Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

bim14

Noi, iesenii, suntem obisnuiti cu machete: ba a spitalului regional de urgente, ba a stadionului, ba a salii polivalente. Iata ca acum avem chiar un film la o rezolutie excelenta. Spitalul regional ni s-a promis de vreo 10 ani si abia se urneste santierul, probabil va mai dura inca pe atat pana va fi functional. Prin urmare, chiar nu vad inceput lotul iesean al A8 atat timp cat avem in executie sute de km de autostrada, in conditiile in care viitoarea finantare este relativ incerta.
Adevarat este ca au mai deschis un terminal la aeroport, ajungand la al 4-lea, de parca ar fi un ditamai hubul pentru zboruri intercontinentale. Din pacate marfurile tot pe sosea vor circula, chinuindu-se ani buni in continuare sa serpuiasca prin trecatorile Orientalilor.
Quote from: bim14 on January 09, 2024, 10:42:40 AMEu tocmai am virat 100 de lei si mai pun 500 in contul API daca la final de 2024 avem minim 50 de km de A7.

Manole A

Am descoperit recent acest forum,am citit o multime de comentarii(unele foarte bine documentate si coerente, felicitari autorilor  :) ) si mi-a incoltit urmatoare intrebare.
 De ce toata lumea priveste autostrada A8 prin comparatie cu celelalte tronsoane de autostrada din vestul/sudul tarii doar prin perspectiva studiilor de trafic la momentul actual?
Aglomerarile urbane/rurale care sunt tranzitate/sau in proximitatea Autostrazii A8 reprezinta unu pol de crestere economica in ultimii ani in contextul in care Moldova nu beneficiaza de nici un proiect major de infrastructura, asadar intr-o economie de piata dinamica unul din indicatorii care trebuie avuti in vedere sunt rezultatele si impactul pe termen lung care va fi net superior situatiei actuale si poate reprezenta un ASSET pe viitor.
Intr-un limbaj mai plastic '' Daca vrei sa ai..... dezvolta''. Ma dezamageste pragmatismul actual al unor care privesc doar in viitorul apropiat, cred ca o dezvoltare unitara are un efect mai bun decat izolarea unor proiecte intr-un sir nesfarsit de dispozitii de santier, amanari prelungiri, realocari schimbari de solutie, reactualizari studii etc.

piXel

@Manole A - e o chestiune de prioritizare: ce doare acum vs. ce va durea în viitor.

Archi

Nu cred ca e nimeni pe forum impotriva la a se construi o legatura moderna si rapida peste Orientali, cu siguranta va fi un asset pentru intreaga regiune a Moldovei.

Discutiile apar in urma faptului ca PT (programul prin care primim bani europeni) este suprascris in proportie de 300%, asta inseamna ca planificam sa facem constructii in valoare de 3 ori mai mare decat finantarea disponibila pe fonduri europene, astfel apare intrebarea: Ce trebuie sa prioritizam acuma ca la finalul ciclului de finantare sa avem parte de beneficiul maxim? Exista multe raspunsuri si opinii, le-ai citit si tu pe forum.

Legat de A8 s-a discutat foarte mult oportunitatea de a scadea costul construind half profile 2+1 in loc de full profile pe portiunile cu multe viaducte si tuneluri. Am facut o analiza aici si aici in care estimez ca o astfel de solutie ar aduce acelasi timp de deplasare pentru camioane / autocare comparativ cu A8 full profil si un timp de deplasare de aproximativ 15 minute mai mare pentru masini mici, economia ar fi putut fi de peste 1 miliard de euro, cu care sa se faca alte lucrari in Moldova. Argumentul este valabil si pentru alte proiecte montane scumpe.

Acuma A8 montan e pe licitatie deja (sau aproape pe licitatie unele loturi), deci e tardiv sa se mai discute modificari majore, se va licita full profile.

Hercule

Eu inteleg ca esti nou pe forum, dar e total deplasat sa afirmi "in contextul in care Moldova nu beneficiaza de nici un proiect major de infrastructura" in conditiile in care se lucreaza pe +300 km in Moldova iar restul santierelor din tara merg la relanti exact din cauza lucrarilor de la A7.

Te invit sa citesti topicul A7.
Deșteaptă-te române!

tom_sawyer

#5345
@Manole A: pentru că ești nou pe forum, îți fac un serviciu și îți selectez eu informațiile relevante. Ia un creion și o bucată de hârtie și fă o socoteală simplă. La al treilea mesaj citat mai jos adaugă 4,5 miliarde de euro pentru A8 Moțca-Iași-Ungheni.

Mie îmi dă la final că doar domeniul rutier acoperă toate fondurile alocate României prin politica de coeziune 2021-2027, pentru toate domeniile.

Mulți nu vor să își bată capul cu socoteli din astea, dar nu-i nimic, don't worry, be happy.


Quote from: tom_sawyer on October 12, 2024, 04:24:14 PMA [Elisa Ferreira]:
Romania has received and is still receiving 24 billion euros in the past period of support (2014-2020). For 2021-2027 has a substantial amount, again, of 31 billion.

Quote from: ionescu63 on December 20, 2022, 07:26:14 PMhttps://mfe.gov.ro/comisia-europeana-a-aprobat-programul-transport-2021-2027-96-miliarde-de-euro-pentru-autostrazi-cai-ferate-si-noi-linii-de-metrou/

COMISIA EUROPEANĂ A APROBAT PROGRAMUL TRANSPORT 2021–2027: 9,6 MILIARDE DE EURO PENTRU AUTOSTRĂZI, CĂI FERATE ȘI NOI LINII DE METROU
20 decembrie 2022

[...]


Politica de Coeziune 2021–2027

Recent, a avut loc evenimentul de semnare a Acordului de Parteneriat între Guvernul României și Comisia Europeană, documentul strategic care acoperă fondurile Politicii de Coeziune și cel al Politicii Maritime și Pescuit pentru perioada de Programare 2021 – 2027.

Astfel, în al treilea exerciţiu financiar prin care statul român va beneficia de fonduri europene, se vor implementa şaisprezece Programe, prin care României îi vor fi alocate peste 31 de miliarde de euro.


Separat de Programul Transport 2021–2027, România beneficiază de investiții strategice importante și prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Resursele financiare alocate sunt de aproximativ 7,6 miliarde de euro și vor acoperi o parte din necesarul total de investiții la nivel național, astfel încât, pentru a le maximiza impactul, aceste resurse vor fi direcționate către acele intervenții capabile să genereze cea mai mare valoare adăugată în conformitate cu strategiile naționale și ale blocului european.


Quote from: tom_sawyer on October 08, 2024, 01:41:19 PMActualizare:

Legat de fondurile disponibile pe rutier din Programul Transport 2021-2027:
https://www.mt.ro/web14/strategia-in-transporturi/program-transport-2021-2027/4766-pot16082023-2

Avem un buget limită de contractare de 16,4 mld euro (de 3 ori fondurile alocate efectiv), pe cele 3 priorități (P1, P2, P3 - vezi doc.)

Am încercat o împărțire pe proiecte. Las la o parte celelalte programe (PNRR, CEF militar, buget de stat/Anghel Saligny). Valori în mld € fără TVA, valori de construcție+montaj (C+M). Valori fără rezerve de implementare.

Proiecte fazate din exercițiul anterior:

    PiSi 4&5: 0,4 mld €
    A0: 0,4 mld €
    CraPi 1&2: 0,2 mld €
    +BrGl, centuri Sf Gheorghe, Arad Vest, Craiova Sud, Sighisoara, Zalău, DNCB etc.
TOTAL= 1,31 mld €

Proiecte cu contract semnat:

    PiSi 2&3: 2 mld €
    A13 Sibiu-Făgăraș: 1,3 mld €
    DN71 (Buc-Targoviste-Sinaia) & DN73 (Câmpulung-Brașov): 0,53 mld €
    A3 Suplacu-Chiribiș-Biharia: 0,33 mld €
    DEx Tureni: 0,1 mld €
    VO Azuga-Bușteni: 0,1 mld €
    VO Comarnic: 0,05 mld €
    Legătură A1-Timisoara-DN69: 0,05 mld €
    VO Blaj: 0,03 mld €
    SF-uri: Brașov-Bacău, Suceava-Botoșani: 0,02 mld €
TOTAL= 4,51 mld €

Proiecte în licitație (anunț vizibil în SEAP):

    Craiova-Tg Jiu: 2,68 mld €
    A11 Arad-Oradea: 2 mld €
    A9 Timișoara-Moravița (loturi 1 și 2): 1,98 mld €
    A3 tunel Meseș: 1,5 mld €
    A7 Pașcani-Suceava: 1,5 mld €
    DEx Focșani-Brăila: 1,08 mld €
    A4 Techirghiol: 0,85 mld €
    VO Cluj: 0,8 mld €
    A8 Miercurea Nirajului-Sărățeni: 0,7 mld €
    A8 Pipirig-Vânători Neamț: 0,7 mld €
    VO Timișoara Vest: 0,3 mld €
    Extindere DN25: 0,2 mld €
    VO Mediaș: 0,17 mld €
    DEx Satu Mare-Oar: 0,15 mld €
    DNCB DN2-A2: 0,1 mld €
    VO Reghin: 0,1 mld €
    VO Pucioasa-Fieni: 0,1 mld €
    VO Giurgiu: 0,07 mld €
    VO Buftea: 0,06 mld €
    VO Botoșani: 0,05 mld €
    Noduri rutiere A3 Gruiu, A2 Dragoș Vodă, A1 Ionești: 0,03 mld €
    Pod DN54 jud. Teleorman: 0,02 mld
    SF-uri DEx Cluj-Dej & Caransebeș-Lugoj: 0,01 mld €
TOTAL: 15,15 mld €


Proiecte cu indicatori tehnico-economici aprobați prin HG:

    A8 montan (4 loturi rămase): 4,1 mld €
    DEx Bacău-Piatra Neamț: 1,3 mld €
    VO Gura Humorului: 0,4 mld €
    A3 Codlea-Cristian: 0,12 mld €
    VO Vaslui: 0,1 mld €
    Legătură A1-Titu: 0,07 mld €
    PiSi6 (DN73C) lot 1: 0,05 mld €
    Noduri rutiere A1 Cugir, A3 Spinuș, A1 Cruceni: 0,05 mld €
    VO Horezu: 0,03 mld €
    VO Sighetu Marmației: 0,02 mld €


1,5 miliarde de euro (cel puțin) peste limita de supracontractare. Ce se va mai scoate la licitație (A8, etc.) cu siguranță nu va mai avea finanțare din PT 2021-2027, poate din alte surse.


Manole A

Afirmatia mea era legata de proiecte majore de infrastructura finalizate.
Multumesc pentru sugestie, voi citi cu interes si postarile legate de A7.

Manole A

#5347
Realitatea mea si presupun, a multor locuitori din zona Moldovei este ca ''durerea'' se acutizeaza nu se prioritizeaza in privinta proiectelor care deservesc aceasta regiune a tarii.Nu vreau sa intru intr-o polemica legata de vreo analiza a sustenabilitatii proiectelor propuse pentru Moldova (pentru ca s-ar putea sa gresesc).
ACUM recunosc  cum foarte bine a semnalat un alt utilizator intr-un post''depinde in ce zona a tari locuiesti'', vei privi prioritizarea dintr-o anumita perspectiva, dar totusi din ce stiu A8 este pe coridor principal.

hermes

@Manole A - am mai scris si eu pe forum ca satulul nu crede flamandului si nici bogatul saracului, dar mi s-a sters comentariul (fara sa inteleg clar de ce, dar ma rog...). Aici argumentele care se fac se doresc a fi exclusiv rationale si bazate pe documente tehnice... asadar retine ca A8 nu doar ca este pe coridor principal (TEN-T Core) in Masterplanul de Transport, ci este si proiect Flagship in Planul Investitional asumat de Romania in urma cu cativa ani.
Problema sursei de finantare nu este a noastra, a celor de pe forum (cu exceptia celor care lucreaza prin MT/CNAIR/CNIR/MIPE etc), ci este a Guvernului roman, care este responsabil cu privire la dezvoltarea echitabila si pe principii de buna guvernare a acestei tari. Grindeanu spunea la un moment dat ca necesarul pentru investitii pana in 2030 ar fi de 70 miliarde de euro din care avem acoperiti acum undeva la 40 miliarde din diferite surse. Deci sunt constienti toti ca pentru a face ce si-au asumat, trebuie sa suplimenteze diferenta de 30 miliarde+ de undeva. E treaba lor asta, pentru ca de asta se bat acum in alegeri sa ne convinga sa ii votam.

@Archi - asa cum spui, discutia cu half-profile nu mai este de actualitate, se va face full profile, nu are sens sa abordam discutiile de maniera "ce ar fi fost daca".

@tom_sawyer - domeniul rutier acopera toate fondurile pentru ca pe feroviar nu suntem in stare sa facem mai mult de cat se face acum. Tristetea e ca in PNRR luam imprumuturi pentru rutier iar banii nerambursabili se pierd. Cine a gandit lucrurile asa a fost un mare ticalos sau un mare habarnist.
The only time Success comes before Work is in the dictionary.

tom_sawyer

#5349
^ Cum am mai zis, don't worry, be happy.

Dacă nu s-a înțeles din prima, când am zis că domeniul rutier acoperă tot, tot înseamnă: fonduri EU pentru firme, canalizare la sate, management deșeuri, autobuze/tramvaie/troleibuze, microbuze școlare, etc, etc, etc. tot ce primește România, nu numai transporturi rutiere/feroviare/navale.
Bineînțeles că n-are cum să se întâmple asta.

Rămâi optimist în continuare, nu-ți bate capul cu sursa de finanțare. Și crede-i pe cuvânt, că bani sunt, e lumea rea că comentează de Moldova.

RataRR

^^Suntem cam singura tara care are autostrazi in PNRR la nivel UE. La o cautare rapida am mai gasit doar un exemplu din Grecia, si acolo s-au facut 70 km, nu 300+ cum se construiesc la noi. Si cred ca s-a zis din primele zile ca A7 e pe imprumut pentru ca UE nu voia sa acorde granturi pentru autostrazi prin PNRR. Deci nu au fost nici habarnisti, nici ticalosi cei care au negociat, ci chiar au reusit ceva ce alte state n-au facut (fie ca n-au incercat, fie ca UE nu a acceptat).

hermes

Eu parca auzisem de Croatia, nu de Grecia, dar da, suntem poate singura tara care investeste atat de mult in constructia de noi autostrazi prin PNRR. Pentru ca LA NOI NU SUNT, in 30 ani nu au fost in stare sa creasca reteaua de autostrazi si sa uneasca Moldova, Transilvania si Muntenia.
UE si Comisia asteapta argumente si explicatii pertinente pentru orice propunere, am vazut ce spunea doamna Ferreira.

@tom_sawyer - nu ii crede nimeni pe cuvant pe astia din politica - mai ales in campanie, nu sunt nici de parere ca lumea e rea CA COmenteaza de Moldova, spun doar ca buna guvernare inseamna dezvoltarea corecta si echitabila a intregii tari, iar politica de coeziune este menita ca disparitatile intre regiuni sa se diminueze, nu sa creasca. De asta sustin Autostrada A8 si de asta nicio viziune contabiliceasca nu ma va convinge ca proiectul asta trebuie abandonat.
The only time Success comes before Work is in the dictionary.

26ld

@hermes Citez de mai sus: " spun doar ca buna guvernare inseamna dezvoltarea corecta si echitabila a intregii tari, iar politica de coeziune este menita ca disparitatile intre regiuni sa se diminueze, nu sa creasca. De asta sustin Autostrada A8 si de asta nicio viziune contabiliceasca nu ma va convinge ca proiectul asta trebuie abandonat."

Ce zice @tom_sawyer, ce zice doamna de la UE si ce ai inteles tu sunt lucruri diferite. Aceeasi logica tampita ca pe topicul cu A7, daca cineva critica modul in care lucreaza o firma, automat inseamna ca nu vrea sa se faca autostrada respectiva. TOTI vrem sa se faca A8, A14 si orice mai viseaza grinda noaptea.

Problema e ca nu sunt bani pentru tot ce viseaza x sau y.

Ti-a explicat cu subiect si predicat omul ca politicienii mint si ca fondurile sunt deja supracontractate 300% si putin mai mult, ceea ce inseamna ca UE nu iti mai da bani pe programul respectiv.

Acum intra in actiune ce a zis doamna de la UE, si anume ca daca statul roman chiar vrea sa construiasca ceva, fie A8, fie cai ferate, trebuie sa vina cu un proiect beton si UE le va da bani intr-un fel sau altul. Doar ca statul roman e incompetent, hot si corupt si ii minte cu nerusinare pe cetateni (si multi cred ce zic ei, inclusvi tu) ca sunt bani si ca se vor face toate cele promise. Ei nu au de gand sa faca un proiect beton (vezi toate contestatiile pe orice licitatie aproape) si nu au de gand sa ia bani de la UE pentru ele, ei vor doar sa faca campanie electorala sa mai prinda ciolanul cativa ani.

Sper ca ai inteles acum ca te duci dupa fenta si ca de la licitatie la executie pot trece si 20 de ani. Vezi topicul A3.


timisoreanul

Tom_Sawyer, iti respect opinia, apreciez efortul de documentare pe care l-ai facut, dar permte-mi sa nu fiu de acord cu ea. Sincer, eu prefer varianta supracontractarii, pentru simplul fapt ca, daca imi amintesc bine, in primul exercitiu financiar de abia am reusit sa cheltuim 50% din bani. Cu alte cuvinte, am pierdut 50% din banii europeni, pentru ca nu am avut proiecte mature ca sa ii consume. Mai imi amintesc ca inca de atunci colegul Vancouver propunea supracontractarea,pentru a se evita repetarea dezastrului.
Pe hartie lucrurile par asa cum le prezinti tu. In realitate, nu e chiar asa. Pentru ca, din experienta celor vreo 14-15 ani de cand am inceput si noi cu adevarat sa facem autostrazi, ca lucrarile foarte rar merg conform planului. Mereu apar intarzieri, in toate fazele posibile, adica atunci cand se face SF-ul, cand se liciteaza, cand se construieste. Iar ipoteza cea mai nefericita este cea cand se ajunge la rezilierea contractelor, ceea ce inseamna ca se face expertiza de evaluare a lucrarilor, noi licitatii si se semneaza noi contracte. Asadar, in mod cert nu vor fi obligatii de plata catre constructori pe masura termenelor asumate contractual sau estimate.
Dar chiar daca reducem la absurd si ajungem in situatia asta, se pot gasi solutii, si anume: mutarea altor fonduri europene necheltuite catre transporturi, continuarea proiectelor pe viitoarele exercitii financiare, obtinerea altor credite externe sau finantarea pur si simplu de la buget. Asa ca, in opinia mea, din perspectiva noastra, a beneficiarilor finali ai acestor proiecte, prefer aceasta varianta, pentru ca nu e deloc o solutie confortabila pentru guvernanti sa renunte la oricare din aceste proiecte de maxima utilitate. Prefer sa ii punem in dificultate sa gaseasca solutii.
Iar pentru noi, cei care ne petrecem timpul pe acest forum pro infrastructura, mi se pare ca trebuie sa sustinem fiecare km de autostrada, daca vrem sa ii prindem si noi in viata asta. Investitia in infrastructura este una dintre cele mai bune, urmand sa beneficieze si generatiile viitoare de ea.
Eu ma gandesc cu simpatie la colegii din Iasi, de exemplu, care este unul din marile orase ale tarii, capitata noastra culturala si care in cel mai optimist scenariu vor mai avea de asteptat vreo 4-5 ani pana va ajunge vreo autostrada la ei. Nu cred ca vor primi foarte bine opiniile astea: mai opriti-va, ca nu o sa mai avem bani. Cel putin, eu asa vad lucrurile.

bim14

Quote from: Hercule on October 18, 2024, 12:50:49 PMEu inteleg ca esti nou pe forum, dar e total deplasat sa afirmi "in contextul in care Moldova nu beneficiaza de nici un proiect major de infrastructura" in conditiile in care se lucreaza pe +300 km in Moldova iar restul santierelor din tara merg la relanti exact din cauza lucrarilor de la A7.

Te invit sa citesti topicul A7.

Pana in 2020 Moldova nu a avut nici 1 metru de autostrada(pe cel al lui Mandachi nu-l punem la socoteala). Din 2020 exista centura Bacau, ce va fi parte din A7. Deci in 30 de ani nu s-a construit nimic, ba chiar ne-au lasat cu acest criminal DN2/E85 care ne-a tot rarit in fiecare an. Ce vreau sa spun este ca marea majoritate a investitiilor straine s-au oprit inainte de Carpati, iar unul dintre motive poate fi chiar lipsa infrastructurii. De asta A8 este mult mai important decat A7. Da e bine ca tirurile turcesti si din Ucraina vor putea tranzita Romania mai usor, insa nu stiu cat o sa conteze la o viitoare dezvoltare coerenta. Nu prea ne incalzeste ca se mai face cate un Lidl sau Kaufland, erau bune pe aici niste fabrici care sa produca si nu sa sustina doar consumul produselor de import.
Asa ca, noi speram ca se va construi sectorul montan al A7 iar A8 e bun pentru ca va reduce numarul celor ucisi pe E85.
Quote from: bim14 on January 09, 2024, 10:42:40 AMEu tocmai am virat 100 de lei si mai pun 500 in contul API daca la final de 2024 avem minim 50 de km de A7.