Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

hvm

@naivu:
Exact aceeasi intrebare am si eu. Deja am scris cred ca pe pagina precedenta ca eu o vad de o completare + PT pe mijloc, ca sa mearga treaba inainte si sa nu stea pe loc. Si apoi avem doar executie... Simplu, exproprieri facute,  studii geo cum treubie ca tre PT, fara surprize mari. de ce o luam pe vechea poveste?
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

NGC

Ca sa nu se prinda Curtea de Conturi.

hefaistos

In principiu aveti dreptate.
In lumea reala, daca nu vor gasi o solutie rapida "sa extraga" SF-ul de pe capete de la proiectant se vor pierde banii de pe PNRR, adica undeva spre 500 milioane de euro.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

hvm

@NGC

Adica s-a inteleg ca acolo unde s-a decis anularea licitatiilor si s-au pierdut bani, curtea de conturi nu s-a sesizat? Dar aici daca se face o intelegere amiabila si se castiga 98-99% din banii de PNNR (ca se pierd 1-2% cu actualizarea), curtea o sa incerce sa scoata apa si din piatra seaca? Nu se poate folosi aceeasi metoda?

Sau eventual sa se dea un OUG care sa acopere aceasta speta si mai tarziu sa fie confirmat si in parlament?

Asa cum spunea hefaistos, o sa pierdem o caruta de bani si nu se face nimic... Eu sper sa nu...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

ovideatza

Asta cu "vom pierde bani din PNRR" nu e competenta Curtii de Conturi. Ca nu judeca "per total". Si se evalueaza cheltuirea banilor, nu ne-cheltuirea.
Asta e ca si cum ar trebui sa inchida ochii ca ai furat un ou dar l-ai furat ca sa ademenesti un bou  :) pe care l-ai adus inapoi in institutie. Ca ai adus boul nu scuza faptul ca ai furat oul, furtul tot furt ramane.

Pana la urma Curtea asta de Conturi ca si principiu are dreptate in felul ei.
Vina e a celor care scot la licitatie niste tampenii si apoi trag ani si ani de acel contract, primind maculatura in final, buna de pus la sertar, si apoi vor sa reliciteze. Avem SF-uri in tara noastra garla, multe simple listari din planurile Iptana '70, nefezabile tehnic si financiar. Probabil cam tot ce a fost cu "completare SF si ..." e o carpeala a unor contracte paguboase (probabil multe cu implicatii penale) din trecut.

Si in CNAIR ce vedem? Zbraterea de a scapa basma curata. Nu pui contract cu predari etapizate, termene clare, penalitati, etc...si apoi e de vina privatul ca nu vrea sa iti dea. Da, e si ala de vina, dar tu ca l-ai favorizat sa ajunga asa nu ai nici o vina? Privatul raspunde in baza contractului, daca e varza contractul de prestari servicii care e de vina?
Daca CNAIR avea un contract cum trebuie rezilia acum X ani, relicita si poate azi aveam si noi o documentatie. Asa o lalaim mult si bine. Cum s-au mai lalalit contractele si pe executie din care mare lucru nu a rezultat. Aktor acum ce face? Proiecteaza ani de zile de zici ca face o racheta spatiala in loc de 3-6 luni. In timpul ala nu mai bine reziliezi, emiti certificat negativ, relicitezi?

Nu stiu daca toate cazurile astea vor duce macar la ceva bun: sa nu mai avem licitatii prost gandite.

horatiu.cosma

Cam așa e. De multe ori eminențele cenușii din CNAIR care nu prea știu cum funcționează în viața reală niște relații contractuale sănătoase își imaginează că dacă trec în caietul de sarcini pentru proiectanți să își asume toate riscurile cunoscute sau necunoscute, gata, au dat lovitura, o să îi poată biciui în contract după bunul plac să facă tot ce le poruncesc.

Rezultatele sunt previzibile și se întâmplă din nou și din nou, fie contracte reziliate cu sfert din treabă făcută, fie livrabile de tip "maculatură de 2 lei" predate de proiectant care bifează formal cerințele, însă în spate "împăratul e gol".

După ce CNAIR a intrat în cercul acesta vicios, e destul de complicat de explicat pentru instituțiile de control apoi că "știți, au fost la noi la CNAIR niște incompetenți acu ceva ani când au derulat contractul x, au recepționat livrabilul y, dar în realitate ne ștergem undeva cu el, nu putem licita execuție de lucrări pe baza lui, că am cascada rahatul în aval și acolo ar exploda și mai tare".

Însă instituțiile de control zic "păi la voi aici scrie negru pe alb că aveți un SF/PT/studiu geo complet recepționat conform normelor și normativelor, dacă închidem ochii și zicem că bine, mai faceți unul pe bune, deschidem cutia pandorei repetării la nesfârșit a studiilor cu implicații negative pentru banul public".

Nu e deloc simplu de ieșit din cercul ăsta vicios, trebuie curaj, asumare, creier și timp la dispoziție să poți pune trenul deraiat înapoi pe șine. Altfel se întâmplă ce am văzut atâția ani, o navigare a pachetului magic în aval și fiecare pe traseu împingându-l mai departe pe ideea "de ce să îl iau eu în brațe? Să îl ia următorul". Cam așa va fi și cu A8 montan dacă licitează proiectare + execuție pe ideea că "las ca face constructorul investigațiile geo suplimentare și își asumă el, Nostradamus, tot ce iese de acolo".

RazesIesean

Deci in concluzie, avand in vedere ca licitatia pentru SF e facuta pentru toata distanta Tg. Mures - Tg. Neamt, se munceste in zadar daca nu o sa fie toate livrabile gata.
Nu se pot scoate la licitatie capetele PNRR fiindca SF nu e gata (nu se va aproba fara sa fie complet), asadar alti ani pierduti degeaba.
~~~~~~
Ramasag de 500 lei in contul API ca nu se va scoate la licitatie pe A8 nimic, in 2024, in afara de capatul vestic care va fi semnat in Q3 2024.
~~~~~~

horatiu.cosma

Cum ziceam, problema de calitate e la A8 montan, nu la capete. Separarea contractului mare în sectoare, recepționarea capetelor și licitarea lor nu ar trebui să fie o problemă complexă și nici vreo deturnare de fonduri, fiindcă se plătește real executat pe un livrabil care în spate e ok. Însă cum ziceam, e nevoie de creier și muncă ca să se întâmple asta.

mirceaeliade

#3338
de la FB Urtoi despre sectiunea II, cea de munte:
QuoteTrei ore de discuții pe tema expropierilor, a pădurilor și traseul autostrăzii A8 pe raza județului Harghita.
Ședința s-a desfășurat în prima oră într-o oarecare tensiune, deoarece atât primarii cât și deputații prezenți au reproșat faptul că această întâlnire s-a organizat cam târziu.
Au întrebat de ce nu s-a întâmplat acest lucru anul trecut.
Într-un final le-am explicat că a fost decizia mea de a organiza această întâlnire văzând blocajul în care suntem, iar Ministrul Transporturilor, dl Sorin Grindeanu m-a sprijinit în această acțiune.
În următoarele două ore situația s-a detensionat și s-a discutat concret cu fiecare primar în parte și cu cei de la Ocoalele Silvice.
Au fost intervenții din partea tuturor participanților, iar proiectantul și firma de consultanță au oferit răspunsuri prompte.
La finalul discuțiilor s-a întocmit o minuta cu toate problemele ridicate, iar în următoarele două săptămâni urmează ca firma de consultanță să meargă la fiecare Primărie și să rezolve punctual documentația.

După ani de așteptare, proiectul Autostrăzii Unirii-A8, tronsonul Tg.Mureș-Tg.Neamț se apropie de un moment istoric:
Emiterea Acordului de Mediu pe secțiunile Tg.Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Tg.Neamt (Moţca)
După emiterea acestor documente urmează o altă etapă importantă în evoluția acestui proiect, pe toate cele trei secțiuni:
- Tg.Mureș-Miercurea Nirajului
- Miercurea Nirajului-Leghin
- Leghin-Tg.Neamț (Moţca)
Proiectantul Acciona, Consultanții EPC și Protelco, CNAIR, APM Mureș, APM Neamț, RomSilva, Primăriile de pe traseu (Neamț, Harghita, Mureș), Garda Forestieră ( Neamț,  Harghita, Mureș), Ocoalele Silvice (Neamț, Harghita, Mureș), Ministerul Transporturilor și Ministerul Mediului, dar și alte instituții avizatoare sunt implicate în aceste zile într-o activitate intensă de finalizare a documentațiilor necesare depășirii etapei de SF  pe întreg tronsonul Tg.Mureș-Tg.Neamț.
Discuțiile pe care le-am purtat astăzi cu mai multe persoane din conducerea acestor instituții, dar și modul de acțiune după întâlnirile de săptămâna trecută din județul Harghita îmi dau curaj să spun că suntem pe drumul cel bun, chiar dacă mai avem mult de muncă.
PNRR-ul pe ultimele două contracte de autostrăzi din Moldova (capete Tg.Mureș-Tg.Neamț) are toate șansele să ajungă în faza de licitație până la sfârșitul anului 2022!
Pe scurt Acciona nu si-a facut treaba in ultimul an pe T2 si totusi cred ca nu are certificat negativ.

sillentium

@mirceaeliade

Acciona este acum "Ingineria Especializada Obra Civil e Industrial SA" si a primit certificat negativ
acum patru zile.

"Asocierea INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA, care în seria trecută a primit certificat pozitiv, a fost sancționată în actuala serie cu Document constatator intermediar negativ." - de pe FB Sorin Grindeanu

paranoiaaaa

S-a emis acordul de mediu pe capatul dinspre Neamt. Care era termenul pana cand trebuia aprobat SF ca sa poata fi licitat?

Fred

Stie cineva daca in prima faza segmentul de la Targu Neamt va fi conectat cu A7? Nodul de la A7 e prevazut, dar din harti pare ca va fi o gaura intre A7 si DN2 pe A8.

Kimi

Eu de mult timp zic ca riscam sa ramanem cu "gaura" intre Motca si nodul A8/A7 si cu cativa kilometri de muzeu la nord-vest de Pascani ca nu au prelungit lotul pana in DJ208, lasandu-ne sa asteptam dupa alte SFuri.

Sper sa ma insel si ca cei responsabili vor preveni asta. Din pacate nu a lamurit nimeni chestiunea asta, nici macar activistul @cove_adrian.

Fred

Pentru A7 nu e cazul de ingrijorari, planul curent pare ca se termina imediat dupa nod, poate vor fi 100 de metri muzeu si daca ar lega 208 nu ar semana ca impact nici pe departe ca bucata de A8 intre A7 si DN2. Nu vad cum se compara.

oneLess

#3344
QuotePas fără precedent pentru construirea autostrăzii A8.
"Din acest moment, se poate trece la licitația de proiectare și execuție"
...
"Avem primul acord de mediu pe A8. Aș putea spune că asistăm la un moment istoric, în condițiile în care un astfel de Acord de Mediu pe A8 a fost respins în 2011. Din acest moment se poate trece la etapa următoare pe această secțiune, adică licitația de Proiectare + Execuție! Urmează emiterea Acordului de Mediu pe secțiunea I, Tg.Mureș-Miercurea Nirajului, și cel de pe secțiunea II, Miercurea Nirajului-Leghin", a declarat Cătălin Urtoi, pe Facebook.Secțiunea menționată, Leghin - Tg.Neamț (Moţca), are o lungime de aproximativ 35 de kilometri. Face parte, împreună cu celelalte sectoare amintite de Urtoi, din bucata din autostrada Târgu Mureș - Ungheni eligibilă pentru finanțare din PNRR, motiv pentru care trebuie construită până cel târziu în august 2026.Conform calendarului anunțat oficial, urmează acum maxim două luni pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici, iar noiembrie și decembrie 2022 sunt luni dedicate pregătirii lansării licitației de proiectare+execuție pentru secțiunea Leghin - Tg.Neamț (Moţca). Licitația trebuie lansată cel mai târziu până la 30 ianuarie 2023.
...

ziare.com