News:

.

Main Menu

TAROM

Started by bogdymol, September 02, 2013, 05:01:17 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

Quote from: ion59 on May 15, 2017, 05:59:16 PM
Este si o problema de imagine.

Pe naiba. Nu mai traim in anii '60-'70 cu "avioane port-drapel", companii de stat si alte asemenea prostii. Singurele lucruri care conteaza sunt profitabilitatea companiei si utilitatea ei pentru publicul calator. Atat. Si se rade de companiile basket case - e mult mai ok sa ai o companie regionala care "rupe piata" decat o mizerie cu care nimeni nu zboara si pierde bani constant. Inclusiv din punct de vedere al "prestigiului".

Quote from: ion59 on May 15, 2017, 05:59:16 PM
Sunt lucruri de facut, intr-un calendar destul de strans. Nu imposibile. Daca s-au facut acum 50 de ani, se poate si acum.

Se plimba aer cu un 707 o data pe saptamana pana la JFK ca sa poata zice Ceasca ca Romania e "tara multilateral dezvoltata". Si pentru a transporta contrabanda de toate felurile in jurul lumii.

Quote from: ion59 on May 15, 2017, 05:59:16 PM
In fond, daca vrem sa miscam militarii romani pe nu stiu unde, avem o flota de avioane. Pentru cetatenii civili nu avem.

Avioanele civile nu sunt o buna idee pentru operatiuni militare. Mai ales cele de long-haul, care au nevoie de infrastructura de suport dezvoltata pentru a opera, infrastructura care nu exista (sau e distrusa rapid) intr-un teatru de operatii. Nu poti opera cu un 777 (330, 787 etc.) chiar oriunde - de exemplu sunt fix trei aeroporturi care ar putea gazdu un avion long-haul biculoar (OTP, TSR si CND) in toata Romania. Chiar si in cazuri de forta majora, nu s-ar putea aranja operare cu vreo capacitate utilizabila pe Cluj, Craiova sau pe Iasi.

Fortele Armate au avioane suficiente si operational potrivite pentru transport: RoAF are suficiente C-130 Hercules si C-27J Spartan in dotare pentru marimea fortelor armate romane, si e parte din consortiul NATO HAW (care are 3 C-17 Globemaster III) pentru misiuni care cer capacitati mari cargo sau autonomie sporita. Avioane care pot ateriza in conditiile de operare din teatre de operatii / scene de dezastre. Si care sunt suficiente pentru a furniza capacitate si pentru aliatii nostri. Iar daca chiar avem nevoie de super-capacitate, putem apela la aliatii din NATO.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

lupu.irimie

Quote from: ion59 on May 15, 2017, 05:59:16 PM
@lupu.irimie
O analiza foarte pertinenta! Asta nu inseamna cu nu este utila extinderea rutelor pe relatii lung curier.
Este si o problema de imagine.
Sunt lucruri de facut, intr-un calendar destul de strans. Nu imposibile. Daca s-au facut acum 50 de ani, se poate si acum.
In fond, daca vrem sa miscam militarii romani pe nu stiu unde, avem o flota de avioane. Pentru cetatenii civili nu avem.

Pentru a face o analiza pertinenta este nevoie de multe date si timp. Asta a fost un fel de peticeala la sac! Am incercat sa scriu in asa fel incat sa intelegem toti, specialisti sau nu in domeniu ce inseamna lung-curier.

Problema de imagine!? Sa fim realisti totusi. Este o companie care "se hraneste" din bugetul de stat la care cu totii contribuim. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa aruncam e geam zeci de milioane de euro anual, doar pentru a ne simtii un pumn de oameni mandrii ca pe JFK sau PEK ajunge o data la cateva zile un avion cu steagul Romaniei si emblema Tarom pictata pe coada si capacele motoarelor. Cred ca ne lipsesc multe actualmente, si imperativ nu este sa "plimbam aer" ci sa alocam acei bani cu cap!
Acum 50 de ani banii nu erau problema, si daca tovarasul spunea sa mergem pe luna...trebuia ajuns pe luna! Prea putin contau costurile!
Din punct de vedere militar, nu suntem SUA ori Anglia, ori Rusia sa avem nevoie de mijloace de proiectie a fortelor la mii de kilometrii distanta! In caz de necesitate RAF, USAF, Armee D'lair... au ceea ce este necesar! Chiar si cei de la ANTK Antonov pentru pretul corect iti inchiriaza  AN225-ul!
Piata Tarom, este in Europa principalmente. Suntem mai bine de 4 milioane de oameni plecati in pribegie. Daca stiu sa vina cu un produs adecvat, cu pretul corect, cu o asezare de ore corecte, au o piata potentiala enorma!Gandeste ca doar din Madrid ai 5 companii care fac ruta MAD-OTP-MAD.(Tarom, Blue, Wizz, Ryan, Iberia) si LF cam la toti este destul de ridicat.
Iar oamenii de afaceri din tara, si nu numai, incep sa se deplaseze tot mai mult in interes de serviciu! Eu sunt dispus sa platesc in plus, atata timp cat am acces internet la bordul avionului, pentru a putea lucra, si intimitate!
Tarom TREBUIE sa faca o restructurare din temelii atat in ceea ce priveste uniformitatea flotei (care nu exista), cat si rute, costuri, personal, furnizori (stii ca Tarom nu are un contract stabil de furnizare de carburant!? Cumpara azi de la unul, maine de la altul...si tot asa).
Inainte de a visa la cai verzi pe pereti, trebuie sa facem curatenie si sa punem pe picioare, si asta rapid, sandramaua pe care o detinem. Altfel, tare ma tem ca Tarom, va lua acelasi ultim zbor ca si Malev!
"Only the shadows know"  - daca, si cand o sa avem infrastructura!

Ionut

Primul 737-800NG vine acasa. Azi-noapte a zburat de la Seattle la Reykjavik si in dimineata aceasta a decolat din Islanda catre UK, East Midlands, pentru a fi vopsit in livery-ul TAROM. Dupa aceea vine pe OTP.




Eurocopter

Quote from: lupu.irimie on May 15, 2017, 08:07:03 PM
Problema de imagine!? Sa fim realisti totusi. Este o companie care "se hraneste" din bugetul de stat la care cu totii contribuim. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa aruncam e geam zeci de milioane de euro anual, doar pentru a ne simtii un pumn de oameni mandrii ca pe JFK sau PEK ajunge o data la cateva zile un avion cu steagul Romaniei si emblema Tarom pictata pe coada si capacele motoarelor. Cred ca ne lipsesc multe actualmente, si imperativ nu este sa "plimbam aer" ci sa alocam acei bani cu cap!

Fals, TAROM nu primeste bani de la bugetul de stat. Comisia Europeana nu permite asa ceva datorita regulamentelor concurentiale extrem de stricte in domeniul aviatic. Momentan TAROM-ul are o rezerva de cash de aproximativ 120 mil. USD (cash, bonduri, titluri de stat) pe care si-a imbunatatit-o in perioada 2015-16 prin prisma faptului ca a inregistrat profit operational. Practic pierderea contabila din ultimii 3 ani se datoreaza amortizarilor. Deci bani de investitii si dezvoltare ar fi, insa daca nu se folosesc cu cap si se vor arde banii aiurea, este foarte probabil sa insemne sfarsitul companiei.

TibiV

#469
https://www.news.ro/economic/tarom-scoate-la-vanzare-bilete-cu-preturi-incepand-de-la-92-de-euro-cu-ocazia-achizitiei-celor-doua-noi-avioane-boeing-1922404619482017051016989854

Quote
Tarom scoate la vânzare bilete cu preţuri începând de la 92 de euro cu ocazia achiziţiei celor două noi avioane Boeing

Compania naţională de transport aerian Tarom a anunţat vineri că scoate la vânzare bilete dus-întors, la preţuri începând de la 92 euro, cu ocazia introducerii în flotă a celor două aeronave noi Boeing B737-800NG.

Tarom a anunţat vineri că lansează oferta "Avioane noi, hai si voi, tarif unic 92", cu ocazia introducerii în flotă a celor două aeronave.

"Oferta de 92 euro (toate taxele incluse) este valabilă pentru călătorii dus-întors între Bucureşti şi unele dintre cele mai atractive destinaţii europene: Alicante, Amsterdam, Madrid, Tel Aviv, Valencia", se arată în comunicat.

Biletele sunt disponibile la vânzare în perioada 19-21 mai 2017 pentru călătorie în intervalul 19 iunie 2017-31 martie 2018 şi pot fi achiziţionate atât pe site-ul companiei, cât şi prin agenţiile proprii şi partenere Tarom.

Potrivit companiei, toate bilete au incluse în preţ transport gratuit al bagajului de cală în limita maximă de 23 kg (1 bagaj pentru Clasa Economy) +10 kg bagaj de mână, check-in gratuit în aeroport, la kiosk, online şi pe mobil şi servicii gratuite la bord.

Flota companiei va numară. după introducerea celor două noi aeronave, 23 de aparate. 

Cele două noi avioane trebuiau cumpărate ca urmare a ieşirii din flotă, anul trecut, a două aeronave Airbus A310, după ce compania a fost nevoită să renunţe la anumite rute pe care nu mai avea cu ce să le opereze.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

lupu.irimie

#470
^^

Cine este actionarul majoritar ?
Pierdere operațională?  Este o gluma nu!? La fel cu aia " ultimii trei ani"...
Dumnezeu știe când a avut ultima oară Tarom profit!
Ai bilanțul lor pe www.mfinante.ro!
"Only the shadows know"  - daca, si cand o sa avem infrastructura!

Eurocopter

Este MT actionar majoritar, ce vrei sa spui cu asta? Nu este nicio gluma, profitul operational este un indice de referinta in aviatie si reprezinta un eventual plus inregistrat dupa costurile C1 (directe) si C2 (indirecte). Pierderea finala contabila mai include si amortizari + impozit pe profit. In 2015 la o cifra de afaceri  de aproximativ 250 milioane euro, TAROM a avut pierdere contabila de 6,2 mil. EUR (doar 2,5% din cifra de afaceri), iar in 2016 desi nu s-au publicat date oficiale, am inteles de la surse din companie ca au ramas in zona asta. Practic ce ma intereseaza pe mine este ca operatiunile companiei sunt profitabile, nu cele 6 milioane sub sau peste linia contabila. Normal ca ideal ar fi sa scoata 50mil. EUR profit anual si sa vina luna si avionul nou, dar sa nu uitam totusi ca activeaza in una dintre cele mai concurentiale zone din aviatia comerciala din lume.

lupu.irimie

Eurocopter, nu stiu eu multa contabilitatea, dar pierdere = vii cu bani de Acasa sa platesti datoriile. Tarom in 2016 a avut incasari de 1.136.739.193 lei si cheltuieli de 1.372.603.670 si la mine venituri minus cheltuieili = -235.864.447 lei. PIERDERE! Profit operational inseamna cand ai veniturile mai mari decat cheltuielile. Deci!?

Si MT, al cui este? Ori a fost privatizat si noi nu stim?
In masura in care profitul se imparte intre actionari, la fel se intampla si cu pierderile. Si daca calculam doar din 2011.... ne cam lum cu mainile de cap!
"Only the shadows know"  - daca, si cand o sa avem infrastructura!

TibiV

Quote from: lupu.irimie on May 21, 2017, 12:30:14 PM
nu stiu eu multa contabilitatea, dar pierdere = vii cu bani de Acasa sa platesti datoriile.

Basically, ai dreptate...

Eurocopter vorbea mai mult despre EBITDA, notiune putin cunsocuta (si folosita) la noi...

Dar hai sa o zicem altfel...
"Profit operational" este ce ai reusit sa scoti intr-un an strict pe baza operatiunilor curente (bilete vandute-cheltuielile anului respectiv) fara sa tii seama de "skeletons in the closet"...
Adica "profit operational" este ce ai fi facut in anul X daca nu ai fi avut de platit de exemplu rate la banci sau de acoperit pierderile din anii anteriori...
(In bilanturi exista inclusiv "profit financiar"... Adica ai atat de mult "cash" la banca incat faci "profit financiar" (sau pierdere...), care nu au absolut nici o legatura cu activitatea de baza, de transportat oameni prin aer... (sau de vandut pizza, construit autostrazi, whatever... nu conteaza... principiul este acelasi.)

Este exact situatia Greciei (discutata pe larg in topicul "Economie"...
Ei au ajuns in ultimii 2 ani pe excedent bugetar (= profit operational).
Dar asta nu inseamna ca nu sunt ingropati in datorii (=pierdere bilantiera dupa plata ratelor...)

"Profitul operational" este insa indicatorul care spune ca ai sanse sa iesi din buda (ai ajuns sa castigi bani in fiecare zi de activitate, nu sa pierzi bani in fiecare zi...) si poate peste cativa ani o sa ajungi sa iti permiti sa faci si un dus ca sa arati curat si sa nu mai mirosi... ;)

Mai simplu:
Compania X are intr-un an profit operational de 100 si datorii scadente (rate, credite furnizor) de 110.
Aici avem doua variante:
1. Gradul de reducere al datoriilor este mai mare decat cresterea soldului datoriei...
Adica ai platiti datoriile de 110, iar anul viitor vei avea datorii scadente de 100, anul urmator de 90 samd...
Rezultatul: te redresezi.
2. Gradul de reducere al datoriilor este mai mic decat cresterea soldului datoriei... (dobanzi si penalitati)
Adica ai platiti datoriile de 110, dar anul viitor vei avea datorii scadente de 115, anul urmator de 120 samd...
Mai bine ceri falimentul de acum.

Complicat, stiu....
De aia sunt asa bine platiti CFO.... ;)

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

lupu.irimie

Pai aici este baiul mai oameni buni Tarom nu mai are prfit operational de ma bine de 14 ani! Dar voi tot Batman-Batman!
TibiV arunca un ochi pe actele lor, caci sunt publice si ai sa te convingi. Ca sa nu mai vorbesc ca are datorii de 228.781.800  :o Adica peste 54 mil de euro!
Si nu, Tarom in ultimii 4 ani nu a inregistrat nici macar o data Profit Operational!
http://www.mfinante.gov.ro/infocodfiscal.html
"Only the shadows know"  - daca, si cand o sa avem infrastructura!

TibiV

Quote from: lupu.irimie on May 21, 2017, 10:36:42 PM
TibiV arunca un ochi pe actele lor, caci sunt publice si ai sa te convingi. Ca sa nu mai vorbesc ca are datorii de 228.781.800  :o Adica peste 54 mil de euro!
Si nu, Tarom in ultimii 4 ani nu a inregistrat nici macar o data Profit Operational!
http://www.mfinante.gov.ro/infocodfiscal.html

Promit !...
Dar maine...  ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

EBITDA este folosit in toate companiile private mari.
Dar, este DOAR un indicator. Daca e negativ, atunci e bine sa iei in calcul sa inchizi sandramaua. Daca e pozitiv, mai ai o sansa.
Se foloseste pentru intreaga companie mai mult pentru a "pacali" investitorii, insa e perfect pentru a analiza una din locatii (rute in cazul Tarom).
Cand o locatie are EBITDA negativa, atunci trebuie sa iei in considerare relocarea ei, dar nu  si diminuarea activitatii.

In cazul Tarom, daca o cursa are EBITDA negativa (mai multi ani consecutiv), atunci aceasta ar trebui inchisa si avionul si personalul  directionat catre o alta cursa. In nici un caz nu trebuie sa concediem echipajul si sa vindem avionul.
Momentan, Tarom inca sta bine. Dar era si normal deoarece era proprietarul flotei. Acum situatia incepe sa se schimbe. Daca nu reusesc sa umple avioanele noi, vor avea probleme mari.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Eurocopter

#477
Quote from: lupu.irimie on May 21, 2017, 10:36:42 PM
Pai aici este baiul mai oameni buni Tarom nu mai are prfit operational de ma bine de 14 ani! Dar voi tot Batman-Batman!
TibiV arunca un ochi pe actele lor, caci sunt publice si ai sa te convingi. Ca sa nu mai vorbesc ca are datorii de 228.781.800  :o Adica peste 54 mil de euro!
Si nu, Tarom in ultimii 4 ani nu a inregistrat nici macar o data Profit Operational!
http://www.mfinante.gov.ro/infocodfiscal.html
Cu tot respectul si parerea de rau, habar nu ai despre ce vorbesti. Ti-a explicat in mare parte TibiV cum sta treaba, nu am de gand sa mai reiau.

PS: arata-mi o alocare de la bugetul de stat pt Tarom in ultimii 10 ani. Altfel nu ar fi avut de unde sa isi acopere pierderile, nu?

Sent from my F5321 using Tapatalk

TibiV

Sa imi fie iertat...

Dar toti dam sentinte...
Din ce "parca asa am auzit" la Antena X, canalul Y samd...

"NU vrem asta, ba se poate ailalta, ba pe-a masii...".

Nu vreau nimic altceva decat ca toata lumea sa inteleaga ca lumea se invarte in jurul principiului "shwo me the (your) money"...
Si nu doar "se invarte"...
Asa functioneaza !
Ai bani, iti fac ! Nu ai bani, cauta pe cineva care iti face "moca"...

No money, no cry... ;)

DACA suntem seriosi, vorbim despre ce se poate financiar.
Dar trebuie intai sa intelegem ce inseamna "se poate financiar".
Avem bube mari aici...

Ma intristeaza ca pe un forum serios "ne dam cu parerea" pe orice.. "Ar trebuie sa facem asta, nu aia, ca daca nu facem aialata este crima, mor mii de oamen... Si bani sunt destui..." etc. etc. etc.

Este la fel de kko ca in Parlamentul Romaniei.
Unde vin propuneri "la valma" de "sa dam"...
Si la orice intrebare precauta "de unde bani ca sa dam?" raspunsul "pertinent" este: "din bugetul de stat".

Ionut, stiu ca este MEGA off-topic...
Dar am scris in speranta ca, pe un topic foarte solicitat, lumea va incerca macar sa gandeasca...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

bogdymol

Primul B737-800NG nou al Tarom (din cele 2 comandate/inchiriate recent) e proaspat vopsit, iar maine va ateriza la Bucuresti, insotit la aterizare de 4 aeronave ale Fortelor Aeriene Romane.

Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele