Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 6 Guests are viewing this topic.

ovicor

Impartasesc opinia ta, DOAR sper si eu ca te inseli!

Stef

Pe 1 noiembrie, MVA a organizat o dezbatere privind Autostrada A8 cu mai mulți invitați din toate etapele construcției autostrăzilor, dar și din administrație și proiecte conexe. Am segmentat dezbaterea pe cele 3 panel-uri gândite de organizatori pentru o accesibilitate mai facilă și le postez pe toate 3 în această postare:

Panel 1: Perspective tehnice în construcția de autostrăzi
Moderator: jurnalistul Ștefan Etveș, realizator emisiunea "Drumurile noastre" (B1TV)
Key Speakers:
1. Adrian Covasnianu și Paul Țurcanu (Asociația "Moldova Vrea Autostradă") - analiza stadiului construcției de autostrăzi în regiunea Moldovei
2. Ionuț Urecheatu (director tehnic) - perspectiva CNAIR
3. Petre Ene (director gen. adj. Consitrans) - perspectiva proiectantului
4. Radu Meleru (inginer Nurol) - perspectiva constructorului
5. Paul Savin (director general Konsent) - perspectiva supervizorului de lucrări
+ intervenția Primarului Municipiului Iași, Mihai Chirica


Panel 2: Administrație și capacitate administrativă
Moderatori: jurnalistul Ștefan Etveș, realizator emisiunea "Drumurile noastre" (B1TV) și Daniel Matasaru (Asociația "Moldova Vrea Autostradă")
Key Speakers:
1. Dragoș Pîslaru - fost europarlamentar, negociator PNRR
2. Paul Butnariu - președinte Camera de Comerț și Industrie Iași
3. Marius Danga - vicepreședinte Consiliul Județean Iași
4. Marius Pintilie - primar Municipiul Pașcani



Panel 3: Exemple de bună practică
Moderator: Daniel Matasaru (Asociația "Moldova Vrea Autostradă")
Key Speakers:
1. Oana Bonteanu (manager proiect) - Terminalul 4 Aeroportul Iași
2. Ionel Păsărică (director gen. Splendid Development) - Proiect autostradă urbană Anvers, Belgia
3. Andrei Ciuhodaru (Asociația "Moldova Vrea Autostradă") - Propunere centru intermodal Cristesti Iași
4. Ștefan Liviu Stanciu (Asociația "Moldova Vrea Autostradă") - Dronathon - Monitorizare cu drona Autostrada A7


tom_sawyer

În această dezbatere s-a pus problema finanțării? Sau s-a mers pe ideea "fonduri asigurate din PT 2021-2027"?

hermes

De urmărit ceea ce spune Dragoș Pîslaru.
The only time Success comes before Work is in the dictionary.

tom_sawyer

OK, deci împrumut de pe piețele internaționale, nici vorbă de fonduri europene.

shift2rail

^ calea de urmat, alaturi de PPP, imho.

Altfel nu vom acoperi niciodata deficitul de 40-50 mld eur, ptr a inchide reteaua core& extensive core,  routier+feroviar.

tom_sawyer

Așa cred și eu, dar deocamdată mințim oficial cu finanțarea din fonduri europene.

AdrianB1

La ce rating de tara si cu ce dobanzi ne imprumutam, nu e o solutie grozava. Iar PPP in care noi (contribuabilii) ne asumam toate costurile si toate riscurile, iar partenerul privat doar o cota de profit garantat, tot o idee proasta. Vorbiti de parca ar plati altii sumele in plus sau de parca ar fi neglijabile.

hermes

#5438
Nu știu de ce discuția asta despre finanțare se poartă doar legat de A8, când sunt atâtea proiecte care oficial au exact aceeași sursă de finanțare. Ba chiar finanțăm proiecte cum este metroul din Cluj din bugetul de stat (sper să nu șteargă commentul ca zic de el). Acolo banii sunt în regulă? Aia de unde ar fi? Nu tot din împrumuturi de pe piețele internaționale?
De unde atâta "grijă" doar față de Moldova?
The only time Success comes before Work is in the dictionary.

ovicor

Nu e DOAR despre Moldova, este despre finantare in general. Iar despre Moldova,cu totii am apreciat c-a fost lasata in urma, dar acum se face, nu poti nega!Cat despre A3, A10, A1 in Ardeal, beneficiaza si moldovenii! In fapt, Moldova vrea A8 pana la Tg. Mures, spre a avea continuitate spre occident! Si "gaurile" din A3 afecteaza Moldova!In fond, multi suntem tematori ca vor putea fi finantati atatia km de A + DEx fiindca clasa politica risipeste banii pe ce n-ar trebui!

carutasul

la A8 sumele sunt mai mari; singura discuție e dacă nu cumva e mai avantajos să faci mai mulți km în alte părți. Oricum însă probabil va fi împărțită pe mai mulți ani. Altfel, geografia noastră e de așa natură încât toate drumurile trec prin Ardeal. Ba, dacă maghiarii nu și-ar fi făcut treaba rezonabil, ar fi putut exista o situație în care cel mai avantajos lot de autostradă pentru noi ar fi fost unul din Ungaria, din fericire nu a fost cazul. ( țin minte că bulgarii voiau să termine ei autostrada grecilor la Kulata pentru că grecii tot întârziau :) ) Dacă războiul din Ucraina se termină cum dorim noi sau dacă sârbii trec și ei în tabăra noastră se pot deschide și alte perspective despre care putem discuta...

hermes

@carutasul O singura mentiune: sumele sunt mai mari pentru ca sunt ACTUALIZATE la cea mai recenta data, gandeste-te ca inflatia reala in ultimii 5 ani a depasit cumulat 50%. Adu-ti aminte ca UMB a oprit lucrul ca sa apara ordonanta celebra cu actualizarea preturilor. Tine cont ca Pitesti Sibiu vom afla cat costa DOAR LA FINAL! Si abia atunci vom putea face comparatie.
Cat despre necesitate, utilitate, oportunitate cu privire la A8, am gasit mai multe raspunsuri pertinente in dezbaterea postata de Stef mai jos.

@ovicor - da, si "gaurile" alea din A3 afecteaza Moldova, dar sunt convins ca pana este gata complet A8 gaurile alea vor fi fost de mult timp istorie...
The only time Success comes before Work is in the dictionary.

carutasul

da, dar e și o lucrare grea, peste 100km prin munte, doar cu A1 se compară. Pe lângă ea, A7 e "parfum" :)
Eu însă sunt printre cei care cred că trebuie făcută. Ne zgârmăm în buzunare, poate mai facem unele tronsoane half-profile în prima fază dar trebuie făcută. Însă înțeleg că discuția despre priorități are sens din acest motiv, că sunt bani mulți și momentan nu e trafic pe acest traseu (însă traficul zic eu că o să apară, legăturile economice cu Ardealul o să se întărească, momentan tocmai lipsa unei legături comode le împiedică. )

iulic

In acest moment traficul Moldova - Ardeal se imparte pe mai multe rute principale:
1. Campulung Moldovenesc - Bistrita
2. Tg. Neamt - Toplita - Reghin
3. Piatra Neamt - Bicaz - Gheorgheni - Sovata
4. Onesti - Tg. Secuiesc - Brasov
5. Focsani - Lepsa - Tg. Secuiesc

Traficul de pe primele 3 rute (partial si de pe ruta a 4-a) cu siguranta va fi preluat de A8 cand va fi construita.

hermes

Legat de alternativa la traversarea pe ruta Iacobeni Vatra Dornei, Flutur chiar spunea ca a pregatit accesibilitatea Sucevei la A8 inclusiv prin drumuri secundare (nu doar via A7-Turbion-A8), un drum care imi vine in minte este Borca-Malini care inainte nu exista decat ca drum forestier.
The only time Success comes before Work is in the dictionary.