Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

naivu

Depinde de firma de proiectare: dacă s-au concentrat exclusiv pe capete, iar pe zona Ditrau or fi sub 50%, atunci nu se poate; dacă or fi aproape gata și le-o predă la CNAIR la pachet cu capetele este chiar păcat să nu o scoată la licitație pt execuție! Inclusiv proiectul Ungheni-Acatari e la bunăvoința proiectantului față de CNAIR!

Kimi

^ Aici cred ca ne poate oferi mai multe detalii Cove Adrian, daca le are. :)

Dpmdv, ar trebui atacate capetele si sectiunile mai usoare cat mai repede si apoi, pe rand, cele mai dificile:
- usoare:
Ungheni - Acatari - M Nirajului (aproape campie)
Leghin - Tg Neamt - Motca
Borzont (vest) - Ditrau (est) ~20km, aproape campie

- medii:
M Nirajului - Sovata ~25km
Leghin - Pluton ~15km

- dificile:
Sovata - Borzont ~30km dar mai usor
Ditrau - Tulghes - Petru Voda - Pluton (~60km si cel mai dificil. Se poate imparti in doua sau trei loturi mari ca pe Valea Oltului)

Dar ar trebui reabilitat DJ127 / HR. :)


AlexxC

Suna bine propunerea Borzont-Ditrau dar este inutil fara de tronsonul Ditrau-Tulghes sau DJ127 reabilitat.
Prioritizarea capetelor este un inceput intelept si de bun simt, incepem cu pasi mici segmentele usoare si capatam experienta necesara pentru cele dificile.

naivu

#2508
@kimi, daca incepi cu sectiunile mai usoare, apoi cele medii si apoi cele dificile, timpul in care se va termina A8-montan va fi dublu  :). Dimpotriva, ideal ar trebui demarat cu ce este mai dificil si ar dura cel mai mult, apoi cu ce este mai usor si asa in timpul necesar pt cel mai dificil sector va fi gata si restul autostrazii.
Exceptand zona Acatari, care ar lega DN13 de A3 cu ocolirea TgMures, restul sectiunilor au fiecare individual o utilitate mult mult mai mica decat un A8-montan continuu (vezi si discutiile despre utilizarea diferitelor sectiuni din PiSi in absenta PiSi2 sau PiSi2+3; sau incearca un exercitiu de imaginatie si compara TgMures-TgNeamt-A7 gata mai putin Ditrau-Pluton cu proiectul complet  :)). Daca @cove, MVA si multi altii sustin atacarea unor sectiuni mai usoare este pt ca nu avem sanse sa obtinem altceva de la proiectant si trebuie inceput odata! Sustin demararea capetelor, dar as fi preferat sa poata incepe Ditrau-Pluton!!!
@AlexxC: Nu societatea civila sau CNAIR are nevoie sa capete experienta pt segmentele dificile, ci Constructorii; si nimeni nu poate garanta ca antreprenorul care castiga experienta pe Motca-Leghin, apoi pe Leghin-Pluton, va castiga vreo licitatie pe Pluton-Ditrau  8).

alecu26

Eficienta economica a lui A8 e foarte redusa. E o autostrada care multe tari din Europa nu si-o permit si mai ales nu si-o permit construita in timp scurt.
Rezolvarea unor zone cu trafic intens la Tg Mures, la Iași TV Frumos ar mai rezolva si multe alte probleme.
In zonele grele se pot alege in prima faza porțiuni care scurtcircuitează zone de munte foarte periculoase sau cu viteza medie foarte mica. Si facut cat mai repede acolo un Half Profile macar. Pentru ca vorbim de zone izolate, acces dificil, zeci de poduri grele. Ca sa nu mai menționăm tunelurile.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Bachus01

Eficienta economica foarte redusa? Despre ce vorbim ? Hai sa aruncam un ochi pe harta Europei si sa vedem daca mai este vreo regiune izolata fara conectivitate in vreo tara . A8 sau A13 sunt obligatorii pentru a conecta regiunea Moldovei si pentru dezvoltare economica . 

Cat va mai dura bataia asta de joc la adresa acestei regiuni ? Cate pierderi suntem nevoiti sa mai inghitim din cauza acestui motiv? Noi nu platim taxe sau nu existam pe harta?

Iti spun 100% indiferent care va fii optiunea A13 , A8 sau ambele va fii MZA suficient .

reed

 :lol: Alecu,de regula am apreciat mereu ce scrii tu pe aici,insa asta e o absurditate crasa ce zici tu.Moldova e cea mai dens populata regiune a tarii.Cei de acolo au aceleasi drepturi ca restul tarii.

horatiu.cosma

Alecu cred că intenționa să facă o verificare de rutină a reflexelor. E totul ok, suntem lucizi și vigilenți  :lol:.

carutasul

Alecu se referea probabil la traficul actual care am înțeles că e redus în zona montană. Probabil are dreptatea lui în ceea ce privește o eșalonare a lucrărilor ( și implicit a cheltuielilor) pentru a avea un raport bun cost/beneficii. Probabil că așa cum va trebui să mai supraviețuim 10-15 ani cu traversarea de pe valea Oltului așa cum e acum ( ocolind de la Curtea de Argeș către șoseaua existentă) am putea supraviețui și pe A8 cu o porțiune montană neterminată, half-profile sau doar cu câteva segmente critice adăugate la șoselele existente. Dar oricum probabil că zona montană  dacă o începem acum tot 10-15 ani va lua, deci s-ar putea să vorbim de o non-problemă.

vancouver

Eficienta economica a A8 in zona montana nu e zero, e adânc negativa. Niciodata nu va fi recuperata investitia. Numai intretinerea o sa coste mai mult decat orice avantaje economice. @alecu26 are 100% dreptate in acest sens. Cine sustine contrariul nu se uita la modul real la cifre, la trafic, la sansele de trafic etc.

Trebuie spus un lucru clar: pentru a merge o data sau de 5 ori pe an in vestul Europei sau la Cluj nu e nevoie de autostrada. Autostrada se face cand exista oameni - sau vor exista in viitor dupa ce va fi gata - care sa foloseasca zilnic inainte si inapoi acea autostrada. Ori asa ceva va fi exceptia.

Totusi, asa cum am mai spus si cu alte ocazii, in ciuda lipsei eficientei economice, totusi A8 trebuie facuta. Si anume din motive care tin de unitatea Romaniei. Muntii reprezinta acum o bariera in calea oricarei dezvoltari socio-politice. De asemenea traficul de marfa - chiar daca nu sta in vreun ambuteiaj - are de parcurs tot felul de serpentine si drumuri dificile, localitati etc... Ceea ce iar nu e admisibil. Deci pe scurt: A8 da, pentru ca #serpentine #unitatea Romaniei.

Dar in final sa nu ne imaginam ca am facut ceva eficient economic sau eventual sa ne plangem chiar si peste 30 de ani dupa ce e gata, ca e goala. Cea mai buna comparatie as face-o cu podul Vidin-Calafat. E bine ca s-a facut si trebuia facut. Dar eficienta economica e mult negativa, calea ferata pe pod folosita de 2 trenuri de calatori pe zi si de cateva marfare pe saptamana... Trafic auto saptamanal cum unele drumuri judetene au zilnic.... Dezvoltare economica la Calafat = zero, la Vidin la fel - ramane o zona in curs de depopulare si printre cele mai sarace din Bulgaria.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

cristi5

#2515
In continuare la ce spune @alecu26, inteleg ca se semneaza un SF pt DX Suceava-Bistrita (pasul Bârgău, acel Borgo din cartea lui Bram Stoker). Eu cred ca maximum 3 DXuri (8, 13 si Bârgău) putem astepta peste Orientali, cu half-profile in tuneluri si pe viaducte (daca nu si in rest, caz in care va trebui sa tinem cu dintii de separarea de sens!!)

Si sunt convins ca indiferent daca va fi 1 half-profile, 2, sau 3, indiferent daca va fi cu intersectii denivelate in varful muntelui sau cu giratii, numeni nu va zice nu; nici cel mai entuziast pasinat de mobilitate nu va refuza sa le foloseasca :)

Si conectivitatea si dezvoltarea economica vor fi fix tot alea ca la o autostrada de 40m latime. Cu cat mai multe treceri rapide si sigure, cu atat mai bine pt economie. Nu conteaza grosimea, conteaza cate sunt.

Si daca punem toate ouale intr-un cos, bagand toate resursele in A8 full, nu facem decat sa ne taiem craca.

Si s-ar putea ca viteza biroctatica cu care se rezolva un SF sau altul sa determine configuratia finala. Vad SFuri agatate in justitie (Brasov-Fagaras, dar si A8 montan). Un SF nou cu achizitia pregatita bine (sau cu noroc) s-ar putea sa "ia fata" si sa ajunga mai repede la Proiectare si Executie. Adica Suceava-Bistrita sa fie in executie cand A8 montan e inca in pregatire.

alecu26

Pentru prietenii de mai sus....cam in ce deceniu (prima data am zis secol) va avea A8 un MZA de autostrada?
La aproape zece ani de la deschidere A1 de la Sibiu incolo e departe de asa ceva.
La eficiența economică ma refer la costul de construcție versus traficul de pe ea.
Ca termen de comparație...pt a fi cat de cat eficientă A3...pe Comarnic brașov devenea un fel de palmier pt tot traficul din țară aproape. Si e muuult mai scurtă si cu un pret total mult mai mic. Hai totusi sa nu ne mințim singuri ca atunci nu realizam nimic.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Bachus01

Nu putem compara podul de la Calafat - Vidin cu A8 sau A13 . Pur si simplu nu exista termen de comparatie .

Daca A8/A13 nu se justifica din punct de vedere al eficientei economice , atunci cum se justifica CoBv ?

Poate in momentul de fata nu , dar tocmai de aceea fug investitorii de regiunea asta . Fix din cauza la infrastructura si stiu foarte multe investitii ratate .

Iti pot enumera zeci de motive economice incepand de la economia de timp si combustibil , potentialul turistic si cum ne afecteaza pe fiecare in parte in lipsa acestei autostrazi . Eu la munca pierd 2 ore zilnic (combustibil si angajat) fix din acest motiv . Ca nu avem o trecere decenta iar masinile de la curier care  vin dinspre Ardeal ajung la ora 10 cand curierii sunt deja plecati pe traseu . Caz individual , inmultit cu cateva zecii de mii de exemple individuale * 365 zile si vezi atunci eficienta economica .

Moldova nu e capat de linie Gen Vidin , Calafat , Alexandria etc . Bazinul de populatie este foarte mare . Potentialul la fel .

carutasul

bun, investițiile în șosele nu știu dacă se amortizează vreodată în mod direct - dealtfel nici nu ai cum să măsori obiectiv asta-  ele se amortizează prin dezvoltare socială și economică. Din punctul ăsta de vedere A8 se va amortiza cu siguranță, și nu va fi vorba doar de ăia care merg de 5 ori pe an în Vest ci de tir-urile cu marfă care vor veni cu siguranță, și de la noi și poate și de la ruși și ucraineni...   O abordare moderată ar putea presupune rezolvarea unor puncte critice din zona montană în etape- dar și aici e o discuție, că dacă nu rezolvi suficiente puncte critice în așa fel încât să ai din start un avantaj față de alte rute, tir-urile nu o să vină și o să pară că ai făcut-o degeaba...  ( podul de la Calafat e un exemplu cam prost, după părerea mea cu greu puteai găsi un loc mai nepotrivit :) )  În fine, de făcut trebuie făcută, ai zis foarte bine, eu unul nu aș zice nu la o variantă cu half profile montan, depinde și de posibilități. Momentan se pare însă că nu banii ne lipsesc și după ce va fi făcută sunt convins 100% că nu va fi goală.

vancouver

#2519
Inca o data, poate nu s-a inteles: eficienta economica a autostrazii A8 NU EXISTA. Va fi asa de catastrofala, incat nici macar intretinerea curenta si refacerea periodica a podurilor, asfaltului, parapetelor etc... nu o sa fie acoperite.

Hai sa oprim discutia asta stupida. Daca se va face un calcul asta va iesi. Deci nu are rost. Motivele pentru care se face A8 sunt altele, iar comparatia cu Vidin - Calafat e foarte buna.

@cristi5: pur si simplu este o jignire a unor orgolii ceea ce faci tu. O tii pe-a ta una si buna cu half-profile si alte de-astea. Oamenii din Moldova s-au saturat insa de mana a doua si jumatati de masura. Ei vor AUTOSTRADA. Asa se si numeste asociatia lor. Nu "Moldova vrea half-profile", ci "Moldova vrea autostrada". Au si ei mandria lor. Nu poti sa faci CoBRa si PiSi full profile, eventual si A6, dar lor sa faci doar jumatati.

@Bachus: tu chiar vorbesti la modul serios ca poti sa compari timpul pierdut de tine asteptand cu un angajat (care in timpul asta poate sa faca si altceva sau sa doarma sau sa-l chemi direct mai tarziu la servici - deci real costul asteptarii e zero, dar hai sa zicem ca face 100 € / luna) cu costul autostrazii? Ai fie si cea mai mica idee cat costa o autostrada ca asta. Stii ca o sa coste in jur de 10-15 milioane € / an numai intretinerea curenta. Ar trebui sa fie 10.000 de oameni in Moldova care stau aiurea cate 2 ore pe zi sa astepte si sunt platiti in gol pentru asta.... E hilar...
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.