News:

.

Main Menu

TAROM

Started by bogdymol, September 02, 2013, 05:01:17 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

istvan78

ATR42-urile Tarom au 48 locuri (sau pe-acolo). Chiar credeti ca nu sunt 40 de calatori pe zi interesati intre orase ca Timisoara, Iasi, Cluj, Craiova, Constanta, eventual altele?

Eu cred ca Tarom nu opereaza pentru ca are aparatele (prea mici!) ocupate pe rutele catre Bucuresti. Cluj-Buc are 40 de zboruri pe saptamana nu pentru ca oamenii chiar au nevoie de aceasta frecventa, ci probabil pentru ca se opereaza cu aparate prea mici.
E nevoie de o flota de aparate regionale in jur la 100 locuri sa preia rutele interne de Bucuresti si atunci ATR-urile pot opera rute secundare.
E175/E195, SSJ100, poate niste CR900 second, eventual chiar CS100/CS300 daca sunt bani.

istvan78

#106
Quote from: dr4qul4 on January 06, 2016, 10:30:52 AM
PS. si cu ATR-urile sa zburati voi. E de ajuns un vant putin mai puternic si va veti satura de senzatii tari!
Da, Air Dolomiti au operat timp de un deceniu ATR-urile peste alpi intre Germania/Elvetia/Austria si Italia. Oamenii cumparau bilete anume pentru "senzatiile tari"  :-[

Dar, da, eu as fi perfect multimit sa zbor cu ATR la Cluj sau Iasi decat sa fac mereu vizita pe la "pipaiala" de pe OTP, cu pierderea de vreme cu tot.

horatiu.cosma

Daca Buc-Cluj dus-intors ar fi sub 100 de euro, as alege avionul de 2-3 ori pe an. Si cred ca mai sunt cateva mii de persoane in aceeasi situatie. Altfel, nu prea ma atrag serviciile actuale ale TAROM-ului. Cu masina as face 6 ore, cu avionul vreo 4(door-to-door). Cu masina nu trebuie sa car dupa mine bagaje si ma simt mai confortabil. Cu fiecare bucatica de autostrada deschisa pe traseu, varianta cu avionul e tot mai slaba. Cand o sa avem Lugoj-Deva, Sebes-Turda si PiSi, doar Cluj-Iasi probabil ar mai fi cat de cat rentabila.

dr4qul4

@Istvan, sunt 40 de persoane, dar ca sa-l faci profitabil si atractiv trebuie ca acel avion sa faca minim 3 zboruri dus intors, zilnic.

Asadar ai nevoie de 120 de persoane zilnic!!!. Iar pretul va fi de 300 de euro.

Poate o varianta de luat in seama este ca avionul sa mearga Timisoara-Cluj (tg Mures) -Iasi .   

Dar ATR-uri nu sunt eficiente. Intretinerea lor costa enorm.  Tarom-um are nevoie de cateva avioane noi pt a fi folosite pe curse externe, iar cele 4 Airbus A318 sa fie folosite pe cursele interne principale.

Nici un zbor nu va fi vreodata sub 100 de euro dus-intors!!! Poate doar daca prinzi ceva bilete promo (cu 6 luni inainte).
Un pret decent ar fi de 150-200 euro dus-intors, pentru bilete luate de pe o zi pe alta.  ATR-urile (cel putin cel cu capacitate de autobuz) nu are cum sa fie profitabil. La 33 de pasageri (69%) ar avea 5000 de euro dus-intors. Din care tb sa scadem taxe de aeroport, kerosen, salarii personal de bord, mentenanta, comisioane rezervare si celelalte cheltuieli (licente) + provizioane, pentru ca pot exista situatii in care zborul sa fie nevoit sa aterizeze in alta parte, sa se intoarca, sa fie anulat (caz in care preturile explodeaza)



Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

istvan78

Quote from: dr4qul4 on January 06, 2016, 11:18:17 AM
@Istvan, sunt 40 de persoane, dar ca sa-l faci profitabil si atractiv trebuie ca acel avion sa faca minim 3 zboruri dus intors, zilnic.
Nu! O aeronava poate fi stationata la Iasi si sa faca dimineata o cursa la TSR si inapoi, apoi una la Cluj sau Craiova, si dupa masa inca o data. Ai 8 segmente intr-o zi si ai umplut un program de 14 ore.
Cu, sa zicem 3 aeronave stationate in orase diferite, ai cam acoperit tara. Poate nici nu-i piata pentru atatea, dar se poate incepe cu un oras. As propune Iasiul pentru ca e cel mai izolat oras mare din Romania (geografic, dar NU si economic si social!)

Apoi, daca spui tu ca intretinerea la ATR-uri costa "enorm", eu pot sa ma prefac ca te cred pe cuvant, dar obiectiv, toate sursele din media indica ATR-urile ca cele mai ieftin de operat aeronave sub 100 de locuri. Ce altceva ar fi la dinemsiunea asta?

iuli

#110
^^

Parerea mea e ca solutia ar fi pentru curse scurte sa fie folosite Bombardier sau Embraer. Daca se ramane pe ATR (avem deja oamenii specializati in intretinere si nu mai trebuie recalificare) atunci sa se faca o flota unitara de ATR si schimbate cele vechi cu altele noi.

Pentru curse medii trebuie ales un producator unitar Airbus sau Boeing. De la Airbus sa se treaca pe 320 iar de la Boeing pe 737-800. 318-le nu e facut pentru Romania. E varianta de 320 pentru aeroporturi cu approach dificil, ceea ce nu e necesar pentru TAROM. 310-le trebuie vandut sau dat in leasing (daca il mai vrea cineva) pentru ca e model prea vechi, nu e economic si nici rentabil. Numar mare de pasageri dar autonomie mica corelat cu consum foarte mare il face sa fie complet neprofitabil.

Pentru curse lungi ar trebui de la acelasi producator ca si cele medii curier. Momentan TAROM nu vad de ce ar trebui sa se bage pe piata asta pana nu reuseste sa isi consolideze un hub puternic intr-un oras sau doua din tara si sa il faca lider zonal.

Managementul TAROM ia cica in considerarea sa imparta activitatea in doua entitati, una low cost si pe distante scurte si una asa cum e acum dar doar pe relatii internationale de distanta medie. Atunci cu varianta low cost sa faca legaturi intre aeroporturi mari din Romania aflate la distanta intre ele, exemplu TSR-IAS, CND-TSR, CLJ-CND sau chiar SBZ-CND. Vreo 3 ani vor merge pe pierderi chiar si low cost pana cand constiinta romanilor va fi sa foloseasca mai des avionul si vada avantajele avionului in detrimentul masinii. Romanii inca nu se pot desparti de masini. Inca se prefera sa se mearga in Spania sau Italia cu autocarele peste 24 de ore cu sanse de accident crescute decat sa mearga cu avionul la un pret aproape similar dar sa ajunga in maxim 2 ore si cu sanse de incidente minime. Chiar daca ar fi o cursa TSR-IAS de exemplu si pretul ar fi cam de doua ori fata de benzina consumata cu masina, romanii tot vor prefera sa mearga cam 12 ore cu masina si sa ajunga la destinatie rupti de oboseala si sa vada moartea fata in fata de zeci de ori pe sosele decat sa calatoreasca cu avionul.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

istvan78

#112
Quote from: iuli on January 06, 2016, 04:44:57 PM
Parerea mea e ca solutia ar fi pentru curse scurte sa fie folosite Bombardier sau Embraer. Daca se ramane pe ATR (avem deja oamenii specializati in intretinere si nu mai trebuie recalificare) atunci sa se faca o flota unitara de ATR si schimbate cele vechi cu altele noi.
Depinde la care "scurte" te referi. Pentru curse regionale din Bucuresti (inclusiv orasele marin din RO), e nevoie de aeronave in jur de 100-130 locuri si propulsie turbo-fan (rapide). Deacord cu Embraer, deacord si cu Bombardier daca vorbesti de seria CS, CRJ-urile sunt prea mici si sunt depasite.
ATR-urile merita sa ramana pentru curse din Bucuresti catre orasele mai mici si pentru curse directe intre orasele mari din RO. ATR-urile nu sunt vechi, sunt din seria 500 toate, cu avionica moderna, mai au viata in ele. Si exista experienta de intretinere deja. Ca si combustibil sunt cele mai economice aeronave din clasa lor. Zau ca e nejustificata aversiunea voastra (unora) fata de ele...

Quote from: iuli on January 06, 2016, 04:44:57 PM
Pentru curse medii trebuie ales un producator unitar Airbus sau Boeing. De la Airbus sa se treaca pe 320 iar de la Boeing pe 737-800. 318-le nu e facut pentru Romania. E varianta de 320 pentru aeroporturi cu approach dificil, ceea ce nu e necesar pentru TAROM.
Absolut corect.  Nu vom afla niciodata ce i-a posedat pe cei de la Tarom sa comande 318. Existand Boeing-uri relativ noi care vor ramane in flota (700), probabil niste 737-800 s-ar potrivi in completare.

Quote from: iuli on January 06, 2016, 04:44:57 PM
310-le trebuie vandut sau dat in leasing (daca il mai vrea cineva) pentru ca e model prea vechi, nu e economic si nici rentabil. Numar mare de pasageri dar autonomie mica corelat cu consum foarte mare il face sa fie complet neprofitabil.
Autonomia nu-i mica. Aeronavele astea zburau la NewYork (cu escala de alimetare la Timisoara, si uite asa TSR avea zbor direct la NY  :D), dar sunt prea mari si Tarom nu prea are ce cauta pe curse atat de lungi. Iar pe curse mai scurte 310 sunt tare neeconomice.

Quote from: iuli on January 06, 2016, 04:44:57 PM
Pentru curse lungi ... Momentan TAROM nu vad de ce ar trebui sa se bage pe piata asta...
Exact.

iuli

Nu am nimic impotriva ATR 72. Ziceam doar ca trebuie uniformizata si flota asta. Can ma refeream ca sunt vechi ma refeream doar ca sunt vechi cele pe care le au acum in flota, si ar merita un upgrade cu altele la fel dar noi, sau schimbat interiorul la cele care sunt. Oricum, ideea de a avea si 72 si 42 e cam gresita parerea mea.

Alegerea 318 a fost facuta din motivele contextului politic din acel moment. Aderam la UE dar cumparam patru avioane. Nu avem de un 319 sau 320 asa ca luam pe cele pe care nu le vrea nimeni si e la pretul cel mai mic. Si asa am semnat un contract "foarte avantajos".

Autonomia 310 e la limita din vestul tarii pana la New York. Care ar fi rentabilitatea lor? Daca zbori cam la 80-90% din autonomia maxima atunci ai nevoie de gradul cel mai mic de ocupare astfel incat sa iti acoperi cheltuielile. Deci 310 trebuie sa dispara din flotila pentru ca oricum l-ai calcula nu e eficient.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

istvan78

Ok, nu vreau sa ma contrazic cu tine cu orice pret, dar in privinta ATR-urilor tot n-ai dreptate.
Ultimul model in fabricatie, seria 600, atat la -42 cat si la -72 aduce in plus ca functionalitate doar "boost mode-ul" la motoare (util doar pe piste foarte scurte sau hot&high), si avionica cu RNP, functie utila doar in spatiu aerian aglomerat sau la operare pe piste inghesuite intre obstacole (pe fundul unor vai adanci sau in zone urbane) plus conditii de vizibilitate redusa.  Ambele inutile in Romania pana se va deschide auroport la Sinaia sau Busteni. ;)
Nu stiu cum stau cu fazele de revizii, dar dpv. functional ATR-urile din seria 500 sunt perfect moderne.

In rest total deacord cu tine.

iuli

Rectific inca o data, prin noi inteleg noi fabricate nu model nou. De fapt am si explicat apoi cand ziceam ca se rezolva multe si cu o redecorare a interiorului. Pentru ca asta doare pe pasager, nu ca avionul e vechi de 25 de ani si mentinut in stare impecabila.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

dr4qul4

Se pare ca m-am inselat in privinta ATR-urilor, cel putin partial.

In privinta costurilor sunt cel mai ieftin de operat. Un ATR-42 consuma de 2-3 ori mai putin ca un jet de 120-140 de locuri. Asadar, per pasager, costul e cam acelasi (iar la ATR-72 e chiar mai bine).

Iar la Tarom exista destui mecanici pentru care acestea nu au nici un secret, si nici piesele nu sunt foarte scumpe.

In plus au mult mai putine echipamente de bord, si deci mult mai putine piese de inlocuit. Pe de alta parte sunt ceva mai dependente de calitatile pilotului dar cum Tarom nu duce lipsa de asa ceva, sunt perfecte pentru operarea pe cursele interne... Sunt vechi, dar ar mai putea duce.


Pe de alta parte, au un parbriz "mai prost ca un geam termopan" care se crapa la impactul cu o rata/barza..

Sunt destul de vechi, dar mai merg cativa ani buni. 

PS. eu tot nu as merge cu ele, imi dau un sentiment de nesiguranta.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

iuli

Contraofensiva TAROM vs Blue Air

QuoteOfertă!

De la 39 Euro*,pentru un bilet dus cu toate taxele incluse.
De la 79 Euro*, pentru un bilet dus-întors cu toate taxele incluse.
Perioadă de vânzare până pe 28 februarie 2016.
Perioadă de călătorie până pe 28 februarie 2016 (data ultimului retur).

*toate taxele incluse; oferta se supune unor termene şi condiţii.

Rezervarea, plata şi emiterea trebuie efectuate în acelaşi timp.

Nou: Gratuit transportul în clasa Economic a unei piese de bagaj cu greutate de 30kg - facilitatea se aplică numai pentru călătorii pe ruta directă între Iaşi şi Roma/Bologna/Torino (se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2016)

[...]

Iaşi - Istanbul, zboruri directe începând cu data de 9 decembrie 2015;
De la 99 Euro*, pentru un bilet dus-întors cu toate taxele incluse, la achiziţionarea de pe site.

Iaşi - Munchen - 2 frecvenţe/săptămână
De la 124 Euro*, pentru un bilet dus-întors cu toate taxele incluse, la achiziţionarea de pe site.

Bucureşti - Iaşi; 30 frecvenţe/săptămână
De la 79 Euro*, pentru un bilet dus-întors cu toate taxele incluse, la achiziţionarea de pe site

Iaşi - Bologna ; 2 frecvenţe/săptămână
De la 128 Euro*, pentru un bilet dus-întors cu toate taxele incluse, la achiziţionarea de pe site

Iaşi - Roma; 2 frecvenţe/săptămână
De la 139 Euro*, pentru un bilet dus-întors cu toate taxele incluse, la achiziţionarea de pe site

Iaşi - Torino; 3 frecvenţe/săptămână
De la 126 Euro*, pentru un bilet dus-întors cu toate taxele incluse, la achiziţionarea de pe site

Iaşi - Tel Aviv; 2 frecvenţe/săptămână
De la 157 Euro*, pentru un bilet dus-întors cu toate taxele incluse, la achiziţionarea de pe site

Iaşi - Londra; 2 frecvenţe/săptămână
De la 126 Euro*, pentru un bilet dus-întors cu toate taxele incluse, la achiziţionarea de pe site

Transport gratuit al bagajului de cală în limita maximă de 23 kg +10 kg bagaj de mână[...]
Check-in gratuit în aeroport, la kiosk, online şi pe mobil. [...]
Servicii gratuite la bord. [...]

Sursa: TAROM
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

TibiV

@iuli
Ce face concurenţa din tarOM !... :D

Quote from: dr4qul4 on January 11, 2016, 08:58:47 PM
PS. eu tot nu as merge cu ele, imi dau un sentiment de nesiguranta.

Mie îmi place ATR-ul...
Chiar simţi că zbori, cam ca în An-24 cu care am zburat mult pe vremuri... Deşi ATR-ul este mai înghesuit...
Chiar îmi place să simt micile turbulenţe...
Mă simt ca în tinerețe în planor...
În jet-urile mari eşti ca în autobuz, în astea mici ca în mașina mică... :)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

Quote from: dr4qul4 on January 11, 2016, 08:58:47 PM
In privinta costurilor sunt cel mai ieftin de operat. Un ATR-42 consuma de 2-3 ori mai putin ca un jet de 120-140 de locuri. Asadar, per pasager, costul e cam acelasi (iar la ATR-72 e chiar mai bine).

Nu poti compara un jet mainline cu un turboprop mic dpdv al costurilor. Dar da, ATR-urile sunt de departe cea mai ieftina alternativa de operare pentru segmente <300-350 nm la capacitati de 50-80 pax, adica pentru toate destinatiile din Romania  (OTP-SUJ, cea mai lunga ruta in operare e 231 nm, CND-SUJ, cea mai lunga posibila e 308 nm).

Pe segmente de genul asta un AT7 e cu vreo 15% mai ieftin de operat ca un Dash-8 si cu vreo 35% mai ieftin decat un CR7 pe segmentul 70-80 locuri. Dar, in continuare, daca cererea e de 120-150, un 737 va avea CASK (costuri pe scaun-km) mai mici decat 2 AT7-uri.

Ce pierzi este viteza cu ATR-urile, care sunt mult mai lente ca Q400-urile (ca sa nu mai vorbim de jeturi). Dar nu conteaza la segmente atat de scurte, o crestere a timpului de parcurs cu 10-20 minute e insesizabila.

Quote from: dr4qul4 on January 11, 2016, 08:58:47 PM
In plus au mult mai putine echipamente de bord, si deci mult mai putine piese de inlocuit. Pe de alta parte sunt ceva mai dependente de calitatile pilotului dar cum Tarom nu duce lipsa de asa ceva, sunt perfecte pentru operarea pe cursele interne... Sunt vechi, dar ar mai putea duce.

Nu sunt dotate cu echipamente mai putine sau mai proaste decat avioanele cu reactie de generatie similara. De altfel, ATR-urile pot fi (optional) echipate inclusiv cu sisteme ILS Cat II. Din cate stiu, Tarom nu le are echipate, fiindu-i mai simplu sa reprogrameze zborurile in caz de conditii nefavorabile datorita segmentelor scurte si foarte scurte operate.

In rest, nici un avion modern comercial nu depinde de "calitatile pilotului" pentru siguranta zborului in vreun fel, ci de procedurile si regulile companiei si ale tarii in care se opereaza. De asta nu exista "bonusuri de performanta" pentru piloti si plata se face in principiu exclusiv in functie de vechime. Pentru ca daca totul e organizat bine nu exista "piloti buni" sau "piloti prosti", toti avand o performanta similara, data de reguli, proceduri si instructie.

Quote from: dr4qul4 on January 11, 2016, 08:58:47 PM
Pe de alta parte, au un parbriz "mai prost ca un geam termopan" care se crapa la impactul cu o rata/barza..

TOATE parbrizurile de avion se sparg la impactul cu o rata/barza. Nu cred ca avem vreun material in lumea asta care sa fie transparent si sa reziste la un impact la 300+ km/h fara sa se crape. De altfel, chestiile alea se crapa si daca incalzitoarele de parbriz nu functioneaza cum trebuie, indiferent ca e 737, ATR sau 380.

Quote from: dr4qul4 on January 11, 2016, 08:58:47 PM
PS. eu tot nu as merge cu ele, imi dau un sentiment de nesiguranta.

De ce? Vibratii? Zgomot? Inerente unui turboprop dar in niciun caz semne de nesiguranta. Toate fac la fel, chiar si Q400-urile, care au fost construite intentionat pentru "liniste si viteza".

Senzatie de inghesuiala si claustrofobie? Ai mers vreodata cu un CR2? Ala da claustrofob, cu ferestrele minscule si scaunele inghesuite unde trebuie sa te apleci sa vezi afara si daca ai 1.75. Mai ales cand segmentul tau e de 2h40 urmat de altul de 2h la intervale scurte.

M-as sui cu incredere intr-un AT4 Tarom oricand. In schimb nu m-as sui nici picat cu ceara intr-un 320 operat de vreo linie regionala ruseasca sau intr-un 739 nou-nout al LionAir ("Avem 500 de avioane comandate. Nu va ingrijorati c-ar fi prea multe, dam cu ele de pamant cum le primim din fabrica").
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!