Discutii diverse despre infrastructura feroviara

Started by marcelbanu, July 31, 2013, 10:51:59 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dan027

#90
Quote from: mr.L on November 16, 2016, 02:48:56 PM
O idee excelenta , care trebuie sa aiba sustinerea Consiliului Judetean, de fapt cred in dezvoltarea unor astfel de rute organizate de autoritatile judetene si locale, chiar si in parteneriat public-privat.
Consiliul Judetean nu va avea puterea financiara sa faca asta singur in urmatorii 30 de ani, in plus infrastructura deja existenta este a CFR infrastructura iar asa ceva trebuie sa se faca de la nivel national cum se face cu metroul.
Companii private care sa isi permita sa se implice intr-un asemenea proiect nu avem in Romania; eventual dupa constructia cailor ferate ca sa opereze pe respectivele linii, dar sa le construiasca slabe sanse...

mr.L

#91
Quote from: frunzaverde on November 20, 2016, 11:03:25 PM

Tocmai pentru ca Romania si Bulgaria au fost singurele tari care au decis ca strategia ideala de upgrade pe fonduri structurale este prin reconstructie totala a magistralelor.


Si culmea si in Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Ungaria s-a intamplat EXACT acelasi lucru. Diferenta consta in geometria liniilor si in DIFICULTATEA TERENULUI, ceea ce se traduce in RELIEF. Evident ca nu toti trebuie sa taie muntii ca romanii si bulgarii...

La unguri de exemplu ce mare configurare si reproiectare sa faca daca liniile au fosta trasate drept acum 80 de ani ? Singura linie dreapta din Romania este Bucuresti-Fetesti, e practic un tronson.

cristi5

De ce Cehia si Slovacia nu trebuie sa taie muntii? Au fost facute traseele de munte mai bine de la bun inceput?


mr.L

Quote from: cristi5 on November 24, 2016, 02:31:16 PM
De ce Cehia si Slovacia nu trebuie sa taie muntii? Au fost facute traseele de munte mai bine de la bun inceput?

Daca Romania si UE alegeau coridorul IV via Craiova , nu ti se parea ca era la fel de usor de realizat ca si un coridor din Cehia si Slovacia ? Nu zic ca la ei nu trece si proin zone muntoase, insa se compara traversarea muntilor pe la V.Prahovei versus Baile Herculane?

Nu numai ca prin Romania CIV urmeaza un relief dificil, dar este si mult mai mult ca lungime decat in alte state europene. Eu nu inteleg de pilda cum Ungaria nu a terminat inca CIV chiar si in conditiile in care lucreaza la coridorul spre Croatia, ai linie dreapta si faci cate un tronsonel la cinci ani. Si pentru asta vad ca primeste si aplauze, desi si ei recunosc ca liniile Budapesta-Tatabanya si Budapesta Szolnok au restrictii.

Poate asta este si motivul pentru care FrunzaVerde aste atat de dragut si ingaduitor cu alte state in conditiile in care alea si-au facut niste lucrari de upgrade aiurea la 120km/h pe vremea cand UE nu avea cerinte foarte mari, iar acum incep deja sa le upgradeze la 160km/h... Pentru ca din 2004 si pana in 2008 cerintele s-au schimbat, UE cere 160km/h pe cat mai multa distanta si linii cat mai drepte (pntru a putea fi upgradate ulterioir la mai mult), de-aia s-au refacut sf-urile pe CIV, daca nu le refaceau acum incepeam sa construim si sa reabilitam linia Brasov-Sighisoara la viteza aia construita de-acum 100 ani, fara sa avem si noi parte de-un progres.

Pentru ca cea mai mare prostie este sa credem ca lucrurile ar fi mers mai repede daca refaceam coridorul la 120km/h, da ' de unde, diferenta de bani pleca de la UE in alte directii, nu hotaram noi ca stat ce sa facem cu diferenta.

mr.L

Nu cred ca este in discutie aici puterea financiara a unui CJ dintr-un judet de top, ci de managementul banilor...Iar problema cea mai importanta este lipsa legislatiei in materie, de exemplu CJ nu poate fi operator feroviar si nici nu poate intra intr-un parteneriat public-privat din acest punct de vedere.(transport regional feroviar).

Insa, parerea mea este ca intr-un final aici se va ajunge, intrucat nu poti dezvolta nevoile de mobilitate ale unei comunitati locale folosind o companie nationala cu management de acelasi tip, si cu viziuni chiar extreme. Important este sa opereze cineva local, chiar daca infrastructura ramane la stat.

Dan027

Quote from: mr.L on November 24, 2016, 03:52:06 PM
Nu cred ca este in discutie aici puterea financiara a unui CJ dintr-un judet de top...

Ba da, CJ Brasov nu o sa aiba destul bani ca sa isi permita investitia nici in 100 de ani!
Bugetul anual CJ Brasov este de  60 mil euro din care nu stiu cat isi permite sa bage intr-un astfel de proiect, mai ales daca vrea sa bage 50 mil euro in aeroport in urmatorii ani...
Reabilitarea/Construirea/electrificarea/dublarea cailor ferate ar costa 300 mil euro, materialul rulant probabil costa vreo 100 mil euro (nou)... sunt ceva bani, plus ca nu mi se pare corect ca in Bucuresti acelasi "tip de proiect" sa se faca din bugetul national. Mai ales ca posibilitatile financiare ale primariilor din Bucuresti sunt fabuloase...

http://site.judbrasov.ro/upload/files/1457350992_Buget_gen_cons_jud_Brasov_2016.pdf

nirolf

Tocmai asta e problema, că CJ Brașov a decis să bage banii într-un proiect scump și cu o utilitate îndoielnică - aeroportul. Părerea mea e că o rețea de trenuri în zona metropolitană ar fi fost mult mai utilă pentru locuitorii din zonă. Utilă zi de zi pentru o mare parte din populația activă (și nu numai),  nu de 1-2 ori pe an pentru o mică parte din populație. Așa o să rămâneți cu ambuteiajele care am înțeles că au început să apară deja. Mare surpriză... Dar o să le puteți admira din avion.

mr.L

CJ-urile si primăriile prin care trece linia pot atrage diferite fonduri structurale, se pot indstora la bănci daca trebuie, nu mai gânditi lucrurile asa simplist! Inainte de toate avem nevoie de legislative.
Iar suma aia necesara pentru infrastructura este uriasa, cu banii ăstia se face RK la o linie duble de 300km, important este sa se indentifice liniile cu cel mai mare succes, si nu sa se preia sau sa se dezvolte orice.
Vom avea aeroport, bun, hai sa vedem cum legăm aeroportul de zona metropolitana, si cum asigurăm frecventa curselor, cum reusim sa conectăm trenul de aeroport de celelalte linii de tren inclusiv privat, si de transportul public.

Dan027

Quote from: mr.L on November 24, 2016, 04:49:55 PM
Inainte de toate avem nevoie de legislative.
Care sunt nevoile legislative? Ce dificultati legislative ar intampina un astfel de proiect in prezent?

mr.L

Scuze, din legislative a iesit altceva...Avem nevoie de o lege prin care administratiile publice locale si alte entităti mai mari pot deveni operatori de transport sau pot infiinta regii de transport feroviar.

nirolf

Nu știu dacă autoritățile locale își permit  neapărat să își facă operatori, dar ar putea măcar să aibă trasee scoase la licitație pentru operatorii existenți  (privați sau de stat), cu indicatori stricți de calitate + o subvenție ar putea fi mai ieftin/convenabil.

Dan027

#101
^
Lipseste infrastructura, ca sa legi asezarile urbane din zona metropolitana a Brasovului ai nevoie de o frecventa cat mai mare a trenurilor. Deci ne trebuie cale ferata dubla si de preferat electrificata.
Ghimbav+Codlea = 35 mii loc
Sacele = 35 mii loc
Cristian+Rasnov+Tohan+Zarnesti = 60 mii loc

Cine sa opereze curse pe acolo se gaseste, vine imediat regiotrans-ul, mai ales pt ca face bani si daca isi plimba trenurile goale...

mr.L

#102
Pentru. ca acest lucru sa fie posibil, aceste entităti locale trebuie sa fie gestionarii infrastructurii, deci iar nu avem lege, pentru ca liniile sunt la infra.

Eu cred ca o idee buna ar fi spargerea CFR Călători în mai multe companii care sa se ocupe de trenuri internationale si intercity, interregio si regio, iar la ultima sa poata fi actionar nstitutiile care au nteres pe plan local, metropolitan.

De exemplu CFR Regiio Brasov, companie cu actionari C.J. Brasov, si multe primarii prin care trec liniile respective, cu banii sa infiinteze o regie de genul RATBV care sa închirieze liniile de la Intra, sa achizitioneze material rulant si sa asigure servicii dese.

mr.L

#103
^^

Prietene, daca Regiotransul vrea sa se bage sa preia linii neinteroperabile, nimenii nu-i impiedica sa o faca pana acum.

Problema in esenta este cum scăpăm de mastodontul CFR si cum ne putem ocupa noi autoritatile locale de problema, fara sa implicam vreun privat care suge sânge.
Pentru ca parerea mea este ca CFR Călători ar functiona mult mai bine controlată de autorităti locale, decat este ea in prezent.

Dan027

Trebuie ca CJ sa nu mai dea licente atat de multe pt transport pe rutier, si trebuie infrastructura feroviara. Cum sa deservesti 60 mii locuitori cand tu nu poti sa ai mai mult de 1 tren pe cei 25 de km pana in Zarnesti? Adica undeva la 1 tren pe ora?

Si eu cred ca ar trebui ca CFR Calatori sa fie spart intr-un CFR national si mai multe CFR-uri metropolitane/regionale.