Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

cove_adrian

@naivu

Da, a fost o prezentarea pe baza informatiilor colectate in ultimele 4 saptamani de mandat.
1) tronsonul Tg.Mures-Tg. Neamt

Ideea este ca acu ne dam seama cat de mult conteaza subfinantarea. Dar asta a fost singura solutie atunci in 2019. Sincer mai mult de cat s-a obtinut atunci in 2019 nu se putea! Crede-ma ca stiu ce zic! :) Nu vreau sa imi aduc aminte de acea perioada....misto-urile si fazele facute de GOV catre ONG-urile din Moldova si inclusiv API. @ionut iti poate spune mai multe de la intalnirea dintre GOV (Dancila, Valcov si Ghizdeanu) si API, MVA, MDM, IptA8 din feb 2019. Discutiile de acolo cu Ghizdeanu care nu stia unde se afla Pascani si ca lipsea din PPP tronsonul de la Pascani la Tg. Neamt raman pe retina si in amintirea fiecaruia! Nu am sa uit toata viata misto-urile lui Valcov si aroganta/prostia doamnei Dancila. in fine..

Am zis sa prezint ce s-a facut pana acum!
Nu am enumerat toate problemele/"constrangerile" TgM-TgN. Au fost discutii cu Romgaz, Sovata, Miercurea Nirajului, detinatorii de utilitati, proprietari etc. etc. Le rezolvam usor-usor. la Sovata am mutat un nod. La Miercurea Nirajului la fel. Acest proiect merge intr-o maniera pompieristica. Se "sting" incendii. Insa se avanseaza. Studiile geotehnice sunt in toi.
Insa e bine ca in ceasul al 12-lea s-a depus notificarea la ANPM si s-a demarat oficial etapa de mediu. Si ca in plus s-a gasit solutia de a evita rezervatia naturala Vanatori-Neamt. Ma refer ca se evita zona de maxima protectie/conservare stricta.
Cu OUG-ul (care sper sa nu fie atacat inclusiv de initiativa politica a fostului consilier onorific) de completare/actualizare a L 291/2018 cred ca avem predictibilitate pe A8 si rezolvam o mica/mare problema. E zic ca pe TgM-TgN SF se poate finaliza in trim IV al anului 2021.

2) Tg. Neamt-Iasi-Ungheni.
Eu zic ca problematica podului de la Ungheni este rezolvata astfel creandu-se premisele unei licitatii majore pe Tg Neamt-Iasi-Ungheni. Am reusit sa conving APM Iasi sa accepte o prelungire a termenului (care a expirat pe 20 iunie) astfel ca avem la dispozitie 6 luni sa venim cu toate documentele si sa continuam etapa de avizare la APM Iasi. Urmeaza sa se faca monitorizare si sa se realizeze procedura SEA.
Sunt 2 scenarii cu avantaje si dezavantaje aferente :
a) 2 licitatii separate adica Ungheni-Iasi si Iasi-Tg. Neamt
b) o licitatie majora pe Ungheni-Iasi-Tg. Neamt.
In 2 saptamani se finalizeaza CdS.
Domnul ministru m-a rugat sa prezint ambele scenarii.

3) Pentru ca pe Tg. Neamt-Iasi va fi proiectare completa adica SF+PTE+PAC. Termenul e cam de 32 luni insa incercam sa "optimizam". Pe TgM-TgN e doar o Completare de SF de asta si termenul (ce va fi depasit) de 19 luni.  Termenul de 24 luni pt Proiectare Completa nici pe A7 nu se va respecta. Sunt semnate aditionale deja. 

4) Nu stiu ce sa zic. Important e sa recuperam timpul pierdut si sa facem proiectare completa/corecta. Cine va fi peste X luni/ani e greu de spus. Eu, de exemplu, din decembrie posibil sa nu mai fiu consilier onorific, insa important e sa impingem si sa promovam A8!
Sa isi aroge fiecare meritele/succesele/insuccesele.
E prea devreme sa stim cum vor fi lucrarile de executie din moment ce nu avem proiectarea finalizata.

http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

GML

Sectorul intre Targu Mures si Acatari va fi comun cu A3?

horatiu.cosma


horatiu.cosma

Am urmărit și eu conferința, felicitări Adrian pentru prezentare, foarte clar și succint. Ce nu îmi e foarte clar este:

1. Câte acorduri de mediu vor fi pentru A8 și care vor fi sectoarele? Tg. Mureș-Tg. Neamț un singur acord de mediu, sau două? Aceeași întrebare și între Tg. Neamț și Ungheni? 2 sau 3?

2. Ziceai că studiile geotehnice în teren avansează în ritm alert. Însă până acum cei de la Acciona pare că au lucrat mai mult pe sectoarele ușoare, între Tg. Mureș și Sovata și în capătul dinspre Tg. Neamț. Întrebarea de baraj e când intră la modul serios și pe zonele cu acces dificil între Ditrău și Vânători Neamț sau între Sovata și Bucin. Acolo e miza reală a proiectului și acolo vor intra sumele cele mai consistente de pe contract, alea subevaluate la licitație. Rămânem doar cu cioturile de pe relief ușor ca la Sibiu-Pitești, sau își asumă Acciona niște pierderi și împreună cu sprijin DRDP Brașov/Iași "cațără" forezele pe dealurile și prin pădurile din zonele dificile ale traseului?

3. În Parcul Național Vânători Neamț, la Sovata sau Miercurea Nirajului s-a modificat traseul proiectului?

4. Au făcut studiul de trafic? Ce zic cifrele de perspectivă, e nevoie de profil de autostradă din prima peste tot, sau se pretează o etapizare?

naivu

Multumesc @cove_adrian pt raspunsuri si mai ales pt munca depusa.
OT: in vara lui 2004 am fost pe DN13B Praid-Gheorghieni (venind dinspre Sovata ca sa ajungem la CheileBicazului) si, de comun acord cu sotia, l-am declarat cel mai prost drum din viata noastra, cam 40km (pana unde isi facusera vile cei din Gheorghieni, de acolo era chiar bine) groapa dupa groapa, mers doar in viteza intaia maxim a doua, ne parea rau ca a fost asfaltat vreodata (altfel am fi dat mai lin in gropi), pe tot traseul am intalnit doar un camion pe contrasens (tot restul ocoleau pe la Odorhei). Stie cineva daca s-a mai schimbat ceva pe DN13B de atunci? (DN13B coincide groso-modo cu traseul viitoarei A8)

dragoscojan

Am mers anul trecut pe acolo. Venind pe dn 12C dinspre lacul rosu, e o portiune la intrare in Gheorgheni absolut sub orice critica, plina de gropi. E o portiune totusi scurta, cativa km, probabil apartine de municipalitate. Dn13B era ok, majoritatea drumului chiar bun.

cove_adrian

@ horatiu.cosma

incerc sa raspund:
1. Tg. Mures-Tg. Neamt e depusa notificare la ANPM pt 1 acord de mediu.
Pt Tg. Neamt-Ungheni sa vedem. Sincer mi-as fi dorit sa fie 2 licitatii pentru ca au specificitati si cerinte diferite. Insa acordul de mediu se doreste a se emite pe 1 singur tronson mai mare/mai lung pt ca impactul este cumulat.
Si saptamana trecuta am discutat cu APM Iasi si nu prea agreeaza "spargerea" acordului de mediu pe Tg Neamt-Ungheni in 2.

2. Da, au atacat zonele mai usoare. Asa este! Eu sper sa aiba capacitatea de a intra si in zonele "provocatoare".
3. La Vanatori Neamt da. Se va ocoli putin mai sus de  RONPA0675 pe valea Nemtisorului oarecum paralel cu DN 15B. E bine si rezolvam problema atat cu OUG cat si cu mutarea aliniamentului ocolind zona de protectie integrala si de habitat prioritar. Eu zic ca impuscam 2 iepuri deodata si minimizam impactul asupra mediului. Din punctul meu de vedere (am mai elaborat  Memorii Generale pe Ordinul 10/2010) consider ca impactul este nesemnificativ pt ca nu intervine in arie de protectie severa si nu afecteaza habitatele efectiv dubland DN-ul din zona. Posibil cu minime masuri de protectie (panouri fonoabsorbante) se va trece de ANANP.
La Sovata un nod se suprapunea peste PUG si mai exact peste zona industriala. S-a remediat mutand nodul mai spre est. La Miercurea Nirajului sunt 2 probleme: 1) A8 trece peste case in zona DJ-ului si 2) un nod care nu e acceptat de primarie. Pct 2) s-a rezolvat. S-a mutat amplasamentul unui nod. La punctul 1 solutia din SF editia 2010/2011 e de viaduct.

4. Da. Este facut studiul de trafic. L-am analizat foarte putin. Daca fac rost de el integral il atasez.


http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

pentium10

ai pe o harta/schita modificariile de la Miercurea Nirajului?
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

horatiu.cosma

#2348
"La Vanatori Neamt da. Se va ocoli putin mai sus de  RONPA0675 pe valea Nemtisorului oarecum paralel cu DN 15B."

Stai puțin, că asta e un element important. Deci se mută traseul din 2010 ce mergea la sud de Vânători-Neamț pe lângă DN15B și acum va fi pe valea Nemțișorului, pe lângă mănăstirea Neamț? Păi asta înseamnă vreo 25 de km noi de traseu (și vreo 10 km în plus față de lungimea din SF 2010 Ditrău-Tg. Neamț), poduri, viaducte, un tunel de peste un km pe aici de proiectat, foraje geotehnice prin zona aia destul de dificilă. Toate astea nu cred că sunt în contractul aflat în derulare și sunt sceptic că se încadrează în diverse și neprevăzute. Ați avut aceste discuții contractuale cu prestatorul, Cove Adrian?

L.E. De ce era nevoie de acea derogare de la art. 23 alin. (2) şi ale art. 27 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 pentru RONPA0675 Parcul Natural Vânători Neamț, în condițiile în care pe Autostrada Sibiu-Pitești a fost aceeași situație cu Parcul Național Cozia și acolo nu a fost nevoie de derogare. Poate îi întrebi pe cei de la EPC, ei s-au ocupat de documentația de mediu și acolo. Mie toată povestea îmi sună a răspuns standard al birocratului pur-sânge din administrația românească, care la întrebarea "Se poate....?" răspunde instant cu "Nu se poate". "Păi de ce nu se poate?" "Ăăăăă, păăăii, să vedeeeeeți, a, da, trebuie schimbată legea". Și mai trece o lună fără să trebuiască să muncească, și mai vine un salariu.

cove_adrian

@ horatiu.cosma
Da, saptamana trecuta am discutat la CNAIR cu domnul Vlad Chiotan. Demersul de modificare a traseului din zona Vanatori-Neamt a venit inainte de initierea discutiilor cu ANANP vis-a-vis de podul de la Ungheni. Vazand ca exista dialog si comunicare vis-a-vis de rezervatia naturala Cotul Bran am convenit sa abordam problema intr-o maniera similara si pe TgM-TgN.
A existat o "portita" si am apelat-o. Noi pe partea de mediu zic ca am gasit o solutie. In paralel (si chiar suspect as adauga!) a venit suplimentar si aceasta propunere din partea proiectantului pentru a "evita rezervatia Vanatori-Neamt". E propunerea proiectantului. Insa nu a facut nicio analiza economica in acest sens daramite sa inainteze spre analiza/avizare catre CTE CNAIR. Totusi ar fi o modificare (oarecum semnificativa) de traseu si nu una locala.
Inca nu am traseul final/propunerea finala. Colegii de la UIP actualmente sunt pe teren. Posibil pe saptamana viitoare o sa intru in posesia mai multor informatii inclusiv Studiul de Trafic.

Acest exemplu de pe PiSi cu PN Cozia l-am invocat si eu  insa mi-a s-a transmis ca suplimentar e si "impact transfrontalier". Adica extrem de "complex". :) Am epuizat toate gloantele si scenariile cu responsabilii de mediu astfel ca (sincer!) ma bucur ca s-a ajuns la acest consens si OUG-ul permite reluarea si efectiv continuarea etapei de obtinere a Acordului de Mediu.
Sincer pana acum nu s-a facut (aproape) nimic astfel ca am obtinut prelungirea termenului pana pe 20.12.2020, timp in care trebuie depus Memoriul de Prezentare.
Avand in vedere ca s-a schimbat legislatia procedura efectiv se reia de la capat. Se va merge pe L 292/2018.
Timpul estimat pt obtinere acord mediu : minim 12 luni. Rezonabil 18 luni.
Nu s-a facut EIM si nici SEA. Deci cele 4 sezoane trebuie parcurse! Minim 12 luni doar pentru sub-etapa asta!
Revenind la Tg. Mures-Tg. Neamt astazi colegii de la UIP4 au fost pe teren si trebuie sa se foreze in zona Agapia. Erau 2 foreze trase pe dreapta. Una la primarie si una "la ITP". Astazi nu s-a lucrat NIMIC! Maine la fel NU se va lucra NIMIC! Daca deja o lalaim pe partea de studii geotehnice in zonele usoare (Subcarpatii Moldovei) atunci la ce sa ne asteptam cand vor ataca (vorba ta!) zona serioasa-montana?
Nu vreau sa emit vreo parere insa incep sa imi conturez o idee despre modul in care se lucreaza  pe acest contract. 
Au solicitat o extensie/aditional de 6 luni ca, vezi Doamne!, din cauza COVID-19 nu s-au putut caza in zona cei care foreaza!
Au solicitat un aditional de 6 luni si s-a depus notificare la ANPM in luna iunie. Tarziu! Si asta (si) la presiunea societatii civile! Ulterior am aflat ca notificarea a fost respinsa de ANPM ca cica am avea "de doua ori kilometrajul de la zero"! Posibil s-au depus cele 2 subtronsoane Tg. Mures-Ditrau si Ditrau-Tg. Neamt si de acolo cele 2 numerotari! Sincer nu cred ca trebuie respins ci doar discutat/explicat de catre Acciona/EPC (daca a intrat in paine!). 
Termenul de 25.01.2020 de finalizare a acestui proiect nu va fi 25.01.2020 + 6 luni ci 25.01.2020 + 12/18 luni (minim!). Am informat pe domnul ministrul Bode si cred ca e nevoie de o discutie clara si serioasa in CNAIR pe acest contract! Consider ca trebuie verificate lucrarile pe care le promite proiectantul! Contractul care oricum era subfinantat din start este si intarziat! E rost de ceva "claim-uri" si vor sa le invoce!
Trebuie chemat la raport proiectantul si urmarit progresul real din teren! Mai des! Cu oameni de la SDN-uri daca e posibil! Cu societate civila mai insistenta! Cu eforturi conjugate!
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

pentium10

Felicitari Adrian! Bafta in continuare.
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

dr4qul4

Eu am retinut un singur lucru din birocratia asta...
Quotevreo 10 km în plus față de lungimea din SF 2010 Ditrău-Tg. Neamț

In ritmul asta nu ajungem nicaieri. Sa le faca naiba pe cel mai scurt traseu.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

horatiu.cosma

Fix când e vizită în teren sunt stricate toate forezele  :lol:? Interacțiunea mea cu Chiotan în 2016 pe ST4 (el fiind proiectant) a scos la iveală niște erori flagrante în documentație, așa că... Singura variantă e exact cum zici tu Adrian, stat pe capul lor non stop cu toate forțele disponibile de la SDN-uri/DRDP-uri/autorități locale de pe traseu/pasionați. Pentru asta ar trebui transmis constant la toți cei interesați graficul de lucru al prestatorului cu locațiile unde realizează activități și calendarul exact. Altfel vor apărea studiile și investigațiile de teren miraculos peste noapte. Cei de la EPC sunt în stand by în așteptarea unui traseu cât de cât clar pe care să poată construi memoriul de prezentare, deci e pe pauză procedura de mediu.

GDPR

^Cel mai scurt traseu e prin Cheile Bicazului si Lacul Rosu. Hai sa le dinamitam ca nu sunt bune de nimic. Nici chiar asa!  >:(

dr4qul4

Nu a zis nimeni sa trecem prin Cheile Bicazului (sau pe Valea Cracaului ca pe acolo pare cel mai scurt). Parcul Natural Vanatori Neamt e si pe Valea Nemtisorului.
Ba mai mult, valea Neamtului este deja antropizata si acolo Parcul se ingusteaza cel mai mult.
Ca sa adaugi 10km in plus, inseamna va vei merge pe la Manastirea Neamt-Schitul Icoana Noua ca sa iesi la Pipirig. Probabil doar mie mi se pare ca asta afecteaza mai mult mediul decat daca tinem autostrada pe versantul de la sud de raul Neamt unde se pot face cateva polate/tunele cut&cover.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist