Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

alecu26

Daca tot e momentul in care dam toti in bobi eu zic ca nu se lanseaza nimic in viitorul apropiat. Nici vorba pana la sfarsitul anului.
Bani, in caz ca nu va uitati la TV, nu avem nici sa trecem strada.
Sansele de a lua toti banii din PNRR sau sa nu se blocheze sunt mici.
Fondurule structurale pana in 2027 cred ca sunt deja supracontractate cu muuuuuult.
In plus, sa adaug si un pic de teoria conspiratiei, UMB a licitat la Margina tocmai pt a face CV pt tunelele montane de pe A8. Deci...il asteptam un pic si pe UMB.
Proiectul va sta o vreme la sertar, zona asta. Cat? Poate fi si fara termen. 5...10 ani....poate mai mult.
In plus, daca A13 chiar se intampla,se va pune un mare semn de intrebare pe A8
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

pasadia

@naivu: Ditrău -Tulghws e dublat de un drum de pietriș. Da, e in nomenclator ca DJ, da, se vorbește despre asfaltarea lui de mult timp, dar până atunci tot pământ și piatră e.

@alecu26: nu mai baga morcovul cu A13. Nu e că și cum nu am avea A13 blocat într-un stadiu mult mai incipient. Plus că oricum o sa fii facă UMB-ul.orice experiență vrea înainte să ajungă A13:la Făgăraș.

alecu26

Sunt niste motive pt care eu nu vad realizata zona montana din A8 foarte curand. Acum sa nu zic niciodata ma hazardez. Dar poate sa stea SF ul ala la sertar 10, 20 de ani lejer.
Si da, A13 e un morcov mare. Nu stiu cate tari in lume au doua treceri montane asa lungi, si asa aproape una de alta.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

hefaistos

Eu inteleg ca s-a luat decizia politica. Acel comitet interministerial a votat (cu unanimitate) lansarea proiectului in integralitate (si full profile  O:-)  ) asta inseamna ca lansarea licitatiilor va fi o chestie de putinta nu de vointa.   
Sincer, si mie mi se pare ca lnsarea la gramada a tuturor loturilor va insemna o povara atat pentru finantare cat si pentru capacitatea de executie a companiilor autohtone.
Cert este ca poavara financiara va trebui gestionata nu de cei ce vor castiga alegerile din 2024, ci din 2028, pentru ca proiectul nu va intra in executie mai devreme de final de 2026 (caz optimist) si va dura undeva spre 6-7 ani.   
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

horatiu.cosma

#4189
O să lanseze licitațiile cu clauza suspensivă "se va putea semna contractul dacă până la acel moment se identifică sursa de finanțare", și o să o lungească cu licitațiile până după alegeri. Apoi mai vedem.

Guvernul abia scoate cămașa azi cu banii la buget, sunt facturi neplătite de mai bine de o lună (Webuild la Brăila spre exemplu), sunt șanse minime să reușească să facă vreo rectificare bugetară anul acesta, dau bani din fondul de rezervă pe unde arde mai tare, plătesc datoriile din vară la medicii de familie și farmacii cu banii programați pentru finalul anului, vor amâna la greu plăți pentru la anul. Programul operațional Transporturi 2021-2027 (2030) e supracontractat azi la 180% (adică sunt antamate proiecte aproape dublu față de câți bani europeni avem la dispoziție). Deci premisele nu sunt chiar grozave să meargă totul strună cu un proiect nou de 6 miliarde de euro.

tom_sawyer

O șansă ar fi banii din gazele din Marea Neagră. Un risc este să pierdem procesul cu Gabriel Resources Roșia Montană, care cere despăgubiri de 6,5 mld $.

iulic

#4191
Inteleg ca prin CTE Interministeriala s-a aprobat finantare din PT 2021-2027, nu este cazul clauzei suspensive "pana se gaseste finantare".
Apoi, din cele 8 sectoare, sunt 3 care presupun intai realizarea studiilor geo, apoi proiectare. Asadar ne ducem spre exercitiul bugetar 2028-2034, cand se poate faza proiectul A8, asa cum s-au fazat pana acum PiSi si altele. Iar argumentul ca UE va dori finantarea mai ales a proiectelor "green" poate fi depasit prin solicitarea unei exceptii (este nevoie stringenta de traversarea rutier rapida a Orientalilor, proiectul este matur si deja inceput).
Eu nu mi-as face probleme ca se termina banii din PT 2021-2027, pentru ca la fiecare exercitiu bugetar era aceeasi temere, iar statul roman nu avea capacitatea administrativa sa utilizeze tot acest buget "prea mic".

alecu26

Va ajuta (macar in teorie) pasii facuti de Moldova pentru a accede la UE.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

horatiu.cosma

^^
Nu CTE Interministerial aprobă finanțarea europeană, ci Comisia Europeană. CTE Interministerial aprobă documentaţii tehnico-economice aferente investiţiilor publice (în cazul nostru SF-ul A8). Acolo e o propunere de sursă de finanțare, dar mai e cale lungă până la obținerea ei.

Legat de treaba cu statul român care nu e capabil să atragă fondurile europene, a fost pe fostul exercițiu financiar pe transporturi POS-T. Nu mai e cazul acum. Banii pe POIM 2014-2023 sunt consumați deja.

iulic

#4194
Ok, inteleg diferenta dintre propunerea Guvernului si Aprobarea CE.
Un lucru trebuie subliniat: exercitiul bugetar a fost 2014-2020, nu 2023. Cred ca prin 2014 s-a cerut si aprobat in PE ca bugetul UE sa poata fi cheltuit cu o extensie de 3 ani (nu 2 ani, cum era anterior). Asta pentru ca ramaneau fonduri nefolosite, chiar si dupa extensia de 2 ani. De acord ca situatia s-a imbunatatit din perspectiva capacitatii administrative.

Mai departe, deschid PT 2021-2027 aprobat de CE.
Prioritatile sunt:
1. Proiecte fazate - loturi din PiSi, A0 si A3, plus CraPi
2. Proiecte noi: loturi din PiSi si A0, precum si... A8 in intregime (exclusiv loturile PNRR)
3. Alte proiecte: lista e lunga

Pana la urma, in aceasta tara documentele strategice au vreo semnificatie sau sunt doar informative? Eu vad in lista de mai sus o prioritizare, iar A8-ul e pe lista scurta - e si in TEN-T, are documentatia gata, doua loturi aproape incepute.
Faptul ca unele proiecte de la pct.3 s-au maturizat mai devreme decat A8 montan e laudabil si ele trebuie date la executie, nu tinute la sertar.
Propunerea care ar fi? Sa se tina A8 la sertar, desi are documentatia aprobata pana se mai termina documentatia la alte proiecte, ca sa le executam intai pe celelalte? Eventual se vrea sa se astepte inca vreo 4 ani pana e gata SF pe A13 sau A14 si se decide atunci pe unde se traverseaza Orientalii? Mai dureaza vreo 20-25 de ani in ritmul asta si regiunea Moldovei se depopuleaza din cauza lipsei oportunitatilor de dezvoltare economica.


Later edit: Legat de finantarea deja "antamata", banuiesc ca nu e vorba de finantare "aprobata". Propun sa antamam si pentru A8 si sa decida Comisia, in functie de ce scrie in PT 2021-2027 (ca doar ei l-au aprobat).
Am un feeling, insa, ca traversarea Orientalilor NU este vazuta ca prioritate pe aici, pe forum. Si nu este vorba de A8, ci in general. Discutia era aceeasi si pentru A13 (care nu se stie cat costa ca nu este inca SF).

tom_sawyer

Quote from: iulic on October 01, 2023, 05:22:14 PMApoi, din cele 8 sectoare, sunt 3 care presupun intai realizarea studiilor geo, apoi proiectare.

E sigură informația aceasta? Care sunt sectoarele?

frunzaverde

@iulic - Exercitiul bugetar pentru POIM 2014-2020 a avut ca perioada de aplicare iulie 2015 (momentul aprobarii primei versiuni de catre CE) - decembrie 2023. Regula n+3 a fost aplicata tuturor statelor UE si tuturor programelor ("recitalul 73") -- motivul a fost simplificarea modului in care se face dezangajarea si acoperirea mai eficienta a perioadei intermediare - intre inceperea unui cadru bugetar "scriptic" si aprobarea tuturor pasilor birocratici pana la posibilitatea rambursarilor efective.

Pe PT/POT 21-27, cele trei liste de prioritati nu sunt ierarhizate - sunt patru categorii in doua prioritati: Prio 1 - cu trei categorii - "fazate", "noi 'flagship'" (fiind denumite asa de guvernul Romaniei) si "restul" si Prio 2 - "lista de rezerve". De altfel, textul e foarte clar, spunand ca se va cauta un echilibru intre elementele fazate si noi, indicand clar si explicit ca ordinea nu e de prioritate.

Mai departe, e foarte simplu, volumul finantabil prin POT este foarte, foarte mic comparativ cu lista, cofinantarea UE foarte zgarcita (40-50% din costurile eligibile). A, si proiectele se finanteaza in functie de analize de cost-beneficiu, la care UE a devenit din ce in ce mai performanta si mai dura in ultimii ani (taind multiple proiecte romanesti scriptic finantabile, ca metroul Baneasa - Otopeni sau CF Craiova - Calafat). La standardul curent gandit de Romania - autostrada full profile, 8 miliarde ++ euro cost, sansele de aprobare in climatul fiscal curent european sunt practic nule.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

mirceaeliade

Sunt curios cati kilometri IN MINUS de campie sunt dispusi fanii full-profile pe A8 montan sa taie de la executie.  De dragul argumentului, cati kilometri de lipsa autostrada intre TgNeamt si Iasi sunt ei dispusi sa stearga numai sa sa avem perechi de tuneluri pe toate cele 5 sectoare montane A8?

GAC

majoritatea tunelelor pe A8 sunt bidirectionale, adica cut & cover, deci nu vom avea asa de multe perechi si implicit nu ai cum sa faci un bidirectional doar pe jumate... in orice caz, A8 montan nu va avea trafic de A2 duminica seara in sezon, dar va prelua trafic greu...