Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

qionescu1

Quote from: jalemare on August 24, 2023, 03:19:35 PMAm aprobat astăzi în CTE #CNAIR  indicatorii tehnico-economici necesari lansării licitației pentru construcția secțiunii II a Autostrăzii #TârguMureș - #TârguNeamț (#A8)!

Secțiunea #MiercureaNirajului — #Leghin va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul acesteia va include:

- 5 noduri rutiere la intersctarea DN13A (#Sovata),  DN13B (#Joseni), DN12 (#Ditrău), DN15 (#Tulgheș), DN15B (#Pipirig),

- 437 de structuri (119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 podețe),

- 47 tuneluri, în lungime totală de 11,64 km (cu lungimi individuale cuprinse între 70 m și 940 m).

#Autostrada va beneficia și de 4 #parcări de scurtă durată, 1 punct de sprijin și întreținere, 6 spații de servicii, 2 centre de întreținere și coordonare.

Proiectul, finanțat prin Programul Transport (#PT), are o valoare totală estimată de 31,56 miliarde lei (fără TVA).

Documentația pentru lansarea licitației necesare construcției secțiunii de autostradă Miercurea Nirajului — Leghin va fi elaborată dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern.

Cristian Pistol-Facebook


@jalemare, parca un nume predestinat acestei autostrăzi, ne anunță costul A8. În condițiile actuale trebuie să fii mai mult decât naiv, asta ca să fiu diplomat să crezi că A8 poate fi un proiect de succes sau că politicienii care-l sprijină mai pot fi raționali (în frunte cu cei care se cred progresul). Dacă nu ai înțeles că traseul A8 trece exact pe unde e mai dificil, exact pe unde e mai lung lanțul muntos și exact pe unde e mai puțin populat, ai șansa să realizezi măcar acum când în sfârșit avem costurile pe masă.

Nu 5 miliarde cât se estima ci peste 6 la care se mai pot adăuga liniștit costuri adiționale pt. că tot ne place să enumerăm pericole. De ce nu o fac fanii A8 și aici? Cum se va asigura finanțarea? O autostradă, pardon un segment de autostradă cu o valoare mai mare ca a unui întreg exercițiu bugetar UE pt infrastructura României. De bugetul local nici nu are rost să mai amintim iar factorul timp, care reprezintă în sine un cost, se prefigurează a fi cel puțin neconcordant cu așteptările tuturor ca să fiu diplomat...
 

survola

#3931
Quote from: GAC on August 25, 2023, 05:47:55 PMacum ca ukraina si moldova vor UE, se schimba ecuatia infrastructurii europene, sigur va fi interes european pt A8.
Din Ucraina se poate ajunge în vest direct pe autostrăzile poloneze, am impresia.
Nu va aștepta nimeni 10 ani si nu va cheltui 6 mld. Euro ca să treacă Carpații pe acest traseu.
Autostrada poloneză A4 ajunge la granița cu Ucraina, la cativa km. de Lvov.

misiekwas

#3932
Depinde. Ucraina e o tara mare și pe când drumul pe A4 polonez este ft bun, te duce la Liov dar după asta devine mai greu, din cauza sistemului rutier cam precar. Varianta prin România ar fi atractiva pentru direcții Odesa, sudul și estul Ucrainei. Și, firește, Republica Moldova.
Însă da, partea aia de a8 mi se pare mai degrabă un proiect de sertar din lipsa de finanțare.

TibiV

#3933
Depinde cum privim problema - strict ca "trafic comercial" sau si ca "oportunitati militare".

(In 1944, la 2 luni dupa debarcarea din Normania, pe 15 august aliatii au facut o alta debarcare in sudul Frantei.
Prea departe de Germania...
Dar era un "traseu de rezerva" & "atragerea trupelor germane de pe frontul principal"...)


Din punct de vedere militar, variantele expuse mai sus de colegi (cele prin Polonia) au o singura buba: adreseaza doar flancul nordic al NATO/UE, sudul ar ramane accesibil doar pe DN-urile noastre amarate...

Mai aruncati un ochi pe topicul de "Aparare", multi generali NATO s-au plans de infrastructura din Romania....
SUA nu au cum sa plateasca altceva decat lucrari punctuale, ca cele de CF la Aeroportul Kogalniceanu de la Constanta.

Daca eu as fi comandant NATO, as intra in panica atunci cand as afla ca am un singur coridor de acces - si ala aflat DOAR prin Polonia, mult prea departe in nord fata de zona Marii Negre...

Mai oameni buni, ar trebui sa intelegem ca "operatiunea militara speciala" inceputa de Rusia anul trecut va reconfigura multe "dogme". Probabil MZA-ul civil si sigur (probabil si previzibil a-la-long) va fi completat (ne-oficial) de MZA-ul militar (putin probabil si imprevizibil, dar MULT mai mare - si esential - in momentele de criza...)

Evident, comisarii UE nu sunt generali NATO, dar Romania ar putea avea de castigat daca comisarii UE ar discuta/negocia cu generalii NATO...  O:-)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

mirceaeliade

Interesul pentru A8 nu are cum sa fie Ucraina. POATE doar pentru Odessa.  A8 e motivata de Moldova cu Chisinau.  Iar realpolitikul sincer zice ca nu are cum sa intre Ucraina in UE atata timp cat pica bombe din cer, si nu cred ca nici un birocrad din Bruxelles nu va aproba ceva "pentru UKR" pana atunci.  Si deja cred ca sunt 2 ani de razboi si nu e ca si cum se stinge incendiul razboiului pe acolo curand.  Insa Moldova ar putea sa intre pe usa din dos pe tacute daca nu se aprinde vreun fitil dupa Nistru.  Din motivul asta, orice cerere de finantare din partea reprezentantilor de la Bucuresti are trebui sa fie cam cu dedicatie pentru Chisinau.

Cat despre flancul sudic al NATO, eu cam tin minte ca pe vremea intalnirii Trump cu Johannes cand s-au pus rotile la proiectul de la Doicesti, s-a mentionat A14 nu A8, pt ca e de granita. Pe acolo ar trebui sa vina tancurile Franceze daca ajung rusii in Cernauti, nu pe A8. 

Ma rog, oricine vorbeste de 6 miliarde cu finantare de la bugetul nostru de 60% cand [PiSi a costat parca sub 3 miliarde unde noi am pus doar 15% si acolo inca nu au inceput nici azi sapaturile sub roca], FARA sa vorbeasca si de formule de rezerva, pe bugete "mai la buget", ori nu e sincer, ori nu e realist.

hefaistos

"Moldova nu e a voastra ci a urmasilor urmasilor vostri"
Lasa sa aiba si ei de lucru ca daca ne uitam la proiectul Bechtel, au trecut 20 de ani, o treime s-a renuntat la el si celelelte 2 treimi inca nu-s finalizate.
Problema nu e ca ca A8 costa 6 miliarde ca, impartite pe 8-10 ani, nu mai pare suma asa mare. Problema e ca dublam cu A13 care de la Sibiu pana la Bacau (ca asa trebuie luat in considerare la finanatare) costa probabil la fel sau mai mult si ca in paralel vrem sa dublam si Sibiu - Pitesti cu Brasov-Ploiesti adica inca 6 miliarde. Adica in total 20 de miliarde.
Si nu sunt semne ca cineva pe prioritizeaza in adevaratul sens al cuvantului, adica ia decizia politica da a zice "stop/pauza/nu e bani" pentru unele proiecte, asa ca o sa le incepem pe toate 3 si o sa ne taram cu ele 15-20 de ani de acum inainte.       
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

oc7avian

@TibiV Nu e doar un coridor prin Polonia. Spre Marea Neagră o să avem relativ curând A1. Da, te scoate mai ocolit spre Moldova, dar coridor va exista. Idem pe CF. Astăzi suntem departe ca timp de a le avea gata, dar până ar fi A8 montan gata..

Și strict militar ai alege trecerea cu cea mai mică porțiune montană. Dar chiar nu vreau să repornesc dezbateri A8 vs A13 vs care era prin nord.

Iar militar nu DN-ul în sine e problema, ci orice blocaj posibil: serpentine strânse, poduri/podețe degradate etc. Dar asta putem dezbate în altă parte, pentru că subiectul e un mixt de moduri de transport.

hefaistos

Din punct de vedere militar trebuie sa ai alternative. Altfel ti-o rupe pe una bucata existenta cale de acces si esti pa-pa. Din punctul asta de vedere nu stam foarte rau. Si mai trebuie sa ai si "debit" pentru a asigura cantitate. Ceea e exista pana la Sibiu, Tg Mures. Avem si infrastructura feroviara, unde poate viteza nu e cea mai bun a dar tonajul e OK. Romania nu e Somalia, Congo sau Afganistan. Avem o infrastructura rezonabila.
Autostrazile spre Moldova si de acolo mai departe prezinta importanta politico-diplomatica, respectiv vor lega Ucraina de civilizatie si vor permite dezvoltarea acestei tari postconflict. Nu, uitati Ucraina e o tara foarte mare ca suprafata si cu o populatie de doua ori cea a Romaniei, nu le ajunge o singura autostrada. De aceea astept ca UE sa finanteze niste culoare, inclusiv rutiere, independent de politica generala de limitare a investitiilor in rutier.
Dar astea sunt vise, dorinte. Vom vedea daca apar si banii.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

Stef

#3938
Hai că am ajuns să afirmăm că nici militar nu mai e importantă A8. Urmează probabil zodiacal.

Pașcani e una dintre cele mai importante potențiale garnizoane ale unui potențial front estic pentru România.

Oraș ușor de apărat, cu granițe naturale importante (Siret, păduri multe), cu șes ușor de pregătit pentru o eventuală apărare (șesul de pe malul estic al Siretului, pentru minat, blocat și bombardat, extrem de greu de avansat fără pierderi catastrofale). Cu un singur dezavantaj minor al dealului estic care permite instalarea unor artilerii inamice, însă este un deal neîmpădurit, deci vulnerabil pozițiilor fixe. Oraș cu fabrici și alte clădiri rezistențe.

Cel mai important hub pe axa nord-sud și important pe est-vest din punct de vedere feroviar, asigurând capacitatea necesară unei defensive optime.

Nodul rapid A7-A8 nu e o grandomanie precum mulți afirmă, ci e o necesitate pentru mobilizări rapide. Prin A7 se asigura dublarea liniilor de provizii a CF, iar pe A8 se asigură și axa est-vest.

În 1918 a fost linie de retragere, nu cum am fi vrut, iar în viitor va fi iar, dacă va fi cazul. Sperăm că nu.

Edit: Completare la comentariul de mai jos ca să nu facem lecție de istorie: chiar a rezistat, atât Axa Târgu Frumos-Iași-Pașcani, cât și Pașcani-Roman o perioadă lungă de timp cât trupele aliate (germane) erau pe front, așa că până în august, vezi aprilie-iulie și retragerea și Antonescu - Hitler (6 august).

tom_sawyer

S-a văzut în august 1944 ce ușor de apărat este zona Pașcani.

hefaistos

Daca taceam filozof ramaneam!  :lol:  :lol:
Nu contest importanta si utilitatea militara a lui A8. Spun doar ca A8 nu poate fi justificata in principal din perspectiva necesitatii militar strategice, in conditiile in care in cativa ani vom avea autostrada nord-sud prin Moldova si avem 6-7 treceri montane rutiere spre Transilvania la care se adauga 2 feroviare (asta stiam eu).
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

GDC

Cred că de aproape 15 ani se urlă că "nu e bani" pentru autostrada asta. Și cu împătimiți care nu vor în ruptul capului să o vadă construită. Oare dacă se alocau câte 150  M€ în toți anii ăștia, nu aveam autostradă până la Ditrău, HP până la Tulgheș și poate și centură la Tg. Neamț? Cei care fac traseul știu ce mult ar însemna ceea ce tocmai am spus.
Era mai demult colegul @vancouver care tot spunea că o autostradă ca asta are nevoie de peste 15 ani să fie construită, dar văd că și el a renunțat să își răcească gura de pomană.
Și uite așa peste 15 ani vor fi unii care încă vor dezbate că "nu e bani" și că varianta x sau y va fi mai ieftină.

Gio

Romania nu a reusit inca sa construiasca vreo autostrada montana dar isi propune obiective indraznete, sa construiasca vreo 5 plus 1 expres, asta in coditiile in care pretul a 1 km de autostrada montana a ajuns la cca 40-50 mil de Euro.  Deci vrem sa construim A1, A3 (Comarnic- Brasov), A13 (Brasov- Bacau), A8, A6 (A sau DX), plus DX Satu Mare- Baia Mare- Bistrita- Suceava sectiune montana probabil prin Pasul Tihuta, costurile sunt enorme si aceste proiecte trebuie prioritizate. Cel putin A13 (Brasov- Bacau) si sectiunea montana A8 nu le vad construite concomitent, sunt 2 autostrazi paralele care deservesc in mare aceeasi clientela, trebuie aleasa una iar cea de-a doua mai asa, peste vreo 15-20 ani. Poate Dxuri in loc de autostrazi ar fi o solutie, in zona montana diferenta de proiectare si implicit de pret se simte, ma gandesc si ca un DX isi permite curbe mai stranse.

mirceaeliade

#3943
Inca o data o poza cat 1k cuvinte:

Kimi

Cu ocazia asta hai sa va spun si partea nevazuta a acelei poze de 1k de cuvinte.

Normal ca traficul e mic cand ai de mers 5 ore pe un drum obositor. Nu ai niciun chef sa il faci daca nu ai de ales. Cu autostrada as putea face in fiecare weekend drumul asta fara sa imi fie greata de el. Cel mai bine se vede treaba asta in transilvania unde diferenta de timp/siguranta/confort e uriasa de cand mergem pe autostrada si nu pe vechile DNuri. Cine nu intelege sa faca TGM-SB pe autostrada si retur prin Medias si o sa inteleaga diferenta.

Asta pentru ca azi trebuie sa fac "traseul" A8 din nou si ma scoate din sarite cand vad aceiasi parerologi anti A8 care isi dau cu parerea din google maps.