Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

GDC

#2940
În primul rând apreciez pe cei care vin cu soluții de bun simț pentru această autostradă. E clar că partea montană va dura mult până va fi construită, chiar și HP. Ajungem la vorba lui @vancouver: un proiect de genul ăsta durează.

O completare la ce a propus @cristi5: după ce ar fi făcut ceva până la Hagota, un upgrade la DJ127A ar crea încă un traseu bun de traversat munții (de la Bicazu Ardelean pe DN12C până la P. Neamț) și partea de la Tulgheș la Leghin n-ar mai fi așa sub presiune o perioadă (că tot vorbim de bani și cum îi gestionăm).

Și pentru haterii A8: soluția împinsă cu A13 și Autostrada Nordului ar putea fi teoretic corectă (două traversări ale Orientarilor, că de, înotăm în capacitate de gestionare) dar:
1) A13 din păcate nu e "mult mai avansat" ca proiectare. Avem și acolo un proiect puternic subfinanțat, care dacă va fi dat așa spre construcție probabil va genera niște blocaje imense. Și atunci realist e chiar în urma A8, fiindcă măcar la A8 montan s-a terminat contractul ăla de mântuială. Chiar dacă se face A13 foarte repede, foarte frumos, e bine pentru sudul Moldovei, "Moldova nu e doar Iașii", dar totuși Moldova nu se termină la Bacău. Ce ne facem cu Iași, Neamț, Suceava și Botoșani?
2) Așa ajungem la Autostrada Nordului: de acord că un traseu mai de secolul 21 trebuie creat și pe acolo, dar să sperăm că facem Autostradă completă pe acolo, unde partea montană e mai lungă decât pe A8 e pueril. Așa că traficul de lung parcurs pentru județele de mai sus merge pe unde? Vrem într-un orizont de timp mai larg să gândim autostradă pentru județele astea? Vrem să stabilim clar că două treceri decente (centuri, corectări minore de traseu atât pe coridorul A8 cât și A nordului) la nivel de 2+1 și 1+1 structuri ajung pentru o perioadă lungă (50 de ani)?

De aia sunt de acord că A8 poate fi considerat proiect național. Fiindcă trebuie să răspundă la întrebarea: avem o strategie pe termen lung sau creionăm ce ni se pare mai grozav la un moment dat în funcție de interese politice, personale sau orgolii și mentalități in sfera "să moară capra vecinului"?

elphax

toti care insista puternic pt A8 sustin cam aceeasi idee:  e mai bun drum la mijloc intre Nord  si Sud, decat unul la N (DX Bistrita) si unul la S (A13). Dar in  ultimii ani s-a tot insistat pe A13 desi se lucreaza si la A7 care nu ajuta prea mult Nordul regiunii

alexV

Mi se pare buna ideea lui @cristi.
De acolo ai cele mai mari economii in ce priveste: timpul de tranzit, oboseala, poluarea, uzura camioanelor.
Iar cu asa "subtiere" financiara aduci proiectul in zona realitati, ii asiguri finantare mai usor, sa fie construite segmentele intr-un orizont de timp determinabil.

Etapa 2 ar fi finalizarea half profile pe intreg traseul montan.

In practica va fi rezistenta politica: "cum adica sa nu faci A din prima?" Doar la fel se intampla la A7 langa Siret, deja sar politicienii ca de ce e doar DX segmentul final.

carutasul

rezistența politică e relativă, noi suntem geantă latină și orice decizie naște un scandal ( sau mai multe) dar din câte am văzut oamenii per ansamblu sunt sensibili la argumentele raționale, așa că o soluție bine gândită și bine explicată va fi primită mai pozitiv decât tindem noi să credem...

qionescu1

#2944
Parca e orbita lumea de autostrada asta A8... Analizati volumele de trafic acum (in conditii de egalitate) si vedeti ca cele mai consistente volume sunt pe ceea ce trebuie sa fie A13 si Autostrada Nordului. Sunte zonele naturale cele mai accesibile de traversat dar si cele care servesc cel mai bine bazinele populationale ale Moldovei.

Un A8 care ajunge in mijlocul Moldovei nu capteaza corespunzator nevoile de trafic din regiune pentru ca nordul Moldovei trebuie sa coboare iar sudul trebuie sa urce distante deloc mici. E putin probabil ca cei din Suceava/Botosani sa coboare la Neamt pentru a merge la Cluj sau mai grav cei din sud din Adjud/Birlad/Focsani/Tecuci vor alege sa urce la Neamt pentru a traversa Carpatii. Zona Iasului ar fi singura avantajata, sa zicem, de A8 dar si aici daca stam sa calculam distanta de la Iasi la Cluj pe A8 sau pe Autostrada Nordului vedem pe pe la Bistrita e o varianta mai scurta.

Si atunci de ce am face o autostrada care:
- traverseaza exact zona montana cea lunga si mai dificila (aprox 100km)
- are costuri prohibitive
- pune sub mari semne de intrebare capacitatea administrativa actuala, adica e greu de crezut ca o vom termina 10-20 de ani
- risca sa traverseze arii protejate (Ceahlau/Vanatori)
- si peste toate astea, cel mai grav, traverseaza o zona slab populata si nici nu poate atrage traficul pe care si-l tot imagineaza unii din motivele aratate mai sus.

Daca de la Pascani am duce autostrada spre Falticeni-Gura Humorului-Campulung Moldovensc ne-am sincroniza mult mai eficient cu DX Turda-Halmeu si extensia lui spre Bistrita (in mare parte redenumit Autostrada Nordului), practic pe aici s-ar deschide legatura cu vestul dar si cu nordul continentului. Si la o adica s-ar putea ocoli Ungaria pe aici. In cazul A13 lucrurile sunt si mai evidente.

Acuma ca va fi semi profil, ca se vor etapiza si prioritiza unele sectoare, e o alta discutie. Cel mai important lucru e ca singurul atuu al A8 e ca l-au ales altii drept coridor, insa fara a tine deloc cont de nevoile locale. Nu va avea succesul scontat nici in termen de costuri, nici in termen de timp, sau  de eficienta. Chiar finantarea viitoare e cu mari semne de intrebare in contextul Green Deal.

contador

#2945
Quote from: tom_sawyer on September 13, 2021, 06:03:14 PM
Moldova nu înseamnă numai Iașii.
Desigur. De asta trebuie facuta A8, pentru a ajuta si VS, dar si BT.


Quote from: qionescu1 on September 14, 2021, 10:34:00 PM
Parca e orbita lumea de autostrada asta A8... Analizati volumele de trafic acum (in conditii de egalitate) si vedeti ca cele mai consistente volume sunt pe ceea ce trebuie sa fie A13 si Autostrada Nordului.
Total irelevant. Normal ca grosul traficului se duce acum pe unde este drumul acum cat de cat ok. Ce conteaza este originea si destinatia acelui trafic.

PS: Vanatori este parc natural, deci se poate construi autostrada pe-acolo dar, desigur, trebuie facute si niste ecoducte. Ceahlaul este parc national, insa autostrada ar trece pe langa el, nu prin el.

GDC

#2946
@qionescu1: lumea deja e obișnuită aici pe forum cu părerile tale valoroase, de data asta voi încerca eu să-ți combat eu ideile mărețe. Nu ca să te conving pe tine altfel, cât să explic altora care nu au o idee și aia fixă.

1) "A8 traversează zona cea mai lungă și mai dificilă" - A8 de la Sovata la Leghin are cam 130 km după SF-ul vechi, scăzând 15 km zona plată înainte de Ditrău avem 115km autostradă de munte. De la Gura Humorului până la Josenii Bârgăului ai 103 km în linie dreaptă. Așa faci autostrada pe acolo? Deci care va fi mai lungă pe zona de munte?
2) Omul din Suceava nu va ocoli pe autostradă până la Leghin, să meargă 115 km pe HP și de la Sovata A full, dar e ok să meargă pe HP de la Gura Humorului la Bistrița, pe DX la Dej apoi în jos până la Turda și abia apoi pe A, în sus spre Zalău. Că doar așa facem trasee de lung parcurs. Ca să nu mai spun de milionul de locuitori ai județului Iași, că văd că unii aveți o aversiune imensă față de ei. Am înțeles că în viziunea ta Dej - Turda e cel mai important traseu din Ro, dar în cazul ăsta las-o că pute.

Poți să-mi mai dai un minus, asta nu va schimba realitatea.

În general pentru cei care chiar vor discuție constructivă, întrebarea e cum ajungem din cele 4 județe de nord ale Moldovei în vest pe un traseu decent. Nu mergând sute de km pe HP, DX și combinații care merg ca udul boului. 100 de km de HP pot fi ok (e munte, costuri mari, trafic care inițial nu va justifica mai mult) dar măcar după aia să se ajungă pe A cum trebuie astfel încât confortul să fie unul optim.

Cât despre A13, total de acord să facem și asta. HP de la Răcăciuni la Târgu Secuiesc ( în primă fază poate doar soluții punctuale), apoi A full până la Sibiu. Și așa ai un traseu decent cu costuri decente.

hvm

Si o sa vin si eu in completare legat de A si greutatea de a strapunge muntii. O sa dau 2 exemple: Egumenita - Salonic - cateva sute de km te traseu prin munti si Croatia de la nord la sud (traverseaza muntele pe lungime - nici macar pe diagonala nu e).

Aia cum au putt sa faca si acum au toata tara brazdata de autostrazi: o sa imi spuneti ca oricum e cu plata. Sa fie cu plata prin munti, putin imi pasa, ce imi pasa e sa nu fac 12 ore de la Iasi la Petea, ci 5-6. Sunt dispus sa platesc pentru asta 50 de lei de fiecare data cand merg... si tot asa o sa fie dispus si un transportator cu tirul fiindca ii recupereaza inzecit din motorina pe care o cheltuia pe serpentine.... si din tiyupl de parcurs...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

naivu

^^^^Pe la pasul Tihuta sau pasul Oituz ai niște DN-uri principale directe, pe la cheile Bicazului crosetezi mai multe DN-uri secundare care te duc pe ocolite; normal că ACUM traficul preferă primele două variante. 

mirceaeliade

eu cred ca primul criteriu intre A8 A13 si A14 e care are cele mai mari sanse sa primeasca fonduri Europene.  Daca toate au aceleasi sanse, poate putem face A8 pe bani EU si A13 imediat dupa pe bugetul statului.  A14 nu va fi in viata noastra mai mult de DX

hvm

^
Avand in vedere ca A8 e pe Ten-T Core eu zic ca este elibigila pentru fonduri...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

tom_sawyer

#2951
@contador: A13 ajută Vasluiul, iar A13 va fi gata înaintea A8.

Dacă faci A8 după A13, zona Suceava-Botoșani va fi vitregită. Pentru Iași, traseul nordic (spre occident) nu adaugă kilometri în plus.

Ideea că A8 și A13 sunt complementrare, că vezi doamne una n-o exclude pe cealalta, hai să se facă amândouă e vrăjeala. Exact cum a fost și discuția cu tren la aeroport/ metrou M6.

voicul

Ca idee: este lege ca A8 sa se faca.  8)

tom_sawyer

Și pentru A13, și pentru Autostrada nordului. Niște butaforii legislative.

RazesIesean

^ Esti un avocat foarte infocat at A13, nu stiu daca esti din Bacau sau nu, dar pana la urma urmatorul oras ca numar de populatie din Moldova face cat cartierele Alexandru si Dacia din Iasi.
@ Revenind la topicul A8, fiind parte a Ten-T coridor, s-ar putea obtine fonduri europene. Dar cum istoria apropiata ne-a invat, nu prea putem accesa sau crea proiecte care sa fie finantate fara probleme.


~~~~~~
Ramasag de 500 lei in contul API ca nu se va scoate la licitatie pe A8 nimic, in 2024, in afara de capatul vestic care va fi semnat in Q3 2024.
~~~~~~