Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

M-Power

E mare pacat... pe tronsoanele usoare se mai puteau consuma bani din alocarea 2007-2013... acum e tardiv sa ne mai gandim la asta. Trebuie mediatizata cat mai intens aceasta situatie pentru a pune presiune si a responsabiliza politrucii... in 2016 ar fi cazul sa inceapa sa plateasca electoral cei in cauza. Oricum in jocul intereselor regiunilor acest proiect a fost si va fi in continuare sabotat.

pasadia

Ai uitat de north, de userul north, alias Mihai Grecu? Avusese cateva mesaje in care explicase ca a propus, la nivel oficial, refacerea SF-urilor luand in calcul reducerea anumitor elemente astfel incat costul final sa fie mai mic decat acel 9 miliarde euro vehiculat initial.

In ce a postat NGC apare devizul pentru Tg. Neamt- Ungheni (adica fara munti!) si acesta se ridica la 2,8 mld euro. Ok, pretul e imens pentru cei circa 100 km, dar sincer, cat de mult crezi ca se poate reduce? Pana la 40%, gen UMB? Sau pana la 25? Tot vor fi 600-700 mil euro, cost de constructie.

Ungheni (MS) - Targu Neamt reprezinta 210 km (conform SF-urilor mentionate si a hartii din primul mesaj de pe acest topic). Iar acel 10mil/km mi se pare enorm de putin (poate half-profile ar costa atat). Si zic asta tinand cont ca pentru VO sau VP si cele mai optimiste estimari tot vorbesc de preturi de 15mil/km cel putin (pe VO s-au vehiculat sume intre 1,7 si 3,2 mld euro pentru vreo 110km, pentru constructia VP intre 0,9 si 1,5 pentru vreo 55 km autostrada montana). Asa ca sincer, pentru autostrada completa, pe traseul A8, eu nu vad cum ai putea sa crezi ca va costa mai putin de 3,5-4mld euro (in cel mai optimist caz, realistic cred ca va costa in jur de 5-5,6 mld euro).

igorashu

Mă întreb cu ce ar trebui să se înceapă? Cu partea mai grea (tronsonul montan) sau cu cele mai uşoare?
Care ar fi varianta cu cele mai mari beneficii?

raresc

Daca ar fi sa luam in considerare doar traficul, cea mai utila ar fi portiunea intre Tg.Frumos si Iasi care "aduna" traficul din toata moldova si muntenia.

horatiu.cosma

In continuare ar fi Tg.Mures-Sovata, ar da un avant turismului din zona.

TibiV

#335
De mult aşteptam discuţia asta...

Eu cred că din contră trebuie început cu Ditrau - Tg. Neamt.
Pentru că de fapt ăsta este rostul lui A8: să treacă munţii si asigure o legătură rapidă si facilă între Ardeal si Moldova.

Dacă faci întâi capetele, vei avea nişte km de autostradă pentru trafic local/regional, dar nu vei uni cele două regiuni mari ale ţării.

Dacă însă faci întâi zone cea mai dificilă ( este drept, si cea mai scumpă...) vei rezolva trecerea rapidă a munților. Până termini si capetele accesul se va face pe 2-3 DN-uri, dacă faci nişte noduri bine gândite.

Mai bine te chinui pe DN-uri de câmpie si treci munţii pe autostradă, decât invers....

PS
Valabil pentru toate cazurile similare.
Degeaba faci A6 București-Craiova- Severin, dacă nu ai Severin-Caransebeș...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

horatiu.cosma

Cu solutia ta sunt de acord intr-o singura situatie. Pe toti cei 100 de km(aproximativ) de zona montana a autostrazii sa se inceapa cam in acelasi timp si sa se finalizeze in acelasi mod. Altfel, o sa avem bucati de autostrada in varful muntilor izolate si ineficiente. Dar asta inseamna un efort bugetar enorm care nu cred ca ni-l permitem, si de aceea ar fi cel mai bine sa inceapa din capete si sa se intalneasca la mijloc.

TibiV

Deci în final vei avea făcut si mijlocul atât de scump.
Dar până atunci vei avea o autostradă întreruptă.

Este mai rău decât lipsa PiSi pe VO, pentru că acolo măcar ai DN7.
Pentru A8 nu ai DN alternativ., pe un traseu aproape identic si care permite o viteză decentă...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

horatiu.cosma

#338
Cu atat mai mult varianta mea daca nu ai un drum acceptabil de descarcare. Faci 20 de km de la Ditrau spre Poiana Largului, si in  continuare e pauza sa zicem vreo 40 de km. Eu nu as lua-o pe aia 20 km facuti doar ca sa imi rup masina in continuare pana la urmatoarea portiune de drum circulabila.

TibiV

Ok, ai dreptate, dar nu am zis să te opresti după ultimul munte. Mai faci 15-20 km până unde dai de un drum decent.
Iar un drum (chiar si DJ) poate fi făcut decent mult mai ieftin printr-o reabilitare.
Dacă conectezi capetele unei autostrăzi montane cu 3-4-5 DN-uri si chiar DJ-uri reabilitate ai asigurat accesul. Iar reabilitarea poate fi făcută în paralel cu construcţia autostrăzii montane.

Eu zic că si in cazul A1 treaba era cu totul alta dacă începeau cu Lugoj-Deva, în loc să termine cu ea. Vezi discuţiile despre ce se va întâmpla pe DN68A la vară când va fi gata Izvin-Sanovita... Sau poate chiar Margina la sfârșitul anului - dacă avem noroc
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

prioritatea din MP este pentru Tg Neamt- Iasi. Si asta se va face prima data, pentru ca este singura bucata cu trafic.

the end
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

horatiu.cosma

De acord, dar asta inseamna sa lucreze inteligent si sa aiba in vedere si reabilitarea unor DJ-uri sau DN-uri in cazul in care anumite sectoare de autostrada sunt intarziate din diferite motive. Inteligenta si viziunea de viitor nu sunt inca punctele forte CNADNR. Am vazut cat de dificil e sa se faca ceva la deal, chiar si la campie pe bani europeni(contestatii peste contestatii, intarzieri in teren, cimitire ilegale, insolvente), nu vreau sa ma gandesc cum va fi la munte.

Ionut

Oricum sunt discutii cam degeaba... este foarte dificil sa influentam noi deciziile CNADNR. Nu imposibil, insa extrem de greu. Si acum chiar e prea devreme. Eu mai curand as astepta sa vedem daca varianta autostrazii ramane in picioare sau va fi drum expres...

pasadia

#343
Hai sa zic si parerea mea:

DN-uri, pe tot traseul, exista. DN13 - DN13A - DN13B - DN12 - DN15 - DN15B - DN2 - DN28A - DN28. Deci nu se pune problema ca nu exista DN-uri in zonele traversate. Ok e mai ocolit asa decat daca folosesti ruta DN15-DN15B-DN2-DN28A-DN28 sau DN13 - DN13A - DN13B - DN12C- DN15 - DN15D - DN2 - DN28, dar asta nu inseamna ca nu exista DN-uri pe aproape intreaga ruta a traseului propus pentru A8.

Iar pe aceste DN-uri exista si studii de trafic. Mai vechi, vor fi actualizate in viitorul apropiat, dar exista (si mari diferente nu cred ca sunt). Iar aceste cifre de trafic arata ca pe multe bucati nu avem trafic nici macar la nivelul capacitatii actuale a DN-urilor (DN13B, DN15, DN15B, etc...). Ca atare pe aceste bucari ar fi suficient un half-profile care ar aduce urmatoarele beneficii:
- siguranta in trafic,
- eliberarea intregului terenu corespunzator traseului, 
- cost mai redus,
- marirea vitezei de deplasare considerabil (estimez ca ar creste viteza medie, pentru toate categoriile de autovehicule, de la circa 45-60 km/h pana spre 90-100km/h - adica plusul de viteza adus ulterior prin contructia completa a autostrazii ar fi mai mic).

Ca atare consider ca intreaga bucata dintre Acatari si Pascani ar trebui construita half-profile amenajat ca 1+2 alternativ cu separare sensurilor de deplasare. Si ca direct autostrada ar trebui construita doar pe capete: Ungheni (MS) - Acatari si Pascani - Ungheni (MD).

Ce ar trebui construit prioritar? Cam asa ar fi propunerea mea, bazata pe traseul prezentat pe aceasta harta:
Prima faza:
- autostrada Ungheni (MS) - Acatari (nod cu DN13) pentru a elibera localitatile traversate de DJ151D de traficul ridicat din zona
- autostrada Pasacani - Targu Frumos - Iasi (nod cu DN24) pentru a elibera DN28 cel putin de traficul Suceava - Iasi si Botosani - Iasi (dinspre Bacau va exista ca optiune fie traseul actual pe DN28, fie DN2 pana la Pascani si apoi A8) si a o tine o semi-centura pentru Iasi (chit ca nodul de la nord de Iasi, de pe DN24, dinspre Sculeni, e oarecum departe de oras).

A doua faza:

- half-profile, bucata de ocolire pentru Sovata si Praid (presupun ca vor exista noduri intre intersectia cu DN13A aflata la vest de Sovata si intersectia cu DN13B aflata la NE de Praid); astfel se elibereaza de trafic de tranzit o zona destul de aglomerata vara.
- half-profile, bucata dintre Joseni si Tulghes intre intersectia cu DN13B de la vest de Joseni si intersectia cu DN15 la est de Tulghes; astfel se elibereaza zona Gheorgheni si se obtine legatura directa spre Tulghes, fara ocolul prin Toplita (DJ127 intre Ditrau si Tulghes nefiind asfaltat)
- half-profile, bucata dintre Targu Neamt si Pascani. plecand de la intersectia cu DN15B aflata la vest de Tg. Neamt (zona Vanatori) pana la Pascani; in acest mod se ocoleste Tg. Neamt si se executa lucrarile necesare pentru a diminua impactul asupra parcului natural Vanatori
- autostrada, Iasi - Ungheni, intre nodul cu DN24 dinspre Sculeni si orasul Ungheni, incluzand si podul peste Prut.  (finalizarea ocolitoarei Iasi si legarea cu Rep. Moldova)

A treia faza:

- half-profile Acatari - Sovata
- half-profile Praid - Joseni
- half-profile Tulghes - Poiana Largului - Tg. Neamt

Intervalul de timp dintre lansarea fiecarei faze ar trebui sa fie de circa 2 ani (demararea unei faze petrecandu-se concomitent cu finalizarea precedentei). Executarea celeilate jumatati de autostrada ar urma sa se petreaca in circa 10-12 ani dupa executarea half-profile-ului, functie si de evolutia traficului.


horatiu.cosma

Pe hartie pare frumos ce zici, dar cand e sa te uiti la costurile "facem totul acum" VS "jumatate acum si restul peste 10 ani" o sa te ingrozeasca diferentele. S-a mai discutat pe tema asta mai mult pentru PiSi, si s-a ajuns la concluzia ca nu e fezabil sa faci in zona de munte o treaba fazata in timp; reamenajarea santierului, refacerea cailor de acces in zona, vremea mare parte din an neprielnica si multi alti factori de genul acesta o sa iti urce foarte mult costurile. In loc sa platim 2 miliarde pentru tot, o sa platim 1,5 acum si 1,5 peste 10 ani. Dar daca ma gandesc ca erau la un moment dat discutii foarte avansate pentru a plati 8,45 pentru CoBra, poate ce zic eu e un chilipir.