Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

2 Members and 5 Guests are viewing this topic.

misiekwas

^^cum am spus, imho ar fi greu sa va zi ideea pana Harkiv, unde ocolești mult prin Odesa și România, cel mai mult pana Odesa, sa deserveasca sudul Ucrainei. Din Harkiv nu va exista niciun stimulent pentru a lua ruta către Europa Centrală prin România, mai degrabă către Istanbul. Nu spun ca a8 este degeaba, pentru ca nu-i, dar problema de profil rămâne valabila. Plus, daca punem și Ucraina în ecuație, soluția mai degrabă ar fi coridorul Suceava-Cernauti-Lviv-Przemysl/Varșovia, deci continuarea a7. Mult mai ușor de construit, dar nu depinde de autorității românești.

shift2rail

^^care e metodologia din spatele acestei previziuni de 22k MZA pe Tulghes-Dolhesti, in 2050?

e inclus si traficul din trecatorile Tihuta/Bicaz/Oituz, care, cel mai probabil, se va muta pe autostrada prezumata prin pasul Tulghes?

frunzaverde

Metodologia e modelul numeric national de transport. Care desi e relativ ok "to begin with", dar nu are de unde sa aiba capacitate de predictie dincolo de cativa pasi temporali, pentru ca nu pentru asta a fost facut - e un model destul de mecanistic. Si asuma anumite legaturi fixe, nu propune elemente noi de graf pe retea - de asta lipsesc drumuri pe anumite directii dar exista pe altele.

Dar @shift2rail - traficul din pasuri nu o sa se modifice radical, pentru ca nu are de ce - distantele sunt suficient de mari incat doar traficul de foarte lunga distanta are elasticitatea necesara pentru ca alegerea rutei sa fie flexibila. Pentru majoritatea traficului (care e local : de exemplu Campulung Moldovenesc - Vatra Dornei, feeder urban : de exemplu Sf. Gheorghe - Brasov sau Onesti - Bacau, sau cel mult inter-regional : de exemplu Brasov - Bacau) nu exista o asemenea flexibilitate. MZA-ul de foarte lunga distanta, cu flexibilitate, e undeva la <40% din varful (punctul de minim global) al trecatorii, si chiar si pentru o mare parte din traficul ala, mutarea nu este neaparat facila.

A se vedea ca pe DN7 Arad - Deva, desi drumul cu ocol pe A1 este mult mai facil (si zona de gatuire a A1 nu e mai rea decat ocolul Aradului pe DN7), DN7 inca are chiar si trafic tranzit cu TIR-uri...

@misiekwas - cand Ucraina devine stabila si europeana (nu mai vorbim de daca!), drumul terestru normal dinspre Bucuresti spre nordul Europei centrale (Varsovia, Berlin, Praga Amsterdam) se va intoarce pe ruta clasica, pe care a fost din 1860 pana in 1939 - prin Ploiesti - Mizil - Bacau - Suceava - Lvov.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Drive_140

Quote from: hefaistos on August 30, 2023, 12:20:04 PMTrebuie sa vinzi ideea legarii Ucrainei de Europa Centrală și de Sud  printr-un culoar Budapesta-Odesa-Harkov...
Construcția autostrăzii A8 va dura ani de zile, iar deja în 2024 coridorul Harkov-Odesa-Budapesta nu va avea nicio legătură cu Ucraina. Eu personal prefer să văd aici videoclipuri cu drone și idei de inginerie decât analize "strategice" de casă :) Dar toleranța administrației forumului este la un nivel înalt.

misiekwas

#3994
@frunzaverde total de acord privind cand și nu dacă în privința de Ucraina europeana! Cu "dacă" ma refeream aici la modul în care discutam despre planuri rutiere și argumentul privind a8 și Ucraina în contextul programului de transport romanesc. A8 și A13 nu sunt proiecte care vizează Ucraina, ci mai degrabă proiecte naționale pe care vrem sa aibă finanțare și le lipim în mod după părerea mea artificial de strategii europene legate de Ucraina. Dpdv Ucrainei și Moldovei lucru cel mai firesc când luam în ecuație integrarea Ucrainei în structuri și strategii europene este nu a8 prin Carpați ci coridorul Cernăuți - Lviv pe partea ucraineană (care deja funcționează mai ales pe feroviar).

Nu sunt sigur ca nici măcar ucrainienii ar fi fost interesați de Kharkiv-Odesa-Iasi-Ardeal. Nu înseamnă că dacă vrem a8 sa nu o facem, dar să nu pretindem ca face parte din nu știu ce coridor.

Drive_140

Mi-am adus aminte de glumele de pe forumul bulgaresc (SSC, 2018), când undeva la știri chiar scriau că A6 bulgară face parte din coridorul Londra-Calcutta.

carutasul


hefaistos

Râdeți voi de bulgari ca pana la urma podurile peste Dunare se fac unde vor ei nu unde vrem noi.
Am citit un articol făcut de un "think-tank" occidental referitor la refacerea infrastructurii din Ukraina. Și acolo era prevazuta o autostrada care cobora de la Harkov la Odesa si de acolo mergea spre Bratislava. Și de acolo mi-a venit idea: De ce spre Bratislava și nu spre Tg.Mures. Cu ceva lobby ar fi posibil. Recunosc ca nu sunt specialist în geopolitica. Dar dacă nimeni pe aici nu crede ca "se poate" atunci lasati-i pe slovaci sa poată.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

miszlik

Adrian Caciu dupa negocierile cu Comisia Europeana:"investiţiile finanţate din PNRR trebuie implementate până în august 2026" Oare exista speranta ca lucrarile pe lotul Tg. Mures-Miercurea Nirajului se  pot finaliza pana atunci?

tom_sawyer

#3999
Astea prin PNRR se vor face cu chiu cu vai, dar alte avioane cu full-profile prin creierii munților în condițiile în care s-a sugerat de Comisie creșterea TVA la 21% [bineînțeles că nu va fi acceptată în an (pre)electoral] că nu ne mai ajung veniturile...

misiekwas

#4000
@hefaistos pentru ca slovaci au cât de cât coerenta strategia de transport și în mare parte au deja infrastructura necesara. De la granita estica a Ucrainei, întreg sistem este practic gata iar Bratislava este cam fireasca dacă vrei sa ajungi la Viena. Mai ai și mai multe locuri de interes pe drum (Cracovia, ca. 800 000,Silesia de Sus - câteva milioane, Bratislava, Viena). Ai și multe legăturii economice, mult mai multe decât Ro-Ua.
Problema aici este urmatoarea: nu neg ca a8 este de interes național (în orice format discutam), însă dpdv strategii de transport, România este fix unul dintre cele mai nefericite locuri sa ai coridor E-W pentru ca te lovești de Carpați orientali. În Slovacia/Polonia nu ai același problema, cursul munților fiind mai comod sa construiești o autostrada.si ar fi cel mai scump. În același timp, majoritatea traficului în Moldova se desfășoară pe linia N-S. Ah, și slovacii nu au nspe alte autostrăzii de construit.

Un pic precum A3 pe VP - contează pentru noi, dar nu prea pentru ceilalți.

hefaistos

OK. Tocmai mi-ai explicat ca nici noi nu credem în steaua noastră.
Eu am învățat ceva din activitatea mea: dacă nu faci o oferta clientului sigur nu castigi contractul.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

misiekwas

Nu e vorba despre asta, sunt proiecte finanțabile. Dar problema principala tine de mai demult: mare parte de politica economica și de infrastructura a fost făcută fără vreun interes privind Ucraina și Republica Moldova, ceea ce s-a tradus în cazul Ucrainei în schimb de mărfuri nu tocmai strălucit și legături relativ firave (Moldova e alta poveste firește, dar în același timp o tara cu potențial comparativ mic). Pentru mine cea mai reprezentativa situație a fost restabilirea liniei Rakhiv-Valea Vișeului, unde ucrainieni au reparat brici în condiții de război o cale ferata iar pe partea romana a fost jale mare (și Scriosteanu).
Nici a8 nici A13 nu sunt proiectate cu legătură cu Ucraina în gând - sunt mai degrabă proiecte de importanta națională, dar nu europeana. Pentru Ucraina, sunt chiar cam prost poziționate (mai atractiva ar fi fost mai spre nord, precum DX Suceava-Baia Mare sau de DX Galati-A7/A2). Sau TR Braila-Calarasi. Dar a8 sau a13 va fi de o importanta îndoielnică pentru tranzit din Ucraina și - dacă aceasta va fi prioritate - nu cred ca vor obține finanțare.

mirceaeliade

^Avantajul sa vinzi finantarea A8 la Bruxelles pentru Odessa fata de un coridor nordic prin Ucraina e ca atunci cand se va opri razboiul, Ucraina va avea de (re)construit multe, si nu neaparat va incepe cu autostrazi.  Asa daca RO si MD duc un coridor de autostrada pana aproape de Odessa, in principiu, transporturile pot incepe chiar daca inca mai cad bombe, inainte sa se "reconecteze" Ucraina la Polonia si Slovacia.  Fata de alte proiecte RO din acest moment, probabil A8 si nordul A7 sunt proiectele cu cea mai buna justificare pan-europeana, si ar putea fi impinse in fata pentru ca se se mareasca felia pe infrastructura alocata Romaniei de la Bruxelles.

misiekwas

^Adevărat, vor fi nevoi multe. Însă, sunt câteva argumente în sensul opus:
1. Infrastructura în vestul Ucrainei, mai ales rutiera este relativ neatinsa.
2. Reorientarea către vest al infrastructurii va fi o prioritate 0 al Ucrainei.
3.  multe dintre fonduri se vor duce la vestul Ucrainei nu către est afectat cel mai tare de război.
4. Majoritatea de bani se vor duce către Ucraina și Moldova, ceea ce e și drept. În cadrul de un program pentru integrarea UA și MD sa cere România 6 miliarde pentru o autostrada care este tangențial legata de UA care este a8 montan (MD e un pic alta poveste, dar nu cred ca ar asigura trafic necesar) îs a high ask.