Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 20 Guests are viewing this topic.

dumbravaandrei

Quote
Este de remarcat faptul că, la nivelul prezent de analiză, estimarea costurilor este una foarte preliminară, bazată pe costuri unitare pe kilometru în funcție de tipul de relief. A fost reținute în cadrul prezentei analize o estimare relativ joasă, corespunzând cu o abordare în pregătirea și implementarea proiectului în care accentul este pus asupra controlului costurilor. Din acest punct de vedere, abordarea cvasi-sistematică folosită în ultimii ani (din 2011) pentru marile proiecte de infrastructură rutieră, respectiv bazată pe contracte de lucrări de tip proiectare- execuție, unde baza de informații în faza de licitație este constituită din studii de fezabilitate, este una în care accentul este pus asupra scurtării perioadei de pregătire a proiectului și grăbirea semnării contractelor de lucrări, dar care conduce la perioade de implementare lungi și la costuri globale ridicate.

Gabriel1

Ionut, eu nu cred ca ar costa aproape 7 miliarde de euro sa faci A8-ul... Nici in Germania la A8 nu s-a platit atata si totusi trece printr-o zona cam cu multe dealure inspre Salzburg, cand am fost acuma 2 saptamani in o vacanta acolo am vazut asta cu ochii mei. Eu cred ca ar costa maxim 2 sau in cel mai rau caz 3 miliarde pe traseul normal. Dar in nici un caz 7 miliarde. Fac asta doar ca sa spuna lumea ca e prea scumpa si sa spuna sa nu o facem. Asa cred eu  :D

horatiu.cosma

^^
Iar pentru Brașov-Bacău, mai trebuie să adaugi la calcul și Brașov-Sibiu, că nici ăla nu apare din neant. Plus cifrele de trafic sunt hilare. Estimarea pentru Lețcani-Tg.Frumos pentru 2030 e MZA 11843. În cifrele CESTRIN 2015 era 16-18.000, azi cred că e pe la 20.000.

vancouver

Corect este numai asa: ceea ce se face oricum se da la o parte. Raman 3 sau 4 varinate de trecere efectiva a muntilor. Toate trebuie sa inceapa la poalele muntilor si sa se termine pe partea cealalta la poalele muntilor. Nu unele sa fie prelungite pe criterii arbitrare inca 100 sau 200 de km prin campie sau deal.

Deci comparatie se face intre:

1. Bistrita - Suceava = 140 km
2. Tg. Mures - Tg. Neamt - Pascani = 170 km (A8)
3. Sighisoara - Bacau = 170km
4. Brasov - Bacau = 140 km
(posibil aici si 120 km cu iesire in A7 intre Adjud si Bacau) (A13)

(distante aproximative in linie aeriana)

Orice-ar fi, reteaua de autostrazi o sa ajunga oricum in toate cele 8 puncte limita (orase) numite mai sus, deci nu e nevoie sa analizam cat costa sa se faca ceva dincolo de aceste puncte. In principiu o sa ajunga inainte de a fi gata autostrada de trecere a muntilor, deci faptul ca A3 deja ajunge la Tg. Mures nu e neaparat vreun mare avantaj in favoarea A8.

Costurile le vad undeva intre 2,5 miliarde la varianta 4 (cea mai ieftina, din total km vreo 20% sunt inca la campie, urcare la cota mai putin inalta) si ca. 5 miliarde la variantele 2 si 3.

Evident, chiar si asa, tot varianta 4 o sa iasa cea mai rentabila din studiu, desi variantele 2 si 3 au un avantaj de care nu se tine cont in studiu. Daca se fac, atunci parte din traficul actual de pe variantele 1 si 4 o sa se mute pe noua autostrada. Daca se face varianta 4, din traficul actual pe ruta 1, Suceava-Bistrita, nu putem spera sa se mute pe Bacau-Brasov, prea mare ocolul.

Exista insa cateva argumente, care fac mai logica constructia variantei 2, chiar daca e dubla ca pret. As rezuma astfel aceste argumente: DACA SE FACE A13, INTR-UN ORIZONT DE 50-60 DE ANI VA FI NECESAR SA SE MAI FACA SI A8 sau O TRECERE SUCEAVA - BISTRITA. INVERS, DACA SE FACE A8, O ALTA TRECERE CA AUTOSTRADA FULL NU VA MAI FI NECESARA, ZIC EU, NICIODATA. Tg. Mures se poate lega prin Reghin de Bistrita cu o autostrada in perspectiva de 50-60 de ani, iar A3 Brasov - Tg. Mures SIGUR se va face, chiar mai repede de 50-60 de ani.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

O privire in viitor in anul 2070 cu A13 finalizata, dar fara A8:



Nu e putin cam 'andicapata harta asta... nu-i cam bezna de autostrazi pe o zona si numai pe acolo ?
Vedeti si voi ca necesar sa se mai faca o trecere, CHIAR DACA SE FACE A13?
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

ovideatza

#1535
https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/foto-cea-mai-ampla-dezbatere-locala-despre-autostrada-unirii-16-opinii-despre-a8--204801.html


Alin Şerbănescu, a adus şi o noutate: licitaţiile pentru studiile de fezabilitate nu vor mai fi lansate anul acesta, ci cel mai devreme în prima jumătate a anului 2019, deşi ultimul termen avansat era trimestrul IV al anului curent. Inutil de precizat că CNAIR anunţă de vreo trei ani că în anul următor vor fi lansate procedurile. Dar, de data asta, licitaţiile vor face referire doar la tronsoanele Tg. Neamţ - Ditrău şi Ditrău - Tg. Mureş întrucât sectorul Iaşi - Tg. Neamţ a ajuns, prin voinţa Guvernului, la Comisia Naţională de Prognoză. La acest moment, viziunea Ministerului Transporturilor constă în realizarea tronsoanelor de la CNAIR cu fonduri europene, în timp ce pentru celălalt tronson se vehiculează ideea unui parteneriat public-privat.

Tot Botez a fost cel care a propus o idee în premieră: studiul pentru cei circa 70 km ai autostrăzii de pe teritoriul judeţului Iaşi să fie făcut cu bani daţi de autorităţile ieşene. Potrivit viceprimarului, suma nu ar trece de 10 milioane euro, iar construcţia propriu-zisă ar putea ajunge la circa 400 milioane euro. În context, Paul Butnariu, de la Camera de Comerţ, a amintit că există asociaţia Euronest, care poate înfiinţa o companie regională ce poate atrage fonduri europene.

,,Avem 126 de localităţi pe care trebuie să le traversăm de la Iaşi până la Oradea, şi niciuna nu are centură".

ovideatza

#1536
Din acel document de mai sus, ca analiza imi e greu sa  il numesc, mi-a placut:


"În cazul în care un tarif de trecere ar fi impus, nivelul de trafic ar scădea și mai mult, reducând astfel și beneficiile socio-economice."

"Metoda cea mai sigură pentru a menține costurile la un nivel scăzut constă în implementarea următoarelor măsuri:
- studiul de fezabilitate să fie complet, în deplină conformitate cu cerințele legale și europene (inclusiv Acordul de Mediu),
- proiectul tehnic să fie elaborat ca o etapă separată (contractele de lucrări să fie de execuție, nu de proiectare – execuție),
- studiile de teren (geotehnice, hidrologice și topografice) să fie detaliate și controlate în mod adecvat de către beneficiar,
- beneficiarul să implementeze un sistem de control al calității proiectului tehnic (nu doar prin verificatori de proiect),
- contractul de lucrări să fie semnat doar în momentul când sunt îndeplinite condițiile cheie de implementare, printre care:
o proiectultehnicestecompletșidebunăcalitate,
o 100%dinterenulnecesaresteachiziționat,
o autorizația de construire este emisă și pe deplin valabilă, o unsupervizorcompetentesteangajat,
o finanțarea este pe deplin asigurată."

Recitarea paragrafului de mai sus ar trebui sa fie proba eliminatorie la un examen trimestrial al angajatilor din CNAIR.

Mai aflam ca PiSi va fi gata in 2030 si Ploiesti-Brasov in 2025.

Zonele de captare pot fi rezumate asa:

De la Suceava ai ocoli pe la Bacau.
Dar de la Bacau nu ai ocoli pe la Suceava.

Bacau-BV capteaza mult din Moldova.
Bacau-TgMures mai putin, desi trece muntii prin acelasi loc.

Hai nu zau...ne cred prosti?
Inclusiv argumentarea de dupa fiecare imagine cu zona de captare este evident incotro tinteste...


"
O echipă din cadrul MT lucrează la identificarea unor trasee posibile pentru autostrada Brașov – Bacău, cu următoarea metodă de lucru."

Suna a decizie luata deja!

frunzaverde

Quote from: vancouver on November 16, 2018, 10:28:22 PM
O privire in viitor in anul 2070 cu A13 finalizata, dar fara A8:

Nu imi pasa de 2070. Si nu ar trebui sa iti pese nici tie si nici nimanui altcuiva. Pentru ca aproape nimic din societatea anului 2070 nu e cunoscuta mie sau tie sau oricui altcuiva. Covariatele pentru a face o astfel de predictie, pe termen asa lung, nu exista decat pentru un demografie pura (populatie), si pe un termen asa lung si alea incep sa aiba intervale de incredere largi...

E foarte posibil, dat fiind istoria lumii, ca configuratiile nationale, nevoile de transport, modul in care facem transporturile respective sa nu arate deloc ca cel de azi. Chiar si in lipsa unei "revolutii", variantele evolutionare pot evolua in directii care fac planificarea inutila. De exemplu, transportul containerizat, o directie evolutiva, nu revolutionara, a schimbat complet harta transporturilor navale globale, eliminand complet rolul multor porturi majore. Transportul aerian lung-curier cu jet, din nou, directie evolutiva, nu revolutionara, fata de ce era in 1950 disponibil, a schimbat complet harta lumii.

In majoritatea tarilor, planificarea se face pe 10 ani in detaliu si pe inca 10 ani grosier, cu orizontul de planificare la 15 ani. Unele tari se duc pana la 30 de ani total. Sa mergi 52 de ani in avans e pierdere de timp si resurse.


Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Io

#1538
^
Nu pricep si pace toata zloata asta camuflata intelectualiceste foarte bizar. Noua ne trebuie A8 ieri, parem a fi de acord aici. Miine e tirziu pentru Moldova! Sa observ in treacat ca ardelenii dorim - sint ardelean chiar daca sint exilat in Ploiesti - autostrada asta facuta full profile si cam miriim la 2+1 lui Cristi5 dar pe piata ideilor dezbatem kestii. De la jumatati de masura gen facem la cimpie/deal si ne mai socotim noi si pina la ce va fi peste 70 de ani? Gresit! Rau. Pe-alaturea cu drumul normal!
Prima - bani sint, A8 e pe placul Coanei Evropa si ne costa firfirei. Nu sintem atit de saraci incit ce ne costa in fapt dupa ce ne deconteaza Evropa ramin firfirei si nimic altceva, asta daca ne tinem de treaba si-o facem cum trebuie.
A doua be - daca alde Butnariu vrea si poate sa faca un studiu cum trebuie n-are decit. Ca tot zice ca a terminat constructii si ca are firma de asa ceva. Sa fie sanatos, n-are decit sa participe la licitatii daca se califica. Intii sa se precalifice si dupa aia mai vedem. Este irelevant ca e el din zona si ca e el ceva Pres. pe la nu stiu ce Odaie de Comert. Ca geme Romania de tipi ajunsi pres(i) de odai comerciale cu anvergura intelectuala a unor gestionari de aprozar. Pot depunde marturie...
Inca - majoritatea pareti a fi trecuti de 30 de ani. Pai ia incercati sa va imaginati lumea de azi cu ce-ati trait acum 20 de ani si vedeti daca se potriveste ceva. Da, ok, morala, educatie etc astea-s cam la fel de cind e lumea dar tehnologic ati putea recunoaste lumea de azi in cine erati si ce foloseati voi acum 20 de ani? Raspunsul e unul singur. NU. Insa Moldova trebuie sa se dezvolte azi nu miine! Iar azi dezvoltarea ei e conditionata (si) de A8, mi-e greu sa cred ca ma poate cineva contrazice.

Concluzie: vrem A8 repede si bine? Daca da, o facem cu ce avem azi la nivelul datelor MZA de miine dimineata. Adica A nu DX. Si cu bani europeni, nu inventam vreo roata nici financiarmente si nici tehnologic. A8 nu are timp de asa ceva! Nici macar de legi menite sa ia ochii naivilor, o autostrada nu se construieste pe hirtie in Camera Deputatilor, iti trebuie ceva minte si experienta sa o faci si nu e cazul acolo.
Daca am dreptate atunci prioritatile de autostrazi in Romania sint Pi-Si si A8 terminate. Ne vor costa 15% din cit costa de fapt si in mod normal in 8-10 ani ar trebui sa le avem complete. Nici macar nu e scump. Am zis!
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

tudor

#1539
Cine a scris documentul ala are probleme serioase de logica.
Nu e vorba c-ar fi rau intentionat - ca asta stim deja. E un document care sa justifice o decize proasta deja luata. E vorba de faptul ca nu poate sa ascunda asta sub o minima masca de obiectiviate.

QuoteÎn cazul autostrăzii Undeva– Bacău, se poate constata că zona de influență a proiectului constă în principal în zona de sud a Moldovei

Si este prezentata o harta cum cei din zona de influenta vor merge spre vest prin Bacau
QuoteÎn cazul autostrăzii , se poate constata că zona de influență a proiectului constă în toată regiunea Moldova
Si este prezentata o harta cum cei din zona de influenta vor merge spre vest prin Bacau.

Deci cum e pana la urma? Autostrada care se termina la Bacau are intreaga Moldova ca zona de influenta sau nu?

frunzaverde

#1540
Quote from: Gabriel1 on November 16, 2018, 08:01:28 PM
1. Autostrada A8 se merita sa o facem. Dece? Pentru ca in primul rand oamenii din provincia Moldova se simt uitati de lume.

1. Autostrazile nu se fac pentru ca oamenii "se simt uitati de lume"..

Si ca sa continuam:

2. Autostrazile, ca si orice alta infrastructura se fac pentru ca exista o suprastructura care are nevoie sa foloseasca infrastructura. Adica trafic existent, cerere explicita de trafic, sau cerere latenta nesatisfacuta de trafic.

Adica :

1. Exista trafic care nu poate fi satisfacut de infrastructura existena. Nu exista, drumurile existente pot accepta cu usurinta trafic dublu - triplu asa cum sunt azi. Avem drumuri judetene cu trafic dublu sau triplu. Avem drumuri montane cu trafic de 5 ori mai mare in alte regiuni.

SAU

2. Conditiile de trafic curente sunt atat de proaste incat transporturi care altfel s-ar face sunt evitate, si nu se fac. Aici intra tot argumentul cu dezvoltarea economica fundamentata de un drum rapid/de inalta siguranta.

E clar ca exista problema 2. Dar in momentul asta, problema 2. exista pentru toate trecerile montane din Romania; doar ca toate celelalte treceri montane principale, desi sunt la fel de problematice, au trafic intre 5000 si 15000 vehicule / zi, nu 3000 cat e traficul pe cele doua treceri principale existente. Ceea ce spune fara echivoc ca cererea latenta de trafic spre Moldova, nesatisfacuta, nu este mare.

Autostrazile in sine nu aduc dezvoltatre de unele singure. Nu sunt niste covoare magice care, in momentul in care exista, aduc cu ele dezvoltare economica. Asta e o imagine incredibil de naiva a romanilor care au vazut ca "in vest au autostrazi", "in vest se traieste bine" => "in ziua in care vom avea autostrazi o sa o ducem bine". Nu e cazul. In multe cazuri, de altfel, autostrazile au fost construite ca raspuns la nevoia de trafic (in Franta, Spania, Benelux si UK aproape exclusiv au fost construite dupa ce nivelele de trafic cereau autostrazi).

Asta nu inseamna ca nu genereaza crestere. Ba da. Autostrazile pot aduce dezvoltare prin investitii suplimentare in jurul lor - fabrici, uzine, firme de servicii, incurajarea comertului prin viteza si siguranta. Darvorbim de o procedura de lunga durata. Nu se construiesc instant, si traficul nu apare instantaneu - daca o autostrada atrage investitii intr-o zona, investiile respective vor lua 5-10 ani sa ajunga la maturitatea in care vor genera trafic substantial.

Si vorbim de cresteri de 2%-3% ale traficului, nu de dublari-triplari.. Din experienta europeana, tari care au construit de la zero o retea rapida Portugalia, Spania, Grecia, Ungaria, Polonia, au avut cresteri de 5%-25% pe deceniu! ale traficului post-autostrada versus non-autostrada. Iar daca cuantificam pur efectul autostrazii, vorbim statistic de undeva la 10% crestere de trafic.

Ori in momentul asta, toate traversarile de tranzit ale Carpatilor intre Moldova si Ardeal au trafic, adunate, cat capacitatea unui drum national. Nu doar ca drumurile existente nu sunt folosite la capacitate, ci sunt folosite la o treime din capacitate.

Deci problema nu e de capacitate.

Ca sa umpli A8, fata de drumul national paralel, traficul nu trebuie sa se dubleze, sau se tripleze, ci sa creasca de aproximativ 20 de ori. Este improbabil, in vietile noastre, ca traficul sa creasca de 20 de ori. Deja Romania este cam la 1/2 din rata de saturatie motorizata europeana, deci n-au de unde sa apara atatea masini. Si majoritatea traficului generat de cresterea gradului de motorizare e local, nu tranzit de lunga distanta, care e unica functie a A8.

Dar care e problema atunci?

Problema reala este una de:

1. accesibilitate si conectivitate : drumurile curente sunt grele, gatuind traficul si facand traficul scump prin dificultatea condusului.
2. viteza : drumurile curente sunt lente, cu viteze de design improprii, care fac timpii de parcurs sa fie mare si deci traficul scump si greoi.
3. siguranta : drumurile curente sunt improprii tranzitului, trec prin sate, comune, etc. etc. etc.

Exista vreo solutie care asigura nevoile de la 1.+2.+3. fara a construi o chestie cu capacitate (si pret) de doua-trei ori mai mare decat cel necesar?. Da, exista, chiar multiple Half-profile, 2+1... Care asigura accesibilitate, viteza si siguranta de nivel autostradal, pentru capacitati de trafic adecvate nevoilor, dar la costuri mult, mult mai mici.

Exemple gasim in tarile cele mai dezvoltate din lume, unde traficul nu justifica autostrazi, dar e nevoie de conectivitate, viteza si siguranta. De exemplu:

A13 in Elvetia (si mai sunt cu gramada) - half-profile 1+1, dar standard geometric de autostrada, si taxare de autostrada (vinieta): https://goo.gl/maps/2fz8eH7HZ442
A2 Elvetian (in tunelul St. Gotthard) - tot half-profile 1+1, desi e ruta primordiala de trafic european, la fel, taxat: https://goo.gl/maps/BTCGWWVEcrC2
A43 in Franta, apropiere de tunelul spre Italia - tot half-profile, 2+1, la fel, ruta principala europeana de tranzit:
https://goo.gl/maps/FCLAcVnXAa62
B8 in Croatia: https://goo.gl/maps/XdNXUwRTewt . La fel ca in Romania, ruta care leaga capitala de o regiune importanta a Croatiei.
Autostrada nationala Ban-Etsu in Japonia: https://goo.gl/maps/AoPgw7idiaE2 ruta de tranzit inter-regionala peste munti cam cu acelasi scop ca A8. Half-profile, la fel, din ratiuni de cost/beneficiu.

Deci peste tot unde ai munti si nu ai trafic, si traseul A8 este un caz extrem, nu arunci bani aiurea sa faci autostrada pentru ca nu stii sa faci altceva, ci gasesti o solutie care sa nu te coste o avere degeaba .

Quote from: Gabriel1 on November 16, 2018, 08:01:28 PM
Te rog nu ma fa sa plang... Aici in Belgia langa orice autostrada e.g. E313 , Antwerpen-Hasselt, E314, Genk, sunt fabrici si alte chestii care au de a face cu a face masini, unelte, etc.

Ce-ar fi sa pui mana pe material de documentare inainte sa plangi. Sau sa te gandesti cu capul tau cateva minute. Motivul pentru care exista autostrazile alea este populatia. Traiesti in "banana albastra", una din cele mai dens populate locuri din lume. Trecerea orientalilor in Romania este unul din cele mai putin populate locuri din Europa.

Drumurile de care zici tu au zone de captare, adica numar de oameni care locuiesc in vecinatatea autostrazii si o vor folosi, undeva la de 40-80 de ori cele din zona orientalilor romani. De asta exista autostrazi acolo. Si nu, nu vei dezvolta "joburi" in creierul orientalilor, pentru simplul motiv ca nu locuieste nimeni acolo.

Quote from: Gabriel1 on November 16, 2018, 08:01:28 PM
Noi chiar nu ne putem compara cu Suedia, ci ne putem compara cu Germania, Austria, Elvetia si Liechtenstein. Ele seamana mai mult cu Romania decat Suedia.

Nu, tocmai, ca nu te poti compara cu Germania sau Belgia pentru ca Romania nu are:

1. Densitatile de populatie. Densitatile de populatie in Germania sunt in medie de 3 ori mai mari ca in Romania, iar in zonele de care zici tu de 5-10 ori mai mari. In Belgia cam tot de 5-10 ori mari.

2. Nu este pe un coridor global sau european primar de transport marfuri. Nu, contrar a ce s-a invatat in cursul de protocronism ceausist, Romania nu este si nu a fost vreodata, nici macar in evul mediu, pe vreun drum primar sau chiar secundar al marfii. A fost un "backwater" linistit, un "cul-de-sac", de asta a fost relativ neimplicata in razboaiele constante ale vecinilor, si extrem de inapoiata politic, economic si cultural. Pentru ca nu era strategic, economic si militar.

Pe "drumul matasii" est-vest, Romania adauga un ocol si un set suplimentar de munti atat pentru tranzit. Sunt doua rute naturale, una via Istanbul - Belgrad - Zagreb/Budapesta, alta via nord, prin Kazahstan/Rusia/Polonia/Belarus, unde nu-s munti. Ambele sunt exploatate puternic. Chiar si din Odesa sa ajungi in Germania sau Belgia vei prefera drumul prin Lvov, unde nu ai munti de urcat.

Pe "nord-sud", adica Ucraina/Rusia - Turcia, tranzitul nu ajuta, pentru ca Marea Neagra e mai usor de parcurs cu marfa decat doua randuri de versanti in Bulgaria.

Raman doar drumuri de interes local care nu se pot face altfel, gen Balcani - Moldova/Ucraina... De importanta minimala pentru tranzit.

Deci? A8 va servi in perpetuitate nevoile de tranzit de distanta a catorva orasele mici din Moldova romaneasca, din care cel mai mare are 300.000 de oameni.

Poti compara cu Austria - ia uita-te pe harta, de exemplu, pe unde trebuie s-o iei ca sa ajungi din Innsbruck la Viena pe autostrazi sau altfel de drumuri de viteza. Ce vezi - tema pentru acasa! Iti zic eu ce nu vezi - autostrazi!

Poti compara Romania cu anumite zone din Suedia, pentru ca concentratia de populatie in zonele centrale e similara cu a Romaniei. Densitatea in zonele centrala e 1/2-1/1 cea din Romania, dar economia e de patru ori mai mare. Tranzitul nu exista.

Quote from: Gabriel1 on November 16, 2018, 08:01:28 PM
Suedia = fjorduri

Si eu si Cristi, care traim in SE de multi ani te asiguram ca n-avem fjorduri. Se pare ca in Belgia geografia nu se preda bine.

Quote from: Gabriel1 on November 16, 2018, 08:01:28 PM
Romania si Romanii trebuie nu sa se mai uite doar la bani, nu doar si nici sa nu faci chestii pe termen scurt! CI INTOTDEAUNA PE TERMEN LUNG!

Ba tocmai, Romania trebuie sa-si dramuiasca incredibil de atent fiecare cent pe care-l are. Altfel, daca arunca cu putinii bani pe care-i are pe lucruri care nu ajuta la mare lucru, se limiteaza singura. Tarile din Europa de Vest exact asta au facut - pune mana si citeste un pic de istorie si sociologie economica, sa vezi exact cum a functionat chibzuiala.

Aruncatul cu bani degeaba pe megalomanii inutile - casa poporului, canalurile Dunare-Bucuresti si Dunare-Marea Neagra, demolarea si reconstructia Bucurestiului, intai anii '30, apoi in anii '80 au fost incredibil de costisitoare cu zero valoare. Un A8 construit la standard "full", cu de 4-5 ori capacitatea necesara, la costuri imense, e inca un astfel de "elefant alb".

Quote from: Io on November 17, 2018, 12:47:01 AM
Prima - bani sint, A8 e pe placul Coanei Evropa si ne costa firfirei. Nu sintem atit de saraci incit ce ne costa in fapt dupa ce ne deconteaza Evropa ramin firfirei si nimic altceva, asta daca ne tinem de treaba si-o facem cum trebuie.

Nu, nu este pe "placul Coanei Europa".

1.: A8 nu este in coridoarele prioritizate la nivel european. Asta e harta cu ce vrea Coana Europa: http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/site/maps_upload/corridors_png/Europe_Corridors_ALL_web19_05_2017.pdf

Vedeti A8 pe undeva? NU. A8 este in reteaua generala TEN-T core ("other core network"), nu in lista de coridoare prioritizate. Adica teoretic, dupa ce coridoarele principale sunt finalizate, sau daca raman bani, sau daca lucrarile nu pot incepe din diverse motive pe coridoarele prioritizate, si daca traficul o cere, se pot finanta si ele ca retele primare. Adica mai la vara. Cu vara = candva dupa ce e PiSi gata. Cu acelasi status mai sunt si alte fantezii, gen Canalul Dunare - Bucuresti.

2. Apoi, coana Iuropa nu finanteaza neaparat autostrazi. TEN-T Core NU ESTE EGAL autostrazi. Poate fi si un drum national reasfaltat. DN6 Bucuresti - Alexandria - Craiova e considerat TEN-T core finalizat, desi lucrarile au fost o reabilitare de DN:

http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/site/maps_upload/annexes/annex1/Annex%20I%20-%20VOL%2021.pdf

Decizia a ce se finanteaza este in functie de volumele de trafic anticipate si existente. Care nu exista... Sansele sunt zero - luxuri extreme pe care nu si le permite Elvetia, Franta sau Italia nu or sa fie finantabile pentru o tarisoara din Est, pentru simplul motiv ca nu vor sa-si traga propriul pres de sub picioare in fata electoratului care contribuie. A se vedea refuzul informal, din 2006 pana azi, de a finanta A si cale ferata reconstruita pe Vidin - Sofia (aceleasi probleme ca cu A8), sau problemele pe care le-au avut slovacii cu a finanta zona montana din D1 (rezolvata dupa negocieri intense pentru trecut in coridor de tranzit european prioritizat).

3.. Apoi, costa firfirei si sunt bani. Nu domnilor, nu costa firfirei si nici nu sunt bani. Costa o avere pe care nici Romania, nici Europa n-o are. O avere pe care Elvetia si Franta n-au fost dispusi sa o dea la ei in tara pentru asemenea trafic.

La 5 miliarde de euro pentru full profile, A8 costa toti banii pe care UE ni-i da pentru autostrazi si cai ferate pe aproximativ 8 ani. Inclusiv cofinantari si contributii nationale. Asta in conditiile in care UE se asteapta ca fondurile structurale de infrastructura sa se intinda pe nu mai mult de 4-5 cicluri de finantare (nu, nu e o pusculita vesnica), adica pana prin 2040 dupa care sa se reduca drastic. Asta daca nu se vor taia brusc din lipsa de fonduri si deprioritizarea estului Europei chiar din urmatorul ciclu de finantare (probabilitatea e foarte mare).

P.S. @Vancouver, de unde si pana unde costa un tub 80% din doua tuburi paralele? Cel putin la cai ferate, nu e absolut deloc cazul: http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/studies/pdf/assess_unit_cost_rail/annex_13_case_study_tunneling.pdf

si nici la drumuri nu pare ca e cazul:
https://www.vegvesen.no/_attachment/61416/binary/14123

Nu are nici un pic de sens in conditiile in care:
1. contabilitatea de cost se face la metru liniar x diametru de tub x numar de tuburi peste tot in lume, cu costurile fixe o proportie relativ mica din costurile totale.
2. costurile fixe de constructie a tubului 2 decalat fata de tubul 1 nu sunt 2 x costurile fixe cu tubul 1 pentru ca costurile de acces la tubul 2 (care au fost o proportie imensa din costurle fixe la tubul 1) sunt deja rezolvate complet.
3. practica cu tuburi decalate ca timp si constructia unui singur tub chiar si ca gatuire a unui 2x2 este extrem de comuna in practic toate tarile cu munti seriosi (US, JP, HR, AT, CH, FR, IT...).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

Corina Cretu:

,,Să vă dau acest exemplu, al autostrăzii Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni. Au fost la mine în audienţă oamenii care militează pentru această autostradă. Această autostradă este o prioritate la fel ca centura Bucureştiului, ca Sibiu - Piteşti, ca Piteşti - Craiova, în Master planul de transport adoptat de România. Deci, România a decis că este o prioritate această autostradă. Apoi, bineînţeles că am fost atacată spunând că nu ştiu concret nimic. Oamenii aceea nu s-au întâlnit doar cu mine la Bruxelles ci cu toţi specialiştii nostri şi de aceea eu am această datorie să apăr munca a zeci de oameni.

Adevarul

cristi5

#1542
Oamenii aceea?

Sunt foarte politice aceste declaratii. A ajuns infrastructura camp de batalie pt luptele interne din partidul de guvernamant.

Totul la nivel de vorbe, desigur.

Nu m-ar mira ca odata dna Cretu pusa unde doreste sa fie pusa (lista de europarlamentare?) sa dispara brusc acest subiect. Vezi la Educatie. Sau sa nu dispara dar sa nu mai fie A8 chiar sora cu PiSi, ci una mai vitrega. Sa fim trimisi politicos la MasterPlan.

De fapt sansele ca dna Cretu sa mai reprezinte politic ceva dupa europarlentare sunt mici, si tocmai asta e problema ei, nu A8.

Mi-amintesc ca in anul electoral 2008 fiecare partid promitea un numar de km de autostrada in urmatorul mandat. Pe la 1000 se invarteau ofertele.

De latime nu zice nimeni nimic? Nu promite nimeni 6, 8 benzi? Dupa logica pe care o practicam si eu cand am intrat pe forum acum 3 ani, daca facem 10 benzi pe sens ca in California, a doua zi rasar si la noi un Sillicon Valley si un Hollywood. La 4 benzi pe sens primim doar sauerkraut, bere, industrie auto diesel si praline belgiene.

Cam punem caruta inaintea cailor, si politicienii profita de asta pt interesele lor.

ovideatza

#1543
@frunzaverde

Si care e solutia care se desprinde din argumentarea ta?

Daca e sa aplicam la harta postata anterior, eu deduc ca propui 3 HP-uri 2+1:
- BC-BV
- SV- BIstrita
- Neamt - Tg Mures

Ca asta ar fi o solutie economica, cu capacitate potrivita MZA-ului de peste 10-15 ani.

Accept.

Cand ne apucam de ele? :)

Ca e acelasi lucru, pauza SF-uri.

dr4qul4

 DN-ul asta de langa A13  sigur e in Elvetia. Sigur nu e o poza in Cheile Bicazului :)

Interesant cum Elvetia, pe ruta principala de trafic intre Nordul si Sudul Europei, a ales sa faca 2 Half-Profile si nu o singura autostrada adevarata.
Probabil sunt cam saraci elvetienii astia si doar atat si-au permis. Ca doar ei nu sunt in UE sa primeasca bani moca.

@ovideaza, din pacate nu ne permitem 3 HP prin orientali... Va tb sa ne multumim si noi doar cu 2, ca elvetienii. Dar asta nu inseamna ca nu putem sa aducem imbunatatiri DN-urilor actuale. O centura aici, un tunel acolo, un viaduct dincolo. Si de ce nu, cateva debleete si ramblee ca sa nu mai urmam drumul carutelor.
Mi se pare cea mai buna aceasta comparatie cu A2 si A13 din Elvetia (eu dadeam exemplu B8-ul croat).
Pare ca ne asemanam cu elvetienii.  practic comparam Bacau-Tg Neamt cu Milano-Torino, Iasiul cu Roma si in partea cealalta , Tg Mures cu Berna si Brasovul cu Zurich.

PS. @frunzaverde, e doar un copil, el inca mai crede, nu analizeaza.

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist