Master Plan General de Transport (MPGT) in Romania

Started by Ionut, September 14, 2013, 08:35:27 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

TibiV

Pun si aici "just for the record", ca sa imortalizam cea mai importanta zi pentru transporturi din ultimul deceniu...

http://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/informatie-de-presa-privind-proiectele-de-acte-normative-care-ar-putea-fi-incluse-pe-agenda-sedintei-guvernului-romaniei-din-14-09-2016

Quote
I.    PROIECTE DE ORDONANȚĂ DE UERGENȚĂ
....
5.    PROIECT DE ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România-S.A şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere S.A, precum şi de modificare şi completare a unor acte normative

II.    PROIECTE DE HOTĂRÂRE
.....
11.    PROIECT DE HOTĂRÂRE pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al României

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

panzer

#556
Quote from: pasadia on September 13, 2016, 08:29:26 PM
SI hai sa zicem ca accept ca imi fac griji degeaba  - vor fi bani, va fi expertiza, va lucre toata lumea cu spor, se vor realiza toate cele 5. Asa ca intreb hatru: Bucuresti-ul tot cu rahatul ala de centura ramane?

Nu, Bucurestiul o sa aiba un DNCB pe care vor mai aparea inca 35-40 de giratorii, urmand exemplu lui A1 - DN7 care a primit 5 giratorii noi in 8 km. Pariul meu cu oricine (n-am diploma de inginer ca Alecu sa ii dau foc) este ca dupa terminarea lucrarilor se va circula si mai prost decat atunci cand le-au inceput.

Am spus-o si o repet, cand PiSi va fi terminata, sau mai curand Pitesti - Craiova, ce era pe vremuri la Sebes multiplicat cu 10 se va intampla la Bucuresti. DNCB azi nu resuseste sa sustina nici traficul local, cel de traznsit nici atat. Degeaba tipa transportatorii ca de la Constanta la Bucuresti faci mai putin decat pe centura. Degeaba caci nimeni de la CNADNR sau min trasporturilor (nici chiar ministrul nou si noii secretari de stat) nu inteleg amploarea dezastrului.

Ieri o fetita de 3 ani si bunicul ei au murit la Domnesti. Vezi link. O palma pe obrazul idiotilor care gasesc orice de facut, sau dau banii inapoi la buget pentru pomeni electorale si nu fac nimic pe DNCB iar de A0 nici pomeneala.

Adevarul crunt este greu de inteles: in Bucuresti locuiesc 2 mil de locuitori si inca 1, 1.5 mil in afara DNCB care au treaba doar in Bucuresti. In plus mai vin cam 150-200.000 de studenti. Toti astia trebuie sa intre in Bucuresti prin niste sensuri giratorii si sa se bata pe capacitatea de trafic cu interconectarea a 3 autostrazi si vreo 4-5 Europene mari (DN2, DN7 etc) iar asta se face pe 1 banda. Mai mult, multi din Bucuresti lucreaza in afara lui, fabricile s-au relocat deja, centrele logistice sunt toate in suburbiile Bucurestiului.
DNCB nu trebuie facut drum expres. DNCB trebuie gandit ca un bulevard de Bucuresti, cu RATB, cu pasaje pietonale la nivel, etc. A0 trebuie sa preia traficul de tranzit.

Intre timp lucreaza toti la centuri prin alte parti ale tarii.

dr4qul4

Lasa ca spun eu. Tg Mures-Tg Neamt NU merita o autostrada pana cand traficul nu va ajunge la cel putin 10.000 MZA.  Iar asta nu se va intampla prea curand. Poate va ajunge la cifra asta cand va fi gata Iasi-Tg Neamt si Tg Mures-Ditrau.
Momentan acolo nu e nevoie decat de o reabilitare a DN-ului, sau cel mult cateva loturi mici care sa elimine zonele cele mai dificile.

este ok sa facem MPGT, sa trasam linii frumoase pe harta, dar trebuie sa incepem cu punctele critice:
- pe A13 avem Fagarasul, Codlea si pasul Oituz
- pe A12 avem Slatina si Bals
- pe A3 avem Busteni, Sinaia, Comarnic si tunelul Meses
- pe A8 avem Tg Frumos-Podu Iloaiei
- pe DX4 avem podul de la Braila

Am mai incercat odata sa facem de la 0 o autostrada de 500 de km (A3) si dupa 12 ani avem doar 100 de km (din care 50 care nu prea ajuta) si a carei portiune centrala a disparut intre timp de pe planuri.
Probabil singura autostrada neinceputa care trebuie relizata in totalitate este A7, dar si aici sunt loturi care ar trebui sa fie prioritizate. DN2 este cel mai circulat DN cu 1 singura banda pe sens.

Si sa nu uit. Unde vom avea tunele, ar trebui sa facem intai 1 tub (1+1). Oricum viteza in tunel va fi limitata la 80 km/h, asa ca poti merge linistit in spatele tirului.

LE. de DNCB nu mai zic nimic. sunt doar 50 de km si de 10 ani nu reusim sa facem 2+2 cu niste noduri amarate.


Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

GDPR

#558
Quote from: __dir on September 14, 2016, 10:09:13 AM
Pana la urma in CNADNR e problema, nu acel MP de transport care va fi marit cu diverse articole dupa alegeri.

Perfect adevarat, MPGT-ul nefiind asumat politic si neexistand nici bugetarea multianuala, este de fapt un open book. Il bifam acum sa-l avem, dar orice guvern viitor va putea fara probleme sa-l modifice prin HG (de fapt nici nu trebuie sa faca vreo modificare, e suficient sa nu asigure finantarea). Din pacate, cu parlamentul actual, nici adoptarea lui prin lege sau OUG n-ar fi fost o solutie mai buna. Deci, optimism moderat.

@Vancouver facuse un calcul referitor la PiSi la care aplicase un factor de 0,5 pentru "vointa maxima". Nimeni nu poate sa garanteze ca daca (re)vine un guvern de o anumita orientare politica nu parcheaza (iarasi) proiectul, asa ca mai prudent ar fi sa consideram acest factor ca fiind de fapt 1,0.

dumbravaandrei

Quote from: dr4qul4 on September 14, 2016, 11:25:01 AM
Lasa ca spun eu. Tg Mures-Tg Neamt NU merita o autostrada pana cand traficul nu va ajunge la cel putin 10.000 MZA. 

Nu esti singur... daca ai sa mergi prin judetele moldovei vei constata ca sunt al naibii de putini cei care regasesc ratiunile acestei autostrazi, altele decat cele politice. Traficul natural spre Ardeal se va face in continuare prin Mestecanis si prin Oituz.
Sa zicem ca pe la Iasi A8 Tg Mures - Tg. Neamt e privit ca un fel de CoBra.
Da gata... bine ca se aproba ceva sa treaca si astia la lucru ca s-a facut deja de 2m coada la matza :)

ovideatza

Eu stau in iasi. Am rude in Cluj. Abia astept sa inceapa BlueAir operarea rutei Iasi-Cluj.

Daca ar costa 100 euro/ bilet, sincer nu mi-as permite.

Sa zicem ca 5% merg cu avionul, ca nu au drumuri.

Dar restul ce fac? Iti spun eu, nu fac, sau merg 7 ore cu masina cu riscurile de rigoare prin Vatra Dornei (politie,  accidente), ori isi vomita matele pe serpentine prin Tg Neamt/ Piatra. Sau cu trenul 9 ore!

Dar cu marfa ce faci? Tot veti spune ca nu este marfa. O luam de la capat ca autostrada ar putea atrage in aceasta zona investitori? Cine sa faca ceva industrie daca nu o poti cara eficient.

Lumea pe aici nici nu viseaza ca va fi vreodata o autostrada. E egal cu "cand a zbura porcul". Doar unii investitori si antreprenori inteleg ce ar putea sa insemne. Asta e nivelul, saracie si un nivel scazut al educatiei.

Nu avem nevoie de autostrada A8. Dar am avea nevoie de un half-profile pe partea montana pt urmatorii 20 de ani.

Daca vreti spre est si ne dam cu rusii atunci nu ne mai trebuie.

cove_adrian

#561
^^

Hai sa spun eu ceva ca moldovean. Ambii vorbiti discutii referitor la necesitatea A8 inclusiv zona montana.
Pentru dr4qul4 referitor la afirmatia "Tg Mures-Tg Neamt NU merita o autostrada pana cand traficul nu va ajunge la cel putin 10.000 MZA". Rationamentul acesta similar cu gandirea pe Sibiu-Pitesti si Comarnic-Brasov nu se verifica in cazul Moldovei pentru ca autostrada A8 sectiunea montana nu "dubleaza" un traseu existent de D.N. cu e cazul vailor Prahovei si Oltului. A8 trebuie sa lege X de Y, respectiv Iasi (cu ai sai peste 800.000 locuitori, agenti economici, fluxuri etc) de Vest via Tg. Mures. Pentru a vedea MZA-ul posibil adunati traficul EXISTENT pe DN 17 (via Mestecanis), DN 15 - Petru Voda si chiar DN 12C/DN 15 - Cheile Bicazului. Acolo e MZA-ul pentru A8.
Afirmatia de mai sus e spusa aiurea in tramvai (iertati-mi afirmatia) sau doar de dragul de a mai pune o piedica mediatica la un proiect si asa nu prea agreat (cel putin de cei din vest).

Intrebare scurta A2 Bucuresti-Constanta cum de  a fost construita? Avea un MZA de 10.000 atunci? Pe sectiunea "plina" a Baraganului nu cred ca vorbeam de 10.000 de MZA. Rationamentul este eronat din start. A fost necesara pentru a lega X de Y. Moldova e condamnata de mult la subdezvoltarea iar cu afirmatia de mai sus mai pui un cui la sicriu. In Ardeal ne permitem inclusiv centuri de "diamant" si finantam inclusiv centura la Carei in timp de Bacau  (peste 170.000 locuitori) nu are o centura! Despre ce vorbim? Ne permitem Sibiu-Nadlac, Gilau-Nadaselu, Turda-Sebes si cand e vb de Moldova o trecem la "diverse".
A8 e pe TEN-T core network? DA! Atunci e clar!
Referim la afirmatia "... daca ai sa mergi prin judetele moldovei vei constata ca sunt al naibii de putini cei care regasesc ratiunile acestei autostrazi, altele decat cele politice." Scuza-ma insa cred ca glumesti sau...ca sa nu afirm altceva!
Ai facut un sondaj sau cum? Credeti ca in Moldova exista persoane mai putin "rationale" sau cum? 
Eu reprezint societatea civila si initiativa cetateneasca Moldova vrea Autostrada si forumul Infrastructura de Transport din Romania (peste 7.300 membri) si stiu necesitatea ei la fel cum si o stiu si locuitorii acestei parti a tarii.  Mediul urban si deopotriva mediul rural constientizeaza necesitatea acesteia.
Cred ca deja s-a ajuns cam departe cu afirmatii nefondate si gratuite fata de Moldova.
Daca nu stiti in Moldova nu exista nici macar 1 cm de autostrada. Da, Moldova e Romania. Taxele si impozitele se duc la BUC si co-finanteaza proiecte de infra mare catre Ardeal, Muntenia, Dobrogea si Banat.
Sectorul montan din A8 este cel mai important, urgent si de materializat.
Cf MPGT e pe 2016-2026.
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

dr4qul4

Hai sa stabilim ceva:
Eu sunt pentru autostrazi in Moldova. Dar sunt pt Ploiesti-Bacau-Iasi-Suceava. Pentru ca asta inseamna dezvoltarea Moldovei. Asta e coloana vertebrala a Moldovei. Pe aici trec de 10 ori mai multe tiruri decat pe cele 2DN (15 si 15B).

Cu o reabilitare decenta a unuia din cele 3 DN-uri (de preferat unul care trece prin Piatra Neamt), si cu 2-3 tunele (pe un singur sens) pe viitorul traseu al A8 montan, s-ar face minuni.

Iar comparatia ta cu A2 este hilara.  cate masini erau in Romania la acea data? Iar partea din Dobrogea, cea putin mai dificila, dar infinit mai usoara ca A8, a fost construita doar atunci cand MZA a depasit binisor 10.000 si DN-urile existente nu au mai facut fata.

La fel si cu A8. Incepem cu partea mai usoara, de la Iasi la Pascani, continuam spre TG Neamt, apoi continuam de la Ditrau la TG Mures si cand terminam, traversam si muntii...desi s-ar putea sa nu mai existe masini pana atunci.
Si nu va ocoli nimeni de la Bacau prin Tg Neamt ca sa ajunga la Brasov-Sibiu-Sebes-Timisoara.

Uitati-va putin la harta autostrazilor din Ungaria. Cum se face ca toate drumurile duc la capitala si nu au autostrada intre Szeged si Pecs, sau macar una in partea de sud? la fel, nici intre Debrecen si Szeged? De fapt la fel e si la Bulgari si la Cehi. Toate autostrazile pleaca din capitale, pentru ca doar aceste drumuri au trafic.


Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

dumbravaandrei

[offtopic] (Scuze Ionut)
@cove_adrian
Ca sa ne intelegem: sunt din Cristinesti, judetul Botosani, liceul l-am facut in Botosani iar in Iasi am locuit 7 ani (studii si in paralel munca). De aproape un an jumatate locuiesc in Brasov. Rude, cunostinte si prieteni imprastiati prin toate judetele din moldova. Stiu Moldova cu ochii inchisi (chiar si republica) si cunosc foarte bine si economia de acolo.
Iar domiciliul meu nu se va schimba niciodata, indiferent pe unde voi ajunge (da, si masina mi-e de BT desi acu trec pe acolo numai in concedii)

Nu contest nevoia unei autostrazi Chisinau - Iasi - Targu-Neamt. Dimpotriva, e megautila. Dar polarizarea Moldovei nu s-a schimbat si nici ca o sa se schimbe in urmatorii 80-100 de ani. Schimburile comerciale ale Iasiului - sa avem pardon, dar nu tin si nu au tinut de Cluj / Tg Mures. Tin de Constanta (Port), Bucuresti (Piata de desfacere + centru logistic), Timisoara (Piata de desfacere + centru logistic) si SUDUL ardealului (acum pe Brasov si Sibiu prin companiile germane ce au fabrici aici si candva industria de producere utilaje agricole si echipamente de precizie ce fuse si disparu). Daca e vre-o relatie mai proasta pe care Iasiul poate sa o aibe cu un alt oras mare din Romania e chiar relatia cu Clujul. Acelasi lucru valabil si pentru Suceava si pentru Bacau, nu mai vorbesc de restul judetelor.

De asta un A13 (Brasov-Bacau) + autostrada prin nord (Campulung-Vatra Dornei) + A7 + DX pe la Braila pana in Constanta sau pana in A2 sunt solutia corecta si raspunde cerintelor si nevoilor de dezvoltare. Dar pentru ca decizia s-a inrosit dupa capita (cliseu pentru cunoscatori), s-a ales un traseu caruia i s-a spus A8 de la Tg Neamt la Tg Mures.

Zic sa ne facem spor si pentru alternative la varianta montana din A8. Sectorul ala va fi greu de realizat. Nu va fi gata in urmatorii 20 de ani. Iar in 20 de ani putem realiza "firescul". Si sa speram ca avem cat mai repede Ungheni - Tg Neamt si A7 (macar pana la Bacau).
[/offtopic]

bridge


elphax

Autostrada care sa lege Moldova de Vest e foarte necesara. Si cred ca varianta pe la "mijloc" este buna. Traficul greu a crescut foarte mult pe Cluj-Bistrita-V Dornei, stiu pentru ca am rude in zona respectiva si am ocazia de cateva ori pe an sa vad ca se merge foarte greu. In majoritatea localitatilor abia iesi de pe strazile secundare in DN, vin masini si TIR-uri non stop. O autostrada, chiar daca putin mai la sud, ar descarca toate rutele astea. Impactul economic ar fi foarte mare de asemenea, ar aduce multe investitii.

Ce ma mira este modul in care au "redus" si A6. Eu tineam minte ca se face autostrada Lugoj-D.T. Severin-Calafat pana la podul nou spre Vidin pentru a duce traficul spre Bulgaria. Acum avem drum expres si doar Lugoj-Severin. Intr-adevar este un pret mare, se trec niste munti intortocheati. Dar cum continua pana la Calafat ? Cu asa un termen de realizare intins pe 20 de ani sigur la momentul respectiv traficul va fi gatuit complet.

adiarc

Oricum ar fii este un mare pas înainte acest MP.....cea mai gravă problema in infrastructura era schimbarea priorităților cu 180/360 grade,odată cu schimbarea unui ministru.

PS - sunt total de acord cu Pasadia,legat de Sibiu-Brasov cu mențiunea necesității a doua benzi la urcare de la Vestem spre Bradu si invers.
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

oaspetele

Sa inteleg ca Tg Mures - Brasov nu merita nici macar un drum expres?

Xenos

Ideea nu e ca n-ar merita, ci ca trebuie prioritizate niste resurse limitate. Nu putem face drumuri expres prin toata tara.
Ca atare, daca exista PiSi, Sebes - Turda, Tg. Mures - Bors, Sibiu - Brasov nu mai este absolut necesar un drum expres intre Bv si Tg Mures.
Mi se pare sustenabil acest rationament si oricum mi-e teama ca 40 % din Master - Plan ramane pe hartie. Daca s-ar face exact asa cum a fost aprobat ar fi un castig enorm pentru Romania!

GDPR

#569
QuoteReporter: În ceea ce privește Master Planul, de unde veți face rost de alocările, unde sunt prevăzute alocările în mod expres pentru autostrăzi şi domurile expres prevăzute în cadrul acestui Master Plan? Și în ceea ce privește viziunea guvernului Cioloş pentru drumurile expres și autostrăzi, vedem o viziune pe 20 de ani. De ce 20 de ani ca să avem în sfârșit 1600 de km de autostradă şi 1300 de drumuri expres pe o perioadă de 10 ani de această dată?/
Sorin Buşe: Deci, o să vă răspund cu a doua parte. Nu este viziunea numai a guvernului Cioloş acest Master Plan. A fost propus în spaţiul public acum patru ani, a fost dezbătut şi anul trecut. Acest guvern îşi asumă Master Planul. Deci, nu este numai viziunea guvernului Cioloş, este asumarea unui proiect social care a fost dezbătut şi în parlament şi pe care noi ni-l asumăm pentru implementare.
Reporter: Şi sursa de finanţare?
Sorin Buşe: Sursele de finanţare...
Reporter: Explicaţi-ne care...
Sorin Buşe: Da, sursa de finanţare o să fie multiplă. O să fie surse de la fonduri europene nerambursabile, o să fie de la bugetul de stat şi sunt şi alte surse de finanţare independente pe care le considerăm în funcţie de proiect şi de necesităţi.
...
Reporter: Referitor la Master Plan, aş vrea să reiau o întrebare. Pe perioada - şi vă dau exemplu doar pentru proiectele de infrastructură - pentru perioada 2014-2020 și infrastructură rutieră, deficitul de finanţare este de opt miliarde de euro, adică deficit de finanţare înseamnă nu fonduri de la Uniunea Europeană, şi nici de la bugetul de stat. Cum suplimentăm acest deficit sau cum facem rost de aceşti bani? E gândită în strategia de implementare, ce mai exact?
Sorin Buşe: Deci este gândită în strategia de implementare. Mai există şi alte surse de finanţare. Chiar în acest moment în care vorbim este un studiu pe care eu l-am cerut care analizează diferite posibilităţi de finanţare care sunt disponibile şi vom acţiona în funcţie de rezultatele acestui studiu. Există şi alte surse de finanţare pe care le cunoaşteţi.
Reporter: Şi aş vrea să vă întreb dacă varianta aceasta de Master Plan care a fost aprobată ţine cont de acea clauză de deficit de 0,5 cu scenariul pozitiv şi scenariul negativ, în care Comisia Europeană aprobă sau nu pentru România creşterea deficitului cu 0,5% din PIB.
Sorin Buşe: Daţi-ne şi scenariul pozitiv sau negativ este în funcţie de ceea ce aţi menţionat dumneavoastră, de sursa de finanţare disponibilă în acel moment.

http://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/declaratii-de-presa-sustinute-de-purtatorul-de-cuvant-al-guvernului-liviu-iolu-sorin-bu-e-ministrul-transporturilor-i-cristiana-palmer-ministrul-apelor-i-padurilor-la-finalul-edintei-de-guvern

Deci, cu finantarea, stiti, ӑӑӑ... Sunt curios cine a fost reporterul, a punctat chiar foarte bine  :)