Aeroportul Henri Coanda Bucuresti [OTP]

Started by Ionut, September 18, 2011, 02:00:05 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

frunzaverde

#855
@zone_rider : Problema de finantare nu e deloc falsa.

Profitul OTP intr-un an bun este de vreo 60 milioane euro. Pentru un terminal nou, ar trebui sa poata acumula (cu dobanzile curente) tot profitul timp de 10-12 ani din astia buni. Ceea ce ar insemna ca un T2 functional ar exista undeva in 2035-2040 in cel mai bun caz. Asta pentru ca T2 nu se poate construi "bucatica cu bucatica", cum s-a facut la T1, cu credite de scurta durata, pentru ca e o investitie "de la zero", greenfield. De asta a mers planul 1995-2010, ca se putea in bucatele mici, petic langa petic. T2 nu mai poate fi asa.

Alternativa "pe bani proprii" ar fi un credit. Dar CNAB e o companie mica, fara economiile de scala ale unui consortiu, cu un singur centru de profit (deci risc mare). Un credit de 6-800 milioane euro pe 15-20 de ani angrenat de o companie de stat romaneasca e utopie.

Si asta daca statul nu face "japca" standard de a lua 60-90% din profit si a-l directiona la bugetul de stat. Ceea ce a facut "con gusto".

O concesiune rezolva toate problemele : consortiul are multiple centre de profit, deci bancabil mai usor, are mai mult cash disponibil (ca e mai mare), deci dobanzi mai mici, si, prin mecanisme clasice de piata, previne ca statul sa traga profit arbitrar din companie.

@horyatm - pentru ca statul sa investeasca si un banut in infrastructura aeroportuara (sau intr-o linie aeriana, e aceiasi chestie) trebuie sa treaca in principiu unul din doua teste:

- ori testul investitorului prudent : e o masura similara cu ce ar face un privat prudent;
- testul ajutorului de stat (masura proportionala, fara afectarea pieti concurentiale) : ajutorul de stat nu afecteaza puterea concurentiala a competitorilor din piata.

S-au scris carti asupra astora doua aplicate la piata aero, dar pe scurt:

- UE e extrem de inflexibila in domeniul aerian; inflexibilitatea a dus la pierderea de statut si de clienti inclusiv comparativ cu huburi din alte regiuni (huburile europene au pierdut rolul de conector in favoarea ME3 - IST, DOH si DXB, in favoarea huburilor "far-East", PEK,HKG,SIN,KUL, si din ce in ce mai mult in favoarea huburilor americane gen EWR si ATL).

- cu cat un aeroport e mai mare, cu atat e mai greu sa bagi bani publici in el : sub 500.000 pax e in principiu foarte usor, sub 2.5 milioane pax e posibil, mai ales daca comunitatea locala contribuie, peste 5 milioane e practic imposibil. Asta explica de ce e usor pentru SBZ sau IAS, dar foarte greu sau imposibil pentru OTP sau BUD sa foloseasca bani publici.

Mixul asta de politici a dus, printre altele, la aberatia tipic europeana a "aeroportului tertiar" - un aeroport situat la-mama-dracului care deserveste in regim low-cost subventionat, o piata mare (ex. Girona, Skavsta, Beauvais, Weeze) - pentru ca e mai usor sa subventionezi un aeroport mic, local, decat unul mare (in tot restul lumii, unde restrictiile birocratice nu exista, si costul pe scaun operat e mai mic in aeroporturile mari, e mai ieftin sa subventionezi aeroporturile mari).

Incepe sa se flexibilizeze situatia intr-o directie, dar sa se blocheze in alta, si depinde de Comisie - cu cat verzii sunt mai puternici in mixul politic curent, cu atat curentul e mai anti-aviatie. De exemplu, UE a fost foarte ok cu ajutoare de stat pentru reducerea impactului COVID, dar a eliminat complet subventiile de lunga durata pentru operarea pe aeroporturi mici.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cezar-mario2012

Aeroportul Otopeni, negocieri cu BEI pentru un credit gigant. Zboruri charter mutate pe Aeroportul Băneasa. Lista proiectelor pe care vrea să le finanțeze

Citește mai mult la: https://www.profit.ro/insider/auto-transporturi/exclusiv-aeroportul-otopeni-negocieri-cu-bei-pentru-un-credit-gigant-zboruri-charter-mutate-pe-aeroportul-baneasa-lista-proiectelor-pe-care-vrea-sa-le-finanteze-20654347

,,Aeroportul Henri Coandă - Otopeni negociază cu Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru obținerea unei finanțări de 150 de milioane de euro, pe o perioadă de 30 de ani.  Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider ,,Discutăm încă condițiile. Am început acum un due diligence financiar împreună cu cei de la BEI. Intrăm în pașii de aprobare de risc. Mă aștept ca discuțiile cu BEI să se concretizeze pe finalul anului", a declarat George Dorobanțu, directorul general al Aeroportului Otopeni, pentru Profit.ro. Cu finanțarea obținută de la BEI, Aeroportul Otopeni vrea să-și finanțeze proiectele plănuite pe termen scurt.  Anul trecut, Banca Europeană de Investiții, instituția financiară a UE deținută de statele membre a acordat României finanțări totale de 907 milioane euro. Lista proiectelor care vor fi finanțate în proporție de 50% de BEI, iar restul, din fondurile aeroportului 
1. Automatizare parcări și dezvoltare parcare Romaiport (+ 700 locuri de parcare)
2. Implementare sistem Document Management
3. Implementare politică flotă electrificată pentru platformă (handling & proprie) – echipamente de platformă, autobuze electrice
4. Creștere capacitate parcări – parcări supraetajate Vest, P5 și P4 (+1,500 locuri parcare)
5. Implementare strategie sustenabilitate energetică:
 • Stație de epurare ape reziduale
 • Exploatare ape geotermale 
 • Parc panouri solare (20-30 MGW) (Vezi aici sistemul de panouri fotovoltaice, pe care Aeroportul vrea să îl instaleze pe o suprafață de 20 de hectare)
6. Modernizare Terminal 1: 
 • Modificare fluxuri pasageri
 • Modernizare facilități
Pe termen lung, însă, planurile aeroportului prevăd o investiție de 800 de milioane de euro, în modernizare, dezvoltarea infrastructurii și în construcția unui nou terminal de pasageri, care trebuia să fie deja gata până acum. Termenul de finalizare a fost amânat din cauza lipsei de fonduri...


tom_sawyer

"CN Aeroporturi Bucureşti anunţă lansarea unor proceduri de achiziţie publică pentru lucrări de infrastructură aeroportuară în valoare de aproape 800 milioane lei la Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti (AIHCB). Cea mai mare parte a acestei sume – circa 773 milioane lei – urmează să fie investită în programul de sistematizare a suprafeţei de mişcare a AIHCB în vederea creşterii capacităţii operaţionale şi asigurării conformării cu prevederile Regulamentului European 139/2014", anunţă CNAB.

 Astfel, urmează să fie reabilitate, în sensul creşterii capacităţii portante, majoritatea căilor de rulare precum şi cele de degajare rapidă pentru a se asigura operarea fără restricţii a aeronavelor de categorie 4E (cum ar fi Airbus A340 şi A350 sau Boeing B777 şi B787).

Totdată, vor fi extinse platformele 1 şi 2 de parcare a aeronavelor şi se va realiza o nouă cale de rulare paralelă la Pista 1, obţinându-se astfel creşterea atât a numărului de poziţii de parcare, cât şi a capacităţii de operare a aeroportului.

O altă procedură de licitaţie este organizată pentru extinderea către nord a Platformei 1. Lucrările de extindere au demarat în 2019 şi, din cauza nerespectării repetate a clauzelor contractuale şi depăşirii cu mult a termenului de execuţie de către antreprenor, CNAB a parcurs toate procedurile legale de reziliere a contractului, etapă încheiată în februarie 2022.

 Lucrările de remediere şi "rest de executat" se ridică la 10,4 milioane lei, durata lor fiind de maximum 12 săptămâni.

De asemenea, au fost scoase la licitaţie lucrările de proiectare şi execuţie pentru o copertină în zona de acces al pasagerilor pe fluxul de sosiri interne, între peronul de debarcare din autobuzele de platformă şi clădirea terminalului. Această copertină va asigura confortul pentru pasageri, în special în condiţii meteorologice nefavorabile.

Lucrările sunt estimate la circa 815.000 lei – proiectare şi execuţie – şi urmează să dureze 6 luni.

Totodată, CNAB anunţă că s-a finalizat înlocuirea lifturilor din aerogara Plecări (instalate în 1997), precum şi a scărilor rulante din aerogara Sosiri (instalate în 2002). Tot în aerogara Sosiri urmează ca, în scurt timp, să fie înlocuite şi lifturile panoramice.

news.ro

tom_sawyer

"Sigur că Aeroportul Otopeni are nevoie de terminal nou, de încă un terminal. Am avut discuții și cu Banca Mondială, și cu BERD-ul și cu BEI-ul, suntem în perioada în care încercăm să găsim parteneri, prin care să finanțăm această dezvoltare pentru că, pe proiecte europene, pe zona de aeroporturi, vom avea bani doar până la sfârșitul anului viitor. Pe noul exercițiu buget 2021-2027 nu există bani europeni pe această zonă, pentru că sunt acele politici europene, green deal-ul, și acesta nu este considerat un transport verde, și atunci nu au mai finanțat această componență, doar anumite bucăți unde să existe componențe verzi", a spus Grindeanu.

ecopolitic.ro

tom_sawyer

[SCN1105875] Elaborarea DTAC si PTE, asistenta tehnica pe perioada de executie si executie lucrari pentru realizarea obiectivului de investitii "Amenajare copertina acces Terminal Sosiri interne AIHCB"





Powered by API/PUM imgur uploader

Xenos

Pana una alta ar putea sa schimbe gresia si decorul de acum 20 de ani in terminalul plecari si sa modernizeze toaletele....pt asta nu trebuie BEI si nici sute de milioane de euro...arata penibil aeroportul, ca ultima autogara de provincie.

AndreiB



etravel

Quote from: cristi5 on April 12, 2022, 09:51:55 PMtaxele de aeroport vin...
@cristi5, nu numai ca vin, dar vin grupa mare. Gandeste-te ca oricine are de-a face cu institutia respectiva, ajunge la un moment dat sa le marce banul - pasageri, chiriasi, clienti, companii aeriene, etc.

SB76UFO

Otopeni, locul IV în topul celor mai proaste aeroporturi din lume: ,,Poartă amprenta anilor 1960"
Scor general: 6,03 / 10. Cel mai mare aeroport al țării, care a deservit aproape 7 milioane de pasageri în 2021, are scoruri scăzute la toate cele trei criterii. Un pasager afirmă că personalul este ,,oarecum agresiv" și neprietenos. Un alt pasager spune că aeroportul poartă încă amprenta anilor 1960.
Otopeni ocupă locul IV în topul celor mai proaste aeroporturi din lume, arată un sondaj al German AirHelp, publicat de Rador. Sondajul evaluează experiența vizitatorilor pe baza a trei criterii: punctualitatea zborurilor și a serviciilor aeroportuare (60% din punctaj), calitatea serviciilor (20%) și calitatea alimentelor și a magazinelor (20%).
Sursa
Sursa
"Prostia este eternă și invincibilă"

Xenos

O mizerie de aeroport, nemodernizat, neintretinut, jegos, intr-o stare deplorabila.

Barcelo

Quote from: Xenos on May 31, 2022, 10:02:19 PMO mizerie de aeroport, nemodernizat, neintretinut, jegos, intr-o stare deplorabila.


Exagerati rau.

Daca OTP este jegos ,despre Dublin ,cu geamurile nespalate cred,de la inaugurare,sau Liverpool sau corturile Ciampino ,Beauvais ce putem spune?!
Sunt o gramada de aeroporturi in Europa mult,mult mai mizerabile si obosite decat OTP (inclusiv in tara :ganditi-va la CLJ de exemplu).

Clasamentul ala facut de cei de la AirHelp si preluat de agentiile de stiri cred ca a fost facut la betie ,din amintiri.

AndreiB

Imho, problema principala la OTP sunt portile insuficiente (so many fucking bus gates), lounge-urile mega modeste si cozile enorme la securitate.

Legat de ultima, eu as face o zona de security de fast track tarifata la 50-100 de lei. O metoda excelenta de a face niste bani.

frunzaverde

@Barcelo - corturile Ciampino si Beauvais sunt aeroporturi tertiare, operate exclusiv de companii ULCC (ultra-low-cost) si doar pe rutele cele mai subtiri (FR zboara, spre exemplu, si pe FCO, pentru rutele mai "banoase") - OTP este aeroportul primar al Bucurestiului, echivalentul lui e FCO si CDG.

Si pentru un aeroport de capitala, sau chiar de oras mediu, e absolut jalnic.

Da, e jegos, da, e neintretinut, da, e intr-o stare deplorabila:

1. budele sunt pline de faianta sparta, neoane neinlocuite care clipocesc, robineti si instalatii sanitare ruginite. Si dupa ora 8 put pana la sfarsitul zilei.

2. scaunele sunt putine, inghesuite, tocite, fara masute, fara nimic. Lipsesc cu desavarsire prizele; singurele prize sunt in pereti pentru utilajele de curatenie.

3. Este inghesuit rau. Zonele de control de frontiera, din cauza inmultirii lor intr-un spatiu absolut impropriu, sunt incredibil de claustrofobe, mult mai claustrofobe inclusiv decat la Ciampino, un panopticon fara lumina naturala si la iesiri si la intrari, unde nici macar coada civilizata nu se poate forma, ca nu e loc. Doar "buluc" balcanic.

4. La sosiri, hruba de la benzile de bagaje 4-5 te face sa te simti in Africa subsahariana. Pardon, in partile nasoale din Africa Subsahariana.

5. Sunt cozi imense peste tot, haos constant. Spatiile de check-in, mai ales in cladirea veche, sunt gandite pentru RJ-uri si ATR-uri din anii '90, cu 20-30 pax pe zbor, nu pentru 738-urile WZZ. Nu e loc sa separi cozile de check-in cu cele de securitate. Nu e loc de nimic.

6. Signalistica e jalnica. De la tren la plecari, in loc sa te trimita prin terminal, te baga pe scarile de-afara, jos-sus-jos-sus. In terminal, signalistica e si ea vai mama ei, parti din ea (coridorul plecari-sosiri) decolorata, original anii '90. Portile de jos sunt prost semnalizate, se folosea inclusiv pix si hartie... Penibil total.

Personalul e si el sub orice critica, mai ales airside, nu stiu unde dracu ii gasesc companiile de handling. Mi s-a parut incredibil ca agentul de poarta Tarom sa vina intr-o geaca soioasa de piele si blugi in loc de uniforma - asta e motiv de concediere instant.

Mi se pare inacceptabil sa fii transportat pe platforma de Uplift si de Globeground in autobuze de platforma luate de la companii de transport urban din Germania, Elvetia si Austria de la casat, vehicule din anii '80 cu podea inalta. Mai vezi din astea prin Grecia, pe aeroporturi mici, la zboruri charter. Dar intr-o capitala?

De altfel, senzatia e "sat fara caini". De la santierul abandonat in dreptul portilor de interne la banda de bagaje 2 si 3 care scartaie de neunsa ce e de vreo 4 ani pana la faptul ca ai doua avioane date la casat (un 733 Blue Air, YR-BAP si un ATR42 Tarom, YR-AT?) blocand poarta 1, in vazul tuturor pasagerilor, e dincolo de jignitor ce se intampla. E o senzatie de Mauritania sau de Djibuti.

In Europa eu chiar nu stiu nimic la fel de rau la nivel de capitala/aeroport primar. Ce era cu adevarat jalnic acum 15-20 de ani s-a reconstruit - Zagreb, Ljubljana, Roma (FCO T1 arata superb chiar si in conditiile in care nu e gata), Varsovia, Sofia, Varna, Burgas - chiar si CDG s-a imbunatatit radical ca produs "hard" (nu si produsl soft, am pierdut o conexiune acolo in aprilie din cauza cozilor absurde). Altii, care erau un pic peste nivelul OTP in trecut, s-au imbunatatit si au trecut in alta liga (BUD, VIE). Chiar si aeroporturile din insulele grecesti, Chisinau, chiar si Minsk si Kiev Borispil inainte de razboi, sunt departe, departe peste OTP. Cat de DUB, ai fost in T2, sau doar in T1 la low costuri? T1 sa zicem ca e, alaturi de PRG, undeva jos, dar T2 e superb... OTP e sub ambele.

La OTP orice actiune fara T2 (sau o alta solutie cu terminal nou) e degeaba, terminalele curente sunt arhaice, invechite, ponosite, gandite pentru 6.5 milioane de pax, nu pentru 14.

P.S. Pacat ca nu s-a mers pe varianta logica cu terminal nou in locul T1 existent, ci cu vioara + T2, azi ar fi fost altceva...

@AndreiB - exista un plan sa se faca fast track la security pana in septembrie-octombrie. Problema e simpla : nu este loc - in cladirea noua te lovesti ori pe unde ai lua-o de cozile la check-in, in cladirea veche te lovesti direct de ghisee...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

etravel

#869
Quote from: frunzaverde on June 13, 2022, 03:40:22 AMsunt gandite pentru RJ-uri si ATR-uri din anii '90, cu 20-30 pax pe zbor, nu pentru 738-urile WZZ.
WZZ nu are Boeing deloc, numai A 320, respectiv A321. RYR are 738.

Quote from: frunzaverde on June 13, 2022, 03:40:22 AMPersonalul e si el sub orice critica, mai ales airside, nu stiu unde dracu ii gasesc companiile de handling. Mi s-a parut incredibil ca agentul de poarta Tarom sa vina intr-o geaca soioasa de piele si blugi in loc de uniforma - asta e motiv de concediere instant.

Foarte simplu. Sunt joburi platite foarte prost, la limita subzistentei. Chiar sub. Chestia asta cerne personalul. Dar chiar si asa, agentii de handling au dat multi angajati afara in pandemie iar acum, odata cu reluarea traficului, oamenii nu au revenit pentru ca intre timp si-au gasit in alta parte. Din cei care au ramas, multi sunt asa cum sunt.
Plus ca mai e ceva - managerii companiilor de handling nici nu au mai angajat, pe vechiul principiu romanesc "merge si-asa". A rezultat presiune suplimentara pe putinii ramasi, iar calitatea prestatiei a scazut in mod corespunzator.
Putin platesti, putin primesti.