Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

2 Members and 11 Guests are viewing this topic.

GDC

@bim14 : voi încerca să îți dau un răspuns lipsit de ironie și sarcasm, fiindcă din alea nu duci lipsă.
@Cristian 74 are dreptate în esență: gândirea nu trebuie să fie "să oprim pe ăia ca să facem noi", ci "hai să facem și noi cel puțin la fel de bine ca ăia".

Prea mult timp discuțiile de infrastructură au fost pe modelul: "nu facem x fiindcă ne ia bani de la y". Ăsta a fost mult timp argumentul unora și încă mai este pentru a nu face A8. Dacă aplici aceeași gândire doar în sens invers, nu rezolvi nimic, doar adâncești dezacordurile.

Faptul că zona Iași a fost condusă de hoți și incompetenți de la revoluție încoace este motivul principal pentru care acum nu există trecere peste Carpați mai decentă și faptul că drumul de la Iași la București este printre cele mai criminale din țară și nu faptul că au luat alții banii. Că la fel de bine puteau să ia cei din Iași dacă aveau interes.

Deci pentru cei care se simt nedreptățiți pentru cheltuirea neechilibrată a banului public: vinovați sunt aleșii din Moldova care nu i-au atras. Pe ei trebuie să vă vărsați acum nemulțumirile.

Și pentru ceilalți colegi: încercați să fiți așa vehemenți și împotriva părerilor că "de ce să fie A8 prioritar, mai important e Ax", fiindcă tot în categoria postărilor de calitate joasă intră. Nu de alta, dar "Câinele și cățelul" nu trebuie uitată.

StefanCelMare

#4666
Valorile de trafic de marfă au cam dictat direcțiile principale pe care sunt necesare autostrăzi.
Din această perspectivă A7 este sincer o prioritate mai mare ca A8.
Cam pe aceste considerente de trafic marfă s-au făcut și lucrări în alte zone.
De asta e nevoie de A11 Arad-Oradea, pentru că nu ai axă nord-sud niciunde în apropiere la nivel de A, și există trafic de marfă dinspre Grecia spre nord.
La un moment dat discuta Ungaria că vrea să facă tronsonul nord-sud la nivel de A pe partea lor din granița cu RO.
Fii sigur că nu pentru traficul de mașini personale voiau asta.
E mult mai logic ca acel ax nord-sud necesar acolo să fie pe partea RO deoarece noi avem aglomerările urbane în acea zonă.
De asemenea, nici Clujul nici Timișoara nu au pe moment centuri propriu zise, ci doar ocoliri trafic greu pe unele relații.
Asta pentru că aud de Iași.
De acord, Iașiul este o problemă de rezolvat, dar atrag atenția că nu s-au dat bani aproape niciunde pentru relații de trafic locale, pentru autoturisme, chiar dacă zonele erau foarte aglomerate.
Exemplu la Cluj unde relația Florești-Cluj e cred peste București - Otopeni.
Și la fel va fi și la Iași, o să fie A8 dar de fapt e o ocolire trafic greu ce nu prea rezolvă problema centurii pentru mașini mici. O să vedeți.
Dacă stai să aștepți să prioritizeze cineva faptul că merge lumea spre UE cu mașina mică... ai de așteptat. Nu e o răutate, e o realitate.
Eu înțeleg frustrarea Moldovei, dar nu e OK să dați cu noroi în problemele reale ale altora.
Cum ar fi să zică și alții că ce se face A7, că noi aici la Cluj facem 10km în 1h40 (pe bune, se pleacă la 6.20 din Florești ca să se ajungă la 8 ).

misiekwas

dacă as putea sa adaug ceva, în comparație cu alte discuții (A6, CoBra etc.), dezbaterea despre A8 e unica în toxicitatea sa. Și nu mi se pare ca vreo cineva este împotriva legăturii Moldovei cu Ardeal, chiar dacă unii au dubii privind anumite aspecte ale proiectului. Dar nu mi se pare normal ca imediat când apare o postare privind A8, este 50-50 șansă ca o sa termine cu cearta, conspirații ("ca să fie moldoveni umiliți și sa moara pe drumuri"), resentimente etc. E extrem neproductiv și mai mult alienaza pe mulți decât ajuta.

tom_sawyer

#4668
Dacă rușii reușesc să cucerească Odesa, vom fi vecini cu ei nu numai la Dunăre, dar și la Prut.

De aceea avem nevoie de o cale rapidă de refugiu a populației din Moldova, pentru că vom fi mereu sub amenințarea unei invazii rusești (indiferent dacă se va întmâmpla sau nu).

Dpmdv este acum prioritară licitarea A8 montan (cu semiprofil cel puțin pe loturile 2a & 2b Ditrău-Grințieș-Pipirig) pentru a prinde finanțare cât mai mult posibil din actualul exercițiu financiar. Trebuie să ne gândim și la faptul că creșterea cheltuielilor militare la nivel european va însemna probabil și o reducere a investițiilor în infrastructură.

StefanCelMare

@misiekwas De acord cu ce ai spus, pe thread-ul A8 adesea văd aceste desconsiderări ale altor zone, doar pentru că Moldova a fost decenii neglijată.
Referitor la A8, este și o logică circulară. Dacă nu o faci, nu ai traficul care să o justifice să o faci.
E cam la fel ca metroul în multe orașe. Fără metrou, nu poți atinge cifrele de populație necesare ca să faci metrou.
Ce să zic, am mai avut discuții pe acest thread, eu eram pro A13, care mi se pare mai puțin costisitor și mai ușor de întreținut, dar am văzut ce pasiuni sunt pentru A8. Dacă Moldova asta vrea, eu zic că se va face, probabil undeva după 2030, dar se va porni. Că va fi HP pe ici pe colo, că va dura, aia e clar. Când se va termina, nimeni nu știe, dar la ce presiune populară este, probabil va demara proiectul.

tom_sawyer

Și eu eram pro A13, dar odată ce Search a renunțat la contract și A8 a mers înainte, chiar cu foraje insuficiente, cred că dezbaterea este închisă. Ne concentrăm pe A8 astfel încât să o avem gata într-un timp cât mai scurt.

bim14

Quote from: Hercule on March 13, 2024, 09:48:43 PMPai dacă satele din Moldova sunt pustii, pentru cine să se mai facă autostradă?
Eu zic sa nu se mai facă deloc A8.  :lol:
Poate cu o infrastructura decenta or sa apara investitii si la est de Carpati, in acest moment numeri pe degetele de la o mana noile fabrici construite in Moldova. Dupa aia or sa revina acasa stranierii, asemenea celor din fotbal (Hagi, Gica Popescu, Dorinel Munteanu, Sabau, Rednic, ocazional Dan Petrescu - toti sunt aici, in tara).
Iar castigul maxim va fi cresterea sigurantei. Mi s-a intamplat de cateva ori pe ambele treceri (Chei, Petru Voda) sa ma trezesc in fata cu un inconstient care nu putea astepta in spatele tirului care abia urca serpentinele.
Faptul ca ultimul primar al Iasului a stat cativa ani buni la puscarie iar actualul are vreo 6 dosare penale (probabil ca la vara o sa iasa primar asemenea talharului de la Baia Mare, ales primar in timp ce era inchis) nu inseamna ca oamenii din Moldova nu au dreptul sa circule in siguranta pe drumuri decente. Doar pentru ca alesii moldoveni sunt niste hoti aflati vremelnic la conducere nu este un motiv suficient ca aici sa nu se faca nimic.
Autostrada A8 inseamna dezvoltarea intregii regiuni si cred ca marea majoritate a celor ce traiesc la est de Carpati si-o doresc. Practic santierul a inceput odata cu turbionul asa ca exista sperante ca peste ani si ani de zile vom trece muntii pe autostrada, la fel cum ii vom trece si pe A1, in sud. Intr-adevar, sectorul montan presupune un efort financiar urias, dar tot asa s-au construit pana acum 1000 de km in Romania, din care doar 16 in Moldova.   
Quote from: bim14 on January 09, 2024, 10:42:40 AMEu tocmai am virat 100 de lei si mai pun 500 in contul API daca la final de 2024 avem minim 50 de km de A7.

ncb

QuoteAutostrada Unirii A8 se apropie de începerea construcției în 2024. Proiectarea secțiunii 1 Tg Mureș – Miercurea Nirajului va demara din 31 mai – CNAIR

Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că a solicitat vineri emiterea Ordinului de Începere pentru proiectarea secțiunii de autostradă Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km). Potrivit estimărilor sale, Autostrada Unirii A8 se apropie de începerea construcției în acest an.

Faza de proiectare a acestui obiectiv va începe în data de 31 mai 2024, după finalizarea procedurilor administrative necesare, a menționat șeful CNAIR.

El a adăugat că antreprenorul NUROL INSAAT VE TICARET A.S are la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru finalizarea lucrărilor de construcție a secțiunii A8 finanțată prin PNRR.

Acest contract, în valoare de 2,46 miliarde de lei (fără TVA), presupune inclusiv construcția drumului de legătură dintre A8 și A3 în lungime de 2,4 km.

Pe traseul secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi construite inclusiv 36 de poduri, pasaje și viaducte, dintre care un pasaj cu o lungime de 256 metri.

A8 (Autostrada Unirii) va avea o lungime de aproximativ 304 km și este formată din secțiunile Târgu Mureș – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași – Ungheni.


 Link

marius.firtonea

Au zis sa inceapa proiectarea pe 31 mai, adica vinerea, sa nu se oboseasca prea tare.

Stef

Deci termenul de finalizare ar fi 30 noiembrie 2026 pentru acest proiect din PNRR...

mirceaeliade

Parca termenele PNRR erau la sfarsit de august 2026.  Chiar ar fi putut sa negocieze un termen limita oficial pe data asta, nu unul la o luna dupa.  Ceva miroase putred....

tom_sawyer

Stadiul actual al Autostrăzii Unirii (A8)
16 Mar 2024

Situația actuală a A8 (Autostrada Unirii) de la Târgu Mureș la Ungheni este următoarea:

Contractele pentru loturile finanțate prin PNRR au fost deja semnate.

Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km.)

Antreprenor: Nurol Insaat VE Ticaret A.S. (Turcia);

Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție);

Valoare contract: 2,46 miliarde de lei, fără TVA.

Secțiunea Leghin - Târgu Neamț (29,9 km.)

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade

Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție);

Valoare contract: 1,56 miliarde de lei, fără TVA.

În cadrul Studiului de Fezabilitate, Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin, km 22+000 – km 181+195, parte din Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, a fost împărțită în 6 sectoare distincte după cum urmează:

 - Lot 1b: Miercurea Nirajului - Sărățeni (km 22+000 – km 45+400)

 - Lot 1c: Sărățeni - Joseni (km 45+400 – km 77+800)

 - Lot 1d: Joseni - Ditrău (km 77+800 – km 92+195)

 - Lot 2a: Ditrău - Grințieș (km 0+000 – km 37+900)

 - Lot 2b: Grințieș – Pipirig (km 37+900 – km 72+000)

 - Lot 2c: Pipirig - Vânători Neamț (Leghin) (km 72+000 – km 89+000)

În conformitate cu prevederile Legii nr. 265/2008 art.10 alin (3) : "Auditul de siguranţă rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranţă rutieră şi se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii, cu respectarea prescripţiilor prevăzute în anexa nr. 2

a) studiul de fezabilitate/documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii;

b) proiect tehnic şi detalii de execuţie;

c) anterior recepţiei la terminarea lucrărilor la drumul public;

d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic."

Astfel, în vederea respectării prevederilor mai sus menționate, CNAIR a inițiat demersurile pentru realizarea Stadiului 1 de Audit de Siguranță Rutieră  (din cele 4 conform legislației în vigoare) aferent Studiului de Fezabilitate, pentru fiecare din cele 6 sectoare.

Auditul de Siguranță Rutieră pentru loturile 1b și 2c au fost finalizate, însă CNAIR analizând recomandările din cadrul raportului de audit întocmit pentru Lotul 1b a procedat în temeiul Legii 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră - cu modificările și completările ulterioare, articolul 14, alineat 3, la contestarea unor măsuri ce ar avea implicații majore în derularea contractului de Proiectare și Execuție Lucrări.

Pentru Loturile 1c, Sărățeni - Joseni (km 45+400 – km 77+800), 1d, Joseni - Ditrău (km 77+800 – km 92+195), 2a, Ditrău - Grințieș (km 0+000 – km 37+900), 2b, Grințieș - Pipirig (km 37+900 – km 72+000), CNAIR a înaintat în data de 26.02.2024 contractele semnate, către Autoritate Rutieră Română (ARR), acestea având ca durata de realizare 90 de zile de la data comunicării acestora.

Autoritatea Rutieră Română (ARR) a desemnat auditorii de siguranță rutieră în data de 04.03.2024, CNAIR transmițând toata documentația necesară realizării rapoartelor de Audit in data de 05.03.2024.

Rapoartele de Audit de Siguranță Rutieră se află în curs de elaborare, CNAIR asigurând în permanență comunicarea cu auditorii desemnați, pentru orice neclarități.

Realizarea Auditului de Siguranță Rutieră la etapa de Studiu de Fezabilitate are caracter obligatoriu conform legislației în vigoare.

De asemenea, promovarea unui Studiu de Fezabilitate pentru etapa de proiectare și execuție, fără finalizarea raportului de Audit de Siguranță Rutieră, poate genera, în funcție de măsurile auditorului, blocaje în implementarea contractului de proiectare și execuție, prin eventuale modificări de soluții tehnice, dar și costuri suplimentare care exced disponibilităților financiare prevăzute inițial.

Evitarea blocajelor în etapa de proiectare și execuție lucrări, se poate realiza numai prin respectarea logică a pașilor necesari a fi urmați, definiți de către legislația în vigoare.

Pentru celelalte loturi și secțiuni situația este următoarea:   

Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni

În data de 12.12.2023 a fost transmis memoriul de prezentare spre a fi depus la Agenția pentru Protecția Mediului Iași. În cadrul documentației au fost identificate erori, ce au fost remediate, iar completările necesare au fost depuse de către CNAIR.

De asemenea, prestatorul a depus documentația necesară obținerii avizului de gospodărire a apelor, fiind emise observații în data de 16.02.2024. Prestatorul a transmis în data de 05.03.2024 completările solicitate, în prezent așteptându-se un punct de vedere din partea ABA Bârlad și ABA Siret.

Studiul de Fezabilitate, a fost predat în data de 15.02.2024 de către prestatorul CONSITRANS S.A.

În urma analizei s-a constatat faptul ca Studiul de Fezabilitate este incomplet și prezintă numeroase erori/lipsuri, fiind respins de către CNAIR în data de 05.03.2024.

Termenul de predare a Studiului de Fezabilitate, 15.02.2024, nu a fost astfel respectat și nu a fost decalat, drept urmare la acest moment se înregistrează penalități de întârziere.

În prezent, se află în curs de desfășurare etapa de identificare a proprietarilor, fiind întâmpinate probleme din cauza lipsei de informații în zonele UAT Costești, Lețcani, Rediu, Popricani și Golăești.

Prestatorul, CONSITRANS, și-a asumat în cadrul ședințelor de progres organizate de către CNAIR că va transmite documentele lipsă din cadrul Studiului de Fezabilitate, până la sfârșitul săptămânii.

Situația privind evoluția tuturor proiectelor este actualizată lunar și postată pe site-ul CNAIR, la rubrica "situația proiectelor".

Totodată, reiterăm în mod public invitația adresată conducerii Companiei Naționale pentru Investiții Rutiere (CNIR) de a face demersurile legale și procedurale pentru preluarea spre gestionare a proiectului A8 (Autostrada Unirii).

CNAIR

oneLess

#4677
Secretarul va face de acum vizite neanunțate pe moșiile ambelor companii sau ne mai dau unul !?

Consitrans se înscrie în continuare la alte licitații!

Eu aș fi curios să văd un proiect făcut de o companie turcească, că e singura nație care pare că s-ar mai băga.
La Zalău mi se pare interesant cum au gândit chinezii viaductele. Mă rog, execuția ... optimizare de costuri ... Dar dacă aveam actori acolo se bucurau nepoții celor din zonă ...

cove_adrian

Având în vedere că maturizarea autostrăzii A8 este tergiversată din varii motive (lipsă de interes, exces birocratic, reavoință și/sau incompetență profesională), cele 3 asociații civice istorice ce militează pentru A8, respectiv MoldovaVreaAutostradă, Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei și ÎmpreunăPentruA8,au lansat un apel public final!
Info despre demers - Comunicat_presa_MVA_MDM_IpA8
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

ivladbogdan

"SE MAI FACE AUTOSTRADA IAȘI-TÂRGU MUREȘ?"

Pai cum sa nu se faca, nu tocmai au anuntat ca mintenas incepe proiectarea pe Targu Mures- Miercurea Nirajului?  :troll: