Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 8 Guests are viewing this topic.

ovideatza

Nu stim sigur. Vezi pe topicul general de Autostrazi, 5-10 mesajr in urma am pus ce am gasit mai recent prin presa. Undeva zicea si nord Ungheni.

Quest

Conferinta de presa tinuta ieri (duminica) despre A8 cu: dep. Marius Bodea (PNL), Catalin Urtoi, Adrian Covasnianu.
Primul este seful comisiei de Transport din Cam. Dep., ceilalti 2 sint colegi de "suferinta" cu noi ptr infrastructura, consillieri personali ai ministrului Transporturilor, Lucian Bode (PNL).

https://www.facebook.com/impreunapentrua8/videos/485727668738115/

articol de presa care preia subiectele discutate la conferinta de presa:
http://www.ziare.com/stiri/autostrada/consilier-al-ministrului-transporturilor-documentatia-pentru-autostrada-iasi-targu-mures-putea-fi-gata-inca-din-2018-1590725
Common sense will get you far !

horatiu.cosma

1. SF A8 Tg.Mureș-Tg. Neamț

Din ce zic colegii s-au făcut studiile geo în zona Miercurea Nirajului, adică partea ușoară a proiectului. Dacă deja sunt investigații geo în teren, înțeleg că nu s-a făcut nicio modificare de traseu față de SF-ul din 2010.

Guys, vedeți că termenul contractual de finalizare (18 luni) se încheie la finalul lui 2020, nu iulie 2020 (a început în mai 2019). Oricum nu prea cred că termină ei până la final de 2020, probabil doar obținerea acordului de mediu (încă nu a început procedura) va dura peste un an. Și în continuare sunt sigur că pe sectorul greu, de munte de la Sovata la Bucin și de la Ditrău la Tg. Neamț nu se vor face forajele geo conform normativului, costă mult peste suma din contract. Cererea de finanțare la UE nu va fi aprobată fără acord de mediu, deci nu va merge în paralel. Nici licitația de proiectare și execuție în lipsa unui acord de mediu obținut (care să deblocheze și aprobarea indicatorilor tehnico-economici în Guvern) nu ar fi prea ok, fiindcă acordul de mediu poate aduce modificări la soluția tehnică din SF.

2. Podul peste Prut de la Ungheni

Quote from: horatiu.cosma on December 09, 2019, 10:15:07 PM
Nu cunosc subiectul podului peste Prut, dar sunt aproape sigur ca asta cu "nu se poate pe acolo, nu primim acord de mediu" e din lungul sir al scuzelor din administratia romaneasca. Nu as fi surprins sa aflu ca de fapt cei de la mediu au cerut sa nu bage pile in albia minora sau ceva de genul si asta pentru trantorii din cnair inseamna "ne-au blocat cei de la mediu complet, nu se poate face nimic" fiindca reproiectarea (adica munca) nu e o optiune. Notiunea de feedback instant in administratie si ajungerea la o solutie agreata de ambele parti intr-un timp scurt prin munca in echipa e ceva super abstract in administratia romaneasca.

Ai văzut și tu Cove cum e în administrația românească acum? Un om normal la cap din afara sistemului nu își poate imagina în ruptul capului cum e să nu faci NIMIC 4 ani și în tot acest timp să zici că nu te lasă ăia de la mediu să lucrezi. Și totuși, se poate, plus că acești trântori au fost plătiți în toți acești ani. Aveți nevoie de multă răbdare și nervi tari pe acolo ca să mișcați lucrurile împreună cu gunoaiele existente. Aveți nevoie de "dinți" din partea politicului ca să puteți urni dinozaurii, sau chiar să îi puteți da afară unde vă promit că mișcă o hârtie în x zile și de fapt vă duc cu zăhărelul.

Întrebări pentru voi:

1. Traseu pe Tg.Mureș-Tg.Neamț e identic cu cel din SF 2010? Există vreo discuție despre soluții incrementale, gen pe anumite sectoare cu trafic mai redus construit în primă fază doar o cale, o galerie de tunel etc? Sau chiar reabilitarea unor sectoare de drumuri naționale existente pe care să se preia traficul de pe A8 până la finalizarea completă?

2. Nu am înțeles ce e cu suprapunerea aia de la Lețcani-Vânători-Ungheni. În momentul ăsta e în licitație revizuirea SF pe Iași-Ungheni, inclusiv legătura la viitorul pod. E o suprapunere între tema de proiectare din această licitație și o altă licitație sau ce mai exact?

3. Licitația pentru revizuire SF pe Iași-Ungheni are o singură ofertă depusă din octombrie. Pe când se finalizează licitația? Să sperăm că va fi validă oferta și nu se anulează licitația.

Kimi

Acordul de mediu nu se poate emite pe loturi? Daca da, trebuie sa solicite express cnair acest lucru, sau cum? Pentru ca atunci mi-am raspuns singur la intrebare.

horatiu.cosma

Teoretic se poate, dar loturile trebuie să aibă sens din punct de vedere al mediului, nu se poate lotiza la discreție. Spre exemplu pe A7 au reușit să spargă pe tronsoane (de 70-80-10 de km). Eventual pe A8 aș vedea un acord de mediu pe Tg.Mureș-Sovata, apoi Sovata-Tg.Neamț și în final Tg.Neamț-Iași-Ungheni. Dar aici trebuie o discuție și la nivel de UE, la nivel de ANPM, ministerul Mediului etc.

ovideatza

#2195
Relativ la intreb 1:

Eu cred ca baietii nu discuta absolut deloc de modul de abordare al constructiei la momentul actual.
Cred ca se concentreaza doar pe ideea de a produce o documentatie la nivel SF+AM+discutii cu APL-urile privind coridorul de expropriere. Adica sa aduca la un stadiu "cat mai matur" proiectul.

Asta am inteles eu printre cuvintele lor din conferinta. 2022-2023 sa fie gata SF+iesit AM, astfel incat pe viitorul POIM sa se poata licita ceva din constructie. (Deja in intarziere, ca pe viitorul exercitiu va fi eligibil din 01.01.2021, deci am fi putut deconta lucrari de atunci daca aveam proiecte mature si licitate).

2. Legat de suprapunere, au fost cam ambigue declaratiile, pe care le-am vazut intr-o incercare de comunicare generala mai putin tehnica. Nivelul celor din presa din public din intrebari parea din pacate jos, nefamiliarizati cu domeniul, termeni, etc. a fost o conferinta cam 30% tehnica. N-au avut cu cine cred.

Eu am inteles ca suprapunerea e sectorul Letcani-Vanatori.

Si ca ar fi ceva ca sectorul e intr-o licitatie de proiectare si probabil la AM e prins altfel, intr-un alt proiect. Care e exact problema asteptam sa ne explice ei.


4. Legat de AM, eu de asta tot ziceam ca e un mare nenoroc ca Dn2-Iasi e parte din A8. Daca A8 era doar Tg Mures-DN2 putea fi tratat restul ca proiect distinct, si nu mai era nevoie de alte discutii, explicatii, bla bla.

A81 sau A71 trebuia sa fie. Cu proiectarea lui, cu AM lui individual.

Sper sa le poata sparge, ca ar fi noaptea mintii sa astepti pe DN2-Iasi AM-ul in functie de A8 montan, care e in alta categorie de complexitate.

cove_adrian

Quote from: horatiu.cosma on December 09, 2019, 10:15:07 PM

Întrebări pentru voi:

1. Traseu pe Tg.Mureș-Tg.Neamț e identic cu cel din SF 2010? Există vreo discuție despre soluții incrementale, gen pe anumite sectoare cu trafic mai redus construit în primă fază doar o cale, o galerie de tunel etc? Sau chiar reabilitarea unor sectoare de drumuri naționale existente pe care să se preia traficul de pe A8 până la finalizarea completă?

2. Nu am înțeles ce e cu suprapunerea aia de la Lețcani-Vânători-Ungheni. În momentul ăsta e în licitație revizuirea SF pe Iași-Ungheni, inclusiv legătura la viitorul pod. E o suprapunere între tema de proiectare din această licitație și o altă licitație sau ce mai exact?

3. Licitația pentru revizuire SF pe Iași-Ungheni are o singură ofertă depusă din octombrie. Pe când se finalizează licitația? Să sperăm că va fi validă oferta și nu se anulează licitația.

Au fost 2-3 zile de discutii (primare si incipiente) cu MT, CNAIR si CNSP in dec 2019.
Proiectul A8 este incalcit si blocat atat de incompetenta CNAIR cat si de reaua lor vointa (daca imi este permis sa ma exprim in acest mod).

Incerc sa raspund la intrebari pe baza informatiilor primite.
1. Nu s-a discutat chestiunea aceasta in privinta unor solutii tehnice care sa impacteze un cost final mai redus. Am reusit sa avem o discutie cu responsabilul de proiect in persoana domnului Bogdan Lupescu. Personal sunt rezervat in legatura cu "calitatea" acestei revizuiri de SF. Insa Scarlat alaturi de responsabilul de proiect "ne dau asigurari" ca Acciona Ingineria bla bla isi fac treaba si vor finaliza in termen lucru. Ma indoiesc. Am informat ministrul. Simt ca nu exista in intentia MT/CNAIR sa incerce o reziliere (amiabila) a actualului contract si ulterior sa se aloce fonduri consistente pentru o alta/noua licitatie corecta si cu buget corespunzator. Nu vor sa isi asume pierderea "timpului" astfel ca ne ramane sa asistam la executia acestui contract care carpeste pe alocuri fostul SF.
Asta avem, pe asta "jucam".

2. Suprapunerea aia este extrem de ciudata. Avem tronsonul Letcani-Vanatori-Ungheni (inclusiv pod Ungheni) in licitatie pe SF+PAC (o aberatie!) cu o oferta depusa de un consortiu condus de Search Corporation si pe 25.03.2019 termen pt evaluarea tehnica si economica. In acelasi timp (de la jumatatea anului 2019) in CNAIR s-a lucrat in paralel la un CdS pentru subtronsonul Letcani-Vanatori (parte din Iasi/Letcani-Ungheni) pt SF+Pth. Urmeaza sa fie depus pe SICAP. Deci da, avem suprapuneri de licitatii. Am intrebat si noi de ce s-a ajuns in situatia asta. Se pare ca cei de la CNAIR au luat aceasta decizie in urma discutiilor blocate pe tronsonul Iasi-Vanatori-Ungheni-pod vis-a-vis de pod cu APM Iasi. Si au conceput o alta licitatie pt a nu bloca toata investitia pe Iasi-Ungheni. Sincer daca am merge pe acest rationament (ca se blocheaza investitia cu podul peste Prut) atunci mai bine sa avem "ceva". Sectorul Letcani-Vanatori (cu descarcare in DN) ar avea partial si functia de centura de ocolire a orasului Iasi. Accesul la autostrada ar fi prin 2 locuri : 1. via DN 24 -Vanatori si 2. via DN 28-Letcani. Am avut discutii pe 20.12.2019 la APM Iasi inclusiv pe speta cu podul. Si am studiat documentatia depusa si necontinuata din 2015/2016. CNAIR desi a avut 2 scenarii/2 pozitii de traversare a Prutului a mizat totul pe cartea scenariului 1 - pod peste Cotul Bran (singura zona de linistire a puietului de peste de pe Prut) si s-au incapatanat sa sustina pana in panzele albe acest scenariu desi puteau sa mearga si pe varianta mai simpla- mutarea podului mai la sud (varianta 2).  Cu alte cuvinte suspectez CNAIR de blocare intentionata a proiectului.
Solutii (discutate inclusiv cu APM Iasi) :
           1. varianta 1 cu a)Acord semnat intre GOV Ro si GOV MD privind constructia podului. Mai pe romaneste Romania sa construiasca gratuit podul si sa beneficieze si MD de el si
                                             b)HG/decizie CSAT privind declararea proiectului "Pod peste Prut la Ungheni" ca obiectiv de securitate nationala.
           2. varianta 2 cu a)Acord semnat intre GOV Ro si GOV MD privind constructia podului. Mai pe romaneste Romania sa construiasca gratuit podul si sa beneficieze si MD de el si
                                             b)HG/decizie CSAT privind declararea proiectului "Pod peste Prut la Ungheni" ca obiectiv de securitate nationala. In var 2 se evita Cotul Bran mutand podul .

3. Se analizeaza oferta depusa. Am solicitat sa se grabeasca aceasta etapa considerand ca e prea mult timp alocat pt analiza din moment ce avem 1 singura oferta depusa.

Concluzii: se arunca pisica de la o institutie la alta. APM-urile sunt considerate bau-bau-uri de catre CNAIR. CNAIR executa ce primeste (la comanda politica)!
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

ovideatza

#2197
Multumim pt detalii.
Poate cand mai iesiti cu info pt publicul larg incercati sa faceti si aici un rezumat tehnic de genul celui de mai sus.

Interesanta si binevenita ideea cu spargerea in Letcani-Vanatori si apoi Vanatori-MD. Doar ca tardiva. Ma suprinde ca cineva din MT a avut o asemenea idee buna.

Avand in vedere ca avem licitatie si oferta deja pe tot sectorul, cred ca ar trebui sa va concentrati:
1. Anulati intern cealalta licitatie pt Letcani-Vanatori.
2. Discutati (contractual) cu castigatorul sa lucreze mai intai pe Letcani-Vanatori, avand in vedere ca segmentul nu e afectat de locatia Podului. Discutia ar trebui concretizata in separarea obiectului contractului in 2, cf segmentatii, si acordarea ordinului de incepere doar pt 1. Din pacate cred ca asta ar fi f greu juridic de realizat. Dar poate un act aditional ar putea rezolva.
3. Predare partiala in cadrul contractului a proiectului pt acest segment, care sa mearga mai departe independent la AM + AC
4. Continuarea in paralel a rezolvarii problemei cu podul. Mi se pare normal sa mutam podul in v2. De asemenea, nu ar trebui ca ordinul de incepere pe proiectare pt Vanatori-MD sa fie dat pana la stabilirea locatiei finale a podului.

Ps1:
Totusi de ce se cramponeaza legat de mentinerea locatiei actuale a podului? Exista etape care ar trebui refacute in caz de mutare, respectiv alte acorduri intre tari sau care e motivul principal?

Nu mi se pare ok (etic, moral, mediu, etc) sa se treaca peste AM prin declarare obiectiv interes national. Ca asta inteleg in v1 ca se intentioneaza pt a obtine AC.
In plus cred ca daca se intampla asta finantarea UE va fie pierduta pe proiectul care va include podul.

Ps2: de ce SF+PAC e o aberatie? Ca sa faci PAC ai nevoie cam de detalii din PT ce-i drept, obligi la proiectare la nivel de PT. Corect ca eu mai bine vedeam SF+PTh+DDE+PAC daca tot se vroia sa se mearga asa departe cu proiectarea "dintr-un foc".

horatiu.cosma

#2198
De acord, cove. Si eu aveam o impresie foarte puternica ca tot ce s-a facut pe A8 in ultimii ani a fost doar de ochii lumii, sa para ca muncesc fara a face nimic. Sub Sova a fost interes clar de sabotare, iar sub Cuc doar lene si dezinteres complet pentru orice. Scarlat si cu executantii din cnair nu au in vocabular notiunile "documentatie de calitate, verificata, analizata, iteratii pana se ajunge la un produs consistent, recunoasterea starii de fapt evidente ca nu se vor face foraje serioase in munte". Nu, ei stiu una si buna: o documentatie va fi predata catre Marea Adunare Nationala in termen, Cincinalul va fi realizat in 4 ani. Plus ca e evident ca nu au cum sa incheie contractul in 2020, avand in vedere ca nici nu a inceput procedura de mediu care face parte din contract.

Cred ca am inteles acum faza cu suprapunerea. Deci da, sunt atat de hăbăuci si de incompetenti incat nu exista nicio strategie, corp fara cap, fara idei. Doar cate un ratacit prin CNAIR cu cate o idee buna mai aduce un proiect in fata, apoi ii vine altuia o idee care se suprapune peste prima, se implementeaza ambele fiindca nu stie stanga ce face dreapta, un dezastru.

In plus CNAIR se considera boier pe mosie cu furnizorii de Sf-uri (ce-i drept ca prin atitudini impamantanite in ultimii 30 de ani de tipul "nu ridicam capul in fata clientului nostru, mai ales ca ne merge si noua bine" au obisnuit cnair sa se poarte oricum cu ei) si considera ca poate taia si spanzura in orice contract. Ati vazut si la centura zalau cum au scos din contractul cu Search PT-ul si au licitat PT+executie fara nicio jena, iar Search a zis "sarumana".

Nu ajunge ca doar noi, societatea civila, sa luptam pentru un mediu echilibrat, cu partneri onesti si predictibili in domeniul constructiilor atata timp cat constructorii si proiectantii o s.g prin batista fara menajamente.

Dar aici deja e o problema mai larga, cu toata societatea, "capul plecat sabia nu taie". In timp se vor schimba si mentalitatile astea.

O mica corectura, cove: SF-ul in derulare e pentru Letcani-Vanatori-Ungheni-conexiune la podul peste Prut, insa fara pod. Sunt convins ca cei de la Search ar putea proiecta in contractul lor conexiunelile la ambele variante de pod.

Nu inteles de ce s-ar misca mai rapid sectorul Letcani-Vanatori licitat separat. Acum vorbim de un sector (pana la Ungheni) care are contract aproape semnat pentru SF, AM, AC. Ulterior cred ca se poate PT+executie. Daca se liciteaza separat Letcani-Vanatori vorbim despre o licitatie SF (plus probabil PT) ce se va finaliza cel mai repede peste un an, deci din start cel putin un an intarziere față de solutia actuala.

Revenind la podul peste Prut de la Ungheni, cnair cel mai probabil a facut SF-ul pentru pod fara AM, in modul lor cretin in care prima data bat in cuie solutia tehnica, apoi o baga pe gât la mediu. Cum mediul a zis pas, cnair s-a blocat,  fiindca ar trebui alt contract de SF la pod care sa studieze varianta a doua in detaliu, si asta inseamna ca bate Curtea de conturi la usa sa intrebe de ce au facut 2 SF-uri pentru aceeasi chestiune. Deci da, cei care au cerut primul SF si l-au aprobat sunt vinavati pentru bani publici aruncati pe fereastra. Acum ei vin cu sobolanisme de genul "sa facem podul proiect de interes strategic, prin CSAT". De ce? Fiindca e procedura de mediu simplificata si pot sa isi impuna mai usor varianta 1. Mizerabili, nu ii intereseaza autostrazile, nu ii intereseaza mediul, ii intereseaza doar sa vina banii la final de luna si sa nu ii caute Curtea de Conturi pentru idioteniile pe care le fac. Cove, eu zic sa analizati foarte atent impreuna cu APM Iasi cele 2 solutii si daca din punct de vedere mediu e clar mai ok varianta 2, sa nu girati mizeria cnair.

Quest

#2199
Sedinta de guvern de azi 30.12, s-a discutat si despre A8

de urmarit video !!!

http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=9.msg270964#msg270964
Common sense will get you far !

ovideatza

Quote from: horatiu.cosma on December 29, 2019, 01:30:04 PM
O mica corectura, cove: SF-ul in derulare e pentru Letcani-Vanatori-Ungheni-conexiune la podul peste Prut, insa fara pod. Sunt convins ca cei de la Search ar putea proiecta in contractul lor conexiunelile la ambele variante de pod.


Una e sa poata, alta e sa vrea in aceeasi bani. Nu ai cum sa le ceri, decat pt patrie si popor. Putin probabil sa primesti, doar daca e prea mare dragostea intre cine cere si cine da.

Locatia podului pt executarea contractului in licitatie acum de proiecte este determinanta. Altfel nu vom primi SF mult si bine pe buna dreptate ca nu au locatie certa pod si deci imposibil sa definitiveze proiectarea.

horatiu.cosma

M am exprimat eu gresit: nu ambele, ci oricare dintre ele, in functie de ce rezulta dupa acordul de mediu.

NGC

"Atribuirea unui contract de parteneriat public-privat pentru realizarea obiectivului ,,Autostrada Târgu Neamţ - Iaşi", în conformitate cu OUG nr. 39/2018 privind parteneriatul public-privat"

Quote from: NGC on August 06, 2019, 08:15:34 AM
Desi au anuntat astia ca vor sa renunte la tentativa de PPP pentru CoBra, ceea ce ar implica probabil si renuntarea la tentativa de PPP pentru A8 Targu Neamt - Iasi, uite ca unii au investit totusi timp, resurse si bani sa depuna o "oferta". De fapt oferta financiara se depune in etapa 2, dupa ce sunt selectati cei "speciali" cu care "se negociaza". ;)

Vad ca am uitat sa scriu la momentul respectiv, dar sa punem paie pe foc si sa precizam ca termenul pentru depunerea ofertei initiale este 03.02.2020. Nu avem vrabiute la CNSP, asa ca trebuie sa ne bazam pe colegii care au fost la discutii, pentru ca sa ne spuna daca s-a schimbat ceva.

Ionut

O sa se anuleze si mizeria asta la un moment dat.

cove_adrian

Quote from: NGC on January 06, 2020, 07:37:55 PM
"Atribuirea unui contract de parteneriat public-privat pentru realizarea obiectivului ,,Autostrada Târgu Neamţ - Iaşi", în conformitate cu OUG nr. 39/2018 privind parteneriatul public-privat"

Pe 31.12.2019 impreuna cu Catalin Urtoi am fost la CNSP si am discutat strict de PPP pe A8. Exista un draft de contract extrem de slab si prost redactat. Au recunoscut si cei de la CNSP ca este o "gluma" acel contract-cadru.
Procedura pe A8 nu este atat de avansata precum e pe CoBra. Inca suntem intre etapa 1 si etapa 2 si se poate anula conform legii 98/2016.
Se poate renunta/suspenda/rezilia. Am informat chiar ieri (printr-un raport) actualul ministru si am sugerat ca inclusiv recomandare CNSP este de a se renunta la PPP. CNSP nu au/nu au avut niciodata resurse umane, logistice, de know-how etc. sa gestioneze un asemenea proiect. A ramas ca in luna ianuarie (conform sedintei de Guvern) din 30.12.2019 sa se ia decizia politica de a se renunta la PPP. Prim-ministrul analizeaza daca se va renunta doar la PPP pe A8 sau la toate cele 21 de proiecte - https://roma.mae.ro/node/2644.
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica