Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 8 Guests are viewing this topic.

vm75

#2400
Am si eu o intrebare: avand in vedere ca relatia principala de trafic este (cel putin deocamdata) Iasi - Roman, iar ocolul pe la Pascani (prin viitorul nod dintre A7 si A8 de la Stolniceni-Prajescu) este destul de mare fata de drumul direct prin Targu Frumos (cam 65 km pe A fata de 38 km pe DN), nu ar fi util un nod cu DN 28A si apoi un drum de legatura in vestul Tg Frumos cu DN 28 pentru cei care prefera drumurile mai scurte? In plansa de la inceputul acestui topic (care urmeaza sa fie actualizata prin noul SF) apare doar un nod la nord de Tg Frumos, cu DN 28B Tg Frumos-Botosani. Si daca vii de la Iasi si mergi spre Bucuresti, nu prea are sens sa iesi de pe autostrada si sa traversezi Tg Frumos, pentru ca pierzi timp foarte mult. Pe plansa apare insa un drum figurat cu negru si un nod cu albastru la nord de Sabaoani. Sa se fi gandit oare proiectantul din 2011 la un drum expres intre Tg Frumos si Sabaoani?




AlexxC

Acel drum nu prea are rost deoarece dubleaza actualui DN care este in proportie de peste 95% in afara localitatilor....mai degraba upgradam actualul DN.
Ce zici tu are sens,este nevoie de un nod la vest de Tg-Frumos si o centura de sud vest a orasului care sa lege acest nod de E583...si cam atat.

florinalba

Ionut acum pe digi24, despre licitatia pentru proiectarea a 100 km din A8.

horatiu.cosma

#2403


Cove_adrian, de când se "muncește" în CNAIR la caietul de sarcini pentru A8 est? Nu e chiar simplu să scoți atâtea greșeli pe metru pătrat, trebuie să le fi luat ceva timp  :lol:. De diacritice nici nu poate fi vorba, nu a auzit CNAIR-ul de așa ceva.

L.E. Caietul de sarcini are 191 de pagini. Ce oare se poate scrie într-un caiet de sarcini pentru SF+PT de să iasă atâta amar de text? Păi simplu: "prestatorul va elabora documentațiile necesare realizării și avizării PAC și PTE în etapa de derulare a acestor activități"  :weird:. Adică dacă nu scria Bășulescu și echipa de sub el treaba asta exista riscul să facă prestatorul proiectul tehnic după finalizarea lucrărilor.

pest1969

Tare imi e ca si rapoartele SRI arata cam la fel...
Si oamenii astia au impresia ca ei se sacrifica pentru tara, muncesc din greu iar noi suntem doar niste oameni rai si invidiosi.

cove_adrian

@ horatiu.cosma
S-a lucrat dupa un model (CdS de la CoBra) si ulterior s-au adus adaugiri si particularizari in functie de specificul A8 si de zona analizata.
Da, unele formulari necesita corecturi si poate o alta/noua topica.
Insa, sincer bine ca s-a ajuns in faza asta!

Pana la urma CdS e un document ce a trecut prin atatea maini si departamente. Nu mai zic ca a ajuns si la ANAP! Au fost multe "filtre". Avand in vedere aceste scapari cred ca era nevoie si de un aviz (de principiu) de la Institutul de Lingvistică ,,Iorgu Iordan". :))
Insa lasand la o parte aceste greseli gramaticale (deloc neglijabile!) iata ca cele 33 luni (+5 luni necesare pentru Asistenta Tehnica) din actualul CdS deja se doresc a fi "condensate".
La nici 10 zile de la lansare, unii politicieni considera ca "e prea mult 38 luni" si fac presiuni ca termenul pt aceasta licitatie de SF+PTE sa fie de maxim 24 luni.
Eu cred ca cele 33 luni sunt un termen realist date fiind cerintele din CdS si "particularitatile" avizatorilor din zona Moldovei.
Din punctul meu de vedere mi se pare ca se cade in cealalta extrema in care exageram si "optimizam" drastic si riscam sa ducem in derizoriu/politica acest aspect.
Nu stiu daca aceasta propunere va trece insa CNAIR in principiu ar dori sa scada cele 38 luni.
Posibil se va da o erata (asta in cazul in care va fi agreata "optimizarea"  termenelor) si toate termenele, etapele si fazele din CdS vor necesita o reconfigurare.
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

naivu

Si reconfigurarea termenelor/etapelor/fazelor din CdS nu cumva risca sa ia mai mult timp decat ar putea scurta din cele 38luni?
Dupa cum s-a mai scris pe topic, sunt multe elaborari de SF care aveau termen 2ani si au durat 3! Nu mai bine sa prevada 3ani din start? Eventual pot fi prevazute in contract prime pt fiecare luna cu care se livreaza SF+PTE-ul mai devreme!

horatiu.cosma

#2407
Dacă zice Chirică și CNAIR că 2+2=5 și trec printr-o erată asta, nu înseamnă că e și adevărat. Vedem foarte bine și pe A7 cât durează și încă cât va mai dura, pot să zică ei și că SF-ul trebuie predat într-o săptămână, că tot 3 ani va dura.

L.E. E chiar trist când te gândești că documentul ăsta a trecut luni de zile prin zeci de mâini și departamente, agenții guvernamentale etc și a ieșit așa ceva, vă dați seama cam care e nivelul acolo. Sunt zeci ca să nu zic sute de greșeli ca cele de mai sus. Și ok, poate unii zic că suntem chițibușari, că nu e așa de important aspectul acesta, bine măcar că s-a făcut ceva, că s-a lansat licitația, restul sunt detalii. Problema e că sunt foarte multe aspecte și pe fondul problemei în caietul de sarcini, dar voi reveni zilele următoare cu un alt mesaj.

alecu26

oare ce inseamna a apreciat correct? Ce inseamna imprevizibil? Avocatii love this.
Imi place cum CNAIR incearca prin tot felul de clauze contractuale sa faca contractele beton...dar nu prea le reusesc. Absolut amuzant.
Cata vreme nu vorbim de expropiere, nici macar grila notarilor nu poate fi folosita ca o grila de preturi. Cam cat ar trebuii sa fie rezonabil cand dai de un proietar nebun care are terenul ala de la tata si de la bunicu care a luptat la cotul Donului, si care vine cu securea dupa tine cand mergi pe acolo cu topografii?
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

GeorgeS

Desigur ca s-a lucrat dupa CdS de la CoBra. are Horatiu un post pe despre CdS Cobra care se potriveste manusa si pe A8.  :)

@Cove_Adrian
Se pare ca proiectantul a fost amabil cu tine spunand ca o sa aiba grija la proiectarea conexiei A7/A8. CdS specifica clar pt nodurile de categorie A 80km/h. Probabil ca asta specifica standardul romanesc si pt viteze mai mari ar trebui modificat intai standardul... Nu am vazut nimic despre separare de sensuri.

NGC

Quote from: cove_adrian on September 09, 2020, 01:28:09 AM
Pana la urma CdS e un document ce a trecut prin atatea maini si departamente. Nu mai zic ca a ajuns si la ANAP! Au fost multe "filtre".

ANAP nu verifica aspectele tehnice din documentatia de atribuire.

alex8

ANAP nu verifica tehnic, dar verifica oportunitatea sau cer documentul în forma tabelara, iar dacă întra în procedura de supervizare atunci se prelungește termenul de analiza f mult

horatiu.cosma

#2412
Am promis că revin cu o analiză mai detaliată despre caietul de sarcini aferent pregătirii A8 Tg.Neamț-Iași-Ungheni. Cam asta ar fi în mare:

- Schimbările legislative după depunerea ofertelor sunt riscul prestatorului și trebuie să includă în oferta financiară aceste riscuri  :lol:

- La fel, schimbările legislative în domeniul mediului sau apariția unor zone protejate noi pe perioada contractului, riscurile sunt tot la prestator

- Riscul ca avizatorii să întârzie termenul contractual e tot la prestator

- Riscul să apară întârzieri în identificarea proprietarilor afectați de traseu e tot la prestator

- Riscul să emită avizatorii avize ce conțin condiții contradictorii e tot la prestator

- Nu există documente editabile din cadrul SF-ului din 2010

- Prestatorul va trebui să propună o documentație pentru exproprieri provizorii, gen taluze în deblee cu pante mici care să fie redate proprietarilor; nu prea știu cât e de legală treaba asta

- În finala AMC se va califica varianta din SF 2011 cu una noua propusă de prestator, însă cea din 2011 va fi revizuită pentru a elimina constrângerile; în alt loc au uitat că există (teoretic) o AMC din care ar putea rezulta alt traseu decât cel din 2011 și vorbesc doar despre revizuirea celui din 2011 până la nivelul adoptării HG de indicatori tehnico-economici (adică geo, mediu etc), iar în al treilea loc zic clar că va rămâne traseul din 2011 cu mici modificări cauzate de eliminarea restricțiilor; deci cu alte cuvinte, AMC va fi doar o minciună, menită să respecte scriptic HG 907/2016

- Se va urmări reducerea costurilor față de varianta din 2011 (2,8 miliarde euro în 2011); nu e clar cum, e doar o rugăminte din partea CNAIR :)

- Se va studia legătura cu aeroportul Iași și cu viitorul spital regional

- Va fi realizat un studiu geotehnic care să revizuiască documentația existentă din 2011, inclusiv în zona potențialelor gropi de împrumut; prestatorul își va face drumuri de acces unde e nevoie spre locația forajelor, înclusiv despăduriri dacă e cazul

- Au redus din pix de la 38 la 25 de luni durata contractului printr-o erată la licitație, fără însă a opera modificările corespunzătoare în caietul de sarcini

- Toate studiile și documentațiile suplimentare pentru relocarea utilităților trebuie anticipate și ofertate în consecință de către prestatori, nu se acceptă sume suplimentare în contract; deci fiecare va oferta la noroc partea asta, câștigă cel mai "poker-ist"

- Se vor analiza 3 tipuri de structuri rutiere (rigid, semi-rigid, suplu), în parcări va fi rigid

- Să nu se folosească grinzi de tip U, că nu au avut experiențe plăcute cu ele CNAIR-ul (asta probabil e de la Bășulescu, că se știe bine cu Bechtel)

- Prevederi scoase parcă dintr-un caiet de sarcini pentru execuție: rosturi cu viabilitate de 50 de ani cu jgheaburi elastice, aparate de reazem cu garanție de 15 ani, senzori antipolei, vopseluri pe bază de zinc și poliuretan pentru elemente metalice, schele mobile în extradosul grinzilor pentru inspecție, încă odată aparate de reazem cu garanție de 15 ani ca să fie clar, plăci de racordare de 6 metri, rampele la poduri compactare 100%, rigole betonate pe o fundație din beton sau nisip, cămine pentru drenaj cu țeavă din materiale care permit depunerea noroiului, vopsea pentru parcaje cu grosimea de 3000 microni, rezonator de 6 mm, întrerupt din 10 în 10 metri câte 5 cm, 150 mm între elementele rezonatoare și lungimea elementului de 50 mm

- Deschiderile overpass-urilor vor trebui să permită 3+3 jos

- PT-ul va fi verificat de verificatori autorizați contractați de Beneficiar, conform legislației în vigoare; interesant că pe majoritatea celorlalte proiecte lansate în ultimii 2 ani CNAIR a împins această responsabilitate la prestatori, să își verifice ei propriul proiect; chiar și în licitația lansată în același timp cu aceasta pentru pregătirea Ploiești-Brașov prestatorul își verifică propriul PT;

- "După obținerea AC nu se admit modificări ale PT, inclusiv dacă este necesară corectarea de erori de proiectare potrivit prevederilor contractuale"  :o

- "Înainte de aprobarea recepției la terminarea lucrărilor, beneficiarul nu poate aproba prin ordin administrativ o modificare pentru nicio parte a lucrărilor". Despre ce recepție să fie vorba în contractul ăsta?  :weird:

- "Prestatorul se va asigura ca membrii personalului său sunt echipați adecvat cu calculatoare/laptop-ur/soft-uri și implimante și orce alte echimapente tehnice sau tehnologice necesare pentru realizarea serviciilor". Asta da grijă paternă/maternă.

- Plăți se vor face după ce termină fiecare dintre următoarele: aprobarea variantei de traseu, studiu geo, studiu topo, studiu arheo, AM, documentație ocupări terenuri, SF final, PAC, PT, asistență tehnică. Aici nu apar referiri la plăți intermediare pentru studiul geo ca pe Ploiești-Brașov, deci va fi o sforțare supraomenească din partea prestatorului să aducă de acasă zeci de milioane de lei și să facă contractul, urmând să fie plătit spre final.

- Aspectele referitoare la publicitatea proiectului apar de 2 ori, multe alte capitole în care se repetă prevederile și trimiterile spre normative (tuneluri, iluminat, marcaje, semnalizare, terasamente, structuri, arheologie), pare un caiet de sarcini făcut de x persoane care au făcut fiecare cât au știut și au aruncat totul la grămadă, fără să existe un creier care să selecteze puțin

- Citire din "specialistul" pe tuneluri din CNAIR:
     - studiile pentru tuneluri trebuie extinse la un așa nivel incat fezabilitatea proiectului constructiei sa poata fi considerata asigurata si efectele de mediu sa poata fi evaluate la nivelul acuratetii cerute pentru a lua decizia in privinta problemei respective
     - Versiuni reduse ale desenelor generale sa fie in asa fel incat toate organizarile in plan ale zonelor si toti termenii si conditiile asociate lucrarilor de constructie sa fie stabilite cat mai precis conform cerintelor pentru stabilitatea fezabilitatii proiectului constructiei si pentru evaluarea costurilor implicate
     - Dimensiunile proiectului si desenelor initiale cat se poate de precise pentru a se stabili fezabilitatea proiectului constructiei si pentru evaluarea costurilor implicate
     - Studiile pe cat se poate de vaste si de exacte, conform cerintelor, astfel incat proiectul sistemului tunelului, completat de desene, sa poata fi pregatit si sa poata fi luate decizii intre optiunile structurale alternative
     - Proiectarea dimensiunilor si desenelor proiectului cat mai exact posibil, pentru ca atat solutiile structurale, dimensiunile de constructie cat si sistemele tehnice sa se stabileasca astfel incat sa poata fi pregatite desenele generale
     - Un program de studiu trebuie intocmit astfel incat sa cuprinda toate tipurile de studii pentru a putea fi executate
     - Evaluarea si tipul acestor studii trebuie sa fie astfel definite in program incat structura tunelelor sa poata fi planificata si proiectata intr-un mod sigur, folosindu-se factorii de siguranta corecti. Evaluarea si tipul studiilor trebuie definitive in asa fel de catre proiectantii responsabili cu proiectul, astfel incat parametri adecvati sa fie la dispozitia proiectantilor in scopul analizarii interactiunii dintre teren si structura, pentru determinarea valorilor de stabilitate si pentru a realiza analiza de tasari, dar si pentru planificarea si proiectarea structurilor.

Vă dați acuma seama de ce e așa de mare frică în CNAIR de tuneluri, dacă ditamai compania de 7000 de oameni care se ocupă de proiecte rutiere de miliarde de euro emite asemenea cretinătăți fără sens pe subiect? Nu au nici cea mai vagă idee cu ce se mănâncă subiectul.

- Zeci de propoziții de genul: "prestatorul va proiecta astfel de facilități în conformitate cu standardele aplicabile" sau "prestatorul are obligația de a proiecta și realiza/instala toate lucrările necesare pentru exploatarea în siguranță a proiectului".

Pare că au avut număr minim de cuvinte/pagini de scris și au tot dublat, triplat anumite capitole, după care, văzând că încă nu se încadrează, au mai venit și cu astfel de propoziții care aduc fix zero plus valoare și care pot foarte bine să lipsească. Plus că au mai scris și prostii, ce lucrări să realizeze prestatorul în cadrul acestui contract? Copy paste dintr-un caiet de sarcini pentru execuție lucrări.

Pronosticul meu este că proiectul va merge rău spre foarte rău, va dura 3-4 ani minim, principalul motiv fiind modul de plată la final.

Io

Mai, astia sint batuti in cap? Rar am vazut o asemenea densitate de timpenii, suma si tipul riscurilor sint fara urma de indoiala visul de aur al oricarei companii de asigurare.
Cit despre ala cu tunelurile, saracu', :lol: mostre de rationament circular izvorite pesemne din atacuri de panica. Majoritatea celor scrise sint niste dume demne de Snspa, sectia ajutatoare de rintasologie descriptiva.

In fine, poate cineva traduce din studiudefezabiliteza in romaneste ce mama dracului e aia "stabilitatea fezabilitatii proiectului constructiei"?
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Bachus01

Din punctul meu de vedere clar nu se doreste construcția autostrăzii.  Cred ca mai bine era scos pe segmente si  prioritizat segmentul de la târgu frumos pana in vama + continuarea de la  a3 cu vreo 60-80 km pana pe la Toplita . Se rezolvau 2 probleme,  eliminarea aglomerație pe târgu frumos -iasi si continuarea centurii târgu mureș pana spre Toplita. Era mult mai realist de realizat.  Asa doar praf in ochi 3 ani SF 1-2  ani licitație . Minim 5 pana se pot apuca