Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 12 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

14 mai 2022 
În ce stadiu sunt segmentele în care au fost împărțite traseele autostrăzilor A7 și A8, cât de întârziat este proiectul Autostrăzii Unirii și de ce această întârziere nu este încă una disperată, ce se întâmplă cu sectorul montan al acestei rute și de ce s-a ,,oprit" proiectul la Lețcani – o radiografie amănunțită a celor două mari proiecte din Moldova făcută în studioul TV al Ziarului de Iași de Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor, dar mult mai cunoscut pentru activitatea pro-autostradă ca lider al Asociației ,,Împreună pentru A8".

Despre A8, de la min. 19


Ionut

În cazul în care ați ratat, API a ajuns zilele trecute pe A8 în #MaratonulRutier.

7 iunie - povestea completă A8, 15 ani de istorie, nervi tociți și MULȚI PROȘTI ȘI NEMERNICI ȘI GUNOAIE DE OAMENI

8 iunie - stadiu capete din PNRR

azi 9 iunie 2022, sectorul montan:

API pe Facebook

Miercurea Nirajului-Leghin, risc major de reziliere, așa cum am anticipat. #MaratonulRutier a ajuns la episodul 9 în cel mai greu sector de pe tot coridorul A3-A8 Oradea-Iași: cei 152 de kilometri montani din A8, cea mai lungă traversare a Carpaților pe autostradă. Hartă interactivă: https://bit.ly/3tkn4xN (bifați "proiecte propuse").

Segmentul Miercurea Nirajului-Leghin face parte din contractul de actualizare a studiului de fezabilitate pe cei 211 kilometri dintre Târgu Mureș și Târgu Neamț/Moțca semnat în 27.05.2019 cu Acciona pe doar 17,6 milioane lei fără TVA, valoarea estimată de CNAIR fiind de 30 milioane lei.

Rămași perplecși când am văzut costul estimat, în 12.02.2019 am întrebat Compania de Drumuri (vezi mai jos captura nr. 4) de ce se oferă un buget de doar aproximativ 39% din licitațiile similare din 2014, având în vedere că se cer chiar mai multe de la proiectant. Răspunsul halucinant (captura nr. 5) semnat de Directorul General CNAIR Narcis Neaga: pentru că acum durata de implementare este 18 luni, nu 29 ca în 2014.

Deci dacă o casă mă costă, să zicem, 100.000 euro și o poți face în 29 de luni, dacă-ți cer să mi-o faci în 18 luni (și mai vreau și niște chestii în plus), atunci mă taxezi cu doar 39.000 euro? Wow, vrem și noi două!!!

Reacția noastră a fost promptă în 06.02.2019 (link: http://bit.ly/2CoNCUo). Spuneam atunci: "Există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, așa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Pitești, să se livreze doar o parte din servicii și apoi să se rezilieze contractul!"

Suntem fix în acel punct anticipat acum 3 ani: spaniolii de la Acciona au ajuns la fundul sacului și au multe foraje dificile și scumpe de făcut prin creierii munților. Pentru că și-au asumat contractual și prin oferta de la licitație că vor efectua studiile de teren conform rigorilor normativelor, iar banii sunt (aproape) gata, probabil că se va rezilia contractul după ce se va găsi o formulă de plată a capetelor din PNRR, așa cum v-am explicat ieri: https://bit.ly/3H1G2PC.

Apropo. Au trecut "doar" 3 ani de la semnarea contractului care prevedea inițial 14 luni pentru actualizarea SF și alte 4 de asistență tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentației de licitație lucrări.

horatiu.cosma

^^
"cât de întârziat este proiectul Autostrăzii Unirii și de ce această întârziere nu este încă una disperată"

Păi anul trecută părea disperată întârzierea, din comunicatele publice. Cu cât trece timpul e mai puțin disperată  :lol:  :lol:  :lol: ?

Ionut

Ideal ar fi ca declarațiile acestor gunoaie să nu mai fie puse pe forum.

tom_sawyer

Totuși a prezentat niște detalii interesante despre mersul contractului cu Acciona pe sectorul montan.

horatiu.cosma

Văd că a propus soluția "magică" și pe FB la postarea API de azi. "Să ia CNAIR SF-ul asa cum e fără foraje geo montane si sa se liciteze PT+executie, ce mai lipseste din foraje se face la PT"  :lol:  :lol:  :lol:

Recunoaște cineva "magia" asta de pe alte proiecte cu proiecte similare? Exact, Lugoj-Deva, Sibiu-Pitești, Meseș.

Trist e că este exact limbajul și soluția celor de la Acciona pe care încercau să o împingă anul trecut ("hai domle că nu se poate mai mult, luați și voi ce e și se descurcă viitorul constructor cumva") în timp ce noi  țineam tare de calitate și găseam soluții de finanțare și sectorizare a ceea ce e deja făcut ok pe capete, în paralel cu variante contractuale de progres profesionist pe zona montană.

Acum a disparut orice dorință reală la minister de a face lucrurile corect, astfel încât A8 montan să se întâmple într-un orizont rezonabil. Deja au exprimat foarte clar cu subiect și predicat că nu se pune problema să iasă cu un nou contract de proiectare pentru a face restul de foraje în zonele montane, așa că pregătiți-vă de un nou concurs de licitat în orb tuneluri "cu respectarea prevederilor din acordul de mediu, că altceva nu avem".


mdragos

Exact ce s-a facut si pana acuma : ii dam inainte si facem forajele la PT. Si acuma vine intrebarea : daca contructorul liciteaza suma totala "ghicind" un pamand solid? si cand se apuca de foraje descopera ca e mamaliga acolo ? rezultand solutii tehnice care nu se mai incadreaza in valoarea initial estimata? Nu pierdem noi nimim 2-3 ani + claimuri?
Practic in directia asta riscam sa blocam autostrada poate chiar 10 ani ........

Allex

O posibila solutie pe care o vad eu (nu sunt 100% daca este si posibil legal - de intrebat pe cei in domeniu) ar fi acesta:

1. CNAIR solicita Accionei livrarea SF la data scadentei conform contractului semnat intre cele doua parti.

2. Daca Acciona nu poate furniza ce s-a angajat atunci reziliat contractul plus cerut despagubiri cf clauze din contract.

3. Relicitare in cazul in care Acciona nu poate furniza SF-ul (probabilitate 99,9%) cu optiunea livrare capete mai devreme si la valoare estimata ceva mai aproape de adevar.

Cred ca asa ar fi si cel mai sanatos si cel mai avantajos ca timp de implementare. Corectati-ma daca gresesc.
"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

DN2 - E85 | Monitorizare A7 Autostrada Moldova

oc7avian

PNRR has left the chat

Aici e buba. Pierdem finanțarea cu brio în scenariul ăsta

GeorgeS

PNRR pe A8 a fost inca de la inceput o poveste. Ba chiar si pe A7 incepe sa devina, o poveste...
Pe A7 am incercat o simulare a timpilor pe proiect folosind datele care le-am gasit pe aici la alte autostrazi. Am adaugat "licitatii inchise in 5-6-8 luni, fara contestatii" si "proiectele mature" (nu constestatii, nu probleme tehnice, nu blocaje financiare sau birocratice, nu situatii neprevazute de orice tip) si Ploiesti-Pascani ar fi gata in Sept 2026!
Pe A8 nici nu am incercat... Nu avea rost.

Ionut

Nu e nicio poveste măi. Capetele alea pot fi livrate "repede", AM poate ieși în vară, cu niște oameni semi-decenți la butoane am putea avea licitație lansată în acest an. Dar avem gunoaie, habarniști și guraliști.

Ionut

Ultimul episod A3-A8...

API pe Facebook

A8 Târgu Neamț-Iași-Ungheni: întârzieri și blocaje cât casa. #MaratonulRutier A3-A8 Oradea-Iași ajunge astăzi la final: episodul 10 cu Autostrada A8 Moțca-Ungheni, de la DN2 la Prut. Hartă interactivă: https://bit.ly/3zwLZlM (bifați "proiecte propuse").

Licitația pentru actualizarea studiului de fezabilitate și întocmirea proiectului tehnic pe cei 100,14 kilometri dintre Târgu Neamț (Moțca/DN2) și Iași (Ungheni) a fost lansată de CNAIR în 01.09.2020. Se depun 3 oferte în 25.11.2020 și în 08.04.2021 se semnează contractul cu românii de la Consitrans pe suma de 58,8 milioane la o valoare estimată de 62 milioane lei.

Termene? 12 luni rezervate studiului de fezabilitate, plus încă 10 luni aferente PAC (proiectul pentru obținerea autorizației de construire), PTE (proiectul tehnic) și DDE (detaliile de execuție), cu tot cu aprobări.

Ordinul de începere este dat în 07.05.2021, adică în urmă cu 13 luni. Deci studiul de fezabilitate este gata! Ei aș, dar de unde?! Termenul contractual a fost prelungit cu fix 114 zile până în 29.08.2022. Nicio grabă, nu e ca și când oamenii mor între Moțca și Lețcani...

Ce studiu să fie gata când încă nu s-a definitivat traseul final?! Nu s-au agreat soluțiile tehnice necesare cu experții JASPERS (care reprezintă finanțatorul, Comisia Europeană) și încă din octombrie 2021 se tot... "negociază" AMC1 (Analiza Multi-Criterială 1), CNAIR și JASPERS trimițându-și reciproc documentații și impresii.

Podul Ungheni de peste Prut? La fel de bine! La fel de bine blocat în procedura de mediu, cerându-se în 2022, din motive greu de înțeles, un nou aviz de Gospodărire Ape (GA) de la Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor (INHGA), deși era aviz GA emis în 2017 și reconfirmat în 2019.

Kimi

Eu nu inteleg de ce nu s-au inteles frumos cu acciona sa predea capetele cat mai repede si sa lanseze o licitatie noua pe o suma realista pentru M Nirajului - Leghin. Eventual chiar SF + PT. Am pierdut si pierdem cativa ani degeaba incercand sa scoatem apa din piatra seaca.

mdragos

@Kimi : pentru ca "curtea de conturi". Nu mai pot lansa a doua revizuire de SF pe acelasi traseu. De fapt ar putea, dar trebui sa isi asume niste decizii. Functionarul public nu face asa ceva........

hvm

Nici prin lege nu pot? Special pentru bucata asta...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici