Aeroportul Henri Coanda Bucuresti [OTP]

Started by Ionut, September 18, 2011, 02:00:05 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

RaduG

N-a contestat nimeni pozițiile de monopol din anumite locații ale infrastructurii.
Aeroporturile sunt poziții de monopol. Mall-urile sunt poziții de monopol. Benzinăriile de pe autostrada sunt poziții de monopol. Magazinele de pe vase de croazieră sunt poziții de monopol. Și exemplele pot continua.
Nu are nimeni nici o problemă cu faptul că dacă vrei să-ți bei apa la 10.000 de m sau pe valurile Atlanticului sau din OMV-ul de pe A2 trebuie să mai scoți ceva în plus din buzunar, pentru că plătești o locație exclusivistă. Sau vorba veche românească - domnia și prostia se plătesc.
Și este bine că din banii mei s-a finanțat un terminal, nici cu asta nu am o problemă.
Problema mea personală este încălcarea legii. Nu contează dacă legea e bună sau rea, dacă sunt sau nu de acord cu ea, dacă am comentat sau nu despre ea pe blog sau în lucrarea de licență, sau dacă am ieșit să protestez despre o lege care mie personal mi se pare o abominație - gen ordonanța 13. În momentul când într-o țară oricare, mă rog, serioasă, există o lege anti-cartel, sau anti-concurență neloială, și tu o încalci, și bagi cu bună știință mâna în buzunarul consumatorului ca un hoț de buzunare, s-a șters cu buretele tot binele măreț pe care l-ai făcut.
Degeaba ai făcut baraje și Transfăgărășan și canal și infrastructură, dacă ai fost un criminal notoriu. Istoria te va consemna ca un dictator malefic.
Așa și aici. Degeaba ești ,,marele srl", degeaba din cele 31% pe care le deține CNAB SA s-a făcut un terminal, dacă ai furat, ești un infractor. Și, conform organismului abilitat al statului român care a efectuat controlul, s-a furat din buzunarul consumatorului, s-a încălcat legea. Case closed.

Haideți să trecem de mentalitatea asta de tipul ,,a furat dar a și făcut", pentru că din cauza ei nu avem de nici unele în țara asta, ne încălzim la lemne și ne ducem încă la budă în fundul curții.

PS: Nu cunosc lumea aviației din interior ci doar din postura de utilizator. N-am stat niciodată să-mi număr milele de pe Lufthansa miles and more sau Air France KLM Flying blue sau etc. Știu doar că într-o vreme învățasem numele de botez ale avioanelor Tarom. Dar oricum e irelevant, nu e ca și cum numărul de mile zburate dau o greutate mai mare unei păreri într-o dezbatere despre încălcarea legilor, la fel cum faptul că ai condus un milion de km nu te face expert în legea achizițiilor publice după care sunt scoase la licitație șoselele pe care ai condus milionul.

frunzaverde

#796
1. Furtul NU este egal cu incalcarea legii. Furtul este o infractiune extrem de specifica, care in cazul asta nu se aplica, si cu care problema/speta curenta nu are nici o legatura. Furtul inseamna luarea unui bun mobil din posesia sau detenția altuia, fără consimțământul acestuia, în scopul de a și-l însuși pe nedrept (art 228 CP). Cand cumperi apa aia minerala la 9 lei din OTP nu iti baga nimeni mana in buzunar fara consimtamant, ci bagi banii aia in tonomat / la casa stiind exact cui platesti, pentru ce, si de ce. Poate ti se pare ca-i nedrept, poate ti se pare ca-i prea scump, poate simti ca e sti furat, dar nu esti. Faci asta de buna voie si nesilit de nimeni.

2. Legislatia anti-monopol nu are nici o legatura cu furtul. Scopul ei este cu totul altul - asigurarea unei functionari optime a pietei - adica maximizarea beneficiului pentru consumatori (prin optimizarea curbei cerere-oferta) si pentru stat (prin optimizarea curbei de venituri-impozite). Cu o singura exceptie, cu care nu avem vreo treaba aici, nu are nici o treaba cu penalul, e o problema exclusiv civila si contractuala. Adica, pe scurt, nu se incalca nimanui vreun drept fundamental; ci doar se regleaza niste contracte; o chestie care si conform dreptului are un statut mult inferior cu furtul.

3. Banii aia nu sunt furati nicaieri: circuitul lor este transparent. Initial ajungeau la investitii, azi ajung pana la urma la bugetul de stat.

M-am saturat de extreme : Romania e tara justitialismul excesiv ("lupta cu hidra coruptiei"/"nu e lasat sa faca reforme" ca scuza pentru incompetenta crasa, inca din 1997) pe de-o parte, si tara abuzurilor si coruptiei extreme (ordonanta 13) - o cale de mijloc nu se poate gasi sub nici o forma. Legislatia de concurenta e proasta in Romania din cauza excesului de justitialism. E o forma fara fond. E proasta si in UE, si exista discutii imense la nivel UE, si critica intensa inclusiv de la WTO si FMI si WB citire (dupa zeci de ani de sustinere, dar asta e alta poveste)! E clar ca e proasta - pentru doua motive:

- demonstrat, incalcarea ei duce la un "outcome" mai bun decat "respectarea" ei (ai un trafic aerian mai civilizat si mai eficient decat daca ai vinde apa la 2 lei).
- demonstrat, ce pedepseste ea, e folosit cu succes pentru outcome-uri eficiente de politici publice in alte parti.

Singurul scop al legii este sa asigure un outcome mai bun al pietei. Nu sa protejeze vreun drept. Daca face fix scopul pe care si-l spune (sa imbunatateasca outcome-ul), atunci e proasta.

Rezulta ca legea e proasta, si trebuie schimbata. Si legea e proasta : Bagatul TAROM, Blue Air sau CFR Marfa in pamant cu ocazia unei pandemii care a dat economia lumii peste cap este stupizenie dincolo de orice margini (si legea asta, si masurile CC si masurile stupide de restructurare in pandemie impinse de Comisia Europeana cresc masiv riscul asta). Impiedicarea pe termen lung a concesionarii OTP (care va fi un efect al amenzii asteia stupide) este o masura sinucigasa pentru sansele Romaniei sa aibe transport aerian civilizat.

Si apropo, nu cred in sed lex, dura lex. Cred ca nerespectarea unei legi proaste, discriminatorii, si aberante este datorie civica a fiecarui cetatean. Impreuna cu presiuni imense pentru schimbarea legi. De altfel, stiu prea bine cate legi stupide si proaste ignoram zilnic (si nu doar in Romania; sunt cetatean suedez pana la urma): ar fi ipocrit sa credem in sed lex, dura lex dat fiind cultura de legiferat in detaliu si penalismul excesiv din Europa de Vest si SUA din ultimii 50 de ani.

Managementul domeniului aerian si feroviar in UE, ca presiune a masurilor stupide de New Public Management si hiper-anti-monopolism al birocratilor UE sunt astfel de dezastre.

Pe feroviar: Pachetul IV feroviar (bazat pe aceleasi principii si legi prost intelese, pe domenii neintelese de birocratii care le fac si aplica) risca sa distruga, la nivel UE, tot avantajul incredibil si luxul incredibil al sistemului feroviar european. Si sa aduca in UE dezastrul din feroviar din UK.

Pe aerian: deja parti importante din dezastru sunt acolo. Spre Asia zburam cu Emirates si Qatar, nu cu KLM sau Lufthansa. Spre SUA zburam din ce in ce mai mult cu Delta si United. Pentru ca legea lor nu e o inchistare stupida, care nu beneficiaza nimanui. La fel, dominatia ULCC-urilor care te duc de nicaieri niciunde (o chestie europeana par-excellence : nu exista in afara UE echivalenti la RYR sau WZZ) vine din cauza masurilor stupide anti-monopol : nu poti sprijini rute noi in aeroporturi mari (ca au "destul trafic" si "distorsioneaza piata"), dar aeroporturile mici pot fi sustinute ca PSA via contracte de publicitate... Aeroporturile din Europa au ajuns dezastre pentru ca nu se pot extinde ca statul nu mai are voie sa bage bani in ele, si taxele aeroportuare nu se pot creste - avem slot control in din ce in ce mai multe locuri, avem terminale tot mai modeste fata de standardul global... Asta in FRA sau VIE sau LHR sau FCO sau AMS, nu la noi.

Deci clar : trebuie un reset. Si la nivel UE, si la nivel RO, pentru aerian + feroviar. Si da, implica respectarea monopolurilor naturale si dirijarea resurselor din ele spre dezvoltare. Nu incercari de concurenta acolo unde n-are sens ca mai rau faci. Pensii, curent electric sau aerian.

P.S.
- Nu, mallurile nu sunt monopol : exista multiple malluri si multiple forme de retail stradal/online astfel incat nici un mall nu are pozitie dominanta nicaieri.
- Nici benzinariile de pe autostrazi : exista multiple statii service pe o autostrada, de obicei la distante mici, astfel incat poate exista concurenta cu usurinta. Se concesioneaza pentru ca spatiul in sine de plasare a benzinariei este monopolist, nu benzinaria in sine. In plus, poti alimenta de la statii din afara autostrazilor cu usurinta.

In schimb avem multe monopoluri naturale - exista doar o retea, pe care UE a incercat din rasputeri, cu artificialitati absurde, sa faca un simulacru de concurenta. Esec pe linie : curent electric (o retea de productie, una de distributie), gaz (la fel), cai ferate (insuficiente trase pentru mai mult de un operator in conditii de operare normale; design pentru un operator monopolist), aeroporturi (asisderea, un aeroport/zona urbana). Sa le spargi pe astea este (si s-a dovedit si in practica) exces de zel, fara valoare.

P.P.S.
Nu, dnata nu sunt niste sfinti. Dar daca nu vrem sa ajungem cu aeroporturi gen MSY sau LGA (unde ploua in terminal si banda de bagaje era impinsa manual, peste un covor neschimbat din anii '60), si daca nu vrem sa bagam bani publici in terminale si aeroporturi (si nu vrem, ca UE ne sare in cap, si nu e nimeni dispus sa lupte cu UE ca sa ne lase sa dam mai multi bani), atunci trebuie gasita o sursa de finantare. Nu se poate si cu bilete de 5 euro si cu terminale civilizate si cu apa la 2 lei, si cu zero alocari guvernamentale pentru aeroport. Chiar nu se poate! Ca nu se varuieste pe baza de voluntariat, nu se construieste T2 de ingeri, si curentul electric si personalul nu se platesc cu vorbe bune si cu discursuri legaliste.

Nu se poate si cal si magar, nu se poate si cu ... si cu sufletul in rai. Ceva si cineva trebuie sa plateasca. Iar legile maculatura pe hartie sa si le tina ei unde vor; cat timp realitatea economica e alta, maculatura juridica poate fi folosita exclusiv acolo unde ii e locul. La buda.

Si da, intre constrangerile existente, apa la 9 lei si bani din concesiuni monopoliste mi se pare raul cel mai mic de departe. Alternativa e taxe uriase de utilizare infrastructura => lipsa zboruri si bilete scumpe in cerc vicios. Sau bani de la stat, pe care nu ne lasa UE sa-i dam (si care nu mi se pare fair sa-i platesc via taxe - e mult mai fair ca eu ca utilizator frecvent sa platesc ce consum).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

RaduG

#797



Profitul Dnata pe 2019 vs profitul CNAB 2019. Din cele 6.531.863 EUR, CNAB are 5%, adică 326.263 EUR, adică 0,43% din profitul CNAB pe 2019 a fost generat din profitul operațiunilor Dnata, la care este acționar minoritar cu 5%. Din care probabil undeva la 0,2% din vânzarea apei plate la suprapreț, restul fiind profit din catering pentru firme aeriene și servicii de ground handling etc. Din care probabil undeva la 0,1-0,05% este profitul CNAB pe 2019 realizat din ,,politicile de coordonare de prețuri" - ale Dnata, hai să le spunem așa de dragul evitării dezbaterilor semantice inutile.

Hardly an argument. Adică dacă eu ca manager al unei companii, aș veni în fața acționariatului, și le-as spune că pentru un profit de 0,1-0,05% am supus compania unei investigații, unei amenzi de 1,5 mil EUR (by the way, 23% din profitul DNATA pe 2019) sub sloganul ,,am făcut-o ca să ajutăm la dezvoltarea infrastructurii aeroportuare din Otopeni", cariera mea ar fi pe făraș. Pentru că tocmai am adus operațiunile companiei sub lupa organelor, care de acum încolo vor fi muuult mai atente cu mine, dar, cel mai grav, am supus compania oprobiului public, care pe termen lung este o catastrofă.

Ce vreau să spun cu argumentația matematică de mai sus este că ,,ocolirea legii" și genul acesta de ,,șmecherie balcanică" împachetate în ambalaj sloganistic nu trec testul contabilității. Dacă vrei să dezvolți infrastructura trebuie să te bazezi pe niște strategii clare cu termene și obiective, nu pe artificii de conjunctură la limita legii, care iată, de multe ori se întorc împotriva ta.

În fine, ca să n-o lungesc inutil, reiau propunerea de mai sus, CNAB ar trebui să închirieze la metru pătrat, prin licitație publică transparentă noul terminal 3, nu să ia 5%, ci 100% din chirie. NU mai suntem în anii 90 când trebuia să vină o multinațională să ne învețe cum să închiriem. Există suficient know-how imobiliar în România, se poate atrage un manager de calibru din mediul privat care să se ocupe de asta.

Și dacă firmele din noul food-court vor să se bage din nou în horă cu legea, pentru un iluzoriu procent de profit, n-au decât. E o țară liberă, ai dreptul să nu respecți o lege dacă îți asumi și consecințele care decurg din asta.

PS: din calculația de mai sus am exclus profitul obținut de CNAB din chirii, acesta fiind o componentă fixă, fără legătură cu politicile comerciale ale chiriașilor.

alex8

De ce nu poate Aeroportul sa facă contracte pe termen de lung de închiriere spatii în genul celor realizate de Mall?
Referitor la amenda, cu siguranță puteau sa procedeze în alt mod pentru a nu încalcă legea ( puteau sa pună indexare chirie) dar nu mi se pare normal ca alta entitate sa îți stabilească prețul final pe care îl ceri pasagerilor.
Iar alt aspect important ar fii, câți bani a dat Dnata anul trecut către aeroport prin taxe și dividente. Trebuie sa ținem cont ca aeroportul are doar 5% din acțiuni.

rizzuh

@RaduG, taxele percepute de CNAB pentru incredintarea tuturor spatiilor comerciale din aeroport catre Dnata sunt cheltuieli deductibile, adica se scad din venituri (cifra de afaceri). Ce ii revine CNAB din profit, fiind actionar, este bonus. Contractul a fost incheiat pe 27.10.2010, nu stiu daca este public - nu l-am gasit pe nicaieri, dar am gasit mentiuni intr-o "propunere de angajament" a Dnata catre CC.

voicul

Acum 2 luni, nu mai imi pica fisa pentru iesire, desi platisem. Am incercat cu forta bruta si dupa un pumn usor in aparat ... am reusit sa obtin si fisa.  :o  :wtf:



Ministrul Drulă anunță schimbări la parcarea de la aeroportul Otopeni: Scăpăm de acel sistem oribil cu fisă

Parcarea de la Sosiri de la aeroportul Otopeni va fi avea sistem modern de plată, cu cititor de numere de înmatriculare și cu bariere moderne, anunță Cătălin Drulă: ,,Scăpăm de acel sistem oribil cu fisă, care ne blochează parcarea și așteaptă toată lumea la cozi", potrivit Mediafax.

,,S-a dat ordinul de începere - știu, o durere pentru cetățenii care folosesc aeroportul Otopeni, s-a dat ordinul de începere pentru modernizarea parcărilor publice", anunță, miercuri, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

El spune că parcarea de la aeroportul Otopeni va fi una modernă.

,,În sfârșit, vom avea acolo, la sfârșitul lui 2021, parcarea de la Sosiri, supraetajată, cu sistem modern de plată, cu cititor de numere de înmatriculare, cu bariere moderne... Scăpăm de acel sistem oribil cu fisă, care ne blochează parcarea și așteaptă toată lumea la cozi", conchide ministrul Transporturilor.

Compania Națională Aeroporturi București a emis, miercuri, Ordinul de începere a lucrărilor pentru modernizarea parcărilor de la Aeroportul Internațional Henri Coandă.

Modernizarea parcărilor de la aeroportul Otopeni costă peste 2,8 milioane de euro
În cadrul proiectului vor fi modernizate atât cele cinci parcări publice (două, aferente aerogărilor Sosiri, respectiv Plecări și trei parcări pe termen lung), cea pentru autocare, cât și alte cinci parcări auto destinate entităților ce activează în perimetrul aeroportuar, la care se adaugă și punctul de acces în zona tehnică.

,,Principalele lucrări constau în dezvoltarea unui DataCenter (dispecerat operațional) care integrează toate informațiile referitoare la parcări, înlocuirea sistemelor de bariere, a dispozitivelor de acces și plată a parcării, a tuturor camerelor de luat vederi aferente fluxurilor de intrare/ieșire parcare, respectiv montarea unui sistem de recunoaștere a numărului de înmatriculare a autovehiculelor (LPR – Licence Plate Recognition)", au transmis reprezentanții CN Aeroporturi București.

Contractul, în valoare de 2.862.433 euro, a fost încheiat cu antreprenorul Altimate SA și conține servicii de proiectare și execuție a lucrărilor, inclusiv asistență tehnică pe perioada de execuție a lucrărilor.


https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/ministrul-drula-anunta-schimbari-la-parcarea-de-la-aeroportul-otopeni-scapam-de-acel-sistem-oribil-cu-fisa-1518869

RaduG

#801
Ce noutăți despre T2 mai sunt?

În afară de secțiunea exproprieri de pe site, unde măcar sunt hărțile din Anexa 1  a HG 799/2019 publicate, nu am găsit nimic public: https://www.bucharestairports.ro/cnab/ro/exproprieri

PS: Ca fapt divers și de can-can (parcă văd că apare mâine în presă), Tiriac Air avea loturile alea două mari dintre piste:







Becali este prezent, da, dar la categoria ,,amator", cu vreo 5 hectare în trupul 6.

TibiV

Nu e de can-can. Este real. Si nu de azi - de ieri.
"Coasta in coasta" cu DHL. Am fost acolo in urma cu cativa (ma rog, mai multi...) ani.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

RaduC

Premieră pentru România: ​​Cel mai mare avion din lume - Antonov AN-225 Mriya - aterizează joi la București

Cel mai mare avion din lume, giganticul Antonov AN-225 Mriya va ateriza joi în premieră în jurul orei 15.00 la Aeroportul Otopeni, o premieră până acum. Avionul cu 6 motoare, o lungime de 84 de metri și o anvergură a aripilor de 88,4 metri este unicat în lume, este folosit pentru transporturi comerciale de gabarit depășit, de până la 250 de tone și până acum nu a mai aterizat la noi în țară niciodată.

https://m.hotnews.ro/stire/25087747

rizzuh

Sper ca nu vine incarcat, altfel se duce dracu pista. Incarcat full cere PCN 125, altfel 75, OTP are 83-88 pe ambele piste (nu e clar, e PCN lu' Schrodinger, aflam la aterizare).

nirolf

Din articol se înțelege că va decola încărcat:

QuoteAvionul va sosi în capitala României joi din Linz, Austria, și va opera două zboruri cargo pe ruta București – Riyadh, scrie BoardingPass.ro

Uriașul avion va ateriza pe pista 08L/26R (cea de Nord) a aeroportului Otopeni și va fi parcat pe o secțiune a căii de rulare Oscar.

Programul zborurilor pe care îl va opera AN-225 pre și dinspre Otopeni:

7 octombrie - ADB373F: Linz (LNZ) 12:00 – 15:00 București (OTP)
8 octombrie - ADB3988: București (OTP) 09:00 – 13:00 Riyadh (RUH)
8 octombrie - ADB388F: Riyadh (RUH) 18:00 – 22:00 București (OTP)
10 octombrie ADB3989: București (OTP) 09:00 – 13:00 Riyadh (RUH)

rizzuh

Buba cea mai mare e la aterizare, nu la decolare. La decolare nu izbeste pista rigida (beton) cu fundatie/subgrad clasa D (extrem de slaba) ;)

b1

#807
Conform flightradar24, azi la București este estimat că va ateriza un avion din Linz la 14:34 care nici măcar nu a decolat ???

LE 1: Urmează să decoleze :). Îl puteți urmări aici.

LE 2: 13:05 - a decolat.

LE 3: 14:15 - mai are 200 km până la București.

LE 4: 14:23 - mai are 100 km. până la București.

LE 5: 14:29 - mai are 50 km. până la București.

LE 6: 14:40 - a aterizat:








Powered by API/PUM imgur uploader
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.

mld85

#808
^^ cel mai probabil va ateriza pe pista 08L/26R care a fost modernizata anul asta si pare ceva mai capabila

QuotePrin finalizarea acestor lucrări de reparații capitale și modernizare, capacitatea portantă PCN s-a ridicat de la 80 la 93 /R/D/W/T, iar capacitatea de procesare zboruri pentru această pistă a crescut cu 20%. Lucrările de modernizare au vizat, printre altele, schimbarea dalelor de beton de pe suprafața de rulare, refacerea terasamentului și modernizarea 100% a sistemului de balizaj.

În timpul lucrărilor au fost turnate peste 90.000 de tone de mixturi bituminoase și au fost refăcute 7.800 mc de dale de beton.

Sursa https://boardingpass.ro/pista-08l-26r-a-aeroportului-henri-coanda-a-fost-redeschisa/

rizzuh

E bine, daca vine gol sau aproape gol tine :D