Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dargauda

Interesant,asa va certat pe constructi A de parca am avea in constructie 400 km de A-zi anual.
Indiferent care se face numai sa se faca, sa avem anual macar 250 km de A in constructie.

carutasul

@tom_sawyer : mie mi se pare că pentru A8 suceveanul "coboară" 50-100 km până la A8 ( pe A7, deci 25-30 minute) și după aia A3 - Europa.
Pentru traseul nordic, suceveanul merge pe A.. cât e autostrada nordului și coboară 50-100 km către A3 , deci tot aia.
În schimb pe traseul nordic ieșeanul "urcă" 50 km, trece în Ardeal, după aia "coboară" 50 km la A3.
Chestia cu același lucru ar funcționa dacă ai avea autostrada nordului până la graniță, dar asta poate va fi... cândva, nu prea curând. Dacă va mai fi cazul.

tom_sawyer

#2957
^ nu până la graniță (Satu Mare), punctul de convergență e Cluj. De acolo se continuă pe A3. Deja sunt lansate licitațiile pentru SF pe Cluj-Dej și Dej-Bistrița. Pe Bistrița-Suceava SF-ul e în curs de realizare.

A8


Autostrada nordului



Powered by API/PUM imgur uploader

razvan96

^^ Asta e o chestie pur teoretică, da, se pot obține fonduri europene. Dar ce sa vezi, la o alocare de de 2 miliarde de euro cat avem pentru rutier pe 2021-2027 si cu perspectiva lui A1 si A3 cu loturile grele in față, plus multe proiecte incepute pe exercițiul actual care nu se vor termina in 2023, A0 fiind cel mai bun exemplu, cu Sibiu-Fagaras cel putin, daca nu si continuarea pana la Brasov, depasim de vreo 2 ori alocarea inainte sa ne apucam de A8. E momentul sa ne apucam sa alocam bani din buget, dar cu actuala configurație politica cel putin pana in 2024 la care se adauga crize mai grave generate de lipsa investitiilor in ultimii 30 de ani si un buget cu sub 30% din PIB venituri curente sansele sunt minime.

contador

#2959
Quote from: tom_sawyer on September 15, 2021, 05:20:26 PM
@contador: A13 ajută Vasluiul, iar A13 va fi gata înaintea A8.
Pai stai oleaca. Cel caruia i-am raspuns sustinea ca "Moldova nu e doar Iasi", ceea ce e adevarat. Moldova are destule zone sarace care trebuie conectate la autostrada pentru a atrage locuri de munca, iar A8 rezolva asta mai ieftin si mai rapid decat A13 + Autostrada Nordului deoarece va trece prin mijlocul regiunii.

Quote from: tom_sawyer on September 15, 2021, 05:20:26 PM
Dacă faci A8 după A13, zona Suceava-Botoșani va fi vitregită. Pentru Iași, traseul nordic (spre occident) nu adaugă kilometri în plus.
Tocmai, sunt infime sansele sa fie A8 + A13, ci doar A#. Chiar exista pe forum oameni care viseaza la doua treceri ale Carpatilor Orientali in urmatorii 50 de ani? :D

Marii sustinatori ai A13 se plang ca A8 avantajeaza doar Iasiul, in timp ce realitatea e ca A13 avantajeaza doar sudul regiunii, condamnand nordul la saracie.

Quote from: razvan96 on September 15, 2021, 06:27:48 PM
depasim de vreo 2 ori alocarea inainte sa ne apucam de A8.
Asta nu-i impiedica sa viseze 2 (doua) autostrazi prin munti, in loc de una singura prin centru. :)


carutasul

@tom_sawyer păi în varianta asta practic ar trebui să "dublezi" traseul A3 de la Tg Mureș la Nădășelu mărind destul de mult distanța, sau să mergi pe DN o porțiune.

tom_sawyer

#2961
@contador: A13, spre deosebire de A8, are în momentul de fața un contract în derulare pentru SF și proiectare. A8 are doar SF.

Peste 2 ani când se termină proiectarea, A13 va fi scoasă imediat la exectuție.

A8 montan ar putea "trece în față" doar dacă se lansează în viitorul apropiat licitație proiectare+execuție, ceea ce eu sunt sceptic că se va întâmpla. Iar SF-ul fiind făcut pe bani foarte puțini și traseul dificil, există riscuri majore de blocaj la construcție.

Deci, în momentul în care vorbim, e mult mai greu să oprești A13 decât A8 montan. Un SF îl mai poți lăsa în sertar (cum s-a mai întâmplat), un Proiect Tehnic de execuție, mai greu.

@carutasul: am editat mesajul de mai sus, sunt licitații lansate (SF) pe Bistrița-Cluj.

carutasul

sunt cam mulți de "dacă" dar da ... probabil că ar merge. Depinde cât de hotărâți suntem să facem și A13. într-un fel A8 e compromisul acceptabil în care facem o singură trecere, la fel ca și A1 ( chiar dacă probabil că până la urmă la Meridionali o să ajungem să facem și A6, că o să ne preseze vecinii) . Dacă ne apucăm de A13 cu adevărat, probabil că ar fi o variantă mai bună să mutăm A8 în nord... Eu am așteptări mai modeste, cred că A8 ar fi suficient pentru o perioadă lungă de timp...  În momentul în care a început discuția despre A13 părea că e doar un pretext ca să iasă CoBra rentabilă, nu un proiect adevărat.

GDC

#2963
@tom_sawyer: am mai spus și o spun încă o dată poate pricepi: A13 SF+PT e puternic subfinanțat, va ieși, din păcate, o mizerie nefolosibilă. Te rog nu mai băga argumentul ăsta în față, că și ăsta pute rău.

Cât despre distanțele puse acolo de tine, ori ești rău voitor ori "naiv". Ai pus niște distanțe pe actualele DN-uri ce nu vor avea mare legătură cu realitatea. Ar fi fost frumos să citești ce am scris înainte de a da repede minus. Din nou, din Iași, mergi pe A full până la Pașcani ( oricum va fi construită), apoi:
-varianta 1: construim A full 45 km până la Leghin, apoi 80 de km HP până la Ditrău, 15 km full până după Borzont, apoi HP 25 de km până la Sovata și 50 full până la Tg. Mureș. Ai de construit 110 km full în zone decente și 105 km HP în zone de munte. Și înafară de HP ăia ai doar autostradă. Traseu total Lețcani (acolo intră ieseanul pe A8) până la Nadaselu sub 400 de km, conform SF-uri actuale.
-varianta 2: mergem până la Suceava pe A7, construim 25 de km de DX full până la Gura Humorului, 100 și ceva HP până la Josenii Bârgăului (100 în linie dreaptă), construim DX până la Dej minim vreo 70 de km și apoi mergem pe DX până la Tureni ( da da, nu există DX Dej- Nadaselu cum ai mers tu pe hartă) ca să întoarcem spre Zalău. Construim 100 și ceva HP, vreo 95 DX până la Dej, ca să mergem distanță mai mare și cu confort redus. Logică impecabilă, ce mai!

Dacă lumea poate să îți înțeleagă dorința și oportunitatea pentru A13, inclusiv eu, tu de ce nu poți înțelege A8?

tom_sawyer

#2964
Daca proiectarea pe A13 e subfinanțată, cum e SF-ul pe A8 montan cu Acciona? Cu zonă de munte sănatoasă și foraje insuficiente? Pricepi? E o mizerie mai folosibilă cea de pe A8?

Distanțele puse de mine pe DN-uri sunt foarte relevante, urmeaza destul de aproape traseele autostrăzilor. Ajustări la proiectare și alegerea traseului final se pot face la ambele proiecte, dar media și diferența nesemnificativă de distanță va aceeași.

A8 a fost lansat într-o perioadă în care nu era foarte clar cum o să fie cu autostrăzile în Moldova. In momentul în care A13 a fost împinsă în fața în mandatul lui L.Șova, A8 montan și-a pierdut din relevanță. Va fi absurd să bagi bani în ceva ce va fi parțial redundant cu A13.

Știu că deranjează ce spun și îmi asum și calificative ca "hater". Cred că unii evită să abordeze subiectul pentru a nu răni anumite sensibilități sau din calcul politic-electoral.

GDC

#2965
Contractul cu Acciona pe A8 e o mizerie, suntem în stadiul de terminare și probabil ne putem gândi la relicitare. Contractul pe A13 e mizerie care durează până în 2023. Deci cum e cu "A13 e mult mai avansat ca proiectare"? Eu la asta ți-am atras atenția.

N-am nimic cu A13, e o ocazie interesantă de a conecta sudul Moldovei de vest. Dar sincer vorbind, ce e la sud de Mărășești poate fi conectat elegant cu A7, un potențial DX Ploiești-Gaesti și apoi A1. Costuri mult mai mici nu? Ocol cam cât diferența între Iași-Cluj pe A8 sau pe Autostrada Nordului. Asta dacă tot vorbim de soluții strategice pe termen lung. Deci înafara de Bacău și Adjud, pe cine ajută mult mai mult A13 în loc de A8?

tom_sawyer

#2966
Păi e mai avansat, că îți livrează Search un proiect tehnic în 2023. Contract semnat, ordin de începere dat. La A8 montan nu avem momentan nimic semnat pentru proiectare.

Voi estimați/sperați ca în 2023 deși va fi predat proiectul, nu se va scoate la licitație de construire. Greu de crezut, pentru că ai documentația la mâna, traseul e mai ușor și indicatorii cost-beneficiu sunt OK (din analiza aia comparativă BEI-Passa; ok, veți zice că au fost făcuți ca să iasă ce trebuie; dar politicianul/ directorul CNAIR când lansează licitația la asta se uită).

Din moment ce A13 e "pe țeavă", A8 (montan) e prea apropiată geografic de ea ca să mai fie eficientă, asta e ce spun.

GDC

#2967
Hai să vorbim realist și pe cifre:
-un SF bun trebuie să fie undeva la 3% din valoare unui proiect, asta am înțeles de la oamenii mai calificați de aici pe forum. SF A8 Tg. Mureș-Tg. Neamț ar fi trebuit să fie cam 150 milioane de Euro. A fost cam de 50 de ori subfinanțat. Poate exagerez, dar prea departe nu cred că sunt.
-un SF de A13 ar trebui să fie cam 50 de milioane de Euro ( aici chiar am subestimat, parcă se estima Brașov-Bacău la 2 miliarde, rog să mă corecteze cineva dacă greșesc). S-a câștigat cu 4 milioane de Euro. De banii ăștia aștepți nu numai SF cât și PT?

Știi ce se întâmplă dacă se dă drumul la licitație pe fidic roșu și proiectul se dovedește a fi o mizerie? Se blochează tot. Fără optimizări, fără nimic. Cel puțin asta am înțeles de la oamenii de aici care par să știe ce spun.

Realist vorbind: pe A13 putem spera la maxim ceva utilizabil până la Tg. Secuiesc și ceva nivel de Pre SF pe zona de munte. După aia altă licitație, altă distracție. Orice speranță de mai mult e naivă dpmdv.

De aia tot spun că trebuie să fii mai rezervat în a spune că peste 2 ani e pregătit A13 de execuție. Poate tonul meu a fost prea agresiv, dacă am fost acum mai calm poate ajungem să ne și înțelegem.

Și eficiența A8 pe partea montană față de A Nord e dată tocmai de faptul că în 200 de km din care 100 de HP că e munte ajungi direct la A3.

TheStig

@GDC O singura remarca am, pe A Nordului, singura zona de relief montan adevarat e intre Vatra Dornei si Campulung Moldovenesc. Intre Gura Humorului si Campulung e zona de deal, de la Vatra Dornei si pana la Poiana Stampei e o depresiune extrem de lata, iar de la Poiana Stampei pana la Muresenii Bargaului drumul actual e 2+1 pe 90% din lungime si mai mult decat corectarea unor curbe nu vad sa fie nevoie.
Prin zona in care se vrea a se construi A8 am trecut doar de vreo 2 ori, si atunci nu pot compara cele doua zone.

GDC

@TheStig: ce zici tu e că traseul actual pe DN între Gura Humorului și Bistrița e mai bun decât între Tg. Neamț și Tg. Mureș. Total de acord. Dar începem un pic mai în detaliu:
1) Între Gura Humorului și Câmpulung o fi zonă mai de deal dar cum faci tu centuri exact la aceste două localități fără a te băga cu tunele și viaducte prin dealurile alea?
2) la Vatra Dornei cum faci centura fără tunel de vreo 2km?
3) Poiana Stampei - Mureșenii Bârgăului o fi 2+1 (pe alocuri, dacă țin bine minte) dar geometria nu e nici pe departe de drum de mare viteză și drumul e cocoțat tot pe la vreo 1000 de metri.

Eu plec de la premiza că A Nordului de la Gura Humorului până la Bistrița costă cam cât A8 Tg. Neamț - Sovata. Diferența e de cum conectezi cele două bucăți:
- pe A8 mai ai Sovata - Tg. Mureș și Tg. Neamț - Pașcani și ajungi la A3
- pe A Nordului ai Suceava-Gura Humorului și Bistrița -Dej de făcut și ajungi la DX Dej-Tureni. Cum să fie logic ca un moldovean din nord, indiferent că e sucevean sau ieșean, să meargă pe ceea ce se preconizează DX de la Bistrița la Dej, tot DX de la Dej la Tureni, ca să urce înapoi la Nadaselu pe A3? Dacă aveam A complet Bistrița-Dej-Zalau (fără coborâri și apoi urcări) eram complet pentru A Nordului, dar așa nu pot fi.