Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

2 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Ionut

#960
Si cei de la Hotnews dau stirea cu rezilierea si pozitia API. Si pe CursDeGuvernare a aparut.

Articolul din Economica este preluat de Hotnews si de Agerpres.

Vom raspunde in curand declaratiilor lui Serbanescu, demonstrand cu documente ca responsabilii din CNAIR sunt PROSTI si NEMERNICI. Vom explica in curand, pe larg.

Ionut

Va las pe voi sa comentati. :)




Autostrada Târgu Mureş – Iaşi ar putea fi îngropată.
Cea mai scumpă şosea rapidă, nefinanţabilă – surse oficiale


Pentru că nu găseşte bani să o construiască, statul ar putea pune cruce Autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi. Din cauză că nu ar avea suficient trafic, creditorii internaţionali ezită să finanţeze cea mai scumpă şosea de mare viteză din România, estimată la nouă miliarde de euro, potrivit surselor ECONOMICA.NET. Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) le-a cerut oficialilor români să analizeze altă legătură rutieră rapidă între Ardeal şi Moldova, întrucât Autostrada Târgu Mureş - Iaşi (A8) nu se justifică pe studiile de trafic, declară pentru ECONOMICA.NET surse din Ministerul Transporturilor.

"BEI nu este convinsă că poate finanţa A8, care ar costa nouă miliarde de euro. A cerut să ne gândim la alternative, pentru că nu se justifică pe studiile de trafic", spun sursele noastre.

Economica.net

Ionut

Si cei de la Digi24 intra in joc si dau pozitia noastra si a CNAIR, dar si diverse speculatii cu Sova care e din Bacau. :)




Autostrada Moldova se mai îndepărtează cu două ani

"Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere îşi bate joc în continuare de Moldova prin rezilierea contractului (în data de 19 ianuarie 2018) privind actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureş - Ditrău din Autostrada A8. Prin această decizie catastrofală, la 159 de ani de la Mica Unire, în anul Centenarului Marii Uniri, CNAIR condamnă Moldova la subdezvoltare şi izolare. Nevoia stringentă a unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania (şi mai departe de Europa) a ajuns unul dintre cele mai mediatizate subiecte datorită societăţii civile tot mai implicate", se spune într-un comunicat al Asociaţiei Pro Infrastructura, ONG care a oferit în premieră informația.

"Este impropriu spus că s-a reziliat contractul. Contractul a încetat în baza unei clauze contractuale care spune aşa: dacă timp de 12 luni nu există activitate pe contractul respectiv, nu se furnizează materiale, contractul încetează de drept. Acesta este motivul pentru care acest contract, practic, a încetat: pentru că timp de 12 luni nu s-a desfăşurat nicio activitate pe el. Practic, prin acest contract, ar fi trebuit să se facă revizuirea studiului de fezabilitate din 2010. Dar a venit Curtea de Conturi în urmă cu câţiva ani şi a spus că nu se justifică o nouă cheltuială având în vedere că există un studiu de fezabilitate din 2010. A intrat şi DNA pe fir, care a verificat motivele pentru care s-a ajuns la încheierea unui noi contract. Ca atare, contractul a fost suspendat, o scurtă perioadă a fost desuspendat, după care a fost suspendat din nou, iar acum a încetat de drept", a explicat, pentru Agerpres, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu.

"În mod normal, având deja un studiu de fezabilitate din 2010, în cel mai rău caz ar trebui o actualizare punctuală pe studiul respectiv de fezabilitate, dar per ansamblu poţi să îl foloseşti. În momentul în care tu faci actualizări punctuale, poţi da drumul la documentaţia pentru proiectare şi execuţie şi doar punctual, în cazul în care constaţi că sunt anumite chestiuni în timpul procedurii, poţi să mai ceri anumite amănunte. Dar nu ar trebui să blocheze în sine începerea proiectului. Acest proiect pot spune că este oarecum în grafic", a subliniat Şerbănescu.

Vestea ar trebui să nu fie una pozitivă pentru Lucian Șova (a nu se confunda cu Dan Șova, fostul ministru al Infrastructurii) , ministru propus al Ministerului Transporturilor. Aceasta deoarece cu doar două săptămâni în urmă, Lucian Șova, de origine din Bacău, dădea ca sigură realizarea autostrăzii până în 2020. "În Masterplanul de Transport există atât autostrada Ungheni-Iași-Târgu-Mureș, cât și Bacău – Brașov, în etape diferite, prima în exercițiul financiar până în 2020, cealaltă din 2020", spunea el.

Digi24

pasadia

#963
Dupa cum se stie, eu sunt perfect de acord cu aceasta pozitie (aia a BEI) - traficul nu este si NU va fi la nivelul necesar unei autostrazi.

Da, mi-as dori investitii punctuale care sa rezolve probleme reale de siguranta in trafic de pe actualele rute. Investitii "inovative" pentru Romania, precum tunele rutiere mai lungi de 300 de metri sau construtia de drumuri 2+1 alternativ in anumite sectoare (half-profile sau/si modificarea actualelor trasee).
Daca ar fi sa ramanem pe actualul traseu propus pentru A8 (desi stim prea bine ca e unul prost) as merge pe:
1. constructia autostrazii pe tronsoanele de capat (Ungeni - DN13 + Iasi (Valea Lupului) - Targu Frumos
2. constructia de noi DN-uri, format half-profile (Ungheni(Rep. Moldova) - Iasi (Valea Lupului) + centura Pascani (inclusiv pod Siret, pod CF500, nod DN2, pod Moldova) + tronsonul Tulghes - Ditrau - Borzunt (prima parte e acum DJ neasfaltat)
3. constructia unei a treia benzi, local, in portiunile de urcare cel putin.
4. reabiliatare serioasa pe celelalte tronsoane.

Daca e sa schimbam solutia, atunci mi-as dori mai intai un SPF/SF serios care sa aleaga optiunea nu pe baza (traseului  cu minim necesar de tunele). Si as lua in calcul mai multe solutii, prima fiind Targu Mures - Reghin - valea Gurghiului - Ditrau (si apoi actualul traseu), iar a doua fiind Targu Mures - Vlahita - Miercurea Ciuc - Comanesti - Bacau. In al doilea caz cred ca putem ajunge, punand in calcul si traficul local semnificativ mai mare decat pe actualul traseu,  la o posibila justificare financiara.

ps: 2,3 si 4 ar trebui sa fie derulate strict de DRDP-urile locale in colaborare cu autoritatile si factorii interesati locali (ca si asa au atata timp de manifestatii). Ma refer cel putin la nivel de proiectare, licitare, contractare, supraveghere daca nu si la mare parte din finantare. Da, 2-ul presupune o decizie care trebuie sa fie centrala (sau macar comuna intre Regiunea Cnetur si regiunea NE), dar atat. Implicarea MT-ului si a CNAIR-ului prin directile lor centrale e nociva si nu va duce decat la blocajele arhi-cunoscute.

Granata06

Asteptam pozitia oficiala si nu una pe surse. Cel mai mult se bucura CNAIR (chiar daca nu o recunosc) de aceste informatii intrucat nu s-ar mai lega la cap cu o asemenea lucrare. Eu refuz sa cred ca UE nu vrea sa acorde fonduri europene pentru autostrada care sa dezvolte una dintre cele mai sarace zone din UE. Aceasta autostrada nu leaga doar Moldova de Europa ci si Republica Moldova de UE.

dr4qul4

UE acorda bani pt aceasta autostrada, dar NU 9 miliarde de EURO!
Mai degraba va acorda in jurul a 2 miliarde, si aia impartiti pe 2 exercitii financiare. Bani din care se poate realiza ce a propus pasadia. (facem capetele full profile si mijlocul o combinatie intre reabilitarea unui drum existent si portiuni noi de half-profile)
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

carutasul

Atitudinea lui Pașadia cred că e cea normală. Evident că n-o să putem să facem o mega-autostradă și nici nu e nevoie acum , trebuie însă făcut un SF "beton" cu toate variantele posibile ( nu cum se face de obicei, întâi aleg traseul și după aia trag de SF să îl confirme) și după aia făcute cât mai multe proiecte mici care să se încadreze în "marele plan": fie un viaduct, fie un drum reabilitat, fie construită o porțiune de autostradă - eventual half-profile care să poată fi folosită împreună cu drumurile existente ; în plus cumpărarea sau măcar blocarea terenurilor de pe traseu.... Ăsta poate fi proiect pe 50 de ani, dar se poate face să se circule bine după primii zece sau poate mai devreme, pentru că dacă reușești să ai un traseu fără gropi și fără localități deja ai redus timpul de tranzitare la mai puțin de jumătate.... Iar pe măsură ce crește traficul se mai pot aborda segmente critice. Noi deocamdată n-am reușit să traversăm Apusenii :)

lupu.irimie

Hai sa plecam de la supozitia BEI: "Traficul nu este si NU va fi la nivelul necesar unei autostrazi"
Buun! Azi, traficul nu este unul care sa solicite o autostrada, spun cei de la BEI. Prima mea intrebare: cand sa facut un studiu realist de trafic intre Transilvania si Moldova!? In ce an? Am tot cautat pe internet ceva date relevante si am gasit doar un studiu CESTRIN din 2010 si o previziune de trafic pentru 2015 (suntem in 2018 totusi).
Datele CESTRIN in 2010 aratau asa:

1. DN 2 Bucuresti-Bacau valoare medie de 16.261 vehicule
2. DN 11 Brasov-Bacau valoare medie de 7.808 vehicule
3. DN 15 Tg. Mures-Bacau valoare medie de 5.751 vehicule
4. DN 1+DN 11 Ploiesti-Bacau (via Brasov) valoare medie de 21.630 vehicules (DN1) + 7.808 vehicule (DN 11)
5. DN 7 Pitesti-intersectie cu DN 1 ( Sibiu/Talmaciu) valoare medie de 12.349 vehicule

Harta cu proiectia CESTRIN pentru 2015 o gasiti Aici
Daca facem suma intre DN11 si DN15 sarim de 13mii de vehicule/zi. Nu stiu cat reprezinta trafic de marfuri, si cat reprezinta trafic de persoane. Paradoxal este, ca uitam care este de fapt si de drept rolul unei infrastructuri de transport adecvate: aceea de a genera dezvoltare.
Sigur, multi vor spune: "intai sa vedem o dezvoltare a industriei, si dupa cream si infrastructura necesara".
Nu domnilor, nici o economie nu se poate dezvolta fara a avea o infrastructura bine realizata si gandita. De ce!? SImplu - timpul inseamna bani. Toata industria lucreaza azi, pe principiul generat de japonezi in anii 70, recte On Time. Nimeni nu mai face stocuri de marfuri- caci stocurile inseamna bani blocati.
Ca nu avem bani sa facem reteaua de autostrazi pe care o dorim!? De acord. (Sa tot rugat CEE si UE de noi sa luam bani pentru a crea si dezvolta infrastructura necesara de au facut afta in gura!)
Dar trebuie sa gasim o solutie rapida, a carei punere in aplicare initial, sa nu fie atat de costisitoare, sa poata fi pusa in opera cat mai rapid, si care sa dea posibilitatea unei viitoare dezvoltari.
Indiferent ca vorbim de DN/ DN cu 2 benzi pe sens / AX....etc, fara a trece prin nspemii de satuce, satulete, comune si orasele; blocand viitorul traseu pentru dezvoltari imobiliare (indiferent ca vorbim de rezidental, industrial, s.a.m.d / vezi episodul Cristian)
Nu ai cum scoate Moldova, ori Oltenia din marasmul economic in care se zbat fara infrastructura de transport. O tara fara infrastructura de transport NU VA EVOLUA nici o data. Deoarece nici o firma sanatoasa la cap, nu va investi intr-o zona in care asigurarea unui flux rapid, stabil si predictibil de marfuri nu este posibil.
Logistica este cosmarul secolului XXI la fel cum a fost si in secolele trecute.
"Only the shadows know"  - daca, si cand o sa avem infrastructura!

carutasul

Oricum în condițiile în care ar exista o cale de comunicație cifrele se vor dubla probabil instant :)
Ideea mea ( cam în același sens cu Pașadia) era că aici s-ar impune o abordare în pași, fiind vorba de o lucrare foarte mare.  Dacă nici măcar nu  știi ce vrei să faci ( pentru că ăsta e stadiul actual) nu ai cum să faci ceva pe termen lung, și atunci există două variante: ori nu faci nimic ( cel mai probabil scenariu) ori încerci varianta hei-rup ( cu 80% șanse să se termine ca autostrada Bechtel) . Evident că dacă va exista o autostradă vor trebui să existe niste drumuri de legătură, deci dacă abordezi problema punctual ( drumuri de legătură + segmente critice construite) obții maximum de avantaje cu minim de investiții. Doar că..... CNAIR....

cristi5

Quote from: pasadia on January 30, 2018, 08:56:06 AM
Dupa cum se stie, eu sunt perfect de acord cu aceasta pozitie (aia a BEI) - traficul nu este si NU va fi la nivelul necesar unei autostrazi.

Corect, pe de alta parte strategic e nevoie de un drum rapid. Nu poti lasa traficul pe serpentine si prin localitati daca vrei dezvoltare economica.

Pentru mine solutia e un drum nou half-profile (1+1 in tunel si pe viaduct, 2+1 in rest), eventual dezvoltat incremental (tunelurile si viaductele intai, puse in valoare "imediat" prin legatura la DNuri sau DJuri existente).

La jumatate de pret, poate proiectul DX8 e fezabil... Sau orice alta trecere Moldova<->Ardeal.

__dir

Sunt si eu de acord cu pasadia. Problema este cand ? Mi-ar placea sa vad un plan pe 10-15 ani cu pasi concreti si cu date asumate de UIP, fara interferente politice.

dumbravaandrei

Pentru a decide ce e mai bine sa facem, mai intai NE TREBUIE NISTE STUDII DE FEZABILITATE!!!!. Din alea facute pe bune, cu analize de impact, cost-beneficiu, oportunitate etc.

Da, la ora actuala e clar ca orice drum care nu trece prin localitati, nu are serpentine ca urina taurului si are o declivitate decenta (maxim 5-6%) asigra un drum si o parcurgere decenta a distante Tg. Neamt - Ungheni(Mures). Ca o fi 1+1, 2+1 Alternativ, 2+2,2x2, A sau ce mama masii o fi, numai sa fie un drum in care sa poti scoate o medie de 70km/h fara sa iti risti viata si fara sa iti rupi masina. Eventual si ceva spatii de servicii decente sa nu mearga lumea chioara de somn prin munti...

iulius

Fiind dat ca acest proiect este acceptat de CE, si pentru a nu mai bate pasul pe loc, traseu exista, in primul rand o revizuire urgenta a sectorului montan Ditrau - Tg Neamt ( in colaborare cu cei de la Milvus,"treceri pentru ursi") si lansarea licitatiilor pentru restul segmentelor de autostrada, Tg Mures-Acatari, legatura DN2 - Pascani-Tg Frumos-Iasi ( A - full profile) in schimb pentru celelalte segmente + parte montana la nivel de Semi profil de Autostrada,
Presupun un cost estimativ obtinut dupa licitatia aferenta acestui proiect de 2,2-2,6 miliarde de euro...

dr4qul4

si cum ai estimat tu costul acela?
sau cum ar putea lansa executia pe SF-ul vechi pentru capete?

btw, ai luat in considerare ca avem tunele foarte lungi in zona Iasiului?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cristi5

#974
Oameni buni, imi pare rau ca am plecat dupa fenta, cred ca de fapt aici avem o ingropare politica a A8 si o revigorare a A13 montan sub pretextul unor "surse" care "citeaza" BEI.

Plus o motivare, tot pe surse, a rezilierii SF, pt ca nu ar scrie in contract "puteti folosi ce ati facut in 2010". Daca explicatiile astea pe surse sunt asa simple si logice, oare de ce nu de fac oficial ? ?  Interesant si ca API comunica oficial si partidul comunica pe surse. Asumarea responsabilitatii e la mare pret pe la noi.

Cand voi vedea un document BEI voi crede altceva, dar acum e doar o manipulare.

Pana una-alta politicienii ar face bine sa gandeasca half-profile la traversari montane, pt ca nici Brasov-Bacau nu cred c-ar avea trafic de full si BEI poate zice iar pas.

Pana nu gandesc half profile, politicienii nu vor face decat sa-si "sufle" unii altora autostrada montana full, cu rezultatul pe care-l vedem astazi: in teren nu se ajunge nici macar la un SF mai de doamne-ajuta...