News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

#4980
^Cele două capete extreme nu le-am inclus pentru că sunt finanțate prin PNRR. Următoarele două, aflate în licitație, le-am incus.

Când spun că A8 rămâne fără finanțare europeană mă refer strict la finanțarea prin PT 2021-2027 (pentru care s-au primit asigurări ferme că "e de unde" pentru A8) pentru loturile nelicitate încă.

hermes

A8 NU RAMANE FARA FINANTARE!

Discutia nu stiu daca se invarte doar in jurul fondurilor europene. Autostrada Unirii A8 este proiect flagship in Planul Investitional, iar asta inseamna ca statul roman, care si l-a asumat, va identifica sursele de finantare. Daca tot Planul Investitional costa 70 miliarde de euro pana in 2030, e clar ca nu s-a pus problema ca toata suma sa fie acoperita integral din fonduri europene. Deci fie de la bugetul de stat, fie din imprumuturi.
Eu sunt siderat de cum se risipesc fonduri europene pe coridoare secundare. Dar asta e un calcul pe care Grindeanu si Ciolacu trebuie sa il fi facut inainte de a da verde acestor investitii, efectiv nu pot sa fie si smecheri si sa se si astepte ca toata lumea din Moldova e proasta.
Asociatiile militante pentru autostrazi din Moldova sunt doar o parte a ecuatiei, sunt si alte entitati care vor sustine realizarea A8 - mai ales in contextul reconstructiei Ucrainei.
The only time Success comes before Work is in the dictionary.

tom_sawyer

#4982
Dacă nu e prinsă la finanțare pe actualul exercițiu, se va întârzia mult lansarea licitațiilor, până la identificarea unei noi surse de finanțare.

E cam ultimul moment în care are efect să fie tras un semnal de alarmă.

hermes

Exista niste termene asumate prin Planul Investitional, prin Masterplanul de Transport, lansarea licitatiilor nu inseamna niste facturi imediat, ci abia peste 2 ani, dupa ce se termina proiectarea tehnica a loturilor si incepe constructia propriu-zisa. Tergiversarea ii va costa pe toti, ezitarile ii arata ca sunt slabi in anul electoral.
The only time Success comes before Work is in the dictionary.

Hercule

Din pacate in ziua de azi cuvantul "asumat" (sau in forma "imi asum") nu are valoare mai mare decat o ceapa degerata.
Deșteaptă-te române!

Ionut

Eu zic totuși să nu jignești ceapa degerată...

5,5 miliarde euro rutier în PT.

Făcusem un calcul în mai 2024, avem 10 miliarde doar ce este semnat și rămas de făcut, plus ce este licitat, DOAR autostrăzile și drumurile expres. Între timp au mai lansat 60 km pe A7, evident tot PT.

Până și oficialii la CM PT au recunoscut că după 2027 va fi o problemă finanțarea.

Dar na. Unii văd unicorni cu covrigi de Buzău în coadă.

GDC

#4986
Quote from: hermes on July 19, 2024, 08:24:05 PMExista niste termene asumate prin Planul Investitional, prin Masterplanul de Transport
Tu știi că există lege care spune că A8 trebuie făcută până în 2024? O știi pe aia, cu: "me, leaving home at 8:15, hoping to get to work at 8:00"?

Cum zicea @Ionut: să nu jignim ceapa degerată.

Realitatea rămâne că niște nulități la conducerea județului Iași nu au fost în stare să miște ceva pentru proiectul ăsta atâția ani și aceleași nulități, sau același tip de nulități conduc în continuare județul, ergo A8 va fi momeala electorală și peste 4 ani.

horatiu.cosma

#4987
Stați că ne tot complicăm cu supracontractări și alte povești complicate.

Să le luăm simplu și logic, pe matematică, că asta nu minte. Efectiv bani pe gratis de la UE pentru drumuri sunt vreo 3 miliarde de euro (mai sunt încă 3 în PNRR, dar alea sunt împrumuturi la dobândă super mică). Deci de la 3 miliarde de euro, până la 10 sau 15 sau 20 cât costă ce vrem noi să facem, trebuie să îi punem sub o formă sau alta din bănuții noștri.

Bănuți ai noștri pe care nu îi prea avem. Deci îi împrumutăm pe moment (și PPP e tot un împrumut, doar că dobânda e mare pentru proiecte riscante cum sunt autostrăzile). Și împrumutăm ca țară bine de tot. Dacă veniturile statului român vor fi undeva la 600 de miliarde de lei anul acesta, cheltuielile vor depăși 700. Diferența de 100+, împrumuturi. Plus extra împrumuturi să acoperim ce am împrumutat în trecut și a ajuns la scadență.

De prin 2019 suntem cu împrumuturile mult peste pragul acceptat. Am fost păsuiți cu covid-ul, apoi cu războiul, anul ăsta cu alegerile ca să nu zburde extremiștii, dar semnalele sunt că de la anul nu mai închide ochii UE. Și va trebui să venim în jos cu deficitul bugetar, adică cu nivelul de împrumuturi.

Avem o oarecare experiență cu aceste aterizări mai violente ale finanțelor publice în ultimii 30 de ani și cam intuim de unde o să se taie. Hint: în actualul context politic, nu de la pensii sau salarii la stat.

Fac o simulare. Anul acesta încheiem cu 7% deficit bugetar (e 3,61% după 6 luni, în general în a doua parte a anului e mai gras, dar să fim optimiști). Dacă la anul vom fi obligați pe bune să strângem cureaua cu doar un procent din PIB până la 6% deficit, asta înseamnă cheltuieli reduse cu aproape 20 de miliarde de lei față de anul acesta. Să zicem că Transporturile trag lozul câștigător și din cele 20 de miliarde se aleg cu (minus) 5, adică 1 miliard de euro mai puțin de cheltuit față de anul acesta. În condițiile în care ies mai mult sau mai puțin din plată CraPi, A0 Sud, vreo 6 loturi din A7, PiSi5. Dar intră puternic PiSi2, PiSi3, A0 Nord, restul de 7 loturi pe A7, capetele A8, Erbasu pe A3, Sibiu - Făgăraș, ceva pe Arad - Oradea.

Și același exercițiu cu o nouă reducere de câteva miliarde va fi și în 2026, când teoretic ar trebui să intre în execuție Arad - Oradea full, alte loturi din A8, din A7 spre Suceava, Techirghiol.

Dacă voi rezolvați ecuația asta să iasă bine lucrurile, fără șantiere abandonate/blocate/puse pe pauză, dincolo de "am eu credința că ne mai iartă o tură UE", spuneți-ne tuturor. Sigur, mai e varianta teoretică cu creșterea veniturilor prin mărirea poverii pe mediul privat. Dar istoria ne arată că nu prea le iese actualilor guvernanți calculul de acasă. Privatul nu deschide punga dacă vede că vine statul peste el doar cu biciul. Faliment, trecut la gri/negru și alte metode de evitare a plății.


tom_sawyer

#4988
^
Quote from: tom_sawyer on July 17, 2024, 10:13:01 PMRomânia va trebui să se încadreze într-un deficit bugetar de 6% în acest an, afirmă surse guvernamentale pentru Economedia. Acestea sunt concluziile consiliul ECOFIN (al miniștrilor de Finanțe din UE) la care a participat ministrul Finanțelor Marcel Boloș. Guvernul spera să negocieze cu Comisia un deficit de 6,8 % pentru 2024.

economedia.ro

+
https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/si-totusi-sunt-bani-pentru-a8-asociatiile-pro-autostrada-sunt-sceptice--1642121.html

+
 :doh:
Quote from: MVA,,Fără îndoială, au fost cele mai multe intervenții pe subiect din partea MVA, dată fiind prezența MT la nivel decizional (nivel de decizie politică – secretar de stat, respectiv nivel de decizie tehnică/administrativă – directori de companii, autorități, direcții). Am întrebat despre strategia de implementare și finanțare pentru A8. Am primit (ca și în 2022, 2023 și similar în 2024) aceleași răspunsuri pe care le prezint public, respectiv că A8 este proiect fanion în PT 2021-2027, se regăsește pe coridorul principal și că va beneficia de finanțare consistentă din Programul Transport (+PNRR). Secțiunea Tg. Neamț-Iași-Ungheni se regăsește cu 875,5 milioane euro, secțiunea Tg. Mureș-Tg. Neamț (faza 1 din Miercurea Nirajului-Leghin) are 1 miliard euro (posibilă extensie până la 1,5 miliarde euro) alături de capetele montane contractate și cu finanțare asigurată din PNRR. Ca informație nouă, s-a precizat că sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț va fi din PT – contractare exercițiu 100%, pe când sectorul montan (dată fiind extensia sa în implementare post PT, adică după 2027/2029) va fi susținut financiar din limita de supracontractare de 200%/300% a aceluiași program. Cu alte cuvinte, nu e nimic de speculat, A8 având resurse financiare generoase.
În același timp, la CM PT s-a afirmat faptul că se ia în calcul, după finalizarea Studiului de Fezabilitate pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț, cu acordul proiectantului, extragerea Proiectului Tehnic din actualul contract și realizarea acestuia în viitoarea licitație de Proiectare+Execuție în vederea securizării finanțării sectorului ieșean din A8." –Adrian Covăsnianu.
economedia.ro

hermes

@horatiu.cosma - ai o bresa în raționament, PIB-UL estimat anul ăsta e undeva pe la 360 miliarde, 1% ăla e de fapt 3.6 miliarde de euro, nu 5. Iar Transporturile nu au de ce sa reducă din buget pentru ca execuția este bună și investițiile astea cresc economia. Ca ar trebui prioritate pentru Core fata de Comprehensive, asta e adevărat, dar degringolada cu fondurile asta vine si din baroniada locala care în an electoral trage cu lăcomie fonduri acolo unde nu era neapărat nevoie și justificare (vezi 2 miliarde de euro metroul lui Boc, ce RIRE are?)
Iar Moldova înghite in sec și în continuare unii sau alții folosesc matematica sa explice moldovenilor de ce nu se poate face A8, DUPĂ ce banii au fost dirijați în alte părți ale țării crescând diferența de dezvoltare intre regiuni.
Nu covrigii de Buzău din coada câinilor și nici replicile arogante ale covrigarilor nu ajuta, cum nici falsa îngrijorare ca nu ar fi bani pentru toate nu convinge - Autostrada A8 este obiectiv strategic national (pentru România, nu doar pentru Moldova) si TREBUIE SA SE FACĂ! Iar soluțiile de finanțare sunt treaba Guvernului!
The only time Success comes before Work is in the dictionary.

tom_sawyer

#4990
"Mam' mare, de ce nu vine? Eu vreau să vie!" :lol: Nu ne interesează matematica...


De ce nu cere nimeni explicații publice pentru afirmația "A8 are asigurată finanțarea din PT 2021-2027" care se dovedește a fi falsă? N-o dați la întors că se vor găsi alte surse, împrumuturi, etc. Asta s-a susținut sus și tare până acum.

S-a terminat cu ipocrizia că facem autostrăzi în toată țara, nu comentăm de alte zone, să se facă peste tot.
Acum e Timișoara-Moravița (autostrada spre nicăieri) & Craiova-Filiași (8 benzi) vs. A8, oricât nu convine unora adevărul.

shift2rail

#4991
^^ Comisia a acceptat, se pare, o ajustare a deficitului in 7 (sapte!) ani, i.e un efort structural anual de aprox 0.7 pp din pib.

https://cursdeguvernare.ro/ce-i-cere-comisia-europeana-romaniei-inainte-sa-i-aprobe-scaderea-deficitului-in-7-ani.html

Reducerea gap-ului TVA - e-factura, e-transport, e-sigiliu, e-tva, samd- ar trebui, cf angajamentului guberniei in fata aceleasi comisii, sa aduca anual un 0.5 pp pib, deci corectia reala neta (amputari de  salarii, pensii,  joburi publice, de investitii publice si/sau cresteri de taxe) va ramane modesta, 0.2-0.3 pp.

horatiu.cosma

^^^
Citește cu atenție, nu am scris nicăieri că 1% din PIB e 5 miliarde de euro, ci "aproape 20 de miliarde de lei".

hermes

@horatiu.cosma - ai dreptate, my bad legat de suma, estimarea mea ramane 3.6 miliarde euro și tu estimai 4 miliarde, nu 5. Adică o marja de eroare de 10%. Deci dracul nu e atât de negru, ceea ce voiam sa și explic.
@tom sawyer - sa nu confundam moldovenii cu domnul Goe, moft este metroul de la Cluj, nu autostrada A8.
The only time Success comes before Work is in the dictionary.

alecu26

@hermes doar de autostrăzi avem nevoie? Eu as zice ca după tura asta de contracte care.oricum ne trece de 2000 de km sa.ne apucăm masiv de centuri la toate municipiile.ramase fără și făcute în sistem 2+1.
În rest măcar hidrocentralele terminate,  făcută Tarnita ca importam energie pe.bani grei, accelerate reactoarele 3 și 4. Și investițiile astea se.intorc bine în economie prun ciment, motorina, materiale de ctii. (Magistrale UTILE de metrou în București...ca era sa uit de ele, extinderea Otopeniului)
Asta ca să nu mai vorbesc de spitale și altele de genul asta.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).