Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

2 Members and 3 Guests are viewing this topic.

GAC

Discutia despre A8 trebuie purtata intr-un context mai larg.
Regiunea Marii Negre va fi un punct fierbinte mult timp de acum incolo. A8 nu se va terina la Iasi, ci va fi continuata spre Chisinau, Odesa, Herson, Mariupol atat din considerente economice cat si militare. Cu alte cuinte trebuie sa existe o artera rutiera care sa permita accesul trupelor Nato din centrul europei pana la extremitatea estica in 48 de ore. De asememnea trebuie sa existe o artera rutiera care sa lege zonele industriale "metalurgice" din sudul Ucrainei cu Europa sudica si centrala.
Eu sunt de parere ca cei din MT / CNAIR trebuie sa poarte discutii cu institutiile corespondente din Rep. Moldova si Ucraina si sa inceapa si ei SF pentru aceasta autostrada strategica si sa mergem impreuna la Bruxelles pentru finantare.
In ceea ce priveste costul partii romanesti, atunci cand se va transa situatia Ucrainei si Rusia va fi nevoita sa se imprumute sute de miliarde ca sa plateasca stricaciunile de razboi ar fi bine sa se adauge pe nota de plata si tezaurul furat in 1917. Doar dobanda acumulata in acesti 100 de ani ar fi suficienta cat sa plateasca integral A8, A13, poate chiar si A14.

shift2rail

Din pacate, baza industriala a Ukrainei e concentrata in teritoriile cucerite de rusi, dar argumentul ramane relevant pentru a conecta toate provinciile Ro+Moldova agricola la Occident: in contextul discutiilor despre friend- si near-shoring vom deveni, gradual, manufactura ("chinezii") Europei.
Toate aceste produse manufacturate vor avea nevoie de rute de tranzit rapid si de capacitate catre vest.

Robby

^Nu este nicio sansa sa devenim "chinezii" Europei. China nu inseamna mana de lucru ieftina, inseamna calificare si tehnologie. Vezi ce au patit firmele cand au incercat o mana de lucru ieftina si au mers in India. Big fail. 

Ionut


mirceaeliade

Cele 4 loturi de mijloc lansate au cam acelasi pret ca ''A4fun'' care e taraganata din "lipsa de interes politic"

StefanCelMare

#5285
Nu pot să pricep cum se discută despre prioritizarea A8 versus A3 Cluj-Oradea.
Păi A3 Cluj-Oradea ESTE în execuție.
Ce propuneți să facem, să oprim construcția, că nu pricep.

Singurul care nu e atacat (din atribuite) e lotul Chiribiș-Biharia, dar e ilogic să îl oprești și pe acela, pentru că ai pierde continuitatea Nușfalău-Europa.

Dacă mă întrebați tunel Meseș versus ceva din A8, poate, ce să zic, se poate discuta.
Poate ar fi mai urgent necesar un tunel Praid spre Gheorgheni, pe Meseș cu 2+1 se circulă de bine de rău.

RazesIesean

Chiar credeti ca se va construi sectorul montan.
A fost taraganat un an de zile si acum cand presiunea creste ca vin alegerile, l-au activat pe PSD-istul ascuns ca sa castige popularitate.

Ca si toate licitatiile ce se pornesc au fonduri prin Programul de Transport.
De unde dracu atatea miliarde cand Comisia Europeana a pus piciorul in prag si a zis 5% deficit, cand noi avem 8% si asta official, probabil official si mai rau.
~~~~~~
Ramasag de 500 lei in contul API ca nu se va scoate la licitatie pe A8 nimic, in 2024, in afara de capatul vestic care va fi semnat in Q3 2024.
~~~~~~

P3trut

@RazesIesean intrebarea asta putem sa ne-o punem si despre Meses. Momentan ne bucuram ca avem licitatii (spre deosebire de Pl-Bv  :troll: - app, eu locuiesc in Bv) care eu sper ca se vor finaliza mai repede ca cele ale lotului salajean (ma refer aici la toata epopeea, nu doar la ultima incercare  :D).

bim14

In acest moment sunt suficiente proiecte in derulare pentru capacitatea guvernului de a asigura finantarea. E bine ca se lanseaza cat mai multe licitatii, dar nu am nicio indoiala ca sunt si cativa oameni cu capul pe umeri in minister care planifica oarecum emiterea ordinelor de incepere (adica amana solutii, dau termene cat mai lungi pentru raspunsuri, intarzie semnarea contractelor, etc) ceea ce inseamna mai putina presiune pe buget. Deja suntem spre 8% deficit iar datoria externa atinge maximul in fiecare zi. Si nu cred ca ar fi cineva impotriva de a ne imprumuta pentru a dezvolta infrastructura, fie ea rutiera, feroviara, edilitara, educationala, sociala.
Daca vom avea in 10 ani A8 pana la intersectia cu A7, la turbion, putem spune ca e o victorie colosala. De la A7 la Iasi sunt vreo 60 de km, nu e un capat de tara. Ce vreau sa spun ca ar ajuta mai mult ca fondurile din zona sa fie directionate spre sectoarele montane care vor ajuta intreaga Moldova. Ulterior, cand se vor mai gasi surse de finantare, sa se execute A8 pana la Letcani si apoi pana la Ungheni. Chiar faptul ca se tot lauda politicienii din zona de o centura la Podu Iloaiei nu poate decat sa confirme ca nu sunt planuri pe termen scurt pentru vreo autostrada de la Pascani la Iasi. Cu inca o centura la Targu Frumos, Iasi-Pascani ar fi destul de usor de parcurs. Bolojan a facut vreo 6 ocolitoare in Bihor de cand e sef la CJ. Aici, la Iasi, avem parte numai de penali atat la CJ cat si la primarie, adica avem ceea ce probabil meritam.
Quote from: bim14 on January 09, 2024, 10:42:40 AMEu tocmai am virat 100 de lei si mai pun 500 in contul API daca la final de 2024 avem minim 50 de km de A7.


piXel

Sunt sceptic față de chestiile făcute la ordin. Asta pare gargară electorală.

catalin35

Mai întâi să lege Iașul de Pașcani și discutăm apoi și de Chișinău.

Oneinthecrowd

Apropos de link-ul postat de @shift2rail: 100% vrajeala electorala. Imi aduce aminte de un proverb romanesc: cainele moare de drum lung iar Ciolacul de grija altuia.

R. Moldova e in faza de elaborare a studiului de Pre-Fezabilitate a autostrazii Ungheni - Chisinau - Tudora/Palanca (mai departe ar trebui sa continue catre Odessa). Banii sunt de la BEI (acord semnat in Ian ac), Ciolacul e doar spectator.

Au ales si traseul.

https://piataauto.md/Stiri/2023/10/Pe-unde-va-trece-prima-autostrada-din-Moldova-care-ar-urma-sa-lege-orasele-Iasi-Ungheni-Chisinau-si-Odessa/

Anul asta ar trebui sa fie finalizat Pre-SF, iar anul viitor isi propun finalizarea studiului de Fezabilitate.

https://midr.gov.md/noutati/prima-etapa-in-construirea-autostrazii-iasi-ungheni-chisinau-odesa



Hercule

Apropo de articolul de mai sus: se estimeaza ca noua autostrada de +100 km va costa 1.1 mld euro.
Intre timp noi pe A9 la Timisoara vom da pe 33.5 km cam tot acelasi pret (5.65 mld lei).

Ceva e suspect aici si nu cred ca la moldoveni.
Deșteaptă-te române!

bim14

Parca vad ca se apuca UMB sa le faca autostrazi basarabenilor, de altfel presupun ca nu e vreo firma de peste Prut care sa aiba experienta in executia de autostrazi.
Sa nu ne trezim ca vom face A8 pentru fabricile relocate in R. Moldova, ca doar forta de munca e mult mai ieftina decat aici. Pana acum nu prea s-au dus dincolo decat furnizori de servicii.
Quote from: bim14 on January 09, 2024, 10:42:40 AMEu tocmai am virat 100 de lei si mai pun 500 in contul API daca la final de 2024 avem minim 50 de km de A7.