Discutii diverse despre infrastructura feroviara

Started by marcelbanu, July 31, 2013, 10:51:59 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ionut

V-am facut thread "Discutii ca-n gara", echivalentul Parcarii.
Haideti sa nu mai poluam acest thread si sa fie acesta strict pe infrastructura/semnale.

NGC

In 30.05.2016 a fost atribuit catre THALES contractul pentru "Lucrari de proiectare si executie aferente obiectivului Centralizare electronica în statia CF Videle".

Valoare estimata:  41.298.560,00 RON fara TVA
Valoare atribuire: 23.085.582,00 RON fara TVA


TibiV

http://adevarul.ro/locale/brasov/locomotiva-flacari-brasov-sighisoara-1_57602b4a5ab6550cb8f1856c/index.html

Quote
O locomotivă care tracta două vagoane cu persoane a luat foc marţi pe ruta Sighişoara – Braşov, la ieşirea din Halta Caţa.
Mecanicul locomotivei poate fi considera eroul zilei. El a decuplat locomotiva în flăcări de vagoane şi a dus-o la distanţă de călători, pentru a nu-i pune în pericol. Pentru a intereveni pentru stingerea incendiului, pompierii militari au întrerupt alimentarea cu energie electrică a liniei de cale ferată, iar circulaţia feroviară pe acel tronson a fost întreruptă, a precizat cpt Ciprian Sfreja, purtătorul de cuvânt al ISU Braşov. Nicio persoană nu a fost rănită.

Poate nu ar fi rau un topic separat de Accidente, ca pe "Aviatie"...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Daca nu avem topic de accidente/incidente...

http://www.tion.ro/doua-trenuri-de-pe-ruta-timisoara-bucuresti-in-pericol-sa-se-ciocneasca/1659572

Quote
Trenurile care veneau şi plecau spre şi dinspre Timişoara, pe direcţia Bucureşti, au evitat o coliziune care ar fi putut avea consecinţe foarte grave. Este vorba despre trenul Inter Regio, care venea de la Bucureşti spre Timişoara, şi despre cel care pleca de la Timişoara spre Bucureşti, am aflat de la Alexandru Samoilenco, responsabil siguranţă feroviară în cadrul Regionalei CFR Timişoara.

În zona gării din localitatea Constantin Daicoviciu (n.r. Căvăran), din judeţul Caraş-Severin, trenul care venea spre Timişoara ar fi trecut peste semnalul aflat pe poziţie de oprire, ceea ce a făcut ca prima parte a garniturii să intre pe aceeaşi linie pe care trebuia să sosească şi trenul spre Bucureşti.

,,Din fericire, sistemele de protecţie feroviară au funcţionat, iar un incident a fost evitat. Siguranţa călătorilor nu a fost pusă în pericol deloc", ne-a mai declarat Alexandru Samoilenco.

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Pelbartus

Din cauza acestui incident, o prietena a ajuns in Austria aproape de miezul noptii, cu vreo 6 ore mai tarziu decat trebuia, schimband 4 trenuri in total.

Am inteles ca in vama in plin camp i-au dat jos din tren pe absolut toti pasagerii deoarece maghiarii aflasera de incident si nu au lasat trenul sa inainteze. Sper ca am inteles corect aceasta intamplare.
Amica mea a fost nevoita sa astepte aproximativ o ora alt tren care a dus-o la Budapesta, apoi altul pana la Viena, apoi altul...

Stefan01

Prin aceasta postare doresc sa evidentiez anumite aspecte tehnice legate de reteaua de contact pentru trenuri. Aceasta are implicatii directe asupra vitezei cu care se deplaseaza trenurile electrice. Nu am luat in discutie aspectele legate de terasament, sine, ... etc.



Daca luam in considerare modul de alimentare cu energie putem spune ca locomotiva electrica se incadreaza in categoria de vehicule neautonome. Ce inseamna aceasta ? In primul rand sursa de alimentare este exterioara vehiculului, iar in al doilea rand alimentarea se face de la o linie de contact.

Diferitele tensiuni ale retelelor feroviare din Europa – (sursa railway-technology)


DC = direct current = curent continuu
AC = alternative current = curent alternative
Hz = Hertz si reprezinta unitatea de masura a frecventei

Harta cu magistralele din Romania


Principalele statii de pe traseul magistralelor:

200:   Brasov-Sibiu-Vintu de Jos-Deva-Arad-Curtici
300:   Bucuresti-Ploiesti-Brasov-Teius-Cluj Napoca-Oradea-Episcopie Bihor
400:   Brasov-Ciceu-Dej-Baia Mare-Satu Mare
500:   Bucuresti-Ploiesti-Buzau-Bacau-Suceava-Vicsani
600:   Faurei-Tecuci-Barlad-Vaslui-Iasi-Ungheni
700:   Bucuresti-Urziceni-Faurei-Braila-Galati
800:   Bucuresti-Ciulnita-Fetesti-Cernavoda-Constanta-Mangalia
900:   Bucuresti-Rosiori-Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebes-Timisoara
1000: Bucuresti-Ploiesti


In Romania avem un sistem de tractiune electric care admite o teniune minima de 19000 volti, o tensiune nominala de 25000 volti si o tensiune maxima de 27000 volti. Frecventa este de 50 hertzi. Curentul este altenativ monofazat. Intr-un astfel de sistem curentii sunt mai redusi decat in curent continuu. Acest fapt duce la o sectiune mai mica a liniei de contact (100-160 mmp). Dezavantajul consta in masa scazuta a acesteia. Masa scazuta face ca linia sa fie influentata mult mai usor de catre arcurile pantografului.

Poza pantograf




Locomotiva electrica este alimentata de la o linie de contact prin intermediul unui dispozitiv de captare numit pantograf. Acesta a fost perfectionat de-a lungul anilor crescand nivelul puterilor vehiculate, a vitezei de deplasare si a sigurantei.

Pentru a remedia neajunsul prezentat prezentat mai sus si a face ca intre linia de contact si pantograf  sa existe un contact permanent, se utilizeaza sistemul de suspensie catenar. Catenar inseamna dispus in lant, in serii. Sistemul poate fi cu catenare multiple, cu catenare avand suspensie elastica in Y sau catenare speciale destinate trenurilor de mare viteza.

suspensie catenara = sistem de suspendare a liniilor de tractiune electrica, ralizat prin fire verticale sau inclinate prin care linia electrica este suspendata de  unul sau mai multe cabluri de otel care o sustin (sursa: dexonline.ro)

Retea catenara din gara Arad


Legenda:
1.   Stalp
2.   Izolatori
3.   Firul de contact
4.   Cablul puratator
5.   Pendul
6.   Tirant
7.   Consola
8.   Portfixator
9.   Piesa antivant
10.   Fixator
11.   Fir de pamantare

Distanta dintre doi stalpi consecutivi se numeste deschidere. Distanta dintre firul de contact perfect intins si firul de contact (cazul real) se numeste sageata firului de contact.
Pendulul (5) are rolul de a prinde firul de contact (3) de cablul purtator (4). El este alcatuit din doua celeme de fixare : una pentru fixarea de cablul purtator (4), iar cealalt pentru fixarea de firul de contact (3). Intre cele doua piese de fixare se afla cablul de suspensie al pendului.

In cazul Romaniei, inaltimea de pozare a firului de contact fata de suprafata ciupercii sinei este cuprinsa intre 5,25 metri si 6,75 metri. Deschiderile dintre doi stalpi consecutivi pentru viteze cuprinse intre 100 – 160 km/h, variaza intre 28 si 65 metri.
Exista cazuri cand suspensia catenara poate avea firul purtator ancorat rigid si firul de contact ancorat compensat. Prin fir ancorat compensat se intelege prinderea sa, la un capat sau la ambele capete, de un stalp prin intermediul unui dispozitiv de intindere. Acest dispozitiv de intindere poarta numele de compensator si este alcatuit din scripeti si un numar de greutati prefabricate din beton armat.

In poza de mai jos, realizata de catre adiarc, este ilustrata o parte dintr-un sistem de compensare catenara. Stalpul cel mai apropiat reprezinta capatul sistemului. Parte integranta a acestui sistem de compensare sunt greutatile din beton suspendate de stalp, scripete, izolatori, ... etc.


Intre linia de contact si pantograf trebuie sa existe intodeauna contact atunci cand trenul se deplaseaza. De ce ? Simplu : pentru evitarea intreruperii alimentarii cu energie electrica sau aparitia arcului electric. Avand in vedere cerintele metionate, sistemul catenar trebuie sa asigure cerintele de curent la vitezele solicitate, sa aibe incalzire, coroziune si vibratii minime, la care se mai adauga inaltimea cat mai constanta fata de sine.  La randul sau, pantograful este un element esential in alimentarea cu energie electrica a locomotivei. Pentru a facilita contactul permanent cu linia de contact, pantograful este alcatuit dintr-un sistem de bare si arcuri amortizoare. Ele asigura o apasare permanenta si constanta a firului de contact. Aici se intampla un fenomen care limiteaza viteza trenului : forta cu care apasa pantograful asupra liniei duce la deformarea acesteia in lungul ei. In momentul in care viteza creste (curentul absorbit creste) exista posibilitatea aparitiei fenomenelor de rezonanta. Consecintele acestor fenomene sunt desprinderea patinei pantografului de firul de contact sau ruperea firului de contact.

In concluzie, viteza de propagare este limitata de forta de intindere, forta de apasare a patinei pantografului, masa catenarei, materialul din care este alcatuit firul de contact, ... etc. Pentru a atinge viteze mari, de peste 300 de km/h, trebuie folosit cuprul cu aliaje in constructia liniei de contact.

Sa speram ca vom ajunge la ...

alecu26

super explicatiile.

Acum intelegem cu totii ca, cresterea vitezei peste 160, 200, 250, 300...inseamna o crestera enorma a pretului, chiar daca pentru ochiul necunoscatorului este cam acelasi lucru.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Stefan01

^^
La fel ca retelele de autostrazi, retelele feroviare sunt asemenea unui organism viu. Avem cazuri cand "se imbolnavesc". Consider ca o mentenanta riguroasa este vitala pentru asigurarea sigurantei acestui sistem de transport. Merita sa adaugam si costurile cu mentenanta. Da, alecu26 ! Pisca rau la buzunar, dar performanta unui astfel de sistem duce catre o crestere economica ce se reflecta la nivel national.

Gendan

Cred ca la diferenta de pret contribuie si diferentele de terasament, de strat de repartitie, de tot ce inseamna materiale marunte de cale. Stefan, stii ceva legat de treaba asta? Detaliile retelei de contact au fost un deliciu :D

ioandorin

Stefan01 : super explicațiile ce tine de partea de LC (linia de contact) pe înțelesul tuturor! Mi-am reamintit cu plăcere de cele învățate in liceu,dar pe care am apucat să le pun în practica,doar când ieseam pe teren cu drezina,in timpul practicii.

nenea_hartia

@Stefan01: excelente explicațiile, mulțumesc!

TibiV

https://www.facebook.com/CFRCalatori.ro/posts/1825239707704245:0

Quote
Pentru efectuarea de lucrări la infrastructura feroviară vor fi modificări temporare în circulaţia unor trenuri, astfel:
Între staţiile Copşa Mică şi Şeica Mare, în perioada 08 august- 10 octombrie 2016:
* trenul IR 1736 Cluj Napoca – Războieni – Râmnicu Vâlcea va circula ca tren IR 12736 Cluj Napoca (pl.16.02 ) – Războieni (sos. 17.15).
* trenul IR 1737 Râmnicu Vâlcea – Războieni –Cluj Napoca va circula ca tren IR 12737 Războieni (pl. 09.07) – Cluj Napoca (sos. 10.20).
* trenul IR 12577 va circula pe ruta Sibiu (pl. 04.57) – Şeica Mare (sos. 05.42).
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

mr.L


Dan027

#88
Nu stiu daca s-a mai discutat, dar ce parere aveti despre transportul feroviar urban/metropolitan?

Eu personal sustin crearea unui sistem de transport feroviar in zona metropolitana a Brasovului si imi doresc ca pe viitor sa se si intample ceva in acest sens mai ales pentru ca noi deja avem o infrastructura feroviara destul de buna ca acoperire pentru populatia metropolitana (470 mii loc conform INSSE http://www.brasov.insse.ro/phpfiles/municipiul%20Brasov%20-%20pol%20regional%20principal%20cu%20potential%20transnational.pdf).

Ce ar presupune asta din punctul meu de vedere?!
1. Dublarea si electrificarea cailor ferate: Brasov-Codlea (13km), Brasov-Zarnesti (23 km), Brasov-Prejmer (13 km).
2. Construirea unei legaturi feroviare duble electrificate Brasov-Sacele (6km)
3. Construirea unor linii simple electrificate spre Aeroport (3 km) si Bran (6 km)
4. Construirea si modernizarea de statii

Ce parere aveti? Este o idee ce poate fi implementata? Ar fi util un astfel de proiect?


mr.L

Quote from: Dan027 on November 16, 2016, 01:13:58 PM
Nu stiu daca s-a mai discutat, dar ce parere aveti despre transportul feroviar urban/metropolitan?


O idee excelenta , care trebuie sa aiba sustinerea Consiliului Judetean, de fapt cred in dezvoltarea unor astfel de rute organizate de autoritatile judetene si locale, chiar si in parteneriat public-privat.