Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

2 Members and 13 Guests are viewing this topic.

Morosanu

Cand isi ia catrafusele si dispare din peisaj?
Politica distruge tot ce atinge.

cove_adrian

Da. Formulez eu o serie de intrebari din partea MVA (Moldova Vrea Autostrada):
1. Cine administreaza sectorul Dn 2/Soci - Tg. Neamt in lungime de minim 15-18 km? CNAIR/CNSP?
2. Care este sursa de finantare pentru sectorul DN 2/Soci-Tg. Neamt?
3. Cine administreaza sectorul Letcani(-Iasi)-Ungheni? CNAIR?
4. La p. 130 din Studiul de Fundamentare al autostrazii Tg. Neamt-Iasi (http://www.cnp.ro/user/repository/transparenta_decizionala/Studiu_fundamentare_Autostrada_Targu_Neamt_Iasi.pdf) se precizează că ,,nu există un interes al constructorului pentru realizarea unor lucrări durabile, uşor şi optim de întreţinut sub aspect al costurilor." Pe acest considerent se poate trage concluzia că Ministerul Transporturilor/CNAIR nu mai are niciun rost să mai scoată la licitație lucrări de infrastructură pe fonduri europene pentru că (toți!) constructorii sunt neserioși?
5. La p. 130 din Studiul de Fundamentare al autostrazii Tg. Neamt-Iasi (http://www.cnp.ro/user/repository/transparenta_decizionala/Studiu_fundamentare_Autostrada_Targu_Neamt_Iasi.pdf) se precizează faptul că ,,normative și reglementări tehnice care permit anumite posibilități prin care antreprenorul să poată ocoli exigențele de calitate impuse de beneficiar, raportându-se permanent la cele minim admisibile". Pe cale de consecință se naște întrebarea logică: Să înțelegem că dacă avem PPP pretinsele ,,portițe" legislative (existente) nu vor fi folosite sau cum se va proceda? Luând de bună logica din studiul de fundamentare al PPP, nu ar fi de recomandat ca Statul Român prin intermediul Parlamentului să conceapă o legislație ,,transparentă" și să nu mai existe asemenea "posibilități"?
La p. 133 din Studiul de Fundamentare al autostrazii Tg. Neamt-Iasi (http://www.cnp.ro/user/repository/transparenta_decizionala/Studiu_fundamentare_Autostrada_Targu_Neamt_Iasi.pdf) avem următoarea formulare: ,,Fluxurile directe de numerar suportate de partenerul public vor fi, prin urmare, cheltuielile anuale care apar în perioada de funcţionare a contractului PPP". Întrebarea care se naște, având în vedere că varianta PPP va însemna un contract pe 40 de ani, este: Cât va costa (de fapt și la final) proiectul pe tronsonul Târgu Neamț-Iași-Ungheni?
6. Guvernul României/CNSP a informat Comisia Europeană despre intenția sa de a realiza/construi autostrada A8, Târgu Mureș-Iași-Ungheni, prin Parteneriat Public Privat (PPP) și nu prin fonduri de coeziune?
7. CNSP a analizat și a ținut cont de recomandările Comisiei Europene din luna noiembrie cu privire la ,,recurgerea la PPP" a statelor membre ale Uniunii Europene?
8. CNSP cunoaște concluziile Raportului special nr. 09/2018 al Curții de Conturi Europene prin care s-a evidențiat că ,,Parteneriatele Public - Privat din Uniunea Europeană sunt afectate de deficiențe generalizate și prezintă beneficii limitate"? Precizăm faptul că CCE (Curtea de Conturi Europeană) a analizat 12 contracte PPP din Spania, Grecia, Franța, Irlanda, dintre care șase erau cu privire la autostrăzi. Cum comenteaza acest document oficial?

http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

horatiu.cosma

La modul realist, un parlamentar va pune maxim 2-3 întrebări, așa că preferabil să îmi dați întrebările în ordinea priorității.

horatiu.cosma

^^
1. CNAIR
2. SF-ul din POIM, mai departe nu cred că se prea știe. Cu atât mai puțin Ghizdeanu.
3. CNAIR
4. Fraza aia e sigur scrisă în CNAIR, nu e deloc profesionistă (mai degrabă se vorbește așa la crâșmă). Și oricum, nu e o întrebare pentru Ghizdeanu.
5. Se va proceda exact ca pe proiectele MT, că avem aceeași legislație. Și nu aici e problema de fond pentru care nu avem autostrăzi.
6. Probabil că nu. Ce relevanță are? Deja face pași în direcția asta. Nu e ca și cum Guvernul României nu are voie și trebuie să ceară voie de la UE. Dacă așa consideră că e mai ok (PPP) contrar opiniei specialiștilor și oamenilor normali la cap, asta e...
7. O să zică că da. Ceva mai concret?
8. Că la noi sigur va fi altfel  :D.

Alte întrebări pentru Ghizdeanu?

vancouver

Întrebarea esențială e una singura: la cât estimează plățile de disponibilitate anuale, pe care statul le va plăti. Și câți ani. Atât.

Numai așa putem afla prețul real pe care-l vom plăti. La PPP-urile abia pornite poate sa dea o estimare, la CoBra ar trebui sa zică cifra exactă, cerută de singurul ofertant rămas in cursa.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

dr4qul4

Cand aud de Ghizdeanu.....ma gandesc la un singur lucru.... Voi?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

vancouver

Trebuie insistat numai cu întrebarea asta, cu plățile anuale. Dacă refuza sa răspundă e clar ca vrea sa ascundă suma și deci este vorba de o frauda gigant.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

horatiu.cosma

Plata maximă de disponilibiltate e de 61 de milioane de euro, conform economica.net. Fiind vorba despre 30 de ani, rezultă 1,8 miliarde. Estimez un maxim de 20 de milioane de euro pe an din trafic, ori 26 de ani ies 520 de milioane de euro. Deci 2,3 miliarde de euro pe care îi ia constructorul la un preț de 1 miliard. Asta înseamnă 5% dobândă anuală. Greu de crezut.

pasadia

Si intretinerea nu o mai pui in calcul - sau e inclusa in acel 1 miliard initial?

ps: bine, or mai fi ceva venituri din spatiile de servicii, daca sunt bine administrate.

Ionut


andrei.obreja

Dar de ce tronsonul Targu Neamt-Iasi incepe dupa podul Moldova in zona Cristesti in judetul Iasi si nu in zona nodului Humulestii Noi care face parte de judetul Neamt?

NGC

@pasadia: Printre altele, avem asta la PPP A3 CoBra.

Quote from: NGC on December 15, 2018, 05:08:46 PM
"Atribuirea unui contract de parteneriat public-privat pentru realizarea obiectivului ,,Autostrada Ploieşti- Brașov", în conformitate cu OUG nr. 39/2018"

[...]

Conditii generale + plata de disponibilitate

C1I2



Asadar costul operarii nu este inclus in valoarea estimata la PPP A3 CoBra. M-as mira ca la PPP A8 sa fie altfel.

NGC

Asta avem la PPP A8.

Quote
COSTURI, PLĂŢI și CONTRIBUȚII

39.1. Se au în vedere la nivelul parteneriatului public privat, următoarele aspecte:
- Autostrada Târgu Neamț- Iași –  etapa I- proiectare și execuție maxim 48 luni, iar etapa II- întreţinere şi operare,  timp de 26 ani de la finalizarea etapei I;
- partenerul public poate contribui cu 25% din costurile din valoarea investiției;
- partenerul privat contribuie cu minimum 75% din costul investitiei şi costurile de întreţinere şi operare;
- o plata anuală de disponibilitate funcţie de nivelul de trafic înregistrat pe autostradă, comparativ cu nivel prezentat în cadrul Studiului de fundamentare, pe perioada de operare, de maxim 61 mil/ euro fără TVA.
39.2.Partenerul privat îşi asumă următoarele costuri::
a) costurile aferente lucrărilor de construcţie (studiu de fezabilitate, proiectare, organizarea proiectului, management de proiect, studii de teren şi lucrările efective);
b) costuri aferente activităţii de operare şi întreţinere, ce acoperă costurile de exploatare, întreţinere curentă, periodică şi majoră, întreţinerea echipamentului de taxare, spaţii de servicii şi parcare, centrele de intreţinere;
c) costurile finanţării pe întreaga durată a proiectului, constând în costurile împrumuturilor acordate pe termen lung, costurile contribuţiei de capital propriu ale acţionarilor, comisioane bancare, costurile de hedging în ceea ce priveşte rata dobânzii etc.
39.3. Partenerul privat beneficiază de următoarele categorii de venituri:
a) plăţi de disponibilitate din Fondul special de finanţare a contractelor de parteneriat public - privat;
b) venituri din utilizarea infrastructurii secundare (de exemplu, chirii sau redevenţe achitate de entităţile care operează benzinării sau alte spaţii de servicii) – un procent de 60% din acestea urmând a reveni partenerului public şi fiind dedus din plata de disponibilitate,
c) venituri din taxa achitată de utilizatorii autostrăzii (acestea urmând a fi deduse din plata de disponibilite.

Quote
-  plata de disponibilitate va fi ajustată la sfârşitul perioadei preliminare prin raportare la costul de construcţie efectiv rezultat în urma investigaţiilor de teren

Quest

Cove_adrian si eu cred ca si Horatiu, ca nu te poti astepta un parlamentar sa poata pune mai mult de 2-3 intrebari. Voi ONG-urile militante ptr A8, trebuie sa rasfirati toate intrebarile legate de sosea catre mai multi parlamentari PNL, USR, PMP de incredere din zona Iasi, Neamt, Suceava, primii interesati de A8. Daca exista parlamentari PSD care in timp s-au dovedit atasati ideii de A8, cu atit mai bine. Altfel nu se poate. Iar abordarea asta de retea se preteaza si la setul de intrebari legate de A7.
Common sense will get you far !

ovideatza

1) Singura intrebare valabila cred ca ar fi, poate nu insa pt Ghizdeanu, de ce insista pe PPP in loc de mix buget-UE, in conditiile in care:
- valoarea sectorului nu e foarte mare, raportata la 4-5 ani de derulare implementare lucrari
- posibilitate decontare UE, exercitiu actual si cel mai probabil viitor.
- nu au incercat macar sa faca PT sa vedem cat costa cu adevarat acest sector, care ar fi traseul corect

2) Ce au de gand sa faca cu A8 centura Iasi, in conditiile in care Spitalul Regional Iasi este amplasat in nordul orasului tocmai pt acces facil dinspre viitoarea A8. Altfel nu prea avea ce sa caute acolo. Faulteaza pur si simplu alt proiect major al tarii?

3) De ce nu fac ei PT si apoi sa caute solutia de finantare. Adica sa aiba proiectul matur. Pt ca la SF pretul e mult prea orientativ. Investitia in PT s-ar recupera clar prin reducerea riscului asociat proiectului, indiferent ca e vorba de PPP sau fonduri proprii sau UE. Mergand chiar pe logica lor stramba de PPP, fiind clar proiectul altfel s-ar putea negocia cu ofertantii. E un segment de campie-deal/campie, adica nu munte unde sa zici ca e nevoie de solutii noi aplicate intr-un design&build sa zicem (la nivel teoretic).

Timpul e tot acela de proiectare, ori ca face CNAIR ori ca face asocierea constructoare. Pot sa raspunda doar ca economisesc timpul cu o licitatie. Dar acel timp e relativ economisit, avand in vedere ca licitezi pe baza de supozitii si pierzi apoi timp in tot felul de negocieri pe baza de PT si aprobarea lui..nu mai zic de bani. Asa ca la un asemenea sector eu as inclina catre licitare doar constructie pe baza de PT clar.