Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 9 Guests are viewing this topic.

ovideatza

#4200
A8 montan ca A8 montan.
Probabil cum declara "activistii" propulsati pe la CNIR, se vor mai face in orizont decent de timp celelalte 3 loturi enuntate. Adica vom avea Motca-Pipirig + pe partea cealalta de la Gheorghieni incepand (sper ca de la nodul de la Ditrau).
Ceea ce nu suna neaparat rau pt traficul mic auto daca s-ar intampla in 2-3 ani (imposibil cred, probabil va fi 5-6 ani pe putin daca nu mai mult).

Dar ce mi se pare mie tampit rau de tot este ca Letcani - Motca e in urma rau...(depinde si maculatura care rezulta).

Pana la urma facem infrastructura noua acolo unde se moare si unde avem trafic de marfa prima data (nu ca sa cascam gura) si apoi ca sa dezvoltam regiunile.
Ori pe Letcani- Motca se moare si e si trafic de marfa acum.
De aceea se face A7 spre exemplu.

Dar pentru ca s-a dat inainte cu prostia A8 ca e de la Iasi si trebuie tot integral la pachet ne iese fix pe dos..Iasi (Letcani)-Motca (inclusiv nod cu A7) nu trebuia lasata in A8, trebuia sa mearga pe repede inainte cu A7.


iulic

#4201
@tom_sawyer: Contractul pentru completarea SF pe A8 montan a fost licitat la o valoare foarte mica comparativ cu nevoile (la momentul respectiv situatia a fost semnalata de ProInfrastructura si de asociatiile pro-dezvoltare din Moldova). Nu am vazut info publice cu privire la motivele pentru care caietul de sarcini a fost configurat in acest mod, nici cu privire la motivele pentru care consultantul Acciona s-a inscris la licitatie si a acceptat contractul. Din cate am citit, chiar numarul de metri liniari de foraje geo prevazute in contract era inferior celui necesar unui SF corect realizat. In final, Acciona a realizat foraje geo mult peste cele contractate (mergand pe pierdere, evident), finalizandu-le pe 5 din cele 8 portiuni din S2 montan. Problema cu cele 3 sectoare grele (din pacate nu stiu care sunt exact, dar banuiesc ca sunt cele de care se tot discuta pe aici ca ar trebui lasate la urma) este ca nu s-a prevazut nici finantare, nici partea tehnica (drumuri de acces, posibilitate de defrisare pentru accesul utilajelor etc.). In final s-a mers pe precedentul utilizat deja la A1 (PiSi), solutie agreata si de JASPERS: s-a receptionat SF-ul in forma cea mai buna posibila in conditiile date, urmand ca in cadrul contractelor de proiectare si executie sa se realizeze completarea studiilor geo la cele 3 sectoare grele. De mentionat ca in cazul A8 montan (S2), AM-ul este un reper de calitate (din info publice), in timp ce in cazul PiSi, atat studiile geo, cat si AM-ul a trebuit completate in cadrul contractului de proiectare si executie.
Subliniez ca toate informatiile sunt din surse publice - analize, declaratii, comunicate, dezbateri TV, social media etc. - imi asum ca unele pot fi imprecise, dar este un puzzle pe care l-am completat de-a lungul timpului.
In acest context, eu nu vad de unde flame-ul ca proiectul costa 6,4 miliarde, avand in vedere ca mai e mult pana sa se inceapa efectiv constructia sectoarelor foarte grele. iar acest buget include si completarea studiilor geo, plus riscurile legate de posibile solutii tehnice eventual costisitoare in urma rezultatelor acestor studii.

@frunzaverde: Multumesc pentru completare! Mi-am recitit mesajele si, intr-adevar, nu rezulta ca extensia de 3 ani e valabila pentru toate tarile UE. Oricum, imi aduc bine aminte ca la vremea respectiva Romania a fost una din initiatoarele si sustinatoarele majorarii extensiei de la 2 la 3 ani si s-a ajuns la consens in UE.
Pe mine ma surprinde putin interpretarea aceasta: sunt definite CLAR grupuri de proiecte cu denumirea "Prioritate 1" si "Prioritate 2", unele marcate ca "flagship" (de referinta, reper), dar e specificat CLAR ca de fapt nu exista "prioritate". Dupa mine, intepretarea corecta e urmatoarea: Romania are niste prioritati (Prio 1 si Prio 2), dar, avand in vedere experienta trecuta (lipsa documentatiei, blocarea unor licitatii etc.), se doreste asigurarea unei flexibilitati si, daca este cazul, se realoca finantare catre proiecte mai mature / care merg mai bine. Altfel, care ar fi scopul incadrarii proiectelor in categorii "Prio"?
Legat de aruncarea in eter a sumei de "8++ miliarde", cand e vorba de 6,4... mie mi se pare putin "bias" aici. Later edit: Cred ca era vorba 8++ pentru tot A8-ul, de la Miercurea Nirajului la frontiera cu Rep. Moldova, corect? 6,4 este doar partea montana S2. In orice caz, ideea nu este de a privi acest proiect major ca pe o chestie de 2-3 ani, ci de cel putin un deceniu. Se poate discuta in perioada de proiectare care e varianta cea mai buna de realizare, fazare.

mirceaeliade

#4202
Declaratie de politician, dar pentru consemnare pe viitor cand aceste certitudini nu se vor adeveri:
Quote,,Până la sfârșitul acestui an să avem semnate toate contractele [PNRR]. În acest moment sunt două rămase, nesemnate. Este vorba despre capătul vestic Târgu Mureș-Miercurea Nirajului...eu spun că într-o lună de zile vom avea semnat contractul. Sunt absolut convis pentru că sunt fazele finale de licitație deci aici lucrurile sunt închise"-ministrul Sorin Grindeanu
src

TibiV

Da, credibil din moment ce a spus "sunt convins"...

Si eu sunt convins ca bunica-mea a murit fata-mare, desi a avut 4 copii...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

@ovideatza l-am auzit azi la Digi pe Grindeanu afirmând destul de sigur ca Pașcani - Suceava - (Siret) va fi realizat in următorul PO. Pentru Pascani - Letcani nu avea aceeași convingere.  Asa ca nu m-ar mira daca ajunge autostrada mai intai la Radauti si abia dupa aia la Podu Ilioaiei. Caci imi amintesc ca unii vor autostrada la Halmeu, dar nu la Codlea...

iulic

@tom_sawyer: am gasit si confirmarea legata de A8 montan. Pe portiunea de la Gheorgheni pana la Pipirig trebuie completate studiile geo.
Pan ala finalul anului 2023 se intentioneaza scoaterea la licitatie a 3 loturi: Miercurea Nirajului - Sovata, Sovata - Gheorgheni si Pipirig - Leghin. Restul, la anul. Deci la Gheorgheni - Pipirig licitatia, studiile geo, proiectare... se duc vreo 4-5 ani. Nu exista "riscul" sa se consume aici toti banii din PT 2021-2027.

P3trut

@iulic wow, unde ai gasit confirmarea asta? Ar fi senzational sa se faca autostrada de la Targu Mures pana la Gheorgheni, avand in vedere problemele de finantare.

@pasadia hmm, trist daca Iasi - Motca va fi amanata asa mult avand in vedere ca e relativ usor si traficul din zona e realmente mortal uneori, din pacate.

alecu26

De ce ai face majoritatea tunelurilor bidirectionale si prin cut&cover?
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

tom_sawyer

#4208
@iulic : legat de scoaterea la licitație și a câtor loturi, e doar dorința cuiva fără putere reală de decizie.

Presupun că cele 6 loturi vor fi delimitate de nodurile rutiere:

Quote from: mirceaeliade on March 21, 2023, 03:09:10 PM

La fel, presupun că sunt necesare studii geo suplimentare pe segmentele Sovata-Joseni, Ditrău-Tulgheș-Pipirig.

Deci ar rămâne loturi mai "ușoare": Miercurea Nirajului - Sovata, Joseni-Ditrău (nu Sovata-Gheorgheni), Pipirig - Leghin. ~50 de km la un cost de 20-30 mil €/km, ar însemna 1-1,5 mld € total.

Să zicem că s-ar încadra în limita de supracontractare astfel încât să fie licitate cu clauză suspensivă:

Quote from: horatiu.cosma on September 03, 2023, 03:09:32 PME 300% (în total) și în documente. Pe prioritatea P1 (autostrăzi, DX principale) banii europeni sunt 1,8 miliarde de euro, finanțarea națională de 60% e 2,7 miliarde de euro, in total 4,5. Dacă supracontractarea ajunge la 300%, atunci MTI poate antama proiecte de până la 13,5 miliarde de euro. Din ce zice Urtoi, procentul de antamare azi e de 180% din cei 300%, deci mai sunt disponibile aprobări pentru 5,4 miliarde de euro. Și tind sa cred că se bat pentru suma asta și A8 Pașcani - Iași, și Arad - Oradea, și Pașcani - Suceava - Siret, și Timișoara - Moravița, și București - Alexandria. Iar A8 montan e 6+ miliarde euro.

tom_sawyer

@alecu26 : în documentația de mediu (SEA, pag. 63) apare lista de tuneluri, unele "unidirecționale", altele "bidirecționale"; colegul a presupus că cele bidirecționale vor fi cut&cover; nu știu dacă e așa, eu speram că poate "bidirecționale" înseamnă un semi-profil.

Pag. 176:


iulic

#4210
@P3trut: Era vorba de necesitatea completarii (in fapt, realizarii) studiilor geo pe 3 sectiuni montane grele din A8, pe care nu s-au realizat pe contractul SF-ului aprobat recent in CTE interministerial. Despre aceste studii pe cele 3 sectiuni cerea confirmare @tom_sawyer.
Altfel, legat de licitatii pentru proiectare si constructie pentru sectiunile cu documentatia integrala, acolo evident ca e wishful thinking. Dar, cum imi zicea un prieten, ca sa reusesti, primul pas este sa "depui dosarul". In caz contrar, e 100% sigur ca nu reusesti.

horatiu.cosma

Nu se va face nicio licitație "doar pentru studii geo". Acele studii geo lipsă recunoscute de oficiali vor fi puse în cârca viitorilor constructori. Speranța guvernanților e că nu vor apărea surprize negative pe zonele alea, care să arunce în aer prețul contractului.

tom_sawyer

Ar putea face, că e timp berechet până la exercițiul financiar următor. Dar trebuie să își asume că nu scot tot traseul la licitație până în 2027.

[SCN1039793] / 15.03.2019: "Executia de foraje geotehnice pe amplasamentele Sectiunii 2 Boita-Cornetu si Sectiunii 3 Cornetu-Tigveni aferente obiectivului Autostrada Sibiu-Pitesti in vederea completarii Studiilor Geotehnice existente, prin lucrari specifice de investigare a terenului (lucrari de foraje, activitati de prospectare geofizica si inginerie geotehnica)"
    Depunere oferte: 10.04.2019 17.04.2019 07.05.2019 21.05.2019 29.05.2019
    Stadiu actual licitatie: Anulata in 29.05.2019
    Valoare estimata:  3.814.818,15 RON fara TVA

[SCN1041752] / 16.04.2019: "Executia de foraje geotehnice pe amplasamentul Sectiunii E2 km 52+780 - km 56+220 in vederea completarii Studiului Geotehnic existent din cadrul contractului <Proiectare si Executie autostrada Lugoj-Deva lot 2, km 27+600-km 56+220> prin lucrari specifice de investigare a terenului (lucrari de foraje, activitati de prospectare geofizica si inginerie geotehnica)"
    Depunere oferte: 15.05.2019 29.05.2019
    Oferte deschise in 29.05.2019: 2 oferte
    Stadiu actual licitatie: Contract atribuit in 25.02.2020 conform anuntului de atribuire [SCNA1032877] / 27.02.2020 catre FORMIN (loc ?)
    Valoare estimata:  950.550,23 RON fara TVA
    Valoare atribuire: 811.420,00 RON fara TVA

Raducu Popa

#4213
@P3trut
La Iasi-Motca nu este chiar asa de usor.

Nu este A3Nadaselu- Zimbor, dar nici departe ca si complexitate.
Foto facuta in aceasta zona:
73 DJ248B
https://maps.app.goo.gl/WeN2WuhUSqdLgfX27

qionescu1

"secțiunea montană Miercurea Nirajului-Leghin (159.2 km) are AVIZ FAVORABIL cu unanimitate de voturi în cadrul Consiliului Interministerial!"

Inca ma tot mira unanimitatea asta. Or mai fi pe acolo ceva urme de realism, ceva rational, sau e din pachetul emitem o lege pt o autostrada?