[CJ] Discutii, lucrari si proiecte diverse in Cluj-Napoca

Started by Ionut, November 27, 2012, 05:04:30 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ariassis

Eu sunt de acord. In acelasi timp, citesc si clujul civic, ca de ce nu. Bula asta si bula lor sunt atat de indepartate, uneori e socant. E curios ca nici macar civicii ciclisti nu au scris nimic legat de subiect. As fi foarte curios sa vad cum s-ar impaca intre ei cu discutia asta, despre a taia niste copaci pentru o pista cum trebuie.

nicolaem

abordarea se va schimba cand societatea va cere altceva.
astazi la orice copac toaleat sau taia e scandal. asa ca se evita scandalul.
asta cu "se putea" am vazut pe Universitatii, unde ramanem cu 3-4 strambe de copaci in mijlocul trotuarelor.

ciclistii nu zic nimic pentru ca sincer nu prea exista.
poate vor aparea pe aceste noi piste vopsite in viitor si la urmatoarea asfaltare peste 10 ani se vor putea taia si copacii.
desi ma indoiesc.

dragos76

#2297
Quote from: alexV on November 14, 2023, 05:38:48 PMStii cand o sa se schimbe abordarea? Cand vom avea primul accident grav de tipul roadkill pe aceste benzi vopsite.

Nici măcar. Am avut recent în țară două accidente foarte mediatizate, unde factor important (deși nu principal) a fost și lipsa trotuarelor.
Ei bine, s-a sensibilizat primăria să ia un pic la purecat locurile din Cluj unde au tot fost reclamate situații cu trotuare inexistente sau nefolosibile și să încerce măcar să găsească ceva soluții? Nu, am văzut tot politica struțului cu capul în pământ, care pur și simplu ignoră acest subiect.

Quote from: nicolaem on November 14, 2023, 06:14:04 PMciclistii nu zic nimic pentru ca sincer nu prea exista.
poate vor aparea pe aceste noi piste vopsite in viitor si la urmatoarea asfaltare peste 10 ani se vor putea taia si copacii.
desi ma indoiesc.
E un cerc vicios aici, pentru că atât timp cât nu vei avea piste mai accesibile și mai sigure cam tot același "public țintă" va merge cu bicicleta prin oraș. Deci da, sunt total de acord ca să se facă prima dată infrastructura, că sunt convins că va atrage și utilizatori. Dar cum zice Alex,trebuie făcute și cu cap, nu să le faci ca să bifezi kilometri care arată frumos doar pe o hartă.


qionescu1

Primaria se sensibilizeaza doar cand se legea Giurgiu si Dohotaru de copaci.

vasile.silion

#2299
Ce am găsit eu legat de subiect e o postare în Clujul civic de pe Facebook a lui Alexandru Corlea, iată:

"Bună ziua, în primăvară am avut ocazia să particip împreuna cu Mathias Rex la o conferință locală despre infrastructura viitoare din Cluj, și de-atunci m-am înscris în acest grup. Mă numesc Alexandru Corlea, sunt voluntar în ONG-ul Asociația Pro Infrastructură.

Doresc să aduc în atenție viitoarele benzi velo pe blv. Observatorului și jumătatea superioară a Căii Turzii. Proiectul a fost votat în Consiliul Local în urma unei dezbateri din luna august. Am obținut planșele de la primărie în baza legii 544 pt. acces la informații și documente de interes public. Voi prezenta extrase.

Sunt 7 km de benzi unidirecționale de 1,5 metri lățime și pante între 5,5% si 6,5%. Deci 3,5 km din bulevarde vor avea benzi pe ambele sensuri. Finanțarea e prin PNRR, deci trebuie să se construiască până în 2026.

Sunt aspecte pozitive și negative, să începem cu cele bune. Apare infrastructură pentru mobilitate urbană unde astăzi nu este nimic. Se conectează cu pista velo de pe Făgetului și cu benzile velo de pe Bună Ziua. Sunt reconfigurate unele intersecții cu drumuri secundare și se introduc elemente de calmare a traficului, e.g. insulă de protecție, îngustarea benzilor auto la 3 metri. Traseul e direct și intuitiv pentru orientare. Vor fi două noi treceri pentru pietoni. Se integrează cu noul parc Zorilor, iar 6% din lungime reprezintă pistă separată fizic de traficul auto. Nu în ultimul rând, se plantează copaci noi pe marginea bulevardelor.

Din păcate, marea majoritate a benzilor e din vopsea pe carosabil. Mai precis: 6,6 km din 7,1 km se realizează prin re-trasarea marcajelor pe bulevarde. Obiecțiile sunt:

(1) lipsa siguranței: pe ambele bulevarde avem viteze de 70km/h, facilitate de pantele naturale mari.
(2) lipsa confortului: gazele de eșapament sunt la câțiva centimetri de plămânii bicicliștilor, mai ales la urcare unde pâcla neagră ce o lasă în urmă unele mașini diesel e cancer curat.
(3) lipsa siguranței: în 11 din totalul de 14 stații de autobuz banda velo e aruncată spre axul drumului, spre zona de viteză; această rezolvare deficitară a conflictelor de trafic bus-biciclist și pieton-biciclist nu funcționează în practică nici pe blv. 21 Decembrie, oamenii având instinctul firesc de-a se feri de trafic.
(4) lipsa siguranței: noile treceri pentru pietoni nu au insulă de refugiu între sensuri, forțând pietonii să se asigure din ambele sensuri la traversarea a 4 benzi;

Siguranța si confortul oamenilor sunt date doar de separarea fizică a pistei velo de traficul auto, printr-un scuar. O soluție Europeană pe bani Europeni. Blv Observatorului e larg, cum puține sunt in oraș, și avem șansa la piste dedicate pe care să le folosească inclusiv copiii si vârstnicii, nu doar curierii și alți temerari care se încumetă la o cursa ghidon la oglinda cu autobuze și mașini.

Am semnalat aceste aspecte tuturor consilierilor locali din comisia urbanism, iar cei din opoziție le-au preluat si adus in dezbatere. Proiectantul susține că benzile rezolvă cât de cât problema mobilității ținând cont de constrângerile de buget, deși au dublat bugetul cand au venit la aprobare, mai mult schimbă și niște conducte subterane în acelasi proiect velo. Neoficial mai e un motiv: pentru separare fizică a benzilor e nevoie de mutarea cu 1 metru a câtorva scuaruri și copaci de pe Observator, iar în urma evenimentului public cu lanțul uman în jurul copacilor din centru nimeni nu se mai leagă la cap cu proiecte de mutat plante, fiindcă-și riscă disprețul public.

Acest proiect se va construi pentru următorii 30 de ani. În forma actuală, din cauza lipsei siguranței, ia doar notă de trecere. În Olanda, de exemplu, ar lua nota 2 fiindcă în Vest siguranța înseamnă ceva. Voi ce credeți, merge și-așa? Ați fi de acord cu mutarea unor copaci de pe Observatorului pentru piste velo dezirabile si sigure? Vă mulțumesc."
,,România are un sens întrucât o începem. Trebuie s-o creăm lăuntric, pentru a putea renaște în ea. Plăsmuirea acestei țări să ne fie singura obsesie." Emil Cioran

vasile.silion

Și câteva planșe din proiect postate de același Alexandru Corlea acolo. Scuze autorului dacă m-am grăbit cu postarea asta, dar era la subiectul dezbătut!


























Powered by API/PUM imgur uploader
,,România are un sens întrucât o începem. Trebuie s-o creăm lăuntric, pentru a putea renaște în ea. Plăsmuirea acestei țări să ne fie singura obsesie." Emil Cioran

StefanCelMare

Autorul e aici pe forum evident.
Ba chiar printre noi pe thread :D

@nicolaem Măcar dacă era consistent sprijinul pentru arborii de pe Universității.
La cum au lucrat să "îi aducă la cotă" prin tăiere rădăcini, mare mi-ar fi mirarea dacă nu se vor usca pe picior.
Nu a mai protestat nimeni la asta.
Suntem superficiali la multe, cumva nu mă miră că suntem superficiali inclusiv pe partea de civici și eco.

alexV

Quote from: vasile.silion on November 15, 2023, 07:37:59 AMo postare în Clujul civic de pe Facebook a lui Alexandru Corlea

C'est moi.
Capturile de ecran sunt din proiectul tehnic pe care l-am partajat mai devreme aici cu un link de wetransfer.

dragos76

O observație în plus, văzând acum și planșele, e că nu văd nici o soluție pentru traficul velo la intersecția TUrzii-Obs. Dacă pentru urcarea dinspre Cipariu pe Turzii să zicem că nu e critică până nu se abordează problema și pe partea inferioară din Turzii, e o "gaură" mare acolo pentru cine vine de pe Turzii și vrea să facă stânga pe Observator.

alexV

Mersi ca mi-ai amintit.

Proiectantul dixit: "acolo intr-adevar biciclisti se opresc la trecere, se dau jos si traverseaza, ocolesc". In felul asta proiectantul respecta principiul PNRR "do no significant harm"...

Macar sa fi studiat solutia unei subtraversari, sau a unei turbogiratii.

florin74

#2305
Vad ca au trosnit o trecere de pietoni imediat dupa giratoriu pe Turzii in jos spre Cipariu. Nici nu ma gandesc ce o sa fie acolo. Subtraversarea e un cuvant tabu... Vai de primaria de 5 stele...Cred ca sunt stele pe moarte....
Deci ori mergi pana acolo (la trecerea asta nou) si traversezi si mergi dupa aceea pe langa Sigma spre Observatorului, ori traversezi la trecerea actuala pe urcare, si mergi pe bucata aia de langa parcarea si Regina Maria, dupa care traversezi la trecere actuala de langa statia de autobuz, daca vrei sa ajungi pe partea cu caminele...
Eu de mult timp spun ca proiectantii sunt mai incompetenti decat multi dintre constructori, si fac mult mai mult rau.... Fara pic de coloana vertebrala in fata beneficiarului, daca ala zice o prostie,ei raspund, sigur se poate, nici o problema.

resad23

Eu am stat in Cluj toata viata si nu inteleg nevoi asta de a face totul pentru biciclete, sa irosim bani pentru subtraversari pe bulevardele principale.

In Germania sa cheltuit enorm pe piste de biciclete si a dus la un backlash enorm.
In Berlin cel mai stangist oras a fost ales primar CDU care a decis sa opreasca constructia de pista de se desfinteaza locuri de parcare...

https://www.politico.eu/article/europe-bikes-cycling-backlash-berlin-germany-cycling-cars-emissions/
https://www.rbb24.de/politik/beitrag/2023/06/berlin-kai-wegner-radwege-parkplaetze-baustopp.html

Trebuie sa vedem lucrurile si din partea celor ca sunt nevoiti sa mearga cu masina, Observatorului si Calea Turzi nu sunt strazi centrale in care traficul pietonal si de bicilete poate fi favorizat.

qionescu1

Este cat se poate de evident ca proiectantii au ales varianta cea mai simpla si mai putin costisitoare. Au facut optimizare chiar si acolo unde nu trebuia. Si este o greseala pe str. Observatorului unde exista loc suficient pt propunerea lui @alexV . Ar aduce un plus de siguranta si chiar o crestere a calitatii vietii.

Insa singura sansa pentru o traversare subterana in giratia de pe Turzii ar fi la pachet cu un pasaj pietonal. Altfel nu cred ca se justifica si de departe n-ar fi o tragedie daca biciclistul se da jos la trecerea de pietoni si schimba partea. Pana la urma imensa majoritate nu isi asigura mobilitatea in oras cu bicicleta iar toamna/iarna chiar si ultraminoritatea ciclista dispare pana la extinctie chiar si cu piste.

Clujul nu e Amsterdam, nu e pe canale, nu e intr-o zona plata iar iernile sunt destul de lungi si reci. Fiti sinceri cati dintre biciclisti credeti ca pot urca din Cipariu pe Calea Turzii pana la intersectia cu Observatorului? Dar mai departe spre Buna Ziua cati ar mai continua? Si daca reusesc cat timp le ia si cum ar arata dupa? 

florin74

#2308
Cred ca am face o echipa redutabila in LeTour :))))). Rupem tot pe Alpe D'huez si Mont Ventoux

GIV

off topic: @florin74 pari un mare fan ciclism :)) asta daca nu si practici