Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

ovideatza

#1725
Cum se pupa aceasta atribuiere de PPP de catre CNPS in loc de CNAIR cum zice in Legea promulgata oare?

Si ar mai trebui mentionat ca acest PPP nu include nimic de la Letcani pana la Ungheni, nici o forma. Unde e mai dificil si trafic mai scazut nu s-au bagat.

In loc s-au bagat cu PPP pe o autostrada de 60km Iasi-Tg Neamt pe care chiar am fi in stare sa o proiectam si implementam in 8-10 ani cu Fonduri UE, adica sa incepem acum si sa terminam in viitorul exercitiu financiar UE.

Ca tot pe fazate vom merge din exercitiu in exercitiu, cum zicea si Horatiu, este o gogoasa mare ca nu mai avem fonduri UE.

Adevarul acum e ca NU STIM ce vom fi atras in 2023.

Aici se vede situatie cu proiectele la momentul actual pe POIM. Din ele vor fi economii/ rezilieri/ proiecte neterminate integral in acest exercitiu, etc:

http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=9.msg224725#msg224725


Ionut

^ Diseara o sa dam si noi o reactie a API pe tema PPP Tg Neamt-Iasi.

Ionut

API pe Facebook

Pe 20.12.2018, Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a publicat studiul de fundamentare al Autostrăzii A8 Târgu Neamț-Iași (68 km). Pe baza lui urmează să se deruleze licitația pentru proiectarea, execuția, întreținerea și operarea prin parteneriat public-privat (PPP).

Organizația noastră se opune cu fermitate "soluției" PPP, așa cum am explicat de nenumărate ori. Sectorul Târgu Neamț-Iași poate fi construit folosind fonduri europene nerambursabile, fără a aplica taxe de tranzit șoferilor.

În plus, fără un studiu de fezabilitate de calitate, fără investigații de teren amănunțite și fără acord de mediu, riscurile asumate de ofertanții privați vor fi compensate prin prețuri mult umflate, bani pe care toți românii îi vor plăti (prin bugetul de stat).

Mecanismul PPP pentru A8 este similar cu acela al Autostrăzii A3 Ploiești-Comarnic-Brașov, aspru criticat de noi în luări de poziție: 03.09.2018 (http://bit.ly/2QRElg3), 19.10.2018 (http://bit.ly/2Li6Z4w) și cea mai dură în 16.12.2018 (http://bit.ly/2RuD92k).

Un contract asemănător (al Autostrăzii Transilvania Brașov-Borș semnat cu americanii de la Bechtel) s-a implementat dezamăgitor și, într-un final, s-a reziliat cu mult cântec, în urma costurilor devenite insuportabile, clauzele contractuale fiind secretizate!

Dacă se va merge înainte cu mascarada PPP A8 Târgu Neamț-Iași, pe hârtie (că în realitate nimeni nu știe care vor fi prețurile finale), proiectarea și execuția s-ar ridica la 1,2 miliarde de euro și lucrările ar dura 4 ani, fiind urmate de 26 de ani de întreținere și operare din partea privatului, timp în care statul român ar achita maxim 61 de milioane de euro anual.

Taxele de drum (per 100 km) sunt: 6,3 euro (autoturisme), 8,8 euro (vehicule comerciale grele) și 12,6 euro (autocare). Dragi români, pregătiți-vă să plătiți costurile umflate de incompetența autorităților și dobânzile băncilor finanțatoare, indiferent că veți merge pe A8 sau nu!

stefan_cel_mic

Eu zic ca e normal, inainte de a se incepe licitatia, ca sa fie facuta o evaluare a finantarii europene pentru Tg. Neamt-Iasi, sa putem compara transparent si fara prejudiciu oferta PPP cu cea cu finantare europeana. Asa se face in capitalism. Guvernul are astfel ocazia sa dovedeasca astfel ca reprezinta interesele romanilor.

horatiu.cosma

^
S-a făcut o "ievaluare" în studiul de fundamentare despre posibilitatea atragerii de fonduri europene. Rezumatul ar fi: deja s-au lansat o mulțime de proiecte (CraPi, PiSi, Brăila, A7, A3 Transilvania, ST, Ogra-Tg.Mureș etc) pe fonduri europene și sigur nu mai rămân bani și pentru Tg.Neamț - Iași. Apoi: autostrada asta e foarte scumpă, cel mai probabil nu e rentabilă pentru fonduri europene (face palm). Studiul de fezabilitate nu e de actualitate, nu există acord de mediu, UE nu finanțează proiecte prost pregătite  :lol: :lol: :lol: (las că le finanțează Scufița Roșie și Împăratul Verde de la miază-zi). Deci cam astea sunt în mare argumentele din studiul de fundamentare pentru care s-a considerat că nu are rost să ne batem capul cu fonduri europene pe acest sector.

istvan78

Adica noi credem ca UE va considera ca "nu renteaza" (UE nu e o organizatie for-profit, si bugetul UE nu e un fond de investitii, deci oportunitatea unei investitii nu se decide doar dupa rentabilitatea economica !!), dar credem ca va renta pt. un investor privat (care prin definitie urmareste profitul!).

Si admitem deschis ca nu suntem in stare sa pregatim proiectul la standardele cerute de UE, dar suntem convinsi ca un investitor privat "se va baga" orbeste fara sa stie ce-l asteapta? Da, daca-i dam un cec in alb, cum am facut cu Bechtel, poate. Dar nici atunci nu-i sigur, ca se vor gandi la experienta Bechtel. Nici un antreprenor nu prefera sa-i pice contractele pe la mijloc.

Xenos

Ce mă frapează e faptul că în masterplan acest sector avea un punctaj foarte ridicat şi era prioritate zero pentru fonduri europene, chiar ne batem joc şi de masterplan şi de fondurile europene, incredibil.

horatiu.cosma

Păi Tg.Neamț-Iași chiar e prioritar fiindcă are trafic mare (cel puțin Iași-Pașcani), deci foarte rentabil chiar și din punct de vedere economic.

vancouver

Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

stefan_cel_mic

Din ce am vazut eu pe unde am circulat in SUA (I540 in Raleigh) si Canada (407 in Toronto), "jocul" investitorului privat nu tine cont de cerintele economice ale zonei. Tarifele se dimensioneaza in asa fel ca sa reduca din traficul proiectat (cam la jumatate) si ca urmare sa reduca cheltuielile de intretinere. Schema asta se aplica pe tronsoane relativ medii si scurte unde sunt alternative. Pe tronsoane care sunt supuse unui trafic marit pentru ca nu sunt alternative, se maximizeaza traficul dar nu se dezvolta drumul, chiar daca circulatia devine periculoasa (I76 Pennsylvania Turnpike, "toll roads" imprejurul Washington DC). Astea sunt observatiile mele vis-a-vis de corelarea intre conditiile de trafic si politicile de tarif, corelare care nu cred ca e intamplatoare.

Ionut

Am intrebat la ANAP daca CNAIR a trimis sau nu documentatia pentru Tg Neamt-Tg Mures. Azi a raspuns ANAP, vedeti raspunsul complet aici.


cove_adrian

O "vrabiuta" din CNAIR a informat ieri (08.01.2019) asociatiile care militeaza pentru construirea de autostrazi in Moldova ca cica ANAP a dat in final OK-ul la CdS pentru SF. ANAP a respins documentatia o data si a cerut completari celor de la CNAIR. Recent CNAIR ar fi remediat problemele semnalate, a transmis CdS spre (re)verificare la ANAP si in final si-a dat acordul. Asteptam si noi (MVA+IptA8) ca "informatia" sa se confirme (si) oficial.
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

Ionut

Daca ANAP si-a dat acordul e doar o chestiune de decizie la nivel de CNAIR si/sau MT si/sau cine-se-mai-baga-in-seama-politic pentru ca licitatia sa apara public in sistem. Asadar confirmarea oficiala va fi chiar publicarea efectiva a licitatiei. :) Sa vedem...

alex8

Decizia de publicare rămâne la ANAP. CNAIR poate doar să retragă sau să modifice documentația.