Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

ovicor

   Nu vad de ce ar fi cineva sa nu-si doreasca A8. Personal, cred ca mai mult ar ajuta Moldova tronsonul Tg. Mures - A7, chiar si half-profile. In sensul in care un potential investitor va spune: " am n km pana la autostrada continua pana in vestul Europei". Dar inteleg ca "arde" zona de la A7 la Iasi, moldovenii stiu mai bine, deci le dau dreptate. Orice tronson, doar sa se faca!

Bachus01

Din punctul meu de vedere as prefera mai mult sectorul Targu Neamt - Iasi + Targu Mures - Ditrau prioritare decat sectorul montan . Rezolvi mare parte din problema (mai ales Targu Frumos - Iasi) , si mai poti strange din dinti pe bucata montana exact cum au facut bulgarii de la Sofia la Kulata . In plus cresti siguranta pe 70% din lungime

naivu

@ovicor, nu subestima opoziția la A8! De la gelozia Bacaului sau Sucevei față de Iași la inchinatorii la Răsărit, care vor (măcar) zona aceea cât mai puțin conectată la Occident, sau la interesele politice de sabotare a oricărui proiect al adversarului  :)
@bachus01, așa și pare că se va întâmpla, dar dpdv ideologic+conectivitate Moldova-Occident era de preferat sectorul montan. Drumeagurile de la CheileBicazului sau PoianaLargului nu pot prelua un trafic comparabil cu cel de la Kulata oricât ar strânge șoferii din dinți.

Xander

Sunt de loc din Suceava si locuiesc in Iasi de vreo 15 ani. Asa ca sa intelegeti contextul in care fac afirmatiile.
Rezonez cu ce a scris @Bachus01 despre nevoia pentru Sectorul Tg Frumos - Iasi deoarece:
- preia traficul de tranzit pentru 5 judete (IS, SV, BT, NT si BC) + Republica Moldova.
- este un segment extraordinar de periculos dpdv al circulatiei, din cauza sau datorita acostamentului consolidat de dimensiuni generoase.
- aglomeratia de vineri si duminica dupa-amiaza este un cosmar (Podul Iloaiei, pardon DOPUL Iloaiei)
- faciliteaza accesul rapid la viitorul spital regional
- o data ajuns in DN2 / E85 ai la alegere 4 trasee de trecut Carpatii, in functie de destinatie (C. Lung - Vatra Dornei, Borsec - Toplita, Bicaz - Gherghieni, Oituz - Tg. Secuiesc). 
Asta este prioritatea 0, nu sectoarele montane.

La fel cum am inteles si am sustinut necesitate centurii Bacau, A0, Sebes-Turda, PiSI, nu ca "mofturi", ci ca nevoi evidente, lasand la o parte "fanboyismele locale", asa sper ca o puteti face si voi.

Bachus01

In fiecare saptmana , minim o data trec din Moldova in Ardeal . In functie de destinatie aleg una din variante Oituz , Moinesti - Miecurea Ciuc , Gura Humorului - Vatra Dornei  . Cred ca stiu fiecare curba si fiecare groapa .

Sa argumentez putin A13/A8/A7 sectoarele prioritare.

In Moldova mai avem 2 dopuri (ambuteiaje frecvent, la Bacau sa rezolvat , iar A7 va rezolva Adjud , Focsani , Ramnicu Sarat)
1. Targu Frumos - Iasi , foarte aglomerat mai ales la orele de varf . Imediat de cum intri in Targul Frumos plange ambreiajul si frana , frecvent accidente la viteze destul de mari , horror pentru locuitori din Targu Frumos , Podu Iloaiei . Pacat ca in atatia ani nu au fost in stare sa faca 2 centuri decente
2. Roman a devenit si el un dop . actuala centura deja numai face fata + vesnica trecere CF (aici am inteles ca deja este in lucru un SF pentru o supratraversare) iar A7 ca rezolca si traficul de pe centura
In restul Moldovei  cu foarte mici exceptii se circula decent (chiar mai decent decat in multe alte regiuni) , chiar daca uneori este foarte aglomerat dar starea drumurilor este relativ buna cu exceptia Botosani -
Harlau .

NICIODATA nu o sa poti impaca pe toata lumea . Asta ar necesita 3 traversari peste Carpati . + mentalitatea lui Ion care merge de 2 ori pe an in concediu . Mereu se va pune contra . Iar Ion avem in toate judetele .

Eu as proceda in felul urmator :
1. A13
Imediat dupa finalizarea SF as scoate cat mai repede in executie  sectorul Brasov - Targu Secuiesc. Usor de construit fara prea multe lucrari de arta .65 km * 8 mil euro (calcul teoretic) = 520 mil euro
Argumente :
- pe acest sector traficul vine mai mult din zona Bacau + sudul Moldovei . Frecvent sunt foarte multe masini de Bacau , Galati , Braila , Vrancea + Buzau .
- Onesti - Targu Secuiesc 72 km , il faci in aproximativ 1h20min . Timp decent daca la Targu Secuiesc urci pe autostrada (numai bine ar fi gata pana atunci si Sibiu-Fagaras)
- tronsonul acesta ar functiona perfect ca si VO la Targu Secuiesc + Sfantu Gheorghe , ar elibera presiunea de pe VO Brasov si cel mai important ar reduce traficul si numarul de accidente de pe DN11 . DN care deja la orele de varf se merge bara la bara si ambuteiaje prin localitati
2. Autostrada nordului
Daca imi aduc bine aminte cred ca abia sa semnat SF .As face rapid si cu prioritate sectoarele cu rol de centura (DX sau A) pentru Gura Humorului , Campulung Moldovenesc si Vatr Dornei . Aici apar blocaje , in rest pe sectorul acesta nu cred ca pe timpul vietii noastre vom avea nevoie cap coada de DX sau A . Va ajuta traficul din nordul Moldovei SV+BT poate si putin NT. Sa zicem 15 km * 3 centuri = 45 km * 15 mil euro (cost mediu) = 675 mil euro

3. A8
Prioritate Targu Mures - Ditrau 100 km (100km * 10 mil euro cost mediu km = 1 miliard euro )   si Targu Neamt - Iasi 110 km (110 km * 10 mil euro = 1.1 miliarde euro)
Cum am mai spus si mai sus , ar mai ramane lipsa doar portiunea mai dificila si mai scumpa Ditrau - Targu Neamt . Aproximativ 100 km , care ii poti face cam in 2 ore .

Deci cu aproximativ 3-3.2 miliarde euro impaci pe toata lumea in mod egal fara a crea avantaje sau dezavantaje . Ulterior dupa ce vom termina tot ce am enumerat mai sus (cred ca se pot face in 4-8 ani) ar trebui construit strict unde nevoia o cere .

Concluzia : Decat sa cheltui 3 miliarde de euro pe zona montana , mai bine o lasi in pace iar de acesti bani avem alternative decente pentru toata lumea




Bachus01

Nu poti compara A1 cu A8 . Cu toate ca locuiesc in Moldova si ar trebui sa sustin ambele variante A8/A13 realist vorbim prefer calea de mijloc.
Referitor la Valea Oltului , de la Bucuresti la Arad avem lipsa pe Valea Oltului + vestita bucata cu ursii . Dar in rest ai autostrada . In Moldova nu avem nimic , aici e problema . Si da , as prefera oricand lipsa sectorului montan si construirea pana acolo .

Acum sincer , ai prefera sa ai gata autostrada de la Pitesti la Sibiu  si lipsa pana la Arad? Care avantajeaza mai mult?

Jumatate de problema pe Valea Oltului se va rezolva odata cu finalizarea loturilor 1 si 5 . In rest vei circula numai pe A . Iar acum parere personala , ca sofer mi se pare mai stresanta  bucata de la Pitesti la Ramnicu Valcea decat de la Ramnicu Valcea la Sibiu .

pasadia

@Bachus01 dă-mi voie sa spun că aș prefera oricând tunel la Oituz, chiar și că 1+1 decât autostrada intre Brașov și Târgu Secuiesc.

Da, as ajunge mai repede și mai sigur in Târgu Secuiesc - probabil cu 20-25 de minute mai repede. Dar tunelul m-ar salva de nu știu câte serpentine, de zona cu polei /ceață, de depășiri periculoase, de vreo 15 minute (mașina mică ) sau 30-4p de minute (dacă ești cu TIR-ul). Asta că să nu mai spun de costurile de întreținere / deszăpezire.

Comparativ pe A8 NU avem o zona atât de evidenta in care sa se preteze un tunel, și asta se vede și din profilul drumului -lipsesc zone cu serpentine, ace de par. Și de asta pe traseul A8 e preferabil sa fie prioritizare capetele. Dar pe A13 oricând as zice că e mult mai util un tunel de vreo 3 km intre Bretcu și Oituz (cu mov in acest desen improvizat):

dr4qul4

diferenta e ca pe DN11 ai trafic acum spre deosebire de cele 3-4 DN-uri care ar fi inlocuite de A8. Una e sa mergi in spatele tirului pe serpentine si alta e sa mergi pe un drum gol.
Autostrada nu e o bagheta magica sa duca la explozia traficului si a investitiilor peste noapte. In schimb, si o crestere de 10% a traficul pe DN28 ar duce la blocaje frecvente si accidente nenumarate.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Bachus01

@pasadia , mi-am expus punctul de vedere strict pe ce se poate rapid si cu mai putini bani in asa fel incat sa fie toata lumea multumita. Nu am avut  curaj sa visez la tunel  :lol:. In varianta expusa ar castiga toata lumea inclusiv si locuitorii  de la  Bretcu - Brasov nu doar traficul de tranzit .  Este strict o parere , poate am dreptate sau nu .
Daca am face si tunelul ar fi ceva de vis .

Cred ca 20-30 min dureaza cu totul urcare + coborare . Nu este chiar atat de rau drumul , chiar daca sunt multe serpentine urate mai avem si dublari la urcare (minim 2 pe sens) , si unele portiuni unde mai poti face depasiri .

Problema este de la ultimul popas (Poiana Sarata) pana  unde incep serpentinele . In caz de ai vreun "sofer de duminica" sau vreo unul "care merge la consum" nu ai nicio sansa sa il depasesti . Si sunt destui care merg cu 50 km/h cand se poate merge lejer si in siguranta cu 70-80km/h  .



ovideatza

#2649
Revenind la oferta postata anterior vedem ceva info si despre cum ar trebui sa se deruleze lucrurile:
- SF finalizat-> rezulta traseu + topo + arheologie + documentatii de expropriere + geo. Ai securizat traseul practic astfel.
Ai cheltuit aprox 68% din valoarea financiara a proiectarii complete. Doar GEO este peste 40% din total, ca sa intelegem si costurile care sunt implicate si de ce avem probleme in implementare acolo unde se subestimeaza valorile de licitatie. E ponderea unitara cea mai mare, cel mai usor de taiat, scoti 20% din ea ai economiile cele mai mari la costuri.

AICI AR TREBUI SA NE OPRIM DACA LICITAM proiectare si executie. Ar trebui sa ai documentatia corecta si completa la nivelul acesta. Daca ai probleme la Geo/Topo la nivelul asta vei genera probleme mai departe cand castigatorul vine la negociat PT in comisia de la CNAIR.

Tot la nivelul acesta de maturitate ar trebui aduse proiectele care stim ca nu se vor face in urmatorii 10-15 ani, dar pentru a fi pregatite in timp, "dospite". Tot felul de DX-uri, etc. Pentru a pregati terenurile si traseurile, APL-urile sa tina cont de traseu astfel incat sa nu ne trezim ulterior cu exproprieri de imobile construite cu 2-3 inainte de executie, etc. Trebuie insa tinut cont si de conditionalitatile AM, astfel incat peste X ani sa nu te trezesti ca ai facut un proiect care trece printr-o arie protejata sau alte minuni.

- DTAC - scoti autorizatie de construire (intre timp ai nevoie si de AM pentru asta. daca ai traseu si proiectare la nivelul asta trebuie sa poti scoate AM). Faci asta insa daca ai un asemenea contract in care DTAC este "decupat" din viitorul PTH, la nivel de solutii cu impact asupra AM.
Aici poti sa scurtezi si sa licitezi in baza a ce ai acum, dar nu e indicat. DTAC nu e tot una cu PT+DE de la pasul urmator.
- PT+DE - poti licita in baza lor. Daca ai ajuns aici se poate construi direct. Ca se mai cer modificari in executie e altceva, dar ar trebui sa ai o documentatie matura.
- mai departe sunt sume pt activitati adiacente, licitatie si depunere aplicatie finantare nerambursabila.

In aceasta frumoasa enumerare a ofertei financiare ar trebui sa mai intervina cateva subpuncte legat de tronsoane astfel incat sa avem o etapizare si financiara a dorintei de a primi Iasi-Tg Frumos mai repede. Adica acest sector ar trebui sa parcurga mai repede etapele decat celelalte.

Insa ce facem cu AM? Cum il scoti doar pe Iasi-Tg. Frumos? Ar trebui sa avem AM+AC distincte, adica Iasi-TgNeamt spart iar in doua.

Calin88

#2650
@pasadia

Si zona de intrare in Brasov ar fi la fel de importanta ca pasul Oituz, cel putin tronsonul care va servi ca centura la Brasov si pana la Chichis. Drumul e foarte aglomerat si au loc destul de multe accidente grave in zona dintre Harman si Lunca Calnicului. In plus ar scoate traficul Moldova-Vest de pe Centura Brasov (nodul cu DN11 al centurii e cel mai aglomerat la orele de varf).
Mai incolo inspre Targu Secuiesc problema e data doar de viteza si depasirile la limita si prezenta semnificativa a utilajelor agricole vara.
Serpentinele de pe Oituz au, partial, 2 benzi pe urcare si daca s-ar reabilita putin, mai ales pe partea dinspre Bacau, ar fi suficiente momentan. Sincer sa fiu, mai problematica mi se pare zona din Oituz pana in Poiana Sarata daca stai in spatele unui tir. Acolo sunt vreo 10 km in care ai doar 3 zone scurte in care poti depasi legal.

Oricum, daca anul viitor e gata intreg proiectul nu vad de ce ar da drumul licitatiilor doar pe anumite tronsoane.

GDC

Văzând aprinsă din nou discuția despre costurile părții montane a A8, vă expun o idee care mă bântuie de ceva timp:
- înafară de tronsonul Iași-Pașcani care e necesar de ieri presupun că logic ar fi pornirea spre execuție dinspre Tg. Mureș.
- la un moment dat presupunem că ajungem cu autostrada până la Sovata și probabil după chinuri multe la Ditrău. E greu, dar totuși nu imposibil. Nu asta e secțiunea cea mai grea. Din acest moment avem două variante de trecut mai departe munţii pe DN, care totuși sunt încă dificile: pe DN15 apoi DN15B către Tg. Neamț sau pe DN12C apoi DN15 către Piatra Neamț.
- mai departe trebuie mers cu autostrada până la Tulgheș. Porțiune mai grea care nu rezolvă mare lucru, de la Tulgheș la Tg. Neamț fiind încă drum de munte.

Dar dacă în paralel cu lotul Ditrău-Tulgheș s-ar face o lucrare de modernizare a DJ127A?

Ridicare poate la rang de DN, lărgire platformă unde e necesar și ceva viaducte sau serpentine mai largi probabil în zona pasului Balaj pentru a menține o pantă de maxim 6%.

Ar fi modernizare a 19 km de drum cu o bandă pe sens, un semi-nod la întâlnirea cu autostrada, dar îmbunătățirea conexiunii Moldova-Ardeal ar fi enormă. De la Bicazu Ardelean către Piatra-Neamț drumul e bun și mai ales relativ ușor de întreținut. 40 de km de drum fără serpentine care sunt mult mai ușor de condus decât un sector montan adevărat. Și astfel sectorul de 50km de autostradă de la Tulgheș la Tg. Neamț nu ar mai fi presant pentru multă vreme. Mai ales cu ceva soluții punctuale și pe A13 și zona Vatra-Dornei - Câmpulung.

Poate cineva mai avizat ca mine aici pe forum să facă o mini analiză cât de fezabilă ar fi o asemenea soluție?

naivu

#2652
Imi e destul de clar ca diversele sectiuni din TgM-TgN vor porni in ordinea in care vor avea gata SF+AM+...
Ce propui ar deveni relevant doar daca Ditrau-Tulghes ar fi gata cu minim 1-2ani inainte de Tulghes-PoianaLargului-Leghin-TgNeamt. Hai sa vedem intai daca se va primi un SF satisfacator si pe Ditrau-Tulghes; cat se va construi A pe acolo va fi timp si de modernizarea DJ127A (daca va fi fezabil)!

naivu

#2653
In articolul asta Victor Cozmei detaliaza (banuiesc ca are informatia dintr-o sursa responsabila) stadiul studiului geotehnic pe fiecare sector de A8montan (conform parerilor avizate, banii de pe contract nu ajung pt un SF profesionist pe tot traseul, iar forajele geo sunt cea mai scumpa componenta a unui SF pe un sector montan):
- km 0-8 (probabil TgM-Acatari) studiul geo e finalizat si aprobat; deci curand se va preda SF si lansa licitatia
- km 8-46 (Acatari-Sovata?!) si km 92+(95-118) (TgNeamt?!-Motca) finalizat dar ceva revizuiri cerute de CNAIR; deci nu vor intarzia prea mult
- km 46-92 (Sovata?!-Ditrau) investigatii in teren finalizate, se prelucreaza informatiile; probabil se va finaliza anul acesta chiar daca ceva mai tarziu
- km 92+(0-38) (Ditrau-Tulghes?!) si 92+(57-95) (PLargului-TgN?!) investigatii pe teren in derulare; aici deja nu mai sunt sigur ca le termina sau daca ceea ce vor preda va fi suficient pt a trece la licitatia pt executie sau va fi nevoie sa se liciteze o completare de SF
- km 92+(38-57) (Tulghes-PLargului?!) nici macar nu le-au inceput; chiar daca printr-o minune s-ar gasi o modalitate de a rezolva partea financiara, nu stiu daca s-ar termina anul asta forajele geo!

hvm

Eu zic ca este o veste buna ca avem TGM - Sovata si TgN - Motca aproape de finalizate. Ar putea fi inceput licitatia in baza lor, daca se gaseste o modalitate de a fi predate inainte de celelalte si sa se poate incepe licitatia in baza lor. Ar fi o stire fabuloasa in ce priveste A8, dar nu cred ca e cazul sa ne hazardam prea tare, pana cand nu apare si o veste oficiala. Totusi ar fi superb sa fie asa.

Ar mai fi o varianta - informatia sa fi rasuflat chiar de la cei care fac SF-ul in ideea ca au cam terminat fondurile si vor ca societatea civila sa faca presiune pe CNAIR sau MT sa gasesca o solutie sa suplimenteze valoarea contractului cumva pentru a terminat tot.

Gasirea unei solutii sa fie terminat si pe Ditrau-Tulghes si PLargului-TgN si initierea de licitatii si pentru aceste sectiuni ar fi deja mult peste asteptarile oricui.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici