este la 85km ,aprox 1h 20 cu masina de Galati.....nu cred ca e departe.Daca ar reusi sa aduca ceva curse  cred ca ar fi cautat.Cel putin pe perioada primaavara-toamna ar putea sa faca curse regulate pentru turisti.....de exemplu de la CLuj-Tulcea daca ar fi zboruri, ar fi multi turisti dornici de aventura prin Delta si/sau mare.
Deci nu vad oportuna varianta unui aeroport la Galati/Braila....
Romania are un viitor doar daca are prezent!

AdrianB1

#9
@TibiV

Cum definesti aeroport versus aerodrom? Pentru mentinerea unor costuri mici o pista betonata sau asfaltata suficient de lunga pentru un ATR si o mica sala de asteptare si procesare a pasagerilor e tot ce e necesar pentru zboruri civilizate in orase mici. In acest caz 2 sau 4 zboruri pe zi ar putea asigura legatura cu orasele mai importante catre care ar fi trafic de un ATR sau chiar de avioane mai mici, gen BN-2 de 8 locuri. Da, nu poti avea control de frontiera si personal 24x7, dar nici nu ai nevoie de asa ceva. Daca mai ai si ceva trafic de General Aviation poti macar sa tii turnul deschis 12 ore pe zi si sa existi pe harta sau macar 8 ore pe zi precum aerodromurile Aeroclubului Romaniei.

TibiV

#10
^
Exact despre astea vorbeam.
La Tuzla am fost doar de 4-5 ori, la "evenimente".
Dar Clinceniul a insemnat cativa ani din viata mea. Pe vremea cand nu exista GA in Romania, si cand te trezeai ca esti pe aerodrom dar nu poti sa zbori - ca era "restrictie"...
Seara vedeai la TeleJurnal "motivul" pentru care te-ai uitat cu jind la "termica" promitatoare data de cumulusi, dar ai stat degeaba la sol... Adica aflai ca "impuscatul" s-a plimbat cu elicopterul prin tara sa vada "stadiul recoltelor".... :(

Dar pana la urma pentru mine asta inseamna:
Aerodrom: un loc unde se duc "nebunii" zborului. care accepta noroaie, ger sau canicula,.. doar cu speranta ca (poate) vor ZBURA !
Aeroport: un loc unde se duc oameni care au incheiat un contract (au cumparat un bilet) ca un vehicul aerian sa ii transporte in ziua Z la ora H din punctul A in punctul B. Conform contractului. Si care vor conditii "decente" de calatorie. Ce inseamna "decente", doar operatorii ne pot spune, dar de regula exista diferente mari de "optica" intre pasageri...:D

Nu cred ca cele doua sunt "inter-schimbabile", si nici pe departe echivalente...

Pe scurt:
Aerodrom este poezie...
Aeroport este "business as usual".

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Harry

Bucuresti - Tuzla e al doilea Uber Air din Europa. Sunt curios cata lume il foloseste.

tom_sawyer

Ca fapt divers:

Un studiu de oportunitate în vederea înfiinţării unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi şi un studiu privind evaluarea eficienţei traficului aerian sunt documentaţiile pe care, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, Consiliul Judeţean Galaţi le-a contractat prin cumpărare directă. Ambele studii vor fi realizate de firma bucureşteană TECHE CONSTRUCT SOLUTIONS SRL.

,,Studiu de oportunitate în vederea înfiinţării unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi; durata de prestare a acestor servicii este de 60 de zile de la semnarea contractului. Serviciile includ realizarea studiului de oportunitate pentru înfiinţarea şi dezvoltarea serviciilor de utilitate publică - transport, mediu, energie, sănătate etc.", scrie, negru pe alb, în dreptul cumpărării directe pe care am descoperit-o pe sicap-prod.e-licitatie.ro. Oferta acceptată de Consiliul Judeţean a venit din partea TECHE CONSTRUCT SOLUTIONS SRL, cu sediul în Bucureşti. Valoarea contractului este de 89.250 de lei cu TVA, adică peste 19.400 de euro.

În aceeaşi zi, 23 august 2018, Consiliul Judeţean, a mai atribuit direct o documentaţie: ,,Studiu de trafic privind evaluarea eficienţei traficului aerian", oferta acceptată venind tot din partea firmei bucureştene TECHE CONSTRUCT SOLUTIONS SRL. Valoarea contractului este tot de 89.250 de lei cu TVA. Misiunea firmei este de a realiza ,,Studiu de trafic privind evaluarea eficientei traficului aerian în vederea înfiinţării unui aeroport internaţional în judeţul Galaţi. Serviciile includ realizarea studiului de trafic auto, naval sau aerian, precum şi a cercetărilor de fundamentare aferente", durata de prestare a serviciilor fiind tot de 60 de zile de la data semnării contractului.

Potrivit bilanţurilor fiscale publicate pe portalul Ministerului Finanţelor Publice, firma TECHE CONSTRUCT SOLUTIONS SRL, înmatriculată în 2012 se ocupă de ,,Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea". La finele anului 2017 înregistra o cifră de afaceri netă de 364.006 de lei şi un profit net de 60.942 de lei, cu un număr mediu de trei salariaţi.

viata-libera.ro

tom_sawyer

#13
^

UPDATE. Viitorul aeroport internaţional al Galaţiului ar urma să fie construit pe un teren de 150 de hectare, situat la răscrucea comunelor Braniştea, Smârdan şi Schela. Amplasamentul a fost dezvăluit astăzi de preşedintele Consiliului Judeţean, Costel Fotea, care i-a argumentat ministrului Trasporturilor, Răzvan Cuc, necesitatea şi oportunitatea unei asemenea investiţii. Ministrul Cuc a declarat că oportunitatea şi necesitatea sunt dovedite de cifrele studiilor realizate de Consiliul Judeţean şi a promis că aeroportul va fi finanţat din Fonduri de Dezvoltare şi Investiţii.

viata-libera.ro

Si niste gogosi care sa justifice cheltuirea banului public:

,,Consiliul Județean a făcut un studiu de oportunitate și un studiu de trafic, iar rezultatele arată cam așa: aici este cel mai bun loc pentru că este aproape de cale ferată, avem 18 km până la transportul pe apă și, bineînțeles, suntem aproape de centura mare a Galațiului. Până la Brăila sunt 25 km, până la Vrancea sunt 60 de km, până la Vaslui sunt 80 de km, pe o arie de 150 de km sunt 3,9 milioane de locuitori, de aceea este oportun. Din studiu a reieșit că zona are circa 800.000 de călători pe an: agenții economici care transportă persoane de la Galați la București și înapoi, persoane care merg la aeroport. Șantierul Naval Damen are peste 7.000 de călătorii pe an la aeroport, Navromul are peste 4.000 de călătorii, Universitatea Dunărea de Jos, peste 14.000. Din calcule a reieșit că aeroportul din Galați este de nivelul Iașului și al Timișoarei. În câțiva ani poate să ajungă al treilea aeroport al țării după București și Cluj pentru că în studiu de oportunitate nu s-au luat în calcul Vrancea și agenții economici din Brăila", a declarat presei, președintele CJ Galați, Costel Fotea.

hotnews.ro

Ionut

Am dat niste detalii pentru Ziare.com despre viitorul aeroport. Nimic deosebit, in esenta am zis ca nu e fezabil si am explicat pe larg de ce.