News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Stef

#3855
^Momentan nu sunt contestații la CNSC  O:-) Cel târziu pe 1-2 august vom ști cu siguranță dacă se poate semna sau dacă a apărut o contestație.

mirceaeliade

Cam ciudat ca pe sectorul 1 de langa TgMures chair nu se grabesc sa demneze un castigator.  La ce se intampla pe langa Buzau, tare mi-e ca cele sub 6 luni "buffer" care mai sunt pe langa cele 30 de luni de contract nu vor fi indeajuns pentru temenele PNRR.

GAC

intrebarea mai corecta ar fi cat va dura decizia cnsc. nu cred ca vom scapa de contestatii. unii merg pana-n panzele albe chiar daca pierd, pentru ca timpul pierdut cu judecati inutile nu-i pe cheltuiala lor. daca timpii irositi ar fi cuantificati, monetizati si responsabilii pusi sa plateasca, sa vedeti cum o sa piara apetitul de contestatii.

hefaistos

#3858
Eu as arunca o piatra in lac sa o scoata cei mai intelepti ca mine. NU cumva banii de PNRR "s-au dat" deja? Pentru ca sunt undeva la 2 miliarde de euro, pe rutier, daca nu ma insel si deja avem:
A3 loturile UMB, de deal, scumpe foc.
A1 LD4
A7 300 de km
A8 2 loturi, din care 1 dat la UMB deci sigur se face la timp.
Sunt undeva la 5-7 mld euro contractate pe aceste loturi (sper sa nu spun o prostie ca am facut candva un calcul dar nu am pastrat scrise cifrele).
Si de aici apare intrebarea a doua, daca sunt supra contractate, cum se procedeaza, are dreptul beneficiarul sa extraga din "pachet" loturile neperformante si sa pastreze la finantare loturile cu certitudinea de a se incadra in termen de executie? 
Si de aici intrebarea 3, s-a gandit beneficiarul ca daca a contractat "pe PNRR" proiecte de 5 miliarde dar are la dispozitie doar 2 miliarde va trebui sa finanteze de la buget in 2024, 2025 si 2026 diferenta? Care se adauga la finantarea celorlalte proiecte non-PNRR, care continua si ele.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

pasadia

uite, iti arunc eu piatra inapoi sub forma asta - NU ARE ABSOLUT NICI O IMPORTANTA (daca deja s-au arvunit sau nu banii din PNRR).

Si o sa explic:
- acele proiecte incluse in PNRR, ca de altfel orice alt obiectiv de investitii derulat, il construim pentru ca ni-l dorim noi (societatea si guvernul Romaniei)
- prin urmare firesc este sa il platim noi, din bugetul national (local, judetean, etc...)
- faptul ca, si DOAR ocazional ar trebui, decontam o parte din aceste cheltuieli din bugetul si pe liniile de finantare europene, vine doar ca un sprijin separat si ulterior.

Asadar odata demarat un proiect, din moment ce il consideram necesar, chiar nu ar trebui sa conteze daca el va mai putea fi decontat ulterior in cadrul PNRR. Poate va putea fi in intregime (caci nu se vor construi/deconta alte segmente), poate va fi doar partial, poate nu va fi deloc (si atunci va fi construit cu bani de la buget). Poate va fi finantabil si decontat pe alte linii, pe alte bugete europene.
Acest poate e irelevant, caci importanta e prima parte - daca decidem noi ca societate ca NE TREBUIE si il putem finanta NOI. Subliniez, NOI.



Acestea fiind zise, mentionez inca odata ca eu sunt in tabara celor care spune ca nu avem nevoie de autostrada continua peste Orientali. Si prin urmare, mai ales in contextul cresterii enorme a preturilor de constructie drumuri cat si in contextul unui buget de investitii europene tot mai redus, consider ca ar trebui cu adevarat ca Romania sa accepte ca poate trai si cu portiuni lungi de half-profile amenajat ca 2+1 pe sectoare montane din A8, A13, A6 sau A14. Importanta va fi geometria drumului (care va permite viteze constant bune pentru traficul de marfa si suficiente pentru cel de masini mici) si mai ales nivelul de siguranta obtinut prin separarea de zonele locuite si traficul de mica distanta, inclusiv cel pietonal.

horatiu.cosma

De la a decide că ceva e important și trebuie făcut până la a face acel ceva e cale lungă. România fără fondurile europene nu ar fi azi în stare să construiască nici 30% din proiectele de autostrăzi, DX, centuri, căi ferate, metrou care sunt în lucru. Fiindcă pur și simplu nu are banii, iar gradul/nivelul de îndatorare e la limita limitelor. Așa că da, e vital să poată fi atrase fondurile europene din PNRR sau cele clasice. Că altfel cu dorințe și strategii puse pe hârtie nu se pot plăti constructori care să facă proiectele.

pasadia

1. Romania fara fonduri europene ar putea sa se uite ce alte cheltuieli inutile ar putea taia (sau ce alte venituri ar putea obtine) astfel incat sa poata derula anumite investitii. Caci eu de exemplu sunt satul sa vad primarii care sustin cluburi sportive inutile (si e doar un exemplu, iti pot insira multe alte heltuieli inutile inclusiv din orase gestionate de primarii nostri). Deci are bani, doar sunt prost gestionati.
2. Nivelul de indatorare e la limita? Care limita? Caci stam bine comparativ cu multe alte tari si oricum nu stiu sa avem vreo limita impusa (sau auto-impusa).
3. E vital sa atragem fonduri, dar ar trebui sa fie mai vital sa le cheltuim pe ce trebuie.

Scuze ca iti raspund intepat, dar chiar tu pare ca ratezi scopul principal al mesajului meu initial. Eu nu am spus sa renuntam la fondurile europene, eu doar spun ca ar trebui sa ne asumam proiectele noi (ca societate) si sa le gandim ca si cum le platim din buzunarul nostru, nu al altora.

hefaistos

#3862
Eu ridicam niște aspecte tehnice, nu legatexde moralitatea investițiilor în infrastructura.
Prima ca probabil contractele pe PNRR sunt deja la peste 100% din valoarea maxim decontabila.
A doua ca va trebui sa pună bugetul României diferența. Care buget, tocmai se contracta.
PS: Dacă o dai pe aia ca "sa se taie cheltuielile inutile" o sa o dau și eu pe aia cu "sa fie bine ca să nu fie rau". Ca realitățile tot alea rămân.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

horatiu.cosma

#3863
^
Sunt aproape 3 miliarde de euro pentru autostrăzile din PNRR (nu două). Cei 3 miliarde de euro nu "s-au dat deja". De fapt nici nu au intrat în țară în totalitate. Până acum, din cele 30 de miliarde de euro, a intrat avansul, prima tranșă și va intra zilele următoare o plată parțială pentru tranșa a doua, în total aproape 10 miliarde de euro, din care se trag sume în funcție de solicitările de plată ale ministerelor (vorbim de banii pentru tot PNRR-ul, nu doar pentru Transporturi). Următorii bani vor intra (tot în tranșe mari) pe baza jaloanelor de etapă bifate de Guvern. În tranșa a doua a ratat 2 jaloane și de aia e plată parțială, au fost tăiați de la plată vreo 50 de milioane de euro, că erau jaloane mai puțin relevante. Însă urmează jaloanele grele, pensii speciale, pensii contributive, legea salarizării în sistemul public etc, care sunt foarte valoroase pentru CE și care ar putea să ne "coste" de la 1 miliard de euro în sus per jalon. PNRR-ul e interconectat, banii pentru autostrăzi depind de jaloane din alte domenii, așa cum și banii pentru școli/spitale depind în egală măsură și de jaloanele pe transporturi. Strict legat de autostrăzile din PNRR, jaloanele sună în felul următor: contractele de lucrări semnate pentru toți cei 434km (A1+A3+A7+A8) până la final de 2023, o medie de progres de 50% pe cei 434km la final de 2024, 100% lucrările gata pe toți cei 434km până în iunie 2026. Nu se întâmplă lucrurile astea, tranșele aferente acestor jaloane vor fi întârziate/amânate/plătite parțial.

Deci toate trebuie făcute, nu poate scoate Guvernul ce nu îi convine. Iar legat de faptul că primim 3 miliarde de euro și restul de 3 trebuie să le punem noi, da, așa e și pe fonduri europene clasice, Comisia contribuie cu o parte din costul investiției, restul punem noi.

mirceaeliade

^Multzam mult de clarificare!  Singurul detaliu neclar, e cum se va calcula acel 50%?  Un lot dublu la pretz va contribui dublu la media celor 434 km?  Ca ma gandesc ca un km de tunel de la Holdea va cantari mai mult la progres decat un km de campie pe A7.

horatiu.cosma

Un kilometru pe care crește iarba e mai valoros decât unul cu asfalt  :lol: .

O să fie probabil o medie aritmetică între stadiul celor 18 tronsoane/proiecte.

sillentium


QuotePod peste Prut la Ungheni: Începe licitația pentru noua conexiune rutieră cu Republica Moldova
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis la Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) documentația necesară lansării licitației pentru proiectarea și execuția unui pod nou peste Prut la Ungheni, a informat vineri Cristian Pistol, directorul general al CNAIR.

Potrivit lui, contractul prevede inclusiv construcția unui drum de legatură cu Autostrada A8 (TârguMureș – Iași – Ungheni) și a punctului de trecere a frontierei.

Durata contractului este de doi ani din care, șase luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor.

Obiectivul de investiții va fi finanțat din Fonduri Europene Nerambursabile.

Varianta de traseu avizată este formată dintr-un drum de legătură care se desprinde din A8 la km 96+140 și traversează râul Prut printr-un pod în lungime de aproximativ 261,2 m.

Lucrarea de artă presupune realizarea a două poduri paralele (cu câte două benzi pe sens și trotuare) cu tablier mixt oțel-beton și grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulație).

Ulterior validării documentației de atribuire de către ANAP, CNAIR va transmite spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțul de participare aferent acesteia.

La finele anului trecut a fost aprobată finanțarea pentru construcția Podului rutier Ungheni (România) – Ungheni (Republica Moldova, proiect depus de România în cadrul programului Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility CEF) în valoare de 16,48 de milioane de euro, a anunțat atunci secretarul de stat în Transporturi Irinel Ionel Scrioșteanu.

Potrivit acestuia, lungimea totală a podului, punctului transfrontalier și locurilor de parcare adiacente este de 1.000 metri, din care lungimea podului este de 261,20 metri. Proiectul mai include si realizarea unui tronson de autostradă cu 2×2 benzi de circulatie cu lungimea de 0,5 km care va asigura funcționalitatea independentă a podului până la finalizarea integrală a Autostrăzii Târgu Mureș – Târgu Neamț – Iași – Ungheni (A8).

Valoarea totală a proiectului este de 33 de milioane de euro din care contribuția Uniunii Europene este de 16,486 de milioane de euro (valori fără TVA).

https://www.economica.net/pod-peste-prut-la-ungheni-incepe-licitatia-pentru-noua-conexiune-rutiera-cu-republica-moldova_684504.html

Stef

Încă nu apare nicio contestație pe lotul câștigat de UMB. Teoretic timpul a cam trecut (19 iulie), practic ar mai putea fi depusă contestație (notificare oficială + poșta etc). ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

Gio

Daca data de incepit este 19 iulie atunci azi este ultima zi (10 zile fara data de inceput si data de finalizare). Traditional contestatiile se depun in ultima zi.

sillentium

QuoteÎn data de 11 August 2023 se va închide contractul de SF pentru secțiunea montană și astfel va lua sfârșit Odiseea cu SF-ul pe tronsonul Tg.Mureș-Tg.Neamț!


Urtoi pe fb