[CJ] Ce-am mai vazut din mers in Cluj-Napoca

Started by ciprebbe, December 07, 2012, 01:28:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

nicolaem

alex, de unde ai scos cifra aia de 2%?
is satul de munciuni trasmise de "civici" si de asta sunt circumspect.
nu de alta dar am mai avut contre cu unii de pe acolo cand era vorba de matematica

alexV

Dintr-un articol de presa cluj.24:

Asociațiile: MiniMass (Someș Delivery), Societate Organizată Sustenabil (Someșul nostru), Clubul de Cicloturism ,,Napoca", Clujul Sustenabil și DoCoMoMo.

Activiștii de mediu care semnează scrisoarea spun că spațiul rezervat realizării unui coridor pietonal și velo în lungul malului drept al Someșului este subdimensionat.

O fâșie cu lățimea de circa 10 m nu răspunde nici pe departe nevoilor de spațiu verde cerut, tot mai vocal, de clujeni. Și nici nu respectă reglementările din PUG, dar nici restricțiile și recomandările urbanistice din Master Planul pentru Somes. Astfel, o parte dinzona verde la Somes este inclusă în zona construibilă. La fel de grav, procentul de spațiu verde pe sol natural pentru zona Carbochim este de doar 2,5%, de 12 ori mai puțin spațiu verde decât prevede PUG-ul. Frontul la Someș va fi construit cu o clădire continuă cu o lungime de câteva sute de metri care va bloca accesibilitatea la râu. Nu în ultimul rând, se propune un regim de înălțime de 95m, mai mult chiar decât în cazul proiectului imobiliar Maurer.


Nu am facut fact check la articol. O sa urmaresc subiectul.

nicolaem

#482
ok, da-i pace.
asta e Dohotaru deghizat in 3 ONG-uri cu denumiri pompoase  si inca vreo 2. ignore. nu am citit numa primul rand.

RobertH

Academia nationala de muzica "Gheorghe Dima" - update lucrari

In sfarsit nu mai arata a ruina.


RobertH

Sursa: https://zcj.ro/administratie/73-milioane-euro-pentru-liceul-si-sala-de-sport-din-borhanci-a-fost-semnat-contractul-de-proiectare-si-executie--251727.html

QuoteAstăzi, la Primăria Cluj-Napoca, a fost semnat contractul de proiectare și execuție pentru o nouă investiție în educație - liceul și sala de sport din Hubul educațional Borhanci. Valoarea contractului este de 7,3 milioane euro (36.112.073,2 lei) TVA inclus.

Construcția liceului va avea un regim de înălțime P+2E, unde vor fi amenajate 12 săli de clasă cu o capacitate de 30 elevi, 6 cabinete limbi străine, 9 cabinete profesori, 6 birouri, un cabinet medical, 8 spații depozitare, 12 grupuri sanitare, o bibliotecă.

Sala de sport va avea o suprafață utilă interioară de 1411,20 mp cu parter și etaj parțial, unde se vor amenaja vestiare atât pentru elevi, cât și pentru profesori, grupuri sanitare, spații de depozitare ș.a.. Gradena va avea o capacitate de 195 persoane, iar datorită funcțiunilor moderne în această sală de sport se vor putea organiza competiții sportive.

Proiectul va fi realizat de Asocierea SC Axial Construct Invest SRL - SC Mird Instal SRL - SC Prodesign Engineering & Construction SRL.


Plansa situatie:


Plansa peisagistica:


Randari:













Powered by API/PUM imgur uploader

RobertH


balint

Si in cateva luni va fi sparta iarasi totul ca incep lucrarile la metrou...

zol21

#487
https://files.primariaclujnapoca.ro/2023/09/15/partea-desenata.pdf

Puz Iulius Mall Carbochim, maine intra in comisie.
Civicii deja s-au activat pe Fb :)

ijwtsh

Sa vedem si problemele ridicate de o anume persoana pe grupul de Facebook Clujul Civic:

QuotePoate unii dintre voi v-ați uitat la randările cu viitorul proiect Iulius Carbochim și v-ați spus că "Cea mai faină parte din Cluj este viitorul!", așa cum susține sloganul proiectului. Numai că dacă o să vă uitați și peste reglementările urbanistice propuse prin PUZ pentru Carbochim, o să constatați că ceea ce vedeți în randări nu e ceea ce veți primi.
- 4 niveluri de parcare subterană. Unde ar putea fi "cea mai mare parcare subterană din România" dacă nu în Cluj, în mijlocul orașului, pe malul Someșului? Mai multe mașini, mai mult trafic. Mai mult trafic, mai multă aglomerație și mai multă poluare. Plus alte consecințe negative precum cele de mai jos.
- aproape 1 kilometru de mal al Someșului excavat la o adâncime de peste 12 metri și apoi betonat pentru construirea parcării subterane. Sigilarea Someșului va fi apoi camuflată cu o terasă "verde" peste subsol denumită "grădină urbană".
- 2 rampe auto de acces în parking pe malul Someșului. Deși administrația locală vorbește de axa de mobilitate alternativă de-a lungul Someșului, de coridorul ecologic al Someșului sau de culoarul verde-albastru al râului.
- 1 rampă de acces în parcarea privată pe spațiul public al Pieței 1 Mai. Sigur, nu e primul caz de privatizare a unui spațiu public din oraș. Clădirea de birouri de pe Str. Cuza Vodă nr. 1 are și ea rampa de intrare în parcarea privată subterană pe spațiul public, pe Str. Tipografiei. Alt exemplu elocvent: Iulius Mall a fost construit peste un spațiu public verde al orașului, Parcul de Est. Ceea ce ne arată un parteneriat de tradiție între investitorul privat și instituțiile publice locale, dar un parteneriat păgubos pentru interesul public.
- doar 7% spațiu verde pe sol natural, adică de 4 ori și ceva mai puțin decât se prevede prin PUG, pentru zona de restructurare industrială, UTR Rim Carbochim, care e și cea mai amplă zonă reglementată prin acest PUZ, reprezentând peste 80% din totalul suprafeței studiate. Ce vedeți "verde" în randarea din cometarii este în cea mai mare parte spațiu verde peste subsol, terase înierbate sau fațade cu jardiniere.
- de 5 ori mai multe construcții de malul Someșului decât permite actualul PUG, adică POT 5% pentru UTR Ve, față de 1% cât se prevede în PUG. Dacă vă uitați atent o să identificați mai multe construcții în zona malului, la numai 10 metri de luciul de apă.
- 0 clădiri păstrate în zona de restructurare industrială, denumită UTR Rim_Carbochim. Asta deși prin PUG se impune pentru aceste zone păstrarea patrimoniului industrial valoros și integrarea lui. Sigur ați auzit despre cele două clădiri păstrate, doar că acestea sunt în zona construită protejată, UTR SZCP-Et. Atenție, valoarea clădirilor este în primul rând cea care condiționează păstrarea lor, nu starea clădirilor. Deci argumentele "sunt niște ruine" sau "armăturile sunt corodate" nu țin. Ansamblul industrial Carbochim are o istorie de 75 de ani și este parte a istoriei industriale a orașului Cluj, o parte de istorie care nu trebuie tratată desigur nostalgic, dar haideți să nu o tratăm nici amnezic.
- 13 hectare de oraș demolate. Puteți calcula voi câtă poluare va genera o asemenea operațiune de demolare și ce volum de moloz nereciclabil va trebui transportat și depozitat? Mai apoi în locul acestor clădiri demolate se vor construi alte construcții noi din materiale obținute în cea mai mare parte prin metode extractive, materiale prelucrate în industrii poluante, materiale care sunt la rândul lor nereciclabile post-utilizare. De aceea, în discuția despre demolare trebuie luate în calcul și consecințele sociale și de mediu, pe lângă cele culturale și istorice prezentate mai sus.
Ce arată toate aceste cifre? Arată că vorbim fără îndoială despre o afacere extrem de profitabilă.
Dar este vorba de o afacere care pune sub semnul întrebării politicile urbane anunțate de Primărie: culoarul verde-albastru al Someșului, coridorul ecologic al Someșului, axa de mobilitate alternativă de-a lungul Someșului, dimensiunea verde a orașului, calitatea vieții, orașul celor 15 minute, orașe pentru oameni nu pentru mașini, descurajarea traficului auto, orașul neutru energetic până în 2030, "nu construim catedrale în deșert".
Mâine PUZ-ul se discută din nou în cadrul Comisiei Tehnice a Primăriei și administrația locală are ocazia să demonstreze să aceste sintagme nu sunt doar vorbe, ci politici urbane aplicate consecvent.

A-nceput in forta cu primul punct. Pentru ca parcarile dicteaza cate masini isi cumpara oamenii. Pai atunci de ce in fiecare oras nu ajung locurile de parcare?

StefanCelMare

#489
Unele puncte sunt discutabile.
Clujul are niște probleme foarte tipice lui, fiind așezat pe dealuri.
Rețeaua de transport public cu excepția axei est-vest e cam... varză.
Nu sunt benzi dedicate decât pe axa est-vest, fie paralel cu ea în Gheorgheni.
Sigur, ar trebui prioritizat transportul public, dar până găsești acele soluții, ce faci? Nu mai construiești nimic?
Orice construiești aduce trafic, fie ele blocuri, fie centre comerciale.
Plus, dacă faci în fiecare cartier / zonă mare un mall, mai reduci traficul spre celelalte mall-uri/cartiere.
De ce ai merge la Iulius Mall actual dacă ajungi mai repede la viitorul Iulius mall Carbochim? Ambele mall-uri existente acum (Iulius și Vivo) sunt la sud de axa est-vest, aglomerată. Poziționarea lor complică traficul actual, deoarece aduc trafic în zone deja aglomerate. Mai faci un mall, mai iei din presiunea pe alealalte. Sigur, crește traficul în zona noului mall, dar scade la celelalte două.
Unele puncte sunt chiar ilare. Cică se demolează 13 hectare de oraș, ce facem cu molozul. Păi alternativa care este, să rămână paragină toată zona respectivă? Pe unii oameni nu îi pot înțelege. Nu construiești în oraș dar extinzi orașul pe zone gâtuite unde capacitatea de transport deja e depășită.
Să nu mai zic de 'patrimoniu industrial valoros'. Ce bagatelă mai e și asta? Ne apucăm să protejăm toți foștii coloși industriali care ocupă suprafețe intravilan?
Punctele OK ar fi cele cu 7% spațiu verde pe sol natural, e puțin într-adevăr. Spunea și alexV despre asta parcă.
La fel, 1 km de mal al Someșului excavat, sună destul de aiurea.

alexV

Pentru respectarea PUZ-ului (20% spatiu verde) pe cand Iulius propune 7%, si eu ii sustin pe civici.

Bun argumentul lui @StefanCelMare, un nou mall reduce aglomeratia pe celelalte doua. Imi pare rational.

Corelat cu Carbochimul avem si culoarul de mobilitate urbana nord, ca asa i-au zis. E o strapungere noua de la IRA, paralela cu CF, pana la Taietura Turcului. Doar ca nu il vor face pana la Taietura, ci se opresc la podul Rasaritului langa gara. Problema e ca sunt 6 (sase) benzi noi noute, care duc in gara Centrala. Asa infrastructura atrage negresit trafic, mult. Ma deranjeaza "greenwashin"-ul: e clar ca buna ziua ca e totul pentru masini aici, si cumva facut sa para verde: vopsim santul si ii spunem pista velo. Citind in PUZ, pe langa cele 6 benzi avem si trotuare de doar 1m pe alocuri. Probabil cat sa infiga parapet greu de protectie. Daca culoarul asta nu prevede spatiu pietonal dezirabil si sigur, se poate transforma repede in ceva urat de tot.

In mare e bun culoarul de mobilitate nord, dar 6 benzi sunt prea multe (si prea de viteza). As prefera mai putine, eventual culoar tramvai (sau bus). SI as vrea sa vad elemente de calmare a traficului: treceri ridicate (ca sa franeze si vitezomanii), trotuare continue (pt ca soferii ce patrund pe trotuar sa parcheze sa constientizeze ca intra pe un spatiu destinat in principal pietonilor), intersectii cu unghi ascutit in locul unei mari de asfalt, astfel nu mai e posibil sa virezi cu 50 la ora, piste velo separate fizic vertical si orizontal de traficul rapid. Si, bineinteles, copaci.

qionescu1

Clujul are nevoie ca de aer de culoare de mobilitate care-i să permită accesibilitate rapidă în toate direcțiile din oraș. De acest lucru beneficiază toată lumea inclusiv transportul în comun și implicit toată viața economică a orașului. De aceea culoarul de mobilitate Campul pâinii/Răsăritului continuat pe la Ira, prin Sopor și legat la VOCE e esențial. Intreagă zonă de nord se restructurează cu proiecte mari deci nu sunt deloc prea multe cele 6 benzi noi si e mare nevoie de ele.

Legat de numarul de locuri de parcare acestea au mai fost reduse pana acum si posibil sa se mai reduca pt ca intr-adevar par cam multe insă în niciun caz la cât se gândește Dohotaru. Apoi altă mare problemă a acestuia e că parcările subterane se întind până la limita de protecție a râului și se vor acoperi cu pământ. Pt el asta nu înseamnă spațiu verde chiar dacă ar fi vorba de un strat de 2 metri ce ar acoperi parcarea. Retragerea principalei clădiri față de Someș e destul de generoasă pentru ca daca se merge pe strict pe lege aveti exemplul cladirii de langa podul Portelanului (Riverside) 8 etaje la 15 metri distanță de râu.

Partea cu accesul în parcare de pe domeniul public este absolut exagerată. Adică statul le cedează 335 mp către Iulius, iar Iulius cedează 8000 mp statului/UAT dar el e nemulțumit. De păstrarea patrimoniului... nici nu are rost să vorbim. În frunte cu Dohotaru niciunul din activiști nu poate indica pretinsele clădiri valoare ci doar amintesc generic că avem o fabrică veche și merită păstrată. Ce, cum, când și pe banii cui nu zic. Nici de forma de proprietate nu le place să le amintești.

Sunt pentru spații verzi, parcul iulius a fost un succes deosebit dar aici proiectul pare a respecta legea și accesul la râu. Am mai zis, n-ar fi rău să fie mai mult totuși clădirea principală are doar P+3+Eth si ar putea fi mai mare. Deci un CUT mai mare si un POT mai mic poate ar împăca mai multe lume.

qionescu1

Ar putea fi o problemă faptul că zona care face obiectul PUZului include ambele maluri ale Someșului cu parcul Armătura și inclusiv acel centru de colectare a deșeurilor (care va fi reabilitat ca viitor parc de Iulius). Deci bănuieli mai mult sau puțin justificate că zona verde ar fi inclus inteționat și alte spații pentru a îndeplini criteriile pt spațiul verde.

StefanCelMare

#493
Referitor la mall-ul Iulius Carbochim, privind mai atent proiectul, mi se pare cam faraonic și lipsit de viziune, de viitor.
Căutați pe net 'the mall is dying', veți găsi o grămadă de știri de pe site-uri mari cu mall-uri pe moarte prin vest.
Motivele sunt mai complexe, dar țin mult de dezvoltarea online-ului.
Vedeți și cum firme mari precum Peek and Clopenburg sunt în insolvență prin Germania, motivul principal fiind exact tot online-ul, care poate da discount mare la produse scumpe.
Iar noi ce facem acolo, ditamai mall-ul pe 2 sau 3 etaje.
Privind zona acum, când vezi câte structuri sunt pe suprafața pe care va veni o singură structură (mall-ul propriu zis), nu poți să nu te întrebi cine a gândit proiectul ăsta megalomanic?
E gândit efectiv doar prin prisma unui profit potențial cât mai mare.
Deși atât de aproape de un curs mare de apă, nu are mai nimic natural inclus, decât periferic.
Pe acoperiș nu mă interesează personal că e verde, efectiv, pentru că sigur nu va fi acces public acolo.
Nu e parc sus pe acoperiș. Arată verde din avion doar. Plus știind problemele de la Iulius actual cu izolația, mă și tem că în 4-5 ani renunță la gazonul de sus.
Sunt curios efectiv cum a gândit proiectantul costurile de încălzire la mamutul ăsta, adică chiar nu se tem că va deveni un mall fantomă, cu zone ne-rentabile efectiv?
Aproximați cât ocupă un magazin mare în alte mall-uri și comparați cu structurile existente.
Vivo/Polus are 100m lățime / 600 m lungime.
Aici va fi lățime variabil de la până la cca 150m / 700 m lungime, pe 1-4 subsol + parter + 3 etaje (probabil ultimul nu ar avea aceleași dimensiuni). Partea dinspre calea ferată pare a fi 1-4S + p + 8 (!) deși pe randări pare tot mică. Dacă bine citesc planul, va fi turn acolo lângă acel giratoriu dinspre calea ferată.
Eu chiar sunt dezamăgit când văd suprafața aia construită atât de masiv și monobloc, doar cu un atrium mai verde.
Ei au luat și parcul Armătura în considerare ca zonă verde mall, dar pentru acea zonă verde, nu au ridicat un pai, nu este meritul lor, și acea zonă verde ar trebui să contra-balanseze construcțiile din întreg cartierul, nu doar pe a lor.
Dat fiind că e o zonă intra-urbană, ar fi mers mult mai bine proiect imobiliar axat mai mult pe apartamente. Mai puțin spațiu comercial, mai mult spațiu de locuit. Și când spun mai puțin spațiu comercial, mă refer că se putea face ceva de dimensiuni similare Vivo sau Iulius actual, eventual cu mai multe etaje, și rămânea spațiu și pentru ceva blocuri și mai multă zonă verde.




Powered by API/PUM imgur uploader





Powered by API/PUM imgur uploader





Powered by API/PUM imgur uploader

qionescu1

Da, am mai postat, poate fi o problemă faptul că PUZul cuprinde nu numai parcul Armătura dar și centrul de colectare a deșeurilor vizavi de parcul Armătura, practic între parc și podul Porțelanului care va fi transformat în parc la rândul lui. Asta in sine nu ar fi o problemă, dacă nu ar fi folosită doar pt a îndeplini condițiile de spațiu verde.

In rest distanta până la râu e cea legală iar faptul că parcările vor fi acoperite cu pământ iarăși nu e o problemă. Proiectul lasă distanțe mari de la clădire la râu între 70 și 90 de metri ceea ce e foarte mult chiar și cu parcările alea acoperite. Unde mai vedem distanțele astea in Cluj pe malul Someșului?

Să nu uităm că vorbim de proprietate privată și bani privați. Nu trebuie să ne intereseze dacă dau faliment sau nu, cât profit vor face și care vor fi costurile cu încălzirea... Dacă punem așa problema nu mă mir că cerem parc pe teren privat. A, că ar fi mai potrivită o destinație rezidențială asta e o opinie în situația de față. Avem PUG și consiliu local. Doar așa se poate lucra.

Repet, vedeți lângă podul Porțelanului cum s-au construit pe lege lângă Someș în proiectul Riverside și în vecinătate.