News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

AlexxC

Stai ca m-ai pierdut! Despre ce turism vorbim in Moldova? Cateva manastiri si cetati? E vreo mega statiune de ski in zona si nu am aflat de ea?
Asa cum voi vreti A8 o vreau si eu ,dar haideti sa venim cu argumente rezonabile si sa ne concentram eforturile pe segmentele utile si realizabile in acelasi timp.

cove_adrian

^alecu26
Corect!
Aceste relatii (via DX Nordului sau via A13 Brasov-Bacau) erodeaza si sapa la temelia argumentarii A8. Daca imi este permisa exprimarea, data fiind mediatizarea excesiva a celor 2 relatii as putea forta ca parca 'saboteaza' A8. Insa este o afirmatie prea dura!
A13 are un rol complementar. Nu neg rolul acelor relatii rapide care intr-un context mai larg, permisiv (inclusiv financiar) completeaza o osatura mai generoasa de autostrazi in Romania.
Insa e corect a respecta prioritatile CE, MPGT, politica TEN-T cu cele (cazul de fata al RO!) 3 paliere de importanta - PP, TEN-T Core Network si TEN-T Comprehensive Core Network.
Si sa le luam pe rand:
1. A8 - e pe TEN-T Core, e in MPGT. E prioritate UE - 2030
2. A13 - e pe TEN-T Comprehensive, e in MPGT. E prioritate UE - 2050
3. A Nordului (care de fapt e DX- Drum Expres). Nu e pe TEN-T. Nici Core nici Comprehenvise. Nu e in MPGT. Nu e prioritate UE.

Subscriu ca A8 e proiect, eu ii spun, provocator - acesta e cuvantul pe care il folosesc in orice dialog cu CNAIR/MT - insa nu imposibil.
Beneficiile ulterioare sunt superioare investitiei economice initiale (efort energofag).
Poate, in acelasi context, pastrand proportiile s-a discutat cand s-au construit podurile dunarene. Ca sunt scumpe, ca e un efort prea mare pt tara etc. etc.! Iata ca s-a luat decizia sa se construiasca iar beneficiile nici nu mai merita invocate. Nici nu concepem sa nu exista podurile dunarene de la Fetesti/Cernavoda de pe M800,nu?

Revenind la A8 e clar e nevoie de o etapizare. Tocmai de asta trebuie sa 'vanam' oportunitatile de finantare, indiferent de sursa.
PNRR este o oportunitate, POT este o sursa sigura, bugetul de stat poate suplimenta, PPP-ul (corect si transparent gandit) poate fi o idee.

http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

dr4qul4

Romania nu este in stare sa faca bucata Tg Neamt-Acatari. Nu ma refer financiar, ci birocratic.
Poate dupa ce vom face PiSi vom prinde ceva experienta. Dar pana atunci mai e mult.
SF-ul actual pt A8 montan se va bloca. Asa cum s-a blocat si SF-ul pt PiSi montan. Si asa cum a fost aruncat la gunoi si SF-ul initial pe LD2.
Vor urma carpeli, si incercari (pentru imagine) de a accelera lucrarile. Care vor esua lamentabil. A8 montan este de 2 ori mai lung ca PiSi montan, asa ca sa asteptati la 2xProbleme. Si de mediu si de geologie si de tehnici de constructie (una e sa cari grinzi si utilaje agabaritice pe Valea Oltului sau a Topologului, si cu totul altceva pe DJ-ul Ditrau-Tulghes).

Ideal ar fi fost sa incepem cu sectoarele mai usoare si cu trafic ridicat, urmand un plan bine stabilit, dar din ce observ, actuala "strategie" este de a porni cat mai multe proiecte, si ne rugam sa nu se blocheze toate.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

naivu

#2538
Mare păcat că nu ne-a lăsat PSD-ul cu SF (elaborat la nivel profesionist) la sertar pt toate proiectele majore; nici măcar nu costa așa mult. Pare să fie o conjunctură de-a dreptul astrală pt proiectele de infrastructură; dacă aveam pregătirile făcute, lansam în 2020 nu doar toate licitațiile rămase pe A0, PiSi și A3 NV dar și toate loturile de pe A7 și A8. Nu știu cât va ține conjunctura, așa că ...
LE: dacă până acum factorul limită a fost plata la timp a antreprenorului sau răspunsul la clarificări, de la anul mă aștept să fie viteza de elaborare a SF+PT-urilor și calitatea lor.

Bachus01

Repet , indiferent daca va fii A8 sau A13 ar trebuii scoase cat mai repede  la licitatie capetele si tronsoanele usoare (in functie de cum sunt gata si SF-urile)  . Prefer oricand sa merg 40-60 km in coloana cu 30-40km/h pe zona de munte si dupa sa am autostrada decat sa fie incepute tronsoanele grele prima oara si restul nu . Exact cum au facut bulgarii de la Sofia la Kulata .

Pe A8 daca se va face Targu Mures - Gheorgheni si Targu Neamt - Iasi/Ungheni am avea aprox 100 km + 100 km = 200 km * 10 mil euro (medie/km) = 2 miliarde euro . In cel mai rau scenariu jumatate din fonduri UE , jumatate de la buget . Ar veni 1 miliard de euro de la buget etapizat pe 4-6 ani (nu se scot in acelasi timp la licitatie iar durata executiei 2-4 ani ) si rezulta efort financiar de 166 mil euro - 250 mil euro anual  . O suma mica chiar si pentru Romania si in acest fel nu incurca cu nimic restul de proiecte  . Iar dupa vedem si de tronsoanele montane . 

Important este sa se vrea , sa numai apara concurenta A8/A13 si zeci de argumente pro sau contra (MZA, amortizare , etc)


christyan

Cred ca ne concentram prea tare pe costul A8 si ne îngustează orizontul . Da, nu avem prea mult trafic si e cert că nu prea se justifică costurile, însă,  regiunile Romaniei trebuiesc conectate printr-o cale rapida iar A8 deschide si calea către vestul Europei. Sunt o sumedenie de autostrăzi in Spania care sunt pustii , dar acele autostrăzi au creat oportunități imense facilitand transporturile si facandu-le viabile d.p.d.v. economic. Spre exemplu niciodată agricultura spaniolă nu ar fi reușit fara reteaua de autostrăzi de astazi, legumele și fructele ajungând în Germania la 3 zile după ce sunt culese.

alecu26

Cristian, incerc sa gasesc o formulare care sa nu o șteargă Ionuț.
Totul se învârte în jurul banului. Foarte foarte rar gasim acțiuni nelegate de asta. (Eu acum imi amintesc doar zborul pe luna si constructia piramidelor....dar despre primul nu sunt asa sigur)
Pe lângă capacitatea financiară e si capacitatea tehnica. Sa nu uitam ca la megalicitatii in Romania vin cu in 90% firme second hand din Europa sau turci si chinezi.
@naivu majoritatea SF urilor au dus megablocaje sau la claimuri ca faceam zeci de proiecte de SF calumea in locul lor. Chiar si unde aparent proiectele au mers OK....vin din spate claimuri de sute de milioane de euro.
La cate SF uri si pre SF uri exista putem construii vreo 20 de ani de acuma inainte.
Eu vreau SF uri cu studii geo...studii topo....si care in 99% din cazuri sa se si intample in santier.
Aaaa.....si mai vreau un SF. Sper sa il apuc. Unul care sa zică că NU e fezabila chestiunea. Cumva aparent salvează postarea ta acea paranteză dar sunt sigur ca stii ca inca nu exista nici macar 1 (unu) studiu de fezabilitate profesionist facut pt drumuri in Romania.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

GeorgeS

@Alecu26
Absolut dezolanta pozitia ta! Mai ales ca, cel putin pentru mine, a cam venit de nicaieri!

Ca trebuia sa avem de mult Iasi - Targu Frumos fara doar si poate... La fel ca macar Bucuresti-Focsani... La fel ca Pitesti-Craiova sa fie A si nu DX... Nu mai vorbesc de Sibiu-Pitesti... Ca poate nu este eficienta A8, asa o fi ca prea o zic "oamenii cu greutate" cu foc... Nu am date sa contest si nici nu vreau asta. Ce contest este faptul ca devenim foarte pro eficienta acolo unde, poate, nu ar trebui. Si dintr-o data asta poate aduce o schimbare de time frame pentru A8.

Daca vorbim strict de eficienta... Nu este eficient sa faci A8, dar, poate, sunt altele in Transilvania care sunt mai eficiente. Ce se va intampla, cand sa zicem, Transilvania va avea un PIB de 10, 20 de ori mai mare ca... Oltenia sau Moldova? Asa este ca drumurile din Oltenia si Moldova vor face din ce in ce mai putin sens a fi construite? Asa este ca cei de acolo vor parea din ce in ce mai "lenesi", mai "neproductivi"... Exact cum sunt romanii fata de Europa de Vest de exemplu. Nu suntem noi cei care ne suparam ca aia ne privesc de sus?

Tot aud ca existenta A nu creste PIB-ul... Asa o fi, nu zic nu. Doar ca prin "tarile cu apa calda", cum le place romanilor sa se autoflageleze, inainte de a se construi o comunitate de case de exemplu, se incepe cu drumuri, canalizare, electricitate etc. Ma gandesc ca poate una din explicatii este ca daca creste infrastructura, creste populatia, care la randul ei creste economia, care la randul ei creste nevoia de infrastructura,...., si tot asa.

Eu nu stiu foarte multe din "subteranele" unde se coc ideile ce si cum despre drumuri... Ce stiu insa este ca Iasiul cel mai probabil va fi ultimul oras mare al Romaniei care va iesi din "izolare". Si chiar si asa se dezvolta!
Faptul ca se vor incepute capetele "de munte" este, in intelegerea mea, tocmai pentru a bate in cuie un plan. Daca faci Pascani -Iasi la inceput, peste cateva alegeri vine o minte creata si schimba din nou schimbarea... Ceva de genul ne oprim la Pascani sau mergem pana in Targu-Neamt, coboram la Piatra Neamt si trecem apoi Cheile Bicazului (Da! Stiu! Avrem master plan si gandire strategica! Da' tare mie frica mie de strategi O:-)...). Iar copiii nostri vor continua sa spere ca vor fi in viata cand se va da in folosinta A8.

Europiu

Am impresia că mulți nu vor să priceapă nicicum, oricât ar citi, ce zice alecu26. Omul nu zice "nu faceți A8". El zice "faceți acum unde e nevoia urgentă, restul întindeți-o pe mai mulți ani".
Iar dacă e eficientă sau nu economic... well... nu e, și cu asta, basta, vorba lui Mihai Viteazu. Nu de aia o facem...
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

mirceaeliade

Oameni buni lasati-o mai usor cu competitia intre A8 si A13.   Tineti minte ce s-a intamplat cu A1 si A3?  A3 a fost folosita ca scuza de politicieni sa intarzie sa bage beni in investitii pe A1 ca sa bage in pensii in schimb.  Daca se face A8 inainte de A13 inseamna ca poti sa treci carpatii din BV pe autostrada cu ocol de 2h, in loc sa intarzii orice traversare cu inca 10 ani.  Hai sa impingem ORICARE proiect impins de guvernanti.  Cam 1/3 din trecerile A8 si A13 sunt pricum zone plate care se pot construi inainte cum se face PiSi1 acum inainte cu peste 5 ani de trecerea propriu-zisa

marisRO

In primul rand ii multumesc lui Cove pentru implicare. Personal sunt de acord cu ceea ce a spus mirceaeliade.
Este clar ca acest proiecte sunt complementare si daca se incep tronsoanele mai usoare, nu vor rezulta doar niste sectiuni izolate pentru ca Tg. Mures - Acatari se leaga de A3, iar pentru Iasi se demareaza primul proiect de autostrada. La fel si in cazul A13 unde capetele se racordeaza la ceva existent si functional.

alecu26

ca opinie personala, A13 a fost scos din joben, si nu o sa pot fi de accord cu el, si cand o sa il vad plin de camioane si cu un MZA de 40.000 Poate e parere subiectiva...dar mi-o asum.
El nu a existat niciodata pe harta de autostrazi a romaniei, si a fost pus acolo in momentul in care politicienii vremelnici ai respectivei perioade doreau mega concesiunea PPP de pe Cobra, si cand se dorea chiar si la 7...8...9 miliarde de lei aceasta sa fie eficienta.

Asa ca: au fost anulate A7, A1 si toata Romania trebuia sa se plimbe pe Comarnic Brasov....oriunde existai in Romania.

Pentru mine, in momentul cand sustii ca de la Bucuresti la Bacau mai bine mergi traversand de doua ori muntii....mi se taie firul.

Momentan A13 si acel DX numit drumul nordului sunt cei mai mari dusmani a lui A8, nu asa zis-a lui eficienta economica scazuta. (decat vreo 450 de poduri erau pe A8 la ultima numaratoare). 

A8 trebuie facuta, e foarte clar, la fel cum e de clar ca costul de investitie/raportat la nr de masini care circula pe ea va fi cel mai mare din Romania.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

mirceaeliade

daca ar fi sa se intample lucrurile rational, nu de genul, eu vreau pe aici pe langa ograda mea, atunci guvernul ar trebui sa plateasca SF ieftine (parca sub 10% din costurile de construire) care vor da nr de km ieftini, si nr de km scumpi.  dupa aia, guvernul face ce e mai rentabil din cele 2(+1) variante.  personal, imi vine greu sa cred ca A8 nu va fi cu mult mai scumpa decat A13 in varianta cea mai ieftina.  pasul oituz e doar un munte, fata de mai multe in cazul A8.  dar asta nu poti zice decat dupa ce stii preturile spuse de SFuri

singura motivatie sa faci niste gaming e sa alegi varianta mai scumpa intai pt ca sigur iei bani europeni pe ea, pe cand varianta a doua, mai greu sa conving EU sa iti dea bani

dumbravaandrei

#2548
Normal, intr-o tara cu apa la robinet - indiferent de temperatura acesteia - intre doua orase >50 mii de locuitori trebuie sa se circule pe un drum expres, cu intersectii denivelate, minim doua benzi pe sens (care, apropo - tin mai mult de securitatea participantilor la trafic, nu neaparat de traficul pe acel drum), sensurile separate fizic. Ca e A, ca e DX, cam asa ar trebui sa se circule.


Asta cu "n-avem bani" e scuza perfecta a lenei si a unei crasne capacitati de inactivare a creierului. Acum 18 ani, cand am plecat dintr-o gospodarie de subzistenta din noroaiele unei comune la naiba-n praznic, fara o letcaie prin buzunare, am zis sa gandesc cu totul altfel si curand am realizat ca prin munca, seriozitate/predictibilitate si dedicatie, banii se produc. Asa ca peste ani, contra muncii prestate de mine, am ajuns sa acumulez bani si bunastare, pentru ca m-am conectat cu zone in care acestea erau, dar nu existau competentele mele. Un targ onest chiar si in zilele noastre.
Presupun ca nu toti de aici si-au construit o casa din economii si ati apelat la un imprumut bancar. Inseamna ca ati avut banii respectivi sau casa, la momentul constructiei ei, a fost rentabila? Desigur ca nu. Aceasta va deveni rentabila abia cand o parasiti voi (mai presupune si mentenanta).


Asa e si cu autostrada... n-om avea bani acum (desi asta e o prostie cat casa). Dar avem niste abilitati si capabilitati pe care alte zone nu le au si mutual putem beneficia de acest schimb. Numai ca trebuie sa cautam acesti bani in viitor, sa ne mobilizam pentru a-i pune in miscare si sa ne planificam pasii astfel incat sa maximizam beneficiile.

Asa ca bani sunt si pentru A13, si pentru DX17 (Suceava-Dej), si pentru PiSi, pentru A3, dar mai ales pentru A8 (personal as mai adauga si A6 + A11). Pentru ca nu trebuie sa ne uitam foarte mult la situatia de acum, ci la cum va arata populatia, economia si contextul regional pe termen mediu si lung. Dar pentru toate astea trebuie sa ne punem la bataie una din cele mai de pret resurse pe care o avem - creierul (dar in acelasi timp si cea mai accesibila resursa).

Acum, traseul critic pentru A8 nu cred ca tine de bugetare (inca nu stim cat costa) ci de cum se pot elimina blocajele astfel incat sa ajungem la un SF+PT+DTAC, iar apoi sa ne uitam si la metodele de finantare si la etapizarea constructiei loturilor de A8. La acest capitol, MVA si API fac o munca titanica, impreuna cu actuala conducere din CNAIR. Dar cumatreala mostenita inca ridica multe probleme.

La fel si cu PiSi/CoBra ...  de atat timp ne plangem ca nu avem bani, ca daca gaseam 100-150mil EUR/an sa le finantam in perioada asta (aproape 15 ani), erau gata fara sa dea economia peste cap. Stiti cat inseamna 150 mil EUR/an pentru economia noastra? Fix nimic si mai important e ca am avut si inca avem acesti bani... dar ne place sa ne plangem. Dar avem autostrazi fix de cat suntem dispusi sa ne folosim acoperisul gatului :)

ovideatza

#2549
Ce-mi plac aceste discutii care se repeta cam la 6-12 luni In trecut eram tentat si atras in ele, acum din lipsa de timp abia apuc sa frunzaresc.

Nu Dx nordului sau A13 pune frana A8.
Ci faptul ca s-a bugetat prost proiectarea si se implementeaza si mai prost.
La fel si pe celelalte treceri a orientalilor.

Daca am avea SF-uri realiste pe toate 3 trecerile am putea alege, am putea implementa etapizat, etc. Poate am constata ca ne trebuie cate un tunel din fiecare proiect plus cate 10-20km de HP mai intai apoi sa terminam A8.

In lipsa de pregatire corecta a proiectelor nu ne ramane decat sa supralicitam cu A8 integral in speranta ca ne vom alege macar cu parti din ea in urmatorii 10 ani. Asa ca inteleg si sustin pozitia MVA in contextul actual politic/ administrativ/ social.

A face capetele full profile e ceva ce trebuia de acum 5-6 ani sa fi realizat. Iasi-Tg Frumos e unul din primele drumuri ca MZA, o iau iar cu porecla din presa : "drumul mortii". (Apropo, nu citesc cu atentie astfel de stiri, dar titlurile iti raman in minte- in ultima saptamana 1-2 pietoni morti pe segment). Si noi in ce stadiu suntem cu acest sector? cel mai intarziat. Pe langa lipsa A0 mi se pare una din rusinile nationale lipsa A8 Iasi-Motca.

Pe montan daca am pregati corect documentatia si am licita half-profile executie in urmatorii 3-4 ani ar fi o realizare deosebita as putea spune avand in vedere experienta PiSi.