Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 9 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

#2970
Quote from: GDC on September 15, 2021, 10:27:58 PM
Cum să fie logic ca un moldovean din nord, indiferent că e sucevean sau ieșean, să meargă pe ceea ce se preconizează DX de la Bistrița la Dej, tot DX de la Dej la Tureni, ca să urce înapoi la Nadaselu pe A3? Dacă aveam A complet Bistrița-Dej-Zalau (fără coborâri și apoi urcări) eram complet pentru A Nordului, dar așa nu pot fi.

Urmează să se scoată la licitație (decembrie?) Centura Metropolitană Cluj (sud), cu 2 benzi pe sens, intersecții denivelate. Conecteză DX Dej-Tureni cu A3 la Gilău.

Da, e în primul rând pentru trafic local, dar 2 benzi/sens duc mult.

qionescu1

#2971
@GDC
Atostrada care va lega Moldova de Transilvania nu trebuie sa treaca exact prin Suceava, eu am indicat Pascani-Targu Neamt(aprox)-Falticeni-Gura Humorului. Suceava se va conecta ulterior la autostrada, fiind la o distanta relativ mica de ea 10-15km. Distanta de altfel mult mai mica decat Suceava-Targu Neamt de 60 Km!

Da, traseul e mult mai usor pe Autostrada Nordului cu exceptia a celor doua puncte de care amintesti si tu. Poate exista si alte solutii, vom afla La SF. Unde gresesti e cand iti imaginezi ca vei fi nevoit sa cobori de la Dej la Tureni ca apoi sa urci pe A3 pentru a ajunge la Nadaselu. E complet in afara problemei o astfel de abordare.

La Autostrada Nordului s-a licitat SF pt Bistrita-Suceava, urmeaza sa se reliciteze SF pt Baia Mare-Bistrita si urmeaza a se licita Tureni-Dej. Toate aceste SFuri trebuiesc coroborate pentru ca reprezinta DX Turda-Halmeu si extensia lui spre Bistrita. Bineinteles se vor corobora si cu Bistrita-Suceava si apoi aceasta varianta integrala trebuie comparata cu A8 sa vedem care varinata e cea mai benefica.

In ceea ce priveste punctul tau critic in argumentatie, adica lipsa legaturii la A3 de la Dej si coborarea la Tureni, nu poate sta in picioare. Chiar daca SF nu e gata, legatura intre DX Turda-Halmeu (sau autostrada ce va fi) si A3 va exista cu siguranta si nimeni din nordul Moldoveni nu va trebui sa coboare la Tureni. De la Dej exista doua solutii:
1. Dej-Jibou-Zalau(A3) daca vom aveam DX de la Dej la Jibou si atunci mai avem nevoie de o conexiune Jibou-Zalau aprox 15 km
2. Dej-Rascruci-Mihaiesti(A3) in cazul in care sectorul intre Jibou-Dej nu se va califica la nivel de DX. Are avantajul de a se suprapune peste ceea ce se vrea centura de nord a Clujului si de a folosi mai multi km de autostrada pana la Zalau. Actualmente la nivel de drum judetean reabilitat.

Rezultatele SF pt Turda-Halmeu poate le vom avea peste 2 ani si atunci vom sti daca e nevoie de DX sau chiar autostrada. Nu stim inca, cum nu stim nici daca A8 pe varianta montana va fi autostrada sau half profile si vom avea mult de astepat dupa SF. Sunt destule necunoscute iar comparatiile trebuiesc efectuate in toate variantele.

GDC

#2972
@tom_sawyer: chiar vezi o idee bună să bagi traficul din nordul Moldovei pe o centură a Clujului? Nu numai pentru moldoveni care ar merge doar prin petice spre vest (ba A, ba DX, ba HP, ba centură cu 2 benzi), dar clujenii nu sunt sugrumați destul de trafic?

@qionescu1: să speri că face cineva autostradă de la Gura Humorului în jos spre Pașcani oblic cu A7 e ciudat cel puțin. O eventuală A Nordului va porni cel mai probabil din zona Sucevei. Și legat de traseul mult mai ușor pe A Nordului lasă-mă să fiu de altă părere. Pe DN o fi mai bine, dar zonele mai puternic antropizate decât pe traseul A8, alea din văi unde e ușor traseul, vor trebui ocolite, ghici pe unde, prin munți. Lecția asta mi-a dat-o @dr4qula când mă gândeam că e mai ușor să ai A8 prin Piatra-Neamț - Bicazu Ardelean. Traseu perfect, jumătate din lungimea tronsonului de munte era in vale, dar pe unde ocolești casele?

Și pentru amândoi: adică decât să fac A8 până la Tg. Mureș și atât, să mă bazez pe SF licitat Bistrița-Satu Mare sau pe SF Bistrița Dej și eventual, poate, cândva se lansează legătură mai directă Dej-Zalau? Și să sper că iese A din SF? Și să sper că se face în mai puțin de 30 de ani? Prin dealurile alea? Poate să fie și stolul de ciori pe gard, eu tot la vrabia din mână rămân.

cristi5

#2973
@qionescu1
Eu am auzit deja vorbe la nivel de sef CNAIR ca se fac prea multe investitii in Ardeal/zona Clujului. Era vorba de CMC.

Si intr-un fel chiar asa e (zic asta ca ardelean de langa Huedin), se lupta UMB la Nadasel cu dealurile alea din unt pentru o autostrada cu MZA max 10000 (si hei, inca n-am ajuns la Meses!), cand clujenii care merg la Budapesta sunt deja multumiti cu A10/A1 chiar daca nu sunt inca gata. In loc de asta respectiva capacitate UMB ar putea sa scurme undeva in Moldova sau in sud pe A6... Pacat ca nu e proiectare...

Perceptia asta va afecta lansarea in executie a CMC, de care chiar e nevoie. De restul DXurilor pe la Rascruci ce sa mai povestim... Eu zic sa-ti iei gandul de la investitii centrale in Ardealul de vest dupa A3 (si ala posibil fara Meses). Poate Arad-Oradea, dar aia mai mult ca o colaborare a celor doua CJ.

A8 are macar meritul ca leaga Moldova de cel mai estic punct al autostrazilor din Ardeal, deci pune bine in valoare ce s-a construit in Ardeal. Ca Brasovul e si mai estic nu e nicio indoiala dar acolo suntem la licitat desene.

A8 leaga de asemenea cateva comunitati maghiare: TgMures, cursul superior al Tarnavei Mici cu secuii de la Ditrau/Muresul superior. Si asta banui ca va conta politic, vedem daca UDMR va prelua tema...

Competitia la traversare A8/A13 este reala, si acolo depinde foarte mult de puterea politica: cine si ce va lansa in executie si pe ce finantare. Nu vor fi argumente logice (gen concluzia unei discutii de forum) ci politice. De ex daca ajunge iar Lucian Sova la minister (2024 nu-i exclus) va lansa executia Bacau-Brasov chiar si pe o schita desenata pe servetel.

Sa venim acum cu inca un culoar pe la Vatra Dornei, pe care sa-l legam de nimic la Dej, eu zic ca e tardiv. Nordul e totusi slab populat si nu are de unde sa aduca trafic.

carutasul

Păi cam asta e și ideea, dacă toate drumurile spre Europa trec prin Ardeal, e normal să facem drumuri în Ardeal. De care beneficiază (și) tot restul țării... Efectul maxim per investiție. De o autostradă în Moldova beneficiază mai puțini. Evident, când ajungi la o capacitate mulțumitoare de transport te gândești și la ceilalți ...

elphax

Quote from: tom_sawyer on September 15, 2021, 11:44:31 PM

Urmează să se scoată la licitație (decembrie?) Centura Metropolitană Cluj (sud), cu 2 benzi pe sens, intersecții denivelate. Conecteză DX Dej-Tureni cu A3 la Gilău.

Da, e în primul rând pentru trafic local, dar 2 benzi/sens duc mult.

stai putin, centura metropolitana este pentru trafic de oras, serpuieste prin cartiere, prin Faget , ajunge in zona aeroportului si se leaga la bul. Muncii, apoi merge spre DN actual unde vine centura lui Boc (Apahida-Valcele). DX care vine de la DEJ va merge spre Tureni, adica mai jos de Apahida - Valcele .  Si cum centura respectiva va dura mai mult, probabil nu va avea cum sa preia traficul greu dinspre Dej care va merge pe Valcele -  Tureni - A3. In orice varianta e de preferat pe la Tg.Mures decat pe la Bistrita - Dej

Avantajul autostrazii Nordului ar fi doar pentru cei care merg dinspre SM/MM spre SV

hvm

Cei care merg pe SM/MM spre SV vor avea de ales intre DEJ - Bistrita - Vatra Dornei - Suceava si Sighetul marmatiei - Borsa - Iacobeni - Suceava, in conditiile in care traficul va fi cel mult la jumatate pe Bistrita - Suceava dupa ce e gata A8 pentru ca restul e trafic Moldova/Republica Moldova/sud Ukraina spre Vest si care va merge pe A8... la fel daca se face A8 se va reduce traficul si pe Bacau - Onesti fiindca spre vest Bacau va prefera sa faca 50KM nord si apoi direct A8+A3.

La fel, cei din suceava o sa prefere sa vina pana la Motca sa mearga pe A8 spre vest decat sa o ia spre bistrita. Eu chiar si de la Gura Humorului prefer sa trec pe valea bistritei pe traseul Frasin - Stulpicani - Holda si sa cobor pana la coada lacului si apoi sa merg pe A8 decat sa trec spre Bistrita - Dej pe DN. Eu zic ca doar ce e la vest de Vama/Campulung Moldovenesc o sa mearga la spre Bistrita si DN-ul actual e ok pentru asta pana o sa facem A Nordului (care sper totusi sa se faca dar nu ma astept sa fie gata inainte de 2040).

DPMDV A8 poate sa capteze traficul pe aproape toata partea de est a tari si inca o putem face cu fonduri europene.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

contador

Quote from: elphax on September 16, 2021, 10:22:40 AM
stai putin, centura metropolitana este pentru trafic de oras, serpuieste prin cartiere, prin Faget , ajunge in zona aeroportului si se leaga la bul. Muncii, apoi merge spre DN actual unde vine centura lui Boc (Apahida-Valcele).

Foarte bine punctat.

Mi se pare incredibil exercitiul mental pe care-l fac sustinatorii A13 ca sa justifice un proiect ce ajuta BC + VS + NT + IS, in loc de unul ce ajuta BC + VS + NT + IS + SV + BT. Si n-avem nici macar un km de autostrada care sa strabata muntii, dar ei ii consoleaza pe cei din nordul Moldovei cu un alt proiect de dx/autostrada montana.

Din pacate politicienii din Botosani sunt extrem de slabi.

dumbravaandrei

Quote from: contador on September 16, 2021, 10:53:14 AM
Din pacate politicienii din Botosani sunt extrem de slabi.


Inexistenti chiar... si-au dat examenul la A7...

hvm

ca sa nu dau edit la mesajul de mai sus pe care l-am scris cam in graba o sa mai adaug un punct aici:

Cand ma refer la trafic spre vest ma refer pentru Cluj, Oradea, iesirea din tara. Nu ma refer la Baia mare, Satu Mare, Dej, Bistrita. Alea o sa ramana pe DN-uri mentionate mai sus.

Revenind la A8, A13 si A14 (sau ce indicativ o avea A Nordului) in momentul de fata avem bani pentru o singura trecere a Carpatilor spre Moldova (s-a explicat mai sus de ce, nu revin). Pe de alta parte incepand inainte de Gura Humorului si pana dupa Vatra dornei nu ai pe unde sa mai bagi o autostrada pe langa sate, singura solutie e doar prin munci si cu tuneluri. si ai cel putin 2 traversari care nu cred ca scapa fara tunel de cel putin 3km plus inca vreo doua mai scurte. Spre exemplu la Gura Humorului daca nu se merge pe acelasi traseu cu actuala centura care este in SF si care trece prin singura zona neconstruita (valea moldovei - chiar pe marginea cursului de apa pe un viaduct ca alta varianta nu vad) va trebui fie un tunel pe sub partia de schi, fie un viaduct peste... Similar la campulung desi acolo ar fi tot prin lunca moldovei deocamdata liber. si mai departe toate satele care urmeaza sunt pe vale si apoi urmeaza muntele. E aproape acelasi relief ca si intre Neamt si Ditrau vreo 65 km, apoi scapi putin in depresiunea dornelor ca sa intri inapoi intr-o zona unde ai neaparat nevoie de un tunel ca altfel tot pe coasta trebuie facut pe inca vreo 30-40 de KM pana iesi din munti. 

Cei care acum sustin A13 ca urmeaza si A14 as vrea sa inteleg urmatoarele: Nu e buna A8 (singura initial) care e mai ieftina si mai pe mijloc decat A13 + A14, ci renuntam la zona ei montana si facem o A care merge diagonal de la Bacau la Brasov si apoi mai trebuie sa facem inca pe atat pana la Sibiu (asta pentru sudul moldovei) si apoi facem pe partea de nord inca 350 de km de A sau DX pentru nordul moldovei plus inca 70 km pentru a lega Iasi de A7  plus A7 (speram sa se faca). Nu. De ce sa facem una care o sa coste vreo 3.2 mld euro si leaga relativ drept Iasiul (cel mai mare oras din tara) de vest prin A3/A8, mai bine poate facem 3 ca sa mearga ocolit: Iasi - Brasov - Timisoara - Budapesta sau mai pe aproape Iasi - Bistrita - Dej - Turda - Salaj - Budapeste (sau mai direct Dej - Jibou - Salaj).

Sa nu imi spuneti voi mie ca cel mai bine in momentul de fata e sa punem stop la A8 ca poate facem A13 si poate facem A14 si poate facem A7 de la Pascani la Suceava(din ce fonduri nu stiu ca UE nu va finanta decat max A8 + PNNR pe care inca avem sanse sa il ratam pentru A7). Eu as merge pe varianta A8 (complet) + zone de campie/depresiune pentru A13 si eventual un half profile de la Racaciuni (tunel). plus cu prioritate centuri pentru principalele orase (GH, Campulung, Vatra-Dornei, Bistrita, Dej) pentru A14 urmat sau in paralel DX/A Bistrita-Dej-Turda si un HP 2+1 pentru Dej - Jibou - Salaj. Cu mentiunea ca Centura Vatra Dornei o sa fie extrem de scumpa ca e tunel de cel putin 2km, daca nu chiar 4. Eu n-as avea nevoie de mai mult in urmatorii 10 ani, si nici cei din Bacau sau Adjud nu cred ca au nevoie de mai mult.

Motivul pentru care am ocolit Clujul in exemplele mele este ca nu faci 300km de DX/A ca sa descarci tot traficul de tranzit prin al 2-lea oras ca dezvoltare economica din tara pe o centura 2+2 ca sa petreaca cel putin o ora sau chiar mai mult in fiecare dimineatza si seara (e gandire de copil mic fara nici o legatura cu realitatea).
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

qionescu1

#2980
Quote from: GDC on September 16, 2021, 12:33:21 AM

@qionescu1: să speri că face cineva autostradă de la Gura Humorului în jos spre Pașcani oblic cu A7 e ciudat cel puțin. O eventuală A Nordului va porni cel mai probabil din zona Sucevei.    Poate să fie și stolul de ciori pe gard, eu tot la vrabia din mână rămân.

Ai dreptate cu Pascani-Suceava, nu m-am gandit la A7 pentru ca doar recent s-a decis traseul ei de la Pascani la Suceava. Am ramas un pic in urma cu stirile.
https://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-25005100-autostrada-moldovei-a7-traseu-pascani-suceava-siret-drum-expres-harta-interactiva-noduri-rutiere-drum-legatura-modificari.htm
Oricum aceasta A7 nu incurca cu nimic, dimpotriva conexiunea Iasi-Cluj s-ar suprapune cu 60 de km peste A7 ceea ce e un avantaj.

In ceea ce priveste stolul de ciori de pe gard, cred ca esti intr-o confuzie, pai tocmai A13 si A14 sunt vrabia din mana (cele mai avansate si rapid de executat) iar A8 este ditamai stolul de pe gard , proiect intarziat, scump, incert la implementare/finantare si care are toate sansele sa se blocheze. Colac peste pupaza, ca tot vorbim de pasari, viitorul partid de guvernare s-a pronuntat deschis pentru A13. Deci A8, NU este pasarea din mana... ci cea de pe gard.

GDC

#2981
@qionescu: a credea că A13 și A14 sunt "cele mai avansate și rapid de executat" e ori naivitate ori dezinformare. Repet pentru a n-spea oară: Amândouă au SF-uri lansate la fel de subfinanțate și va ieși aceeași hârtie igienică precum A8 montan tocmai terminat.

În ceea ce privește cioara de pe gard mă refeream la ce se întâmplă după: mă conectez la Tg. Mureș la A3 care e fizic acolo acum sau mă conectez la Bistrița la un poate DX, care poate merge la Dej, care poate se continuă spre Zalău cândva într-un viitor. Ți-a spus și @cristi5: nu mai poți justifica investiții enorme prin dealurile transilvănene atâta timp cât ai Moldova, Oltenia puternic în urmă.

Viziunea mea care cred că măcar parțial e împărtășită de mai mulți:
- A8 va trebui să fie traseul de lung parcurs între Moldova și Vest. SF trebuie făcut pentru A full, chiar dacă în primii 30 de ani nu vom face decât HP. După cum arăta și @cristi5 și aici se poate câștiga bine prin porțiuni făcute.
Reiterez ideea că dacă se ajunge cu un traseu din Vest spre Tulgheș, un upgrade la DJ 127A ar face minuni pentru ușurința traversării munților.

-A13 are nevoie de SF cum trebuie, nu frecția de acum și lansate cu prioritate puncte critice (pasul Oituz de exemplu) în sistem probabil HP. Aici mă refer la zonele de munte, că poate la zonele mai ușoare găsim încet încet finanțare de mai mult dacă e nevoie.

-A14 dacă e să fim realiști nu-și mai are rostul dacă A8 HP oferă o trecere decentă, caz în care niște centuri la Gura Humorului, Câmpulung și Vatra Dornei probabil vor fi de ajuns pentru multă vreme. Să înțelegem că raportul cel mai bun cost-beneficiu îl obținem aici fix din intervenții punctuale pe actualul traseu. Avantajul e investiția proporțional mică, dezavantajul e că nu va fi calitate de "drum de mare viteză".

mirceaeliade

Nu cred ca discutiile astea schimba parerea cuiva.  Dar nu poti exclude faptul ca Cta si Clujul nu au ajuns cele mai dezvoltate centre economice din tzara SI din cauza ca au avut oarecare access la drumuri/proiecte rapide.  Primul segment A3 a fost pe langa Cluj.  Pe de alta parte, nu exista nici un segment sensibil pe langa BV, intrucat cei 5 km actuali sunt pt Rasnov si minim pt traficul din zona.  Daca ar fi existat un Sb-Bv si/sau Bv/PL, nu stiu daca s-ar mai fi batut atata trambitza ca nu ar trebui sa sa faca A13.  Si spre deosebire de Botosani, Brasovul nu e un centru economic al tzarii oarecum de ignorat.

qionescu1

Quote from: cristi5 on September 16, 2021, 09:28:25 AM
@qionescu1
Eu am auzit deja vorbe la nivel de sef CNAIR ca se fac prea multe investitii in Ardeal/zona Clujului. Era vorba de CMC.

A8 are macar meritul ca leaga Moldova de cel mai estic punct al autostrazilor din Ardeal, deci pune bine in valoare ce s-a construit in Ardeal. Ca Brasovul e si mai estic nu e nicio indoiala dar acolo suntem la licitat desene.

Sa venim acum cu inca un culoar pe la Vatra Dornei, pe care sa-l legam de nimic la Dej, eu zic ca e tardiv. Nordul e totusi slab populat si nu are de unde sa aduca trafic.

Da, argumentul forte e ca A8 se leaga de A3 in capatul ei estic, e un plus dar nu suficient pentru o analiza a tuturor argumentelor. Partea cu finantarile viitoare in schimb e realista.

Nu numai la CNAIR se discuta despre investitiile din Transilvania, un articol cu opinii la fel de proaste a aparut in trecut si in Ziarul Financiar care incerca sa demonteze mitul subfinatarii unor regiuni. Ceea ce nu se zice e ca autostrazile de aici nu sunt un cadou ci folosesc la fel de mult sudului dar si Moldovei pentru daca vrei sa ajungi in vest trebuie sa treci pe aici. Daca situatia geografica era alta nu cred ca le vedeam noi prea curand, vedem ce impotrivire e cand vorbim de prioritizare...  Apoi sa fim si corecti, cand Moldova avea half profile aproape pana la Pascani/Iasi noi mergeam de la Cluj la Dej pe un drum nereabilitat macar iar de la Dej la Bistrita pe drum de... beton. Ati uitat cand zicea ministrul Berceanu ca regiunea NV are nevoie 1 mld de euro sa recupereze decalajele? Si in afara de autostrazi care au ca scop conectarea cu vestul a tuturor regiunilor care sunt restul investitiilor disproportionate fata de restul tarii?

Nordul slab populat? Daca ne uitam la A14, doar la orasele traversate, vedem conectate SM, BM, Jibou, Dej-Gherla, Beclean, Bistrita, Vatra Dornei, Campulung, Suceava, BT aprox 600-700k de locuitori. Pe A3: Oradea-Zalau-Floresti-Turda-Campia Turzii-Iernut-Ludus-Mures-Targu Neamt tot pe acolo bate. Nu am pus Clujul  la in nicio varianta iar Zalaul desi e pe A3 ar putea folosi foarte bine si A14.

De ce am abandona A14 (indiferent in ce forma se va construi) care e pe un culoar natural, populat, cu legaturi economice atat intra regionale (BM-Dej-BN sau Vatra Dornei-SV-Botosani) si evident inter regionale, pentru un A8 cu traseu montan similar ca lungime dar mai greu si extrem de slab populat? Ne intereaza mai mult Sovata, Praid, Durau? 

Competitia reala e intre A14 si A8, iar alegerea A8 nu va fi in beneficiul locuitorilor din nord, care au nevoie de legaturi rapide si intre ei nu numai cu vestul. A8 va obliga, pentru o conexiune rapida intre regiunile de nord, un ocol urias in forma de U. A14 rezolva exact aceasta problema, vine pe culoarul cel mai populat, se suprapune partial cu A7 pe 60 de km si in conditii de egalitate a distantei intre Cluj si Iasi ofera acces atat la A3 cat si la nordul continentului.

alexV

Bistrita - Suceava are SF in lucru, firma Explan. Ei zic ca va fi greu de justificat, cifrele de trafic sunt mici spre foarte mici.
Cu alte cuvinte, nici proiectantul nu crede ca va fi construit. Sry. E amuzat intr-un fel ca vor livra un sf de cea mai buna calitate, foraje geo pe bune, ridicare topo pe tot traseul culoar de 200m, nu retin densitatea punctelor.

Poate ar trebui sa postez mesajul asta pe thread-ul corect, cel cu Bistrita - Suceava