Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 5 Guests are viewing this topic.

pentium10

daca se intampla ca Curtea de Conturi sa gaseasca din nou ceva, si daca peste 2 ani se va anula licitatia
ce cale este sa fie o solutie care sa iasa corect?

- sa astepte sa expire SF-ul existent, cand expira?
- sa schimbe legislatia?
- sa schimba investitia, sa redenumeasca?
- in loc de CNAIR altcineva sa comande SF-ul?
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

horatiu.cosma

Nu expiră un SF. Pur și simplu trebuie recunoscut că în 2010 s-au dat bani dejaba.

alex8

Ceri foraje în alte locuri decât pe cele vizate în 2010.

disney

#1908
Quote from: horatiu.cosma on May 14, 2019, 10:11:53 AM
Pai stai putin, care e neregula, care e ilegalitatea?

Am pomenit eu undeva cuvintele "ilegal" sau "ilegalitate" in mesajul anterior?

Quote from: horatiu.cosma on May 14, 2019, 10:11:53 AM
Oricum, e trist cum gandesti. Tu chiar iti doresti sa gaseasca Curtea de conturi ceva in neregula, sa zica ca exista deja (scriptic) "studiu geotehnic" din 2010, ca nu mai trebuie altul.

Nu imi doresc sa gaseasca nici o neregula in plus, dar si nici o neregula in minus. Pur si simplu vreau sa se aplice legea (prin lege ma refer la orice din punct de vedere legal) uniform si tot timpul.

Sa luam o concluzie din raportul CC din 2016, concluzie pe care am gasit-o pe forum si am citat-o si in adresa catre CC. Mai precis, in raportul de control intocmit de departamentul III directia 1, referitor la determinarea valoarii estimate, regasim aceasta concluzie a inspectorilor Curtii de Conturi:

Quote from: disney on May 08, 2019, 09:22:46 PM
Quote
"Din datele mai sus prezentate, se constata ca pentru realizarea unui studiu de fezabilitate s-a estimat un cost de 15.000 Euro/km, iar la revizuirea acestuia s-a estimat un cost de 78.870 euro/km, de 5,26 ori mai mult" (a se vedea imaginea atasata).
In plus, mai putem retine aceasta constatare a inspectorilor Curtii de Conturi: "Asadar, programarea revizuirii SF-ului pentru Autistrada Tg.Mures-Ditrau a fost facuta avandu-se in vedere executarea unui studiu de fezabilitate nou, fara a se tine seama in nicio masura de documentele existente in studiul initial, cel putin formal, receptionate si achitate ca fiind corespunzatoare".

Te astepti ca dupa noul control de anul acesta, daca CC va constata ca CNAIR a contractat acum exact aceleasi servicii pe care le-au criticat in 2016, cei de la CC sa ajunga anul acesta totusi la alta concluzie? Un fel de, daca in 2016 1 km avea 800 m, te astepti ca acelasi 1 km sa aiba in 2019 1000 m?

Quote from: horatiu.cosma on May 14, 2019, 10:11:53 AM
O sa se blocheze si contractul asta vreo 2 ani ca cel din 2015, dupa care se va rezilia si vom ajunge in acelasi stadiu in care va trebui sa facem un SF nou pe bani corecti, doar ca nu vom putea din cauza bine intentionatilor sesizatori

Fara suparare, dar nici mie nu imi place cum gindesti de data asta. Deci de vina sint cei care sesizeaza eventualele nereguli si nu cei care le fac? Cam ca si cum de vina sint cei care denunta hotii, ii prind in flagrant sau ii cerceteaza, in loc de hotii insasi? :o
Daca citesti raspunsul CC, vei vedea ca noul control era programat deja din 2018 (deci de dinainte de inceperea achizitei actuale) si are ca tema, ai ghicit, chiar "Controlul incheierii si administrarii contractelor". Oare s-a sesizat mai repede vreun sesizator sau cum de au ales tema asta?

Cum am spus deja, nu au decit sa rezolve problema prin ce mijloace legale vor ei, dar nu sa inchidem ochii la nereguli si gura unora care le sesizeaza (in cazul in care chiar exista neregulile).
E dreptul nostru sa stim cum de ceea ce nu s-a putut in 2016, se poate totusi in 2019, sau, de ce am pierdut anii astia si poate ii vom mai pierde si cu actuala achizitie. Cineva trebuie sa raspunda pentru astea si pedeapsa sa fie exemplara.

horatiu.cosma

Nu ai înțeles. CNAIR are toate argumentele logice și legale să scoată la licitație un SF pe bani corecți, DACĂ își asumă că cineva în 2010 a făcut niște prostii și a plătit #nimic. Doar că în condițiile politice actuale în care nu există un incentive de mai sus să facă treabă, vor face ce știu cel mai bine: vor fugi de răspundere și vor bloca 3 ani SF-ul ăsta semnat acum. Avem în față 2 variante:

1. Cea pragmatică: îi lăsăm pe CNAIR în amarul lor să facă SF-ul semnat acum, probabil va ieși ceva cât de cât ok pe zonele ușoare, cam ca la PiSi 1&5. Prin 2021 va fi gata și s-ar putea lansa PT+Execuție ca pe PiSi 1&5. Ulterior, cu o nouă conducere politică care să își asume niște măsuri curajoase și asumate, cei responsabili vor răspunde pentru ce au făcut în trecut și se va completa SF-ul pe zonele grele, cam cum se face acum pe PiSi 2&3 (dar mai bine, nu în bătaie de joc).

2. Varianta pe care ai aplicat-o (disney): zgândărim Curtea de Conturi să îi ia din nou la întrebări. Contractul se va bloca complet. Peste 2 ani, în loc să avem SF pentru zone ușoare plus restul traseului închis, vom avea un contract blocat cam dificil de reziliat în mod legal, dar insuficient. Și nici nu se va prea putea lansa în același timp completarea la completare, fiindcă nu am ști ce anume ne lipsește pe zonele grele. Cu alte cuvinte, vom fi în același stadiu ca și azi.

Prefer să facă SF-ul și să vină ulterior Curtea de conturi să găsească vreo potențială dublare de cheltuieli și să tragă pe cineva la răspundere. Dacă vine acum, nici nu s-a făcut nimic, se și blochează, că doar CNAIR abia așteaptă să aibă justificare pentru nemuncă. Sigur, îți înțeleg punctul de vedere, e foarte corect și legal. Să îți mai dau niște exemple de lucruri corecte? Exproprierea trebuie să fie justă și PREALABILĂ. Prealabil înseamnă înainte, nu după ce utilajele sunt în teren (uneori câțiva ani). Fă o sesizare la CCR, să vezi câte autostrăzi mai facem în următorii ani din cauza cadastrului general care e dezastru. Mai am, dar cred că ai prins ideea. E greu de tot să miști lucrurile în România, sunt legi care se bat cap în cap, hotărâri de Guvern aberante, funcționari publici complet bătuți în cap. E complicat, o întreagă încrengătură și un păienjeniș, cine se înhamă la scos tot sistemul ăsta la lumină în niciun caz nu va putea mișca ceva 100% corect. Vreo lege strâmbă tot încalcă la un moment dat.

Principiul meu e clar. Avem nevoie de infrastructură ca de aer și legislația împreună cu funcționarii statului trebuie să fie organizați în așa fel încât să ajute la treaba asta, nu să încurce.

disney

#1910
Am inteles ce ai vrut sa spui si iti respect punctul de vedere.
Practic avem de ales din nou intre raul cel mai mic dintre cele doua rele - sa nu obtinem nici un SF, sau sa obtinem un SF mai slab, dar pe care sa il mai "completam" ulterior. Insa cit timp mai trebuie sa tot fim in situatia asta de a inchide ochii? Nu avem nici o garantie ca urmatorii de la guvernare vor face lucrurile mai bine/corect.

Dar dupa cum vezi, posibil ca cineva sa ii fi pus in tema pe cei de la CC inca de anul trecut ca la CNAIR se intimpla "lucruri traznite", si nu am fost eu ala. Dar din ce rezulta din raspuns, CC ii va prinde la control in Septembrie - Decembrie 2019 cam pe la jumatatea proiectului (au 14 luni la dispozitie pentru realizarea SF), asa ca nu vom avea SF-ul gata pina ce iese raportul CC, deci poate tot cu nimic ne vom alege.

Si cu asta am incheiat subiectul. :D

cristi5

#1911
Intrebarea nu e cine zgandare Curtea de Conturi ci ce putem face noi ca comunitate pt a evita acest blocaj administrativ-legal care a existat, si care acum, incet dar sigur, pare ca se va repeta.

Din pacate fara vointa politica eu nu vad cum se poate debloca asa ceva. Pe de alta parte, actuala guvernare e plina de vointa cand vine vorba de hei-rup, si au "uns" bine Curtea de Conturi. Deci poate A8 va avea "noroc" de un SF prost, dar mai bun decat cel precedent.

alesd

Oare nu au fortat intentionat si au mers inainte cu licitatia asta stiind ca se va rezilia oricum contractul? Ma gandesc la asta care tocmai acum s-a nimerit.

Quote from: tom_sawyer on May 19, 2019, 11:08:19 AM
Eu cred ca acum, in contextul in care se scoate la licitatie SF+proiectare pentru A13, proiectul A8 devine redundant.

Cu parere de rau pentru cei din Iasi care militeaza pentru A8, dar e clar ca Guvernul a luat o decizie si anume prioritizarea A13, probabil pentru a atrage trafic pentru PPP-ul A3 Ploiesti-Brasov.

Daca e asa, astia trebuie bagati la puscarie. >:(

NGC

#1913
Sa punem paie pe foc.

Aici avem un extras din "Analiza multicriteriala in lungul coridorului rutier de Sud (Brasov - Bacau)", realizata de Biroul Implementare Master Plan din cadrul MT.





In traducere libera, MT zice "Bye, bye, A8" si "Hello, A3 (PPP) / A13". ;)

Ionut

Asta nu e o noutate. S-a discutat inca din decembrie 2018 despre asta la intalnirea de la MT/CNAIR. Pentru mine nu e nicio surpriza. Batalia este pierduta, dar razboiul nu (inca).

NGC

#1915
Noroc ca mai suntem unii pe aici care vad situatia asa. Greu se mai invarte roata. ;)

raul.olaru

pe harta de mai sus vad ca au botezat Alba Iulia in Lugoj  :D

ddfab

^^^ si Gheorgheni-ul l-au mutat in judetul Suceava :lol: specialisti nu gluma...

Ionut

^ Apropo de asta, v-am povestit ca ghizdeanu nu stia unde e Pascaniul... cititi debriefing-ul de la intalnirea cu dancila... paragraful 3:

Quote from: Ionut on February 09, 2019, 07:45:13 AM
Probabil stiti, ieri am fost cu moldovenii la Dancila. A fost si Valcov la intalnire, alaturi de Ghizdeanu. Numai staruri, ce sa zic. Despre A8 am discutat in special, desigur, dar s-au atins si alte cateva subiecte. Nu e nimic nou pentru voi (nici n-ar avea ce sa fie). Aceleasi promisiuni ca fac PPP Pascani/DN2 - Letcani, ca totul e OK, ca va fi bine, sa nu mai fim negativisti, sa privim pozitiv ca facem PPP, nu trebuie sa ne stresam.

Valcov a dat si un termen: in 2020 se lucreaza pe A8 Pascani-Letcani. Ca sa fie sigur ca am inteles promisiunea, a zis ca in 2020 se lucreaza si pe PPP Ploiesti-Comarnic-Brasov, cat si pe PPP Lugoj-Craiova-Alexandria-Bucuresti. Bine, asta e alta poveste... L-am intrebat ce se intampla daca nu se va lucra. Nu mi-a raspuns. In schimb, Dancila mi-a atras atentia ca sunt prea negativist si pesimist si sa fiu mai optimist.

Nici nu mai pun la socoteala ca HABAR NU AVEAU ca Targu Neamt-Pascani/DN2 nu este acoperit de studiul de fundamentare pentru PPP. Ghizdeanu nici nu stia pe unde e Pascaniul. Ca nu intelegea despre ce segment vorbim, ce e lipsa. Valcov a inteles repede despre ce vorbim (bravo!) si l-a trimis pe Ghizdeanu sa sune la CNAIR, sa se intereseze, sa se informeze, sa ne zica. Au avut nevoie de vreo 45 de minute sa isi dea seama daca avem dreptate sau nu. S-au prins ca, intr-adevar, din studiul de fundamentare lipseste acest sector.

voicul

Pai cum asa, nu tot ei au dat LEGE sa se faca A8?
Un ajutor ar fi ca ei sa nu mai fie tot ei de la anu.